Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model 3 draadje

This site may earn commission on affiliate links.
Ik gok dat je dat wel kunt vergeten Erik. Ik heb de factory tour ooit ook gedaan, het is een vast parcours door de fabriek en je mocht geen foto's maken. Het zou mij enorm verbazen als ze bezoekers een glimp geven van wat nog niet officieel gepresenteerd is.

Verder kijk ik ook uit reikhalzend uit naar de Model 3, en ben ook van plan direct te reserveren. Maar ik heb ook een unheimisch (hoe schrijf je dat?) gevoel. Het "model 3 won't look like any other car" stemt me niet gerust. Mijn keuze voor de Model S is toch wel vooral ingegeven geweest door het feit dat ik het een verschrikkelijk mooie auto vind. Ik weet niet of mijn enigszins conservatieve aard klaar is voor een auto die futuristisch is maar die ik diep in mijn hart niet mooi vind. Maar ik wil zo graag. Ik wil dat 2011 - 2013 gevoel opnieuw beleven. Een auto bestellen die je nog nooit echt gezien hebt. Naar Antwerpen rijden voor een rondje om de kerk, en na de eerste leveringen met een paar idioten samen komen om de auto te bewonderen. Toch zal het nooit meer hetzelfde zijn. Een paar jaar geleden moest ik uitleggen wat Tesla was, en dat ik elektrisch ging rijden. Dat zal nooit meer zo zijn.

Ik was in september in Fremont, en daar stonden gewoon een paar Model-X-en. Een aantal half-fabrikaten, en een 'mule' om bepaalde gerobotiseerde processen te testen. Het was geen probleem om er naar te kijken, maar foto's waren verboden. De uitleg was inderdaad dat ze het juiste image naar buiten brachten, auto's waar de draden uithangen, of met één falconwing geven niet helemaal het juiste beeld. Mijn inschatting van de Model X: héél erg groot! Echt een slag groter dan de S

Maar, ik denk dat 1 maart erg vroeg is - dan is er echt nog niks in productie. Eerst wordt er een of ander concept getoond, en dan zijn we jaren verder voordat er ook maar iets gebeurd. Maar, in Fremont stond ook de eerste (handgemaakte) Model S tentoongesteld. Misschien staat die Model 2,5 daar wel bij tegen die tijd.

- - - Updated - - -

Ik zou me niet zo druk maken om het uiterlijk van de Model 3. Elon Musk heeft ooit gezegd (helaas nu geen bron van) dat het een kleinere Model S wordt. Dat betekent niet dat er geen kleine uiterlijke wijzigingen plaatsvinden, maar het ontwerp van de Model S is nu eenmaal al heel goed uitgedacht. Tesla is gek als ze zo snel al een radicaal ander ontwerp gebruiken (of geniaal, dat zal de verkoop uitwijzen).

Hij heeft gezegd dat de Model III op geen enkele andere auto zou lijken: Elon Musk says the Tesla Model 3 ‘won’t look like other cars’
 
Over het platform hoop ik dat Tesla eigenlijk een 'skateboard' maakt; volledig functioneel, aandrijf lijn (fwd,rwd,awd), batterij, charger, stuurinrichting, electronica (enkel voor basis functionaliteit), ...
Zodat je er eigenlijk wat pedalen, een stuur en een stoel op zou kunnen monteren en het 'rijdt'.
Via zo een platform zou je dan makkelijk een aantal modellen kunnen bouwen. Zelfs mogelijks enkel het platform verkopen voor kit-cars, of nieuwe partners.

Nou JA: Hetzelfde dus als Faraday Future doet (of zal doen?) :biggrin:
FFs Variable Platform Architecture - YouTube

Verder weet ik niet wat ik van die 1000Pk monster (lelijk duur) ding moet denken dat ze voorgesteld hebben. Ik hoop ook maar dat dit de 'roadster' van Tesla is, bedoeld om de ontwikkeling van het platform en de massa-productie wagens te financieren. Alhoewel dit beeld uit hun FFZERO1 Concept video wel "interessant" is:
Knipsel.JPG

https://youtu.be/-h3Xd6PXwc0?t=70

 
Het platform van de MS is hetzelfde als de MX alleen zijn de wielen een 1" groter.

Je kunt waarschijnlijk een 20" van de MX op de MS kwijt want de boutsteek schijnt hetzelfde te zijn.

Het platform van de MX is deels anders om de trekhaak die aan staal moet zitten te kunnen plaatsen.

Faraday doet niets nieuws want de Duitsers bouwen de A4, Passat, en Skoda en Seat rond hetzelfde platform.

Model 3 is anders.
Verder, als je al die losse batterijen bakken ziet in de Faraday dan vraag ik me af hoe ze die individueel gaan koelen!
 
Nou JA: Hetzelfde dus als Faraday Future doet (of zal doen?) :biggrin:
FFs Variable Platform Architecture - YouTube

Verder weet ik niet wat ik van die 1000Pk monster (lelijk duur) ding moet denken dat ze voorgesteld hebben. Ik hoop ook maar dat dit de 'roadster' van Tesla is, bedoeld om de ontwikkeling van het platform en de massa-productie wagens te financieren. Alhoewel dit beeld uit hun FFZERO1 Concept video wel "interessant" is:
View attachment 106659
https://youtu.be/-h3Xd6PXwc0?t=70

Die beelden lijken enorm op deze Mercedes concept: Mercedes Autonomous Driving Car Concept F015 “Luxury in Motionâ€￾ overview - Autogefühl - YouTube.
Ik zag die auto ook langskomen in een interview met een FF senior VP:
Inside Faraday Future, the secretive car company chasing Tesla | The Verge (op 0:35 in dat filmpje)
 
Net zoals in februari 2014 de vraag naar zelfrijdende auto's steeds meer en meer kwam... en dat voor Tesla toen geen prioriteit was (hetgeen ik wel geloof)... maar ze 7 maanden later wel de hardware hadden ontworpen om van dan af in te beginnen bouwen...
 
Belangrijkste kern (en iets dat al heel lang geleden is gezegd door Musk): The Model 3 is “meant to be a slightly smaller version of the Model S,” Musk said in Hong Kong this week, "and it won’t have quite as many bells and whistles.”

Daarom kan ik gewoon niet wachten tot Maart!

Ik hoop op een 60kWh accu minimaal en een nominaal gebruik van 170 tot 180Wh/km. Dan moet je met 55kWh effectief zo'n 305km kunnen komen.

Hoe kleiner de accu, hoe minder snel de lader hoeft te zijn. Dat mes snijdt aan twee kanten. Zuiniger rijden is effectief sneller laden.