Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model 3 draadje

This site may earn commission on affiliate links.
Ja, dat. En al die Amerikanen die hier komen werken, ook in de file staan, rijen vormen op Schiphol en het zo waanzinnig druk maken in de horeca, zoals nu al in Amsterdam. Om het nog helemaal maar niet te hebben over het tekort aan goede technici dat het veroorzaakt door al die goedbetalende banen...
Een autofabriek hier zou ik wel leuk vinden, maar een GigaFactory lijkt me waarschijnlijk minstens zo interessant voor ons land. Goede bijdrage aan Nederland Distributieland richting allerlei (Duitse) fabrikanten. Kunnen ook al die chemisch technologen van Shell en DSM weer ergens zinvol aan de slag.
 
  • Like
Reactions: basvk
Misschien moeten Nederland aanbieden waar het goed in is, een datacentrum waarmee alle Tesla's gekoppeld kunnen worden, met alle monitoring en route-informatie. België is dacht ik erg goed in de bouw van auto's. Had België, relatief gezien, niet de grootste autoproductie van Europa?
 
Misschien moeten Nederland aanbieden waar het goed in is, een datacentrum waarmee alle Tesla's gekoppeld kunnen worden, met alle monitoring en route-informatie. België is dacht ik erg goed in de bouw van auto's. Had België, relatief gezien, niet de grootste autoproductie van Europa?
en ook de 2de hoogste loonkost ter wereld ... denk niet dat ze bij Tesla gaan meegaan in het Belgische verhaal..
 
Misschien moeten Nederland aanbieden waar het goed in is, een datacentrum waarmee alle Tesla's gekoppeld kunnen worden, met alle monitoring en route-informatie. België is dacht ik erg goed in de bouw van auto's. Had België, relatief gezien, niet de grootste autoproductie van Europa?

Wellicht ook een fiscale constructie Herengracht-Panama-Kaaiman eilanden erbij?
 
Dat is een zeer mooie redenering maar dat geldt eigenlijk evengoed voor de vestiging van Ford in Genk... En Geert Bourgeois (de Vlaamse minister-president) heeft vorig jaar al gespreken gevoerd en dus niet alleen gestimuleerd (!) met Musk, tijdens zijn bezoek in Belgie. Ze hebben toen gezamelijk ook de Opel site in Antwerpen bezocht als mogelijke kandidaat voor een nieuwe Tesla fabriek.
Elke Europese regering hoopt dat de nieuwe Tesla fabriek op hun grondgebied zal komen. Het is alleen afwachten dewelke het meest zal bieden :)
Die redenering begrijp ik niet helemaal. Ken de details niet. Maar volgens mij is Ford Genk nu juist zo'n lege schuur waar ooit eens auto's gebouwd zijn waar je weinig tot niets aan hebt. Voormalige werknemers zijn elders aan het werk.
VDL is een zeer gezonde en ondernemende groep van bedrijven diei o.a. een assemblage fabriek runt in Borne die voor een groot deel bevolkt wordt door mensen die vroeger bij NedCar werkten.
Dus een active ondernemer, kapitaal om te investeren en een organisatie die je kunt uitbreiden om ook Tesla's te produceren. Dat lijkt me toch een heel andere propositie dan 'Ford Genk'.

Aanvulling: laatste zin van Ford Genk wiki:
'Op het terrein worden de installaties verwijderd en alle materialen zijn al weg. In mei 2016 wordt gestart met de afbraak van de C-hal, het grootste gebouw, dat zowat de helft van het hele complex beslaat'
Dus straks staat zelfs de 'schuur' er niet meer.
 
Die redenering begrijp ik niet helemaal. Ken de details niet. Maar volgens mij is Ford Genk nu juist zo'n lege schuur waar ooit eens auto's gebouwd zijn waar je weinig tot niets aan hebt. Voormalige werknemers zijn elders aan het werk.
VDL is een zeer gezonde en ondernemende groep van bedrijven diei o.a. een assemblage fabriek runt in Borne die voor een groot deel bevolkt wordt door mensen die vroeger bij NedCar werkten.
Dus een active ondernemer, kapitaal om te investeren en een organisatie die je kunt uitbreiden om ook Tesla's te produceren. Dat lijkt me toch een heel andere propositie dan 'Ford Genk'.

Aanvulling: laatste zin van Ford Genk wiki:
'Op het terrein worden de installaties verwijderd en alle materialen zijn al weg. In mei 2016 wordt gestart met de afbraak van de C-hal, het grootste gebouw, dat zowat de helft van het hele complex beslaat'
Dus straks staat zelfs de 'schuur' er niet meer.

Ik wist niet dat ze al gingen starten met de afbraak :oops:... De aanleveringsbedrijven errond staan er in elk geval nog en 40% van de ex-werknemers is nog steeds op zoek achter ander werk of in opleiding om herschoold te worden..

Het terrein dat Musk gaan bezoeken is vorig jaar was Opel in Antwerpen, niet Ford Genk. Opel lijkt me ook een meer logische keuze, aangezien het in de haven van Antwerpen ligt. Dat geeft een voordeel voor het aanvoeren van containers met onderdelen. Het nadeel is inderdaad dat alles er opnieuw moet opgebouwd worden. VDL ken ik niet echt, voordeel daar zou inderdaad zijn dat alles er inderdaad al staat.
 
en ook de 2de hoogste loonkost ter wereld ... denk niet dat ze bij Tesla gaan meegaan in het Belgische verhaal..

Zoals steeds zal de Belgische regering daar wel een mouw aan passen en een speciale regeling treffen. Daar zijn ze goed in... :eek:
Het viel me trouwens op in de fabriek in Tilburg dat er eigenlijk niet zo heel veel mensen werken en toch redelijk veel geautomatiseerd is. Ik kan me voorstellen dat het in de andere fabrieken van Tesla ook zo is.
 
Zoals steeds zal de Belgische regering daar wel een mouw aan passen en een speciale regeling treffen. Daar zijn ze goed in... :eek:
Het viel me trouwens op in de fabriek in Tilburg dat er eigenlijk niet zo heel veel mensen werken en toch redelijk veel geautomatiseerd is. Ik kan me voorstellen dat het in de andere fabrieken van Tesla ook zo is.
Tilburg is geen fabriek, maar een assemblagehal. Ze hoeven alleen maar de achteras + accu eronder te schroeven. Een wezenlijk verschil met wat je onder fabriek verstaat.
 
Ze zijn idd in de fabriek geweest, en als ik het goed interpreteer lijkt het ze niet goed te zijn bevallen...
VDL heeft toch zo zijn eigen cultuur meegebracht. Ik heb de volgende uitspraak bij een borrel gehoord: "als dit nog de oude Nedcar was geweest dan was het enthousiasme een stuk groter geweest"... En dat komt niet van iemand die er vroeger gewerkt heeft....

Maar... een nieuwe fabriek in NL zou mooi zijn. Overigens lijkt de keuze vd locatie eerder politiek dan puur financieel...

Dus... kans op stakingen? Kansloos. Blijft over NL met voorheen goed EV klimaat, maar minder aan het worden en bijv. Dld waar het enthousiasme (in de politiek, ook weer duidelijk geworden tijdens de "Sternefahrt nach Berlin" nog niet groot is. Ik denk dat NL er goed aan is om nu (liever nog vorig jaar) te schakelen en de fabriek binnen te halen (geen subsidie, maar belastingvoordeel zoals Nevada heeft gedaan) dan blijft er nog voldoende belasting over over de belastingen van salarissen en waar daar in de economie aan wordt uitgegeven EN je hebt een strategische positie voor de toekomst.

Zodra ze in Dld echter wakker worden en de EV omarmen, dus niet korte termijn industrie beschermen, maar lange termijn banen behouden en daarom Tesla omarmen, dan zal EM wel zodanig de voordelen daarvan inzien dat vanaf dat moment NL kansloos is.
 
Dus een active ondernemer, kapitaal om te investeren en een organisatie die je kunt uitbreiden om ook Tesla's te produceren. Dat lijkt me toch een heel andere propositie dan 'Ford Genk'.

Wat jij als voordeel ziet, dat ziet Elon Musk een nadeel. Die wil geen actieve, meedenkende ondernemer. Die wil zelf controle houden omdat hij ervan overtuigd is dat hij het beter doet. Tesla is niet toevallig het meest vertikaal geintegreerde autobedrijf van allemaal en het is ook niet toevallig dat er best wel veel executives op directieniveau onverwcht opstappen bij hem. Gewoon een ander gevolg van dezelfde mindset.
 
Mij vroeg Tesla om mijn rekeningnummer, om die 58000 EUR te betalen voor de overname van mijn S'je - ik had een quote voor overname gevraagd, maar heb die uiteindelijk aan een ander forumlid verkocht, met akkoord natuurlijk van Tesla, dus Tesla heeft die wagen gewoon nooit overgenomen :). Ik wilde al meteen een roadtrip naar Panama plannen, maar ja, conform ons allermooiste Vlaamse gedicht: tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren, en ook de weemoedigheid, etc.

Wel een potentieel dure stagiaire van de week :) Of liever: zeker niet de fout van de persoon die me de mail zond, maar als het om leveringen van nieuwe wagens gaat, en wat daarbij hoort, is hun interne communicatie blijkbaar al even slecht als hun externe :rolleyes:!
 
en ook de 2de hoogste loonkost ter wereld ... denk niet dat ze bij Tesla gaan meegaan in het Belgische verhaal..

En dan zwijgen we nog over de regelmaat in vakbondsacties en stakingen… .
Als ze een beetje ellebogen hebben zullen we ze hier in België niet zien, spijtig voor de kans op zoveel banen, maar de vakbonden zullen het dus weer maar eens verpest hebben. Proficiat!
 
  • Like
Reactions: davandy
En dan zwijgen we nog over de regelmaat in vakbondsacties en stakingen… .
Als ze een beetje ellebogen hebben zullen we ze hier in België niet zien, spijtig voor de kans op zoveel banen, maar de vakbonden zullen het dus weer maar eens verpest hebben. Proficiat!

Er zijn dan toch belangrijkere pro-argumenten die het anti argument van de vakbonden overklast als je ziet dat Audi en Volvo nog altijd in Belgie blijven... De vraag blijft natuurlijk of die voor Tesla even sterk doorwegen.