Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model 3 draadje

This site may earn commission on affiliate links.
Ik reken op minder dan 15 tot 20% voor de NL markt, dus zo’n 300 tot 600 per week. En gezien de moeite die Tilburg nu heeft om in een week minder dan 150 auto’s uit te leveren moet ik nog zien hoe ze er 600 per week gaan uitleveren.

De medewerkers van Tesla in Nederland hadden naar mijn idee een heel haalbaar schema schema opgesteld: De boot arriveert 5-2, eerste leveringen op 14-2. Echter werden ze op 6-2 om 08:00u vanuit Amerika gesommeerd om nog dezelfde dag Model 3's uit te gaan leveren. Daarom is er last minute een evenement in elkaar gedraaid om nog dezelfde avond rond de 70 auto's uit te leveren. Een bijna onmogelijke haastklus dus. Ik denk dat het goed is om even af te wachten hoe het aflevercircus de komende periode gaat draaien, en dat we pas op basis daarvan kunnen beoordelen of ze het proces onder controle krijgen.
 
Leuk dat MrGreen er zoveel in bestelling heeft maar het is een feit dat er Max 3000 per week deze kant op gaan komen (Max capaciteit van de afhandelaar in Zeebrugge die met Tesla is afgesproken). Tevens is het een feit dat Zeebrugge de hele Europese markt gaat voorzien.

Ik reken op minder dan 15 tot 20% voor de NL markt, dus zo’n 300 tot 600 per week. En gezien de moeite die Tilburg nu heeft om in een week minder dan 150 auto’s uit te leveren moet ik nog zien hoe ze er 600 per week gaan uitleveren.
Eerste deel eens. Hoewel ... ik denk nog steeds dat de Noorse auto's rechtstreeks naar Noorwegen gaan.
Tweede deel; een organisatie gaat nooit in één keer van bijna 0 naar honderden auto's per week, dat kost moeite en tijd. Mensen moeten ingewerkt worden, processen en ruimtes uitgewerkt en op orde gebracht. Ik ben ervan overtuigd dat er hard aan gewerkt wordt.
Laten we daar begrip en geduld mee hebben.

Dat Elon net dit weekend op bezoek komt in Tilburg, Amsterdam en Oslo is begrijpelijk, maar maakt zaken niet makkelijker.
 
beetje naast de kwestie, maar de kans is toch groot dat alles via Zeebrugge zou gaan.
Op de Captain stonden ook heel wat model-S.
En die zijn zeker niet voor de EU. Die worden in Tilburg 'geassembleerd'.

Met andere woorden : die zijn voor niet EU-landen : blijft Zwitserland en Noorwegen.
Voor Zwitserland leken het er wel heel veel.

Wat mij laat vermoeden dat gans Europa via Zeebrugge gaat, en dan zowel Model-3 als Model-S en -X voor NO en CH.

Time will tell, just my 2ct.


Daarnaast denk ik ook dat men bij Tesla-Europa wel een plan zal uitgewerkt hebben, dat gewoon overhoop gegooid is vanuit de VS. Ook al opdat Elon op bezoek kwam. (Maar dan weer wel eigenaardig dat er schijnbaar géén groots persmoment is, zoals destijds in Tilburg-1 )
En nu is het dweilen met de kraan open.

Had men bvb rustig twee weken de tijd genomen om de auto's klaar te maken, en naar de Sec's te brengen, was er maar weinig paniek geweest.
Zo heeft men het overigens gedaan bij de uitleveringen van de S.
Mijn auto was al een tweetal weken in België, voor ik hem had.
En ene @Xfrank wou de zijne al enkel dagen op voorhand goeiendag gaan zeggen, maar hij vond hem niet ;-)
 
  • Like
Reactions: FrankNL

Attachments

  • upload_2019-2-9_18-28-1.jpeg
    upload_2019-2-9_18-28-1.jpeg
    361.7 KB · Views: 56
  • upload_2019-2-9_18-32-27.jpeg
    upload_2019-2-9_18-32-27.jpeg
    361.7 KB · Views: 40
Last edited:
Leuk dat MrGreen er zoveel in bestelling heeft maar het is een feit dat er Max 3000 per week deze kant op gaan komen (Max capaciteit van de afhandelaar in Zeebrugge die met Tesla is afgesproken). Tevens is het een feit dat Zeebrugge de hele Europese markt gaat voorzien.

Ik reken op minder dan 15 tot 20% voor de NL markt, dus zo’n 300 tot 600 per week. En gezien de moeite die Tilburg nu heeft om in een week minder dan 150 auto’s uit te leveren moet ik nog zien hoe ze er 600 per week gaan uitleveren.

Ik heb aan het einde van van vorig jaar een model s opgehaald en toen deedt Tilburg er gemiddeld 150 per dag. Ik denk dat er een andere bottleneck is dan Tilburg
 
Bedenk dat Mr Green er al 1000 in bestelling had
Ik denk dat Mr Green er wel 1000 op reservering heeft staan maar dat ze deze echt nog lang niet allemaal gaan bestellen/uitleveren. Helemaal in het begin schermde hun site met 'wees er als eerste bij', uitgaande dat de auto ook voor rond de $35.000 op de markt zou zijn maar de huidige configuraties laten een heel ander prijsbeeld zien. Logisch want de huidige modellen zijn een stuk duurder en de bijtellingsregels zijn inmiddels aangepast.

De sheet waarin factuurnummers staan geeft m.i. een heel realistische inkijk op verkoopcijfers. Voor veel markten is het huidige aanbod echt prijzig en wijkt het aanbod nog te ver af van waarop initieel al die reserveringen zijn gemaakt. Voor mij geldt eigenlijk hetzelfde. $35.000 klinkt leuk, maar een vanafprijs van €58000+ komt nog niet erg in de buurt. Het is in elk geval (nog) niet de auto die elektrisch rijden (met een goede range) voor 'iedereen' betaalbaar maakt.

Ik ben geen doemdenken of shorter maar het artikel op seekingalpha (ik durf het bijna niet te schrijven hier :)) bevat wel een kern van waarheid. Er komt concurrentie aan in hetzelfde prijssegment en ik verwacht dat een Duitser dan toch liever die Duitser koopt dan een Amerikaan. De prijs moet naar beneden om de massa te trekken en in China gebeurt dat al (LR RWD is terug, autopilot gratis).
 
Even in Badhoevedorp langs gereden om een M3 in het wilt te spotten. Bleek een Tesla medewerker te zijn, die de hele dag testritten had gedaan. Jongen was 1,5 week in dienst. Even samen met hem in de auto gezeten en hem wat uitleg over de auto gegeven -;). ik was onder de indruk van het lage verbruik van de 3 - 184Wh over de laatste 50km, en 158Wh over de laatste 10. Zelf zat ik met m'n P85 op 254Wh.

IMG_6375 (1).jpg
IMG_6361 (1).jpg
 
Last edited:
Even in Badhoevedorp langs gereden om een M3 in het wilt te spotten. Bleek een Tesla medewerker te zijn, die de hele dag testritten had gedaan. Jongen was 1,5 week in dienst. Even samen met hem in de auto gezeten en hem wat uitleg over de auto gegeven -;). ik was onder de indruk van het lage verbruik van de 3 - 184kWh over de laatste 50km, en 158kWh over de laatste 10. Zelf zat ik met m'n P85 op 254kWh.

Top, bijzonder dat hij pas net in dienst is! Je bedoeld Wh/km denk ik ipv kWh.
 
Net even een half uurtje test gereden met een M3P in Zaventem (langer mocht niet want ze doen 18 testritten per dag, per wagen...).

Ik schat 92% van een MS voor de helft van de prijs

- : iets minder comfort, minder binnenruimte achterin, idioot stuur, veel minder kofferruimte, meer rolgeluid
+: snellere middenconsole, leuk interieur, sportiever weggedrag, en -vooral- geweldige autonomie en betere laadsnelheid (gerekend in km's) dan onze S'jes. AP is mogelijk ook iets beter (herkent vrij goed voetgangers bijv.)

Qua TCO vergelijkbaar met een Mini Countryman Cooper S of zo, en de M3 heeft dan een paar lichtjaren voorsprong.

Ik las net ook een artikel in de Autogids van vorige week over de nieuwe BMW i3, met als conclusie dat "die wagen vandaag geen concurrentie heeft in haar categorie".

Wel, een week later heb je, voor 3000 EUR meer (de geteste i3 was 55.000 EUR waard), een wagen die dubbel zoveel autonomie heeft, meer dan dubbel zo snel laadt, en er gewoon leuk uitziet (en niet lijkt op een semi-psychiatrisch geval zoals de i3). Dus akkoord dat de i3 geen concurrentie heeft: iedere mens met gezond verstand zal voor een M3 gaan :)