You can install our site as a web app on your iOS device by utilizing the Add to Home Screen feature in Safari. Please see this thread for more details on this.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Ja, ik vermoedde al dat je dit bedoelde....
Niet mee eens. Auto's boven de 50k zouden sowieso geen bijtelling "voordeel" moeten krijgen. Het gedeelte onder de 50k wel voordeel. Dus je hebt evengoed in een dure Tesla een lagere bijtelling dan voor een vergelijkbaar geprijsde ICE.
Bij een auto van 100k, scheelt dat dus € 9000 aan bijtelling (bij inkomen), per jaar!! Dat is zomaar 3-4k aan verschil in belastinginkomsten. Per jaar. Dus anti klinkt mij vreemd in de oren.
De "luxe" BEVs die de Duitsers zouden moeten maken vanaf 2019/2020 hebben ook gewoon "last" van deze maatregel.
Bovendien betaal je geen BPM....ook niet voor een hele dure auto en is een EV nog steeds MRB vrij in NL.
Tot 2020 is de Tesla Model 3 de enige BEV onder de 50k met grote range die in grote aantallen in NL gekocht kan worden (de nieuwe Leaf weet ik de productieschaal nog niet van; modellen als de Ampera-e zijn kansloos met zeer kleine jaarproductie, beschikbaarheid "ergens" in 2018 en onbekend wat met het model in EU gaat gebeuren nu PSA de baas is)....dus met jouw logica, kan je ook zeggen dat het een pro-Tesla regel is...zeker wanneer de Duitsers "alleen" maar dure BEVs kunnen leveren.
In Duitsland heb je daadwerkelijk anti-Tesla wetgeving...daar krijg je een aanschafsubsidie voor BEVs TOT een bepaald catalogus bedrag. Daar heeft Tesla echt last van.
Besluit je om elektrisch rijden te stimuleren dan moet je dat ook echt consequent doen. Wat is het doel? Ervoor zorgen dat zoveel mogelijk van de zakelijke kilometers worden omgezet in elektrische of is het doel het beperken van de gevolgen voor de schatkist (uitvloeisel van de graaicultuur)?Ja, ik vermoedde al dat je dit bedoelde....
Niet mee eens. Auto's boven de 50k zouden sowieso geen bijtelling "voordeel" moeten krijgen. Het gedeelte onder de 50k wel voordeel. Dus je hebt evengoed in een dure Tesla een lagere bijtelling dan voor een vergelijkbaar geprijsde ICE.
Bij een auto van 100k, scheelt dat dus € 9000 aan bijtelling (bij inkomen), per jaar!! Dat is zomaar 3-4k aan verschil in belastinginkomsten. Per jaar. Dus anti klinkt mij vreemd in de oren.
De "luxe" BEVs die de Duitsers zouden moeten maken vanaf 2019/2020 hebben ook gewoon "last" van deze maatregel.
Bovendien betaal je geen BPM....ook niet voor een hele dure auto en is een EV nog steeds MRB vrij in NL.
Tot 2020 is de Tesla Model 3 de enige BEV onder de 50k met grote range die in grote aantallen in NL gekocht kan worden (de nieuwe Leaf weet ik de productieschaal nog niet van; modellen als de Ampera-e zijn kansloos met zeer kleine jaarproductie, beschikbaarheid "ergens" in 2018 en onbekend wat met het model in EU gaat gebeuren nu PSA de baas is)....dus met jouw logica, kan je ook zeggen dat het een pro-Tesla regel is...zeker wanneer de Duitsers "alleen" maar dure BEVs kunnen leveren.
In Duitsland heb je daadwerkelijk anti-Tesla wetgeving...daar krijg je een aanschafsubsidie voor BEVs TOT een bepaald catalogus bedrag. Daar heeft Tesla echt last van.
Ik hoop niet dat je de model 3 bij ons verwacht aan € 35k. Want dan zal het wel eens een teleurstelling kunnen worden...Tesla heeft met de Model 3 een unieke kans om het hele systeem betreffende opties ed door elkaar te gooien. Een heel nieuw concept uitwerken waarbij je bijvoorbeeld niet enkel bepaalde softwareoptie kan aankopen, maar deze ook via een maandelijks abonnement ter beschikking stelt. Of je kan mensen via een trial laten kennis maken met AP en autosteer. Voor veel mensen is die 35.000 een heilig getal waar ze niet te veel van willen afwijken, including myself. Ik kan het mij niet veroorloven om 5000 euro xtra neer te tellen voor AP om dan achteraf vast te stellen dat ik het nooit gebruik. Ik verwacht wel iets in die zin eigenlijk
Ik hoop niet dat je de model 3 bij ons verwacht aan € 35k. Want dan zal het wel eens een teleurstelling kunnen worden...
35-40 k is het budget, waar ik in tegenstelling tot sommigen anderen hier, aardig voor moet sparen. Als het niet voor dit bedrag kan dan schiet Model 3 zijn doel helemaal voorbij.
Bij een BEV moet je in je calculaties meer naar total cost of ownership kijken en minder naar aanschafprijs. Dat ligt misschien op het eerste gezicht niet voor de hand wanneer in het budget de betaling van de aanschafprijs de kritische factor is, maar als je doorrekent kan het zomaar evident worden dat door te laten financieren (een deel lenen of een kortlopende financial lease voor bijvoorbeeld 60% van de aanschafprijs, misschien zelfs operating lease) niet alleen het kostenplaatje kloppend blijft, maar ook het kasstroomplaatje er goed uit gaat zien.35-40 k is het budget, waar ik in tegenstelling tot sommigen anderen hier, aardig voor moet sparen. Als het niet voor dit bedrag kan dan schiet Model 3 zijn doel helemaal voorbij.
Ik graag zien dat er een VAMIL-achtige regeling voor particulieren wordt gecreëerd, waardoor je in het aanschafjaar minder Inkomstenbelasting betaalt en in de vier jaren daarna inhaalbetalingen doet. Waarom zouden alleen ondernemers fiscale voordelen mogen hebben, het gaat om groene doelstellingen en niet om stimulering van het bedrijfsleven.
Helemaal eens.Ik vind het altijd een beetje triest om bepaalde belastingvoordelen te beperken. Zo van "boven dat bedrag verdienen die mensen zoveel, die hebben geen belastingvoordelen meer nodig". Maar waarom zou jan modaal met een Leaf net zo'n hoge aftrekpost moeten krijgen als iemand die meer verdient en dubbel zoveel voor z'n auto neertelt? Waarom mag ik wel 2x een Model 3 kopen met maximale MIA en 4% bijtelling maar niet 1x een Model S met dezelfde voordelen...
Vind dat hetzelfde idee als bijv. boetes inkomensafhankelijk maken. Dus we hebben al een progressief belastingstelsel, maar daarnaast moeten mensen die meer verdienen ook nog eens meer gaan betalen voor bepaalde dingen. Dat moeten ze een fixed belastingtarief invullen als ze dit soort uitzonderingen willen maken.
Is er al wat bekend over de Model 3 qua specs van de topmodellen?
Ik bedoel dan met name de prestaties.
Voorzover ik weet is de Duitse aanschafsubsidie beperkt tot de deelnemende merken (BMW, VW, Daimler), die ook de helft van de subsidie ophoesten. De andere helft komt van de Duitse staat en is dus een protectionistische maatregel. Germany First.
Ik zie Tesla trouwens die 22% bijtelling vanaf 50K nog wel omzeilen! Nu kun je op een Model S ook voor een flink bedrag aan opties kopen pas nadat je de auto hebt aangeschaft. Denk aan batterijupgrade, autopilot etc. Dat komt omdat veel van de hardware voor deze opties gewoon op alle versies zit, ongeacht welke opties je hebt aangevinkt. De Model 3 wordt enorm gestandadiseerd, dus wellicht rolt elke auto met dezelfe hardware van de lijn.
Voor achteraf geïnstalleerde opties/upgrades betaal je geen bijtelling...
Ik voorzie nu al juridisch gesteggel over wat 'af fabriek' betekent. Als de optie er bijvoorbeeld al in zat maar niet ge-activeerd. Is dit af-fabriek of niet? Heeft er hier eigenlijk al iemand officieel geprobeerd om daarover uitsluitsel via ruling met de belastingdienst te krijgen bij de aankoop van extra batterijcapaciteit of EAP achteraf?