Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model 3 draadje

This site may earn commission on affiliate links.
Het fiscale waarde bij het RDW-register is tegenwoordig de fiscale waarde voor de bijteling. Achteraf geïnstalleerde opties / accessoires vallen erbuiten. Ruling is derhalve niet noodzakelijk. Mogelijk dat de regering in de toekomst dit weer gaat aanpassen maar de eerste registratie in Nederland wordt vastgelegd en wijzigt niet meer.

Achteraf geactiveerd (zoals de autopilot / autosteer zaken) zijn dan interessant - maar je moet wel de meerprijs van Tesla afzetten tegen het voordeel dat je haalt. In België telt de meerkost bij aankoop ook mee in de VAA (Voordelen alle aard) die je in je personenbelasting als belastbaar voordeel aangerekend zijn. Ik weet niet of Tesla uberhaupt facturen zou willen splitsen...
 
Achteraf geactiveerd (zoals de autopilot / autosteer zaken) zijn dan interessant - maar je moet wel de meerprijs van Tesla afzetten tegen het voordeel dat je haalt. In België telt de meerkost bij aankoop ook mee in de VAA (Voordelen alle aard) die je in je personenbelasting als belastbaar voordeel aangerekend worden . Ik weet niet of Tesla uberhaupt facturen zou willen splitsen...

Situatie in NL verschilt hiervan dus wezenlijk.
Inz facturen: Facturatie gaat noet snel (opndenkoopnota na): de na of bij levering gekochte zaken werden mij pas na 7 maanden gefactureerd, dus dat lijkt geen probleem.
 
Dit klopt niet. Tesla is ook in het programma gestapt. Vandaar dat er op een gegeven moment een zeer goedkoper 60 te krijgen was (enkel in Duitsland) om net onder de grens van 60k te komen. Overigens krijg je nu op tesla.com/de op alle modellen voor 2000 EUR 'umweltbonus'.

Ik blijf erbij dat de fiscale steun voor de aanschaf van een electrische waarde gebaseerd moet zijn op de extra kostprijs die het electrische aandrijfsysteem meebrengt ten opzicht van een verbrandingsmotor. Niet meer, maar ook niet minder. Op basis van de huidige prijzen pakweg 5000 EUR? Kortom, geef een aanschafsubsidie van 5000 EUR voor iedere volledige electrische wagen, nieuw aangeschaft, ongeacht het model of kostprijs. Dat is het eerlijkst en komt ook diegene ten goede die prive aankoopt ipv enkel de lease rijders (waar de huidige bijtellingsmaatregel eigenlijk simpelweg een loonkost subsidie betekent voor bedrijven) ..

5.000 euro als meerkosten voor een elektrische aandrijflijn?

Dat krijg je nooit voor elkaar. De batterij zelf kost (75 a 100 kWh x ca. 200 a 250 euro) = 15 a 25.000 euro. Dan nog omvormers, motor(en), BMS etc. bij Tesla draag je met je aanschaf daarnaast ook nog bij in het supercharger netwerk. Dus de totale kosten voor de elektrische aandrijflijn lopen op tot meer dan 30.000 euro. Dit terwijl je al prima een nieuwe auto met conventionele motor kan kopen voor 15.000 euro, waarmee je eenvoudig de hele EU rondrijdt. Dat lukt je met goedkopere EV's zeker nog niet!
 
5.000 euro als meerkosten voor een elektrische aandrijflijn?

Dat krijg je nooit voor elkaar. De batterij zelf kost (75 a 100 kWh x ca. 200 a 250 euro) = 15 a 25.000 euro. Dan nog omvormers, motor(en), BMS etc. bij Tesla draag je met je aanschaf daarnaast ook nog bij in het supercharger netwerk. Dus de totale kosten voor de elektrische aandrijflijn lopen op tot meer dan 30.000 euro. Dit terwijl je al prima een nieuwe auto met conventionele motor kan kopen voor 15.000 euro, waarmee je eenvoudig de hele EU rondrijdt. Dat lukt je met goedkopere EV's zeker nog niet!

Maar je moet vervolgens wel de brandstofmotor en alle ICE onderdelen er vanaf trekken en gelijkwaardige auto's vergelijken. Je kunt nu eenmaal moeilijk een Volkswagen Up met een Tesla Model S/X vergelijken ;)
 
5.000 euro als meerkosten voor een elektrische aandrijflijn?

Dat krijg je nooit voor elkaar. De batterij zelf kost (75 a 100 kWh x ca. 200 a 250 euro) = 15 a 25.000 euro. Dan nog omvormers, motor(en), BMS etc. bij Tesla draag je met je aanschaf daarnaast ook nog bij in het supercharger netwerk. Dus de totale kosten voor de elektrische aandrijflijn lopen op tot meer dan 30.000 euro. Dit terwijl je al prima een nieuwe auto met conventionele motor kan kopen voor 15.000 euro, waarmee je eenvoudig de hele EU rondrijdt. Dat lukt je met goedkopere EV's zeker nog niet!

Dat je betaalt voor het supercharger netwerk is geen extra kost op de aandrijflijn. We rekenen tenslotte de benzine uitgaven ook niet voor de verbrandingsmotor. Dat 5 000 EUR misschien nog te weinig is wil ik geloven, maar 30 000 is natuurlijk veel te veel. De totale kostprijs van een Model 3 zal lager zijn dan dat. Na aftrek van de bruto marge die Tesla gaat maken en aftrek van de gemene deler (wielen, stoelen, body frame, binnenafwerking, ...) hou je nog maximaal 10 000 EUR over voor het aandrijfsysteem. Wat moet een verbrandingsmotor tegenwoordig kosten? 3 000 EUR? Dan is de extra meerprijs dus 7 000 EUR en dat lijkt me dan het redelijke subsidie bedrag.
 
Als je het van de andere kant bekijkt: chevy kan een camaro V8 leveren vanaf 17k dollar. Deze is opzich netjes en maken ze winst op. Sloop daar even de motor uit aandrijf lijn en prop er een accu en elektra motor in. Moet echt wel te doen zijn, batterij kosten zijn hier wel belangrijk in.

Maak daar maar $ 26,000 van als 'starting Price' … ;)
(zie chevrolet.com )
 
Nog even de shareholders meeting. Er komt voor Model 3 een eenvoudige configurator met twee opties. Kleur en wielen.
Dat zou kunnen betekenen dat autonomity standaard zal zijn. Interessante gedachte want dit is een groot deel van de plannen met Model 3.

Ik denk dat Elon bedoelde dat er niet al teveel opties mogelijk zijn in het begin, maar enkel wielen/kleur lijkt me te weinig. Interieur zal vast minimaal twee keuzes krijgen en autonomy vast ook wel. Tenzij ze echt alleen beginnen met de "maxed out" uitvoeringen.

Mijn gokje:
Opties
4x lak
2x wielen
3x autopilot
2x dak
2x batterij

96 mogelijkheden en dus < 100 zoals eerder vermeld. Wordt in ieder geval heel interessant, gelet ook op opties bij S/X.
 
Als je snel veel wilt produceren, dan moet je zo weinig mogelijk afwijkingen op een standaard maken. Dat heeft Elon goed begrepen, dus het aantal extra's zal denk ik beperkt blijven.
En reken maar dat goed nagedacht is over het stroomlijnen van de service nadien, door de auto slim te ontwerpen.
 
geen opties v.w.b. interieur?

Oeps :oops:. Die had ertussen moeten staan.
4x lak
2x wielen
2x batterij
3x interieur
2x dak of 2x motorkeuze voor snelweg of stad (ze hebben een motor die efficienter is in stadsverkeer en een motor die efficienter is op snelweg. Die meldde Elon tijdens shareholdersmeeting).

96 opties.

Autopilot is enkel software dus maakt niet uit voor productie, aangezien alle modellen de nodige hardware hebben.
 
Het fiscale waarde bij het RDW-register is tegenwoordig de fiscale waarde voor de bijteling. Achteraf geïnstalleerde opties / accessoires vallen erbuiten. Ruling is derhalve niet noodzakelijk. Mogelijk dat de regering in de toekomst dit weer gaat aanpassen maar de eerste registratie in Nederland wordt vastgelegd en wijzigt niet meer.
Als ik het goed heb leidt de 'softwarematige' upgrade (optie) van een 60 naar een 75 er wel toe dat een wijziging wordt gemaakt in het RDW-register en daarmee tot een hogere fiscale grondslag. Over andere uitzonderingen heb ik niets gelezen, maar het achteraf activeren van AP-opties zou best eens dezelfde gevolgen kunnen hebben (disclaimert: ik mijd het onderwerp AP wegens te graag zelf rijden en praat dus mogelijk poep). Beter een waarschuwing teveel dan te weinig?
 
Ja, ik denk ook dat Elon een beetje figuurlijk deed. Aan de andere kant. De eerste paar maanden zijn de keuzes zeer beperkt.

Zeer waarschijnlijk alleen RWD met grote accupack. Zou zomaar geen dak of interieur keuze kunnen zijn dit jaar. Misschien niet eens alle kleuren beschikbaar. Tegen de tijd dat 'wij' aan de config mogen rommelen zullen er wat meer keuzes zijn.

AP hardware is standaard de opties software. Dus daar zal keuze in zijn en is niet standaard of gratis. Ik durf daar wel een tweede fles druivensap op te zetten.

Eind juli weten we meer en mensen die bepaalde opties echt graag willen zoals AWD, trekhaak of een panoramadak moeten gewoon even wachten.

En misschien zijn kleinere opties wel achteraf te krijgen via het Service Center (trekhaak).

De komende tijd zullen sites vol staan van KUL over de onmogelijkheid om te kiezen en dat daardoor de boel failliet gaat ;).
 
  • Funny
Reactions: simonsmidt
Tesla, Is Readying 3 -- and Possibly 4 -- New Products

The Model 3, of course, is well-deserving of its immense attention from investors. With Tesla planning on the vehicle's demand and production to help take the company from producing around 100,000 vehicles per year today to 500,000 next year, the $35,000 vehicle is critical to Tesla's success.

Here's what Musk said about the Model 3 during the annual meeting:

  • Tesla is on track to deliver the first-production Model 3 in July.
  • The Model 3 configurator will go live around the end of July.
"The initial configurator will be very limited," Musk noted.

"This is critical to achieving a rapid production ramp," he added, admitting that Tesla made the mistake of launching its Model X SUV with "way too much complexity" right from the beginning. "It was very foolish," Musk said.

Specifically, the configurator will have only two options: wheel size and paint color.

  • Customers who make a Model 3 reservation today will likely have to wait until about the end of next year until they take delivery.
Since Tesla has already garnered around 400,000 deposit-backed reservations for Model 3 (which are increasing every week), this suggests Tesla expects to deliver around 400,000 Model 3 vehicles or more before the end of 2018 -- a huge jump from Tesla's 2016 deliveries of under 80,000 units.
 
Tesla, Is Readying 3 -- and Possibly 4 -- New Products
"The initial configurator will be very limited," Musk noted.

"This is critical to achieving a rapid production ramp," he added, admitting that Tesla made the mistake of launching its Model X SUV with "way too much complexity" right from the beginning. "It was very foolish," Musk said.

Specifically, the configurator will have only two options: wheel size and paint color.
Dat is een kleur meer dan waarmee Ford groot geworden is:

https://www.quora.com/Why-did-Henry...ted-any-color-he-wants-as-long-as-it’s-black”
 
  • Funny
Reactions: simonsmidt