Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model 3 draadje

This site may earn commission on affiliate links.
Je bent niet goed geïnformeerd. De base model 3 laadt aan 60KW, de Ampera-e aan net iets minder dan 50KW met DC fast charging optie bij een moderne CCS paal. Zo groot is het verschil dus echt niet. Om 150km bereik bij te laden ben je in een Ampera ongeveer 25 minuten bezig (100 miles/half uur). In een Model 3 ga je daar ongeveer 20 minuten over doen (130 miles/half uur).

Concreet durf ik nu wel te beweren dat je eind 2018 sneller in een Ampera-e van Brussel naar Groningen via Fastned rijdt dan in een base model 3 via supercharger netwerk. De dichtheid van de eerste maakt dat je veel meer kans hebt om de auto bijna volledig leeg te rijden. Om van de bereikbaarheid van de locaties nog niet te spreken.

Paar nuanceringen:
1) SuC is bekend voor situatie eind 2017, 2018 gaat, volgens Elon, een grote verdichting geven zoals nu aan de gang is in Californië.
2) Net als de S60 zal de Model 3 beginnen te laden met iets van tegen de 100 Kw en dat dan uiteraard snel afbouwen. Maar de eerste 100 km zal hij zeker sneller laden.
3) Bij Fastned is het voorlopig nog zo dat er twee laders staan waarvan er eentje is voorzien van een Chademo-adapter (kan zijn dat dat niet helemaal klopt en dat er plaatsen zijn met twee, dan excuses). Zolang het nog zeer ongewis is of Model 3 een CCS aansluiting krijgt kunnen we er nog niet met zekerheid van uitgaan dat beide laders benut kunnen worden. Mocht er dan iemand je voor zijn moet je zomaar een half uur (of meer) wachten terwijl de Supercharger 8, 12, 16, of wellicht dan ook al ergens eentje 40 stalls kent. Dan kun je beter een paar minuten omrijden.
4) Brussel Groningen is een dikke 360 km. Als je dan na 275 km even een SuC aandoet voor de laatste 90 km, die dan snel geladen zal worden, zal het best vlot gaan.
Just my two cents.
 
Eerlijk gezegd vind ik de 3 weer een enorm knappe prestatie van Tesla. De belofte van een 200mijl+ auto voor $35k wordt gewoon waargemaakt. Natuurlijk rekenen ze meer voor een aantal opties. De AP is overigens vergelijkbaar met de model S geprijst. Vind ik normaal; de gebruikte technologie is voor een 3 net zo duur als voor een S. De acceleratie van de 3 is prima, zeker vergeleken met ICE alternatieven.

Wat ik verder helemaal geweldig vind, is dat de 3 bij annoncering pas voor 2018 als productierijp werd aangegeven. Dit is voor het eerst dat Teslatijd niet geldt. De uitlevering van de 3 is gewoon een jaar eerder gestart. Waanzinnig knappe prestatie. En nu maar hopen dat de productiegroei ook volgens de prognose zal gaan.
 
Als de Model 3 pas in 2019 geleverd zal gaan worden dan wordt het verschil met de S (geleverd uiterlijk 2018) kleiner voor de zakelijke rijder gezien de bijtelling.

Als de Model 3 full options ong 70k gaat kosten dan wordt de bijtelling in 2019 50k voor 4% en 20k voor 22% dus ong zo'n € 2.000 + € 4.400 = € 6.400,-. Een S uit 2018 voor 90k met 4% heeft maar een bijtelling van € 3.600,-.

Ik neem aan dat Tesla waarom de landen voorrang zal geven waar de overheidssteun drastisch verandert. Kortom, dat onevenredig veel Model 3's in het laatste kwartaal naar Nederland zullen gaan ipv andere landen uit Europa!
 
  • Like
Reactions: pvh
De M3 lijkt - sorry - IS zonder meer een bijzondere en mooie auto.
Ik ga tzt zeker eens een proefrit maken.

Mijn kanttekening is dat mijn perceptie van "mass market" toch iets anders is dan een prijsstelling van 40 - 70k. Dus ik ben wel benieuwd hoe in 2019 de basisprijs van 35000 USD naar Nederland vertaald incl BTW en wat dan de basis specs zijn.
Het blijft met deze prijsstelling toch luxere middensegment (Audi A4, Vovlo 60) en iets voor de lease markt of rijkere mensen - ook al is het volgens definitie een massa markt. Uiteindelijk gaat de M3 vanaf 2013-2014 in grote getalen de tweede hands markt op. Dus blijft een goede ontwikkeling voor een "sustainable" economie.

Ik vind het toch jammer dat Elon / Tesla niet nog een stapje kleiner (lprijs range 20-35k) gaat en de wereld van de Ford Focus / Peugeot 3xx / volvo 40 verandert. OK, ik begrijp ook wel, uitdagingen voor winst marges, productieproces etc, en van daaruit keuze voor een model Y snap ik ook. Maar uiteindelijk zal er ook voor de echte massamarkt ook voldoende aanbod moeten komen in FEVs en liever voor 2015 dan in 2020.
 
De M3 lijkt - sorry - IS zonder meer een bijzondere en mooie auto.
Ik ga tzt zeker eens een proefrit maken.

Mijn kanttekening is dat mijn perceptie van "mass market" toch iets anders is dan een prijsstelling van 40 - 70k. Dus ik ben wel benieuwd hoe in 2019 de basisprijs van 35000 USD naar Nederland vertaald incl BTW en wat dan de basis specs zijn.
Het blijft met deze prijsstelling toch luxere middensegment (Audi A4, Vovlo 60) en iets voor de lease markt of rijkere mensen - ook al is het volgens definitie een massa markt. Uiteindelijk gaat de M3 vanaf 2013-2014 in grote getalen de tweede hands markt op. Dus blijft een goede ontwikkeling voor een "sustainable" economie.

Ik vind het toch jammer dat Elon / Tesla niet nog een stapje kleiner (lprijs range 20-35k) gaat en de wereld van de Ford Focus / Peugeot 3xx / volvo 40 verandert. OK, ik begrijp ook wel, uitdagingen voor winst marges, productieproces etc, en van daaruit keuze voor een model Y snap ik ook. Maar uiteindelijk zal er ook voor de echte massamarkt ook voldoende aanbod moeten komen in FEVs en liever voor 2015 dan in 2020.

We moeten hem hierin proberen te volgen. In zijn visie, en daar is hij heel stellig in, zal het straks goedkoper zijn om op afroep een auto voor te laten rijden dan om er zelf eentje te kopen. En koop je er eentje dan kun je die inzetten om voor je te laten werken. Een auto zal steeds minder een statussymbool zijn en steeds meer een universeel middel om van A naar B te komen zoals Uber dat doet voor taxiritten en vergelijkbaar AirBNB voor crowd based lodging. Past ook in bijvoorbeeld dit plaatje:
 
De AP is overigens vergelijkbaar met de model S geprijst. Vind ik normaal; de gebruikte technologie is voor een 3 net zo duur als voor een S.

Niet helemaal mee eens. Zowel de hardware als software is grotendeels hetzelfde voor M3, S en X, maar de economy of scales wordt 5x zo groot. Dus vanuit kosten perspectief moet het zeker goedkoper kunnen, maar prijsstelling gebeurt ook aan de hand van de waarde die kopers eraan geven en in relatie tot concurrentie. Op termijn zal het zeker wel goedkoper gaan worden, vermoed/hoop ik.
 
Niet helemaal mee eens. Zowel de hardware als software is grotendeels hetzelfde voor M3, S en X, maar de economy of scales wordt 5x zo groot. Dus vanuit kosten perspectief moet het zeker goedkoper kunnen, maar prijsstelling gebeurt ook aan de hand van de waarde die kopers eraan geven en in relatie tot concurrentie. Op termijn zal het zeker wel goedkoper gaan worden, vermoed/hoop ik.

De prijsstelling op de S/X is waarschijnlijk al gebeurd op basis van de verwachte verkopen op de 3. Aan het einde van het verhaal zal Tesla ruim een miljard geinvesteerd hebben in de volledige uitontwikkeling van de mogelijkheden van hun huidige platform. Dan kom je er niet met een prijszetting van enkele duizenden op een verkoop van 25 000 S/X'en per kwartaal.
 
Wat grappige details uit de review van Motortrend: stuur verstellen doe je met een van de scrollwheels op het stuur, en de uitgebreide versie heeft een inductive phone charger.

Het eerste is eigenlijk briljant. Je kiest de juiste positie met je hand al op de plaats waar ze normaal staan terwijl je nu verstelt en dan voelt of het goed is en dan weer verstelt etc. net zolang tot het goed is.
 
Je bent niet goed geïnformeerd. De base model 3 laadt aan 60KW, de Ampera-e aan net iets minder dan 50KW met DC fast charging optie bij een moderne CCS paal. Zo groot is het verschil dus echt niet. Om 150km bereik bij te laden ben je in een Ampera ongeveer 25 minuten bezig (100 miles/half uur). In een Model 3 ga je daar ongeveer 20 minuten over doen (130 miles/half uur).

Concreet durf ik nu wel te beweren dat je eind 2018 sneller in een Ampera-e van Brussel naar Groningen via Fastned rijdt dan in een base model 3 via supercharger netwerk. De dichtheid van de eerste maakt dat je veel meer kans hebt om de auto bijna volledig leeg te rijden. Om van de bereikbaarheid van de locaties nog niet te spreken.
je vergeet dat die model 3 hetzelfde kan doen via fastned, in Nederland, en meer in de rest van Europa, via superchargers.
 
De M3 lijkt - sorry - IS zonder meer een bijzondere en mooie auto.
Ik ga tzt zeker eens een proefrit maken.

Mijn kanttekening is dat mijn perceptie van "mass market" toch iets anders is dan een prijsstelling van 40 - 70k. Dus ik ben wel benieuwd hoe in 2019 de basisprijs van 35000 USD naar Nederland vertaald incl BTW en wat dan de basis specs zijn.
Het blijft met deze prijsstelling toch luxere middensegment (Audi A4, Vovlo 60) en iets voor de lease markt of rijkere mensen - ook al is het volgens definitie een massa markt. Uiteindelijk gaat de M3 vanaf 2013-2014 in grote getalen de tweede hands markt op. Dus blijft een goede ontwikkeling voor een "sustainable" economie.

Ik vind het toch jammer dat Elon / Tesla niet nog een stapje kleiner (lprijs range 20-35k) gaat en de wereld van de Ford Focus / Peugeot 3xx / volvo 40 verandert. OK, ik begrijp ook wel, uitdagingen voor winst marges, productieproces etc, en van daaruit keuze voor een model Y snap ik ook. Maar uiteindelijk zal er ook voor de echte massamarkt ook voldoende aanbod moeten komen in FEVs en liever voor 2015 dan in 2020.

In welk jaar leef jij???
 
Je bent niet goed geïnformeerd. De base model 3 laadt aan 60KW, de Ampera-e aan net iets minder dan 50KW met DC fast charging optie bij een moderne CCS paal. Zo groot is het verschil dus echt niet. Om 150km bereik bij te laden ben je in een Ampera ongeveer 25 minuten bezig (100 miles/half uur). In een Model 3 ga je daar ongeveer 20 minuten over doen (130 miles/half uur).

Concreet durf ik nu wel te beweren dat je eind 2018 sneller in een Ampera-e van Brussel naar Groningen via Fastned rijdt dan in een base model 3 via supercharger netwerk. De dichtheid van de eerste maakt dat je veel meer kans hebt om de auto bijna volledig leeg te rijden. Om van de bereikbaarheid van de locaties nog niet te spreken.
Ook daarom moet Model 3 CCS hebben!
 
In zijn visie, en daar is hij heel stellig in, zal het straks goedkoper zijn om op afroep een auto voor te laten rijden dan om er zelf eentje te kopen. En koop je er eentje dan kun je die inzetten om voor je te laten werken.

Goed punt. De technologie heeft nog wat harde noten te kraken maar zal wel over een aantal jaar gefixt zijn, en dan nog de gewoontes van mensen veranderen. hmmm .. net als al die fiets projecten? en jij al je S (en M3) aangemeld bij MyWheels platforms etc. Het kan al, maar kennelijk zijn er nog drempels te overwinnen. Lukt dat met de huidige generatie auto bezitters 25+?

De prijsstelling op de S/X is waarschijnlijk al gebeurd op basis van de verwachte verkopen op de 3. Aan het einde van het verhaal zal Tesla ruim een miljard geinvesteerd hebben in de volledige uitontwikkeling van de mogelijkheden van hun huidige platform. Dan kom je er niet met een prijszetting van enkele duizenden op een verkoop van 25 000 S/X'en per kwartaal.

Bij volle productie en 5000USD/EUR autopilot prijsstelling:
5000 USD/euro x 100.000 S/X per jaar = 500 miljoen = half miljard in 1 jaar.
5000 USD/euro x 500.000 M3 per jaar = 2500 miljoen = 2,5 miljard in 1 jaar.

Of maak ik een gekke rekenfout? In 1 jaar 200% winst op je investering.
 
je vergeet dat die model 3 hetzelfde kan doen via fastned, in Nederland, en meer in de rest van Europa, via superchargers.

Dat weten we helaas nog niet. Voorlopig hebben we enkel nog maar de US versie gezien en die heeft geen CCS. Misschien werkt de standaard Tesla adapter wel. Maar misschien ook niet. En sowieso is een CCS adapter geen toekomstbestendige keuze : op hogere laadvermogens zijn die juist niet meer toegelaten, hoewel dat niet zo relevant is voor de vergelijking met Bolt/Ampera 2017 model.
 
Ik lees hier weinig reacties van particulieren, deze groep zal weinig voordeel halen uit een EV wanneer deze pas in 2019 leverbaar wordt. In België krijg je dan nog een schamele premie van 1000 euro tegenover 5000 vorig jaar. En als onze regering beslist om de vrijstelling van jaarlijkse rijtaks te schrappen voor EV's dan stort de verkoop helemaal in. Voor zelfstandigen blijft het evenwel interessant.
Ik laat voorlopig mijn reservatie staan maar kijk toch stiekem naar de grote drie voor een alternatief want tot 2019 kan er nog veel gebeuren. De M3 blijft een mooie wagen maar de beperkte garantie schrikt mij toch een beetje af.
 
Of maak ik een gekke rekenfout? In 1 jaar 200% winst op je investering.

De hardware is niet gratis, het onderhoud ook niet, nog de garantie en tenslotte moet Tesla ook de SG&A ieder kwartaal afrekenen voor het kan beginnen denken aan de investeringen terug te betalen. Er zal echt wel goed nagedacht zijn over de prijszetting en als het goedkoper kan, dan was het goedkoper geweest volgens mij.
 
Wat uit de Motor Trend review blijkt is ook dat het een enorm goed sturende auto is geworden. Ze reppen zelfs over een onderstel te vergelijken met de performance versie van de Alfa Romeo Guilia. Dat klinkt mij als muziek in de oren. Een echte "rijders"-auto. Eerder stijf en strak dan comfortabel.

En tegen de tijd dat AP zo volwassen is dat je minder actief zelf hoeft te rijden zal er ook wel een comfort versie komen gok ik.