Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model 3 draadje

This site may earn commission on affiliate links.
Speciaal voor jullie...
Als ik Defiant goed begrijp is de M3 gelijkwaardig met de BMW 3, Audi A4 en Mercedes C. In de bedrijfsauto markt gaan deze het dan erg zwaar krijgen met een bijtelling-verschil van €7/8.000 op jaarbasis, is toch een salaris verhoging van netto €400/mnd.
Daarnaast liggen de operationele kosten lager, brandstof maar enkele centen per km, geen wegenbelasting, lager onderhoud.

De base model 3 laadt aan 60KW, de Ampera-e aan net iets minder dan 50KW met DC fast charging optie bij een moderne CCS paal.
Tja, ik moet bekennen dat ik niet vaak van Brussel naar Groningen rij, wel regelmatig naar Brussel of naar Groningen. Verder rij ik ook regelmatig naar Berlijn, Manchester, Lyon, Provence en Bordeaux. Dan lijkt me de Ampera E niet echt een optie wat betreft laden. Voor 1.000 km zijn 200 kWh nodig. Deze lopen in een M3 in 2 uur naar binnen. Dit is slechts iets langer, 30/40 minuten, dan de pauzes die nodig zijn. Met een Ampera E heb je hiervoor 4 uur nodig. Dat is 2 uur en 30/40 minuten langer. 2 uur extra wachttijd.

Overigens staat dit dan los van de auto pilot die 90% van het werk overneemt en zorgt dat je redelijk fris aankomt.

De Ampera E is een leuke golfkar voor, ruime, rondjes om de kerk.
De M3 is een volwaardige auto, zoals je voor €35-40k mag verwachten.
De Ampera E is achterhaald en voor de nieuwe Leaf ligt de lat erg hoog.
Voorzover ik kan zien geen reden voor teleurstellingen. Concurerend geprijst, misschien met nog wat ruimte om te zakken. Een lastige concurrent voor zowel de middenklassers als de andere EV's.
 
Last edited:
Als de Model 3 pas in 2019 geleverd zal gaan worden dan wordt het verschil met de S (geleverd uiterlijk 2018) kleiner voor de zakelijke rijder gezien de bijtelling.

Als de Model 3 full options ong 70k gaat kosten dan wordt de bijtelling in 2019 50k voor 4% en 20k voor 22% dus ong zo'n € 2.000 + € 4.400 = € 6.400,-. Een S uit 2018 voor 90k met 4% heeft maar een bijtelling van € 3.600,-.

Een Renault Zoe Böse uitvoering (de duurste) kost Euro 38K (max 40K incl. Opties) en dan koop je de batterij van 41 Kw en rij je op 1 lading 300 echte km. Voor 30,5 K heb je deze luxe versie met batterijhuur. Voor die 8000 meerprijs kan je, afhankelijk van aantal km die je per jaar rijd - en dus per maand betaald, 6-8 jaar rijden.
Wat ik maar wil zeggen dat Tesla nu al qua bereik concurrenten heeft die aanmerkelijk goedkoper zijn dan M3 base versie. Laten we de nieuwe Ampera, Leaf en de VW modellen maar afwachten. Ik weet het zijn geen Tesla's maar dat wil niet zeggen dat deze auto's niet bruikbaar zijn -integendeel. Wie weet verlaagd Elon de prijzen wel als de concurrenten aan Tesla's poten gaan zagen.
 
Een Renault Zoe Böse uitvoering (de duurste) kost Euro 38K (max 40K incl. Opties) en dan koop je de batterij van 41 Kw en rij je op 1 lading 300 echte km. Voor 30,5 K heb je deze luxe versie met batterijhuur. Voor die 8000 meerprijs kan je, afhankelijk van aantal km die je per jaar rijd - en dus per maand betaald, 6-8 jaar rijden.
Wat ik maar wil zeggen dat Tesla nu al qua bereik concurrenten heeft die aanmerkelijk goedkoper zijn dan M3 base versie. Laten we de nieuwe Ampera, Leaf en de VW modellen maar afwachten. Ik weet het zijn geen Tesla's maar dat wil niet zeggen dat deze auto's niet bruikbaar zijn -integendeel. Wie weet verlaagd Elon de prijzen wel als de concurrenten aan Tesla's poten gaan zagen.

Het is een beetje wishful thinking. Het gaat er helemaal niet (meer) om om een auto elektrisch te laten zijn. Het gaat om een totaal nieuw concept. Ik citeer uit een andere post:
  • Most car companies will probably become bankrupt. Traditional car companies try the evolutionary approach and just build a better car, while tech companies (Tesla, Apple, Google) will do the revolutionary approach and build a computer on wheels.
Dat moeten we niet onderschatten. Tien jaar geleden deed Apple iets soortgelijks met de iPhone en we kennen het resultaat. Het gaat nu om gebruikerservaring, community building, autonomy waarbij men zelf betrokken is (ondanks al het gehannes) in plaats van dat op afstand wordt besloten dat het heel goed wordt, ooit, een zekere mate van eigenwijsheid en nog wat meer aspecten. En onderschat niet de waarde van het Superchargernetwerk. Dat heeft een gezicht, een identiteit en verhoogt het "wij" gevoel enorm.

Daarom denk ik dat we eerder meer kunnen verwachten van nieuwkomers die de juiste beslissingen nemen op de markt dan van de oude garde.

En daarbij natuurlijk een heel nieuwe generatie die hun ouders onder druk gaat zetten en uiteraard zelf ook hun pad trekt en veel meer leeft in de nieuwe concepten.
 
Een Renault Zoe Böse uitvoering (de duurste) kost Euro 38K (max 40K incl. Opties) en dan koop je de batterij van 41 Kw en rij je op 1 lading 300 echte km. Voor 30,5 K heb je deze luxe versie met batterijhuur. Voor die 8000 meerprijs kan je, afhankelijk van aantal km die je per jaar rijd - en dus per maand betaald, 6-8 jaar rijden.
Wat ik maar wil zeggen dat Tesla nu al qua bereik concurrenten heeft die aanmerkelijk goedkoper zijn dan M3 base versie. Laten we de nieuwe Ampera, Leaf en de VW modellen maar afwachten. Ik weet het zijn geen Tesla's maar dat wil niet zeggen dat deze auto's niet bruikbaar zijn -integendeel. Wie weet verlaagd Elon de prijzen wel als de concurrenten aan Tesla's poten gaan zagen.
Belangrijk is dus of
- M3 voorop blijft lopen met supersnelladen voor roadtrips
- belang wordt gehecht aan AP, dat de alternatieve modellen voorlopig niet hebben
 
Belangrijk is dus of
- M3 voorop blijft lopen met supersnelladen voor roadtrips
- belang wordt gehecht aan AP, dat de alternatieve modellen voorlopig niet hebben

Ik denkt dat AP de komende 5 jaar nog geen gemeengoed wordt en zelf vind ik het niets. Als ik zie hoe de frontrunners, mede forumleden, nu soms acties vd auto ondervinden die gevaarlijk zijn dan hebben we nog een lange weg te gaan. Niets dan lof dat jullie de data delen met Tesla maar de gewone man zit hier niet op te wachten. De gewone, nu nog niet EV, rijder weet er nog niets van en we moeten niet aannemen dat iedereen AP wil gaan rijden. Een no nonsens EV die je gewoon brengt waar je moet zijn, met voldoende range en snellaadstation functie is alles wat de massa nu nodig heeft. Een klein percentage zal de S en X, de Jaguar, Audi en Porsche gaan rijden - nu en in de toekomst. En een nog kleiner aantal mensen zal hun klassieker, VW kever, Morris Minor Traveller e.d gaan ombouwen tot EV. 60er jaren looks met moderne techniek. Het wordt al gedaan en wordt alleen maar meer - mooi toch !?
 
  • Like
Reactions: dvroegop
Ik denkt dat AP de komende 5 jaar nog geen gemeengoed wordt en zelf vind ik het niets. Als ik zie hoe de frontrunners, mede forumleden, nu soms acties vd auto ondervinden die gevaarlijk zijn dan hebben we nog een lange weg te gaan. Niets dan lof dat jullie de data delen met Tesla maar de gewone man zit hier niet op te wachten. De gewone, nu nog niet EV, rijder weet er nog niets van en we moeten niet aannemen dat iedereen AP wil gaan rijden. Een no nonsens EV die je gewoon brengt waar je moet zijn, met voldoende range en snellaadstation functie is alles wat de massa nu nodig heeft. Een klein percentage zal de S en X, de Jaguar, Audi en Porsche gaan rijden - nu en in de toekomst.

En dat is wat ik wilde zeggen, dat wil de massa niet. Voor de massa is de omschakeling naar een EV al behoorlijk groot en dan wil hij ook wat. En die AP zal tegen de tijd dat de Model 3 bij ons op de weg komt al zodanig zijn dat dat gewoon vanzelfsprekend is.
En vanuit een andere optiek is de Model 3 juist een no nonsense auto die je brengt waar je moet zijn (letterlijk) en voldoende range en snellaadstations. Geen van de anderen bieden dat. Daarom o.a. is er een wachtlijst van een half miljoen. En de S en X (de rest is nog maar afwachten of ze er komen) blijven de vlaggenschepen die voor de liefhebber zijn die ze kunnen betalen totdat er een mooie gebruikte markt zal zijn.
 
Ik ben ook nog lang geen AP mens. Vandaar ook mijn andere insteek op het dat punt: wordt daar waarde aan gehecht? Het eerste punt zie ik eerder als doorslaggevend bij de keuze.
Tegelijk betekent niet meedoen aan CCS 2.0 een belangrijke nuance op dit usp, mocht dat idd het geval zijn.
 
Het zal ongetwijfeld vanwege de hoofdruimte zijn.
Het is vooral voor het productiegemak. Wagen blijft volledig open tot op het laatste om het interieur door robots te kunnen laten monteren. Het glazen dak hoeft niet gelast en geverfd te worden. Het heeft zelfs gelijmd voldoende stevigheid.
Ik vind de kleine toegang tot de koffer toch wel een minpunt, voor zover ik op foto kan inschatten. Misschien kan een real life aanzicht mij wel overtuigen, maar heb mijn twijfels. Nog een ruim jaar geduld.
 
Ik ben ook nog lang geen AP mens. Vandaar ook mijn andere insteek op het dat punt: wordt daar waarde aan gehecht? Het eerste punt zie ik eerder als doorslaggevend bij de keuze.
Tegelijk betekent niet meedoen aan CCS 2.0 een belangrijke nuance op dit usp, mocht dat idd het geval zijn.

Ik heb, met AP1, eens een zoon van een kennis laten rijden die net een paar weken zijn rijbewijs had. Hij was al na 5 kilometer volkomen vertrouwd met het idee dat de auto zelf ook wat doet. We moeten de nieuwe rijders niet onderschatten op dat punt. Zij tikken ook met twee duimen hele verhalen op hun smartphone terwijl wij vaak met één vinger tikken. En het is een kwestie van ervaring. Na een paar duizend kilometer, waarbij we de afgelopen periode AP2 maar even voor lief moeten nemen want dat was heen hoogstandje, wil je gewoon niet anders meer. Of Tesla met CCS mee gaat doen is eigenlijk niet eens zo belangrijk voor Tesla.
 
Het is vooral voor het productiegemak. Wagen blijft volledig open tot op het laatste om het interieur door robots te kunnen laten monteren. Het glazen dak hoeft niet gelast en geverfd te worden. Het heeft zelfs gelijmd voldoende stevigheid.
Ik vind de kleine toegang tot de koffer toch wel een minpunt, voor zover ik op foto kan inschatten. Misschien kan een real life aanzicht mij wel overtuigen, maar heb mijn twijfels. Nog een ruim jaar geduld.


En hier "vergeet" men dan nog even dat er net als bij de S een "kelder" onder zit.
 
En dat is wat ik wilde zeggen, dat wil de massa niet. Voor de massa is de omschakeling naar een EV al behoorlijk groot en dan wil hij ook wat. En die AP zal tegen de tijd dat de Model 3 bij ons op de weg komt al zodanig zijn dat dat gewoon vanzelfsprekend is.
En vanuit een andere optiek is de Model 3 juist een no nonsense auto die je brengt waar je moet zijn (letterlijk) en voldoende range en snellaadstations. Geen van de anderen bieden dat. Daarom o.a. is er een wachtlijst van een half miljoen. En de S en X (de rest is nog maar afwachten of ze er komen) blijven de vlaggenschepen die voor de liefhebber zijn die ze kunnen betalen totdat er een mooie gebruikte markt zal zijn.

Hans, natuurlijk heeft alleen Tesla supercharge netwerk, voorlopig alleen voor Tesla's. Maar er zijn al veel andere snelladers van andere providers en die komen ook snel bij tankstations. Dus voor niet Tesla's zijn en komen er genoeg laders. Ik kan niet wachten op andere merken die hun modellen, busjes, kleine trucks etc op de markt gaan brengen. De 500K reserveringen voor M3 is ook een protest tegen de huidige autobouwers die maart 2016 nog weinig EV leverde. Ik ben ervan overtuigt dat als er toen al 4 andere modellen op de markt waren dan was het aantal voorinschrijvingen aanzienlijk minder.
 
Ik heb, met AP1, eens een zoon van een kennis laten rijden die net een paar weken zijn rijbewijs had. Hij was al na 5 kilometer volkomen vertrouwd met het idee dat de auto zelf ook wat doet. We moeten de nieuwe rijders niet onderschatten op dat punt. Zij tikken ook met twee duimen hele verhalen op hun smartphone terwijl wij vaak met één vinger tikken. En het is een kwestie van ervaring. Na een paar duizend kilometer, waarbij we de afgelopen periode AP2 maar even voor lief moeten nemen want dat was heen hoogstandje, wil je gewoon niet anders meer. Of Tesla met CCS mee gaat doen is eigenlijk niet eens zo belangrijk voor Tesla.
Maar die komende generatie gaat niet het succes van de 3 voor volgende vijf jaar bepalen...?
 
Onzin Hans. Autoweek plaats alleen cijfers van fabrikanten. Dus mocht je uit betrouwbare bron weten welke cijfers foutief zijn van de BMW, Mercedes of Audi, dan zie ik je linkjes tegemoet.

De cijfers van Tesla zijn officieel uit de presskit, maar door mij voor jullie gemak geconverteerd. Mochten daar fouten in staan, dan hoor ik dat ook graag.
Onzin Defiant. Autoweek maakt regelmatig fouten mbt maten. Neem nu mijn Espace uit een ver verleden (2006) die volgens Autoweek een brandstoftank had van 60L, volgens Renault zelf was dat 80L en ik heb wel eens 82L getankt. En zo ben ik nog vele andere fouten tegengekomen die nooit verbeterd zijn. Nu nog steeds niet..
 
  • Disagree
Reactions: Defiant
Hans, natuurlijk heeft alleen Tesla supercharge netwerk, voorlopig alleen voor Tesla's. Maar er zijn al veel andere snelladers van andere providers en die komen ook snel bij tankstations. Dus voor niet Tesla's zijn en komen er genoeg laders. Ik kan niet wachten op andere merken die hun modellen, busjes, kleine trucks etc op de markt gaan brengen. De 500K reserveringen voor M3 is ook een protest tegen de huidige autobouwers die maart 2016 nog weinig EV leverde. Ik ben ervan overtuigt dat als er toen al 4 andere modellen op de markt waren dan was het aantal voorinschrijvingen aanzienlijk minder.

Met alle respect hoor, ik heb mijn conclusies allang getrokken en ga afzien van de M3, (maar daarover meer na mijn vakantie) maar dat een deel van de reserveringhouders die €1000 hebben afgetikt dit uit protest doen tegen de huidige autobouwers is natuurlijk pure nonsense.....
 
  • Like
Reactions: Glitch