Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model 3 draadje

This site may earn commission on affiliate links.
Of pas in juni 2020! :D

tslcntr.png
 
Estimates

You indicated that you recieved your email confirmation at 12:00AM on 03/31/2016 (Europe/Paris). You also indicated that you are a Tesla owner or employee.

Algorithm Version Estimated Spot In Line Estimated Delivery Date
1.0 1 October 2017

Ben ik nummer 1?o_O

Ik ga vast in het " wachttijden draadje " zitten.... nog maar 17 maanden....
 
We zullen met zn allen toch eerst onze configuratie moeten samen stellen. Pas dan kan er een inschatting gemaakt worden van de plek in de rij. In het huidige algoritme van deze website houden ze hier nog geheel geen rekening mee! Een nieuwe Tesla berijder die voor de duurste Model 3 gaat krijgt zijn auto waarschijnlijk eerder dan een bestaande Tesla berijder die niet voor de duurste Model 3 gaat. Degene die voor de basis versie willen kiezen zullen waarschijnlijk het langst moeten wachten.
 
We zullen met zn allen toch eerst onze configuratie moeten samen stellen. Pas dan kan er een inschatting gemaakt worden van de plek in de rij. In het huidige algoritme van deze website houden ze hier nog geheel geen rekening mee! Een nieuwe Tesla berijder die voor de duurste Model 3 gaat krijgt zijn auto waarschijnlijk eerder dan een bestaande Tesla berijder die niet voor de duurste Model 3 gaat. Degene die voor de basis versie willen kiezen zullen waarschijnlijk het langst moeten wachten.

dit was het oorspronkelijke plan.
Maar ik denk dat door het succes momenteel meer de volgorde van bestellen wordt gehanteerd, in combinatie met de geografische blokken.
wel rekening houdend met huidige eigenaar of nieuwe klant.
ik gok op voorjaar 2019 voor de eerste en eind 2020 voor onze tweede reservatie
 
op een gegeven moment moet die lopende band toch echt aantallen gaan afleveren -in veelvouden van de S (en laat staan de X). Resultaten uit het verleden bieden in dat geval gelukkig geen garantie voor de toekomst!

Algorithm Version Estimated Spot In Line Estimated Delivery Date
1.0 39570 August 2018
 
  • Like
Reactions: Xfrank
Estimates

You indicated that you recieved your email confirmation at 12:00AM on 03/31/2016 (Europe/Paris). You also indicated that you are a Tesla owner or employee.

Algorithm Version Estimated Spot In Line Estimated Delivery Date
1.0 1 October 2017

Ben ik nummer 1?o_O

Ik ga vast in het " wachttijden draadje " zitten.... nog maar 17 maanden....
Heb jij middernacht je bevestigingsmailtje gekregen in de nacht van 30 op 31 maart?
 
vier jaar wachten is toch wat lang, wie weet wat is er tegen dan al allemaal op de markt.

Niemand weet het masr laten we er maar van uit gaan dat alles op alles wordt gezet om op tijd, waarschijnlijk eerder, te leveren. Met hulp van landen die graag een fabriek willen faciliteren, in het nauw gebrachte autofabrikanten die willen overleven etc. Model 4 kan er wel eens heel snel achteraan komen. Gekke vergelijking, maar hoeveel tijd was destijds nodig om een echte oorlogsindustrie op te bouwen. Niet veel.
 
  • Like
Reactions: Ivo-G
De vraag zal dan denk ik zijn wat het verstandigst is, de meeste investeerders zijn niet heel happig op non-USA zaken. Bovendien zit je met kwaliteit van je onderdelen, men moet heel zeker zijn van de consistentie als je overall hetzelfde beeld wilt kunnen behouden. Als dat minder belangrijk is kun je gewoon de regionale fabrieken laten maken wat voor dat deel belangrijk is :)
En fabrieken bouwen is geen kunst als geld geen rol speelt, dit soort sustainable industrie opzetten met een winstoogmerk en kwaliteit is iets anders als kwantiteitgedreven overrompelingstechnieken (incl. jarenlange leegstand)
 
De vraag zal dan denk ik zijn wat het verstandigst is, de meeste investeerders zijn niet heel happig op non-USA zaken. Bovendien zit je met kwaliteit van je onderdelen, men moet heel zeker zijn van de consistentie als je overall hetzelfde beeld wilt kunnen behouden. Als dat minder belangrijk is kun je gewoon de regionale fabrieken laten maken wat voor dat deel belangrijk is :)
En fabrieken bouwen is geen kunst als geld geen rol speelt, dit soort sustainable industrie opzetten met een winstoogmerk en kwaliteit is iets anders als kwantiteitgedreven overrompelingstechnieken (incl. jarenlange leegstand)

We moeten het oude denken een beetje loslaten. De Model 3 zal een erg eenvoudige auto worden met maar weinig componenten. Een deugdelijke carrosserie bouwen kan men overal op de wereld, net als componenten als assen en wielen. Juist die gecompliceerde, uit honderden onderdelen bestaande motoren en aandrijflijn, ontbreken en in plaats daarvan is er een modulaire aandrijflijn en batterij.
Bestaande fabrieken met straks onvermijdelijke overcapaciteit zullen graag componenten maken. Ze bouwen nu al deugdelijke auto's, zij het van de voorbije generatie, en kunnen dat ook met de nieuwe, veel eenvoudigere opzet.
Daarnaast is men al heel tevreden over hun assemblagefabriek in Tilburg en is al enkele malen verteld dat men op zoek is naar productiemogelijkheden buiten de USA. Dat scheelt zondermeer veel wat invoerrechten betreft maar de fabriek in Fremont kan het allemaal niet trekken.
Ik verwacht daar op de unveiling 2 (benieuwd wanneer die zal plaatsvinden) al concrete mededelingen over. Ze gaan hard met alles, dus ook hiermee.
 
Midden jaren '80, toen mijn ouders in Tjechoslovakije woonden, bestelden mensen Trabantjes voor hun kinderen (wachttijd liep op tot 10 jaar), maar de concurrentie (Skoda, of de peperdure Lada...) was navenant inefficiënt, en zonder westerse deviezen kon je nu eenmaal niets anders kopen.

Vandaag is het idee van te leveren in 2020 toch echt problematisch denk ik. Niet dat Volkswagen of Toyota zo snel gaan wakker schieten - GM is er wel al goed mee bezig maar wel met een model dat nog erg ruikt naar geitenwollesokken en space-cake. Maar ik zie zeker BYD of een andere Chinees, of Indiër, een EV op de markt gooien in 2018 dat er uitziet als een normale, "sexy" wagen en bovendien nog een leuke range heeft en een even leuk prijskaartje. Business model van Tesla is dacht ik gebaseerd op "eerste zijn", dus met die +400K reserveringen voor M3 moeten ze echt wel iets doen nu. Fabriekje en Gigafactory in China bijvoorbeeld, dat heb je daar binnen het jaar gebouwd als je de politici mee hebt denk ik!
 
Last edited: