Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model 3 draadje

This site may earn commission on affiliate links.
Ik heb, met AP1, eens een zoon van een kennis laten rijden die net een paar weken zijn rijbewijs had. Hij was al na 5 kilometer volkomen vertrouwd met het idee dat de auto zelf ook wat doet. We moeten de nieuwe rijders niet onderschatten op dat punt. Zij tikken ook met twee duimen hele verhalen op hun smartphone terwijl wij vaak met één vinger tikken. En het is een kwestie van ervaring. Na een paar duizend kilometer, waarbij we de afgelopen periode AP2 maar even voor lief moeten nemen want dat was heen hoogstandje, wil je gewoon niet anders meer. Of Tesla met CCS mee gaat doen is eigenlijk niet eens zo belangrijk voor Tesla.

Precies dit. Sinds ik ervaring heb met AP, zal ik nooit een auto kopen zonder! (behalve wellicht een eerste auto die aan bepaalde budgettaire eisen moet voldoen ;) ) Ik verwacht dan ook, dat zodra men ervaring opdoet, het gezien wordt als essentieel. Al is het maar vanwege files en ander druk verkeer waarbij je wordt ondersteund en uiteindelijk zelfs gereden wordt. Mijn moeder had er meer moeite mee in het begin (zij had zich niet zo goed voorbereid als ik :cool:), maar ook zij ging snel om. Jullie kennen mijn moeder niet, maar als zelfs zij AP wilt gebruiken dan zegt dat heel wat :) (vanwege haar werk, dat onder meer ging over verkeersongelukken en de gevolgen daarvan, is zij wat "voorzichtig" met het rijden en wil zij vooral zelf alles besturen om ongelukken te voorkomen).
 
  • Like
Reactions: HWS
Met alle respect hoor, ik heb mijn conclusies allang getrokken en ga afzien van de M3, (maar daarover meer na mijn vakantie) maar dat een deel van de reserveringhouders die €1000 hebben afgetikt dit uit protest doen tegen de huidige autobouwers is natuurlijk pure nonsense.....

Dat vind ik geen nonsens, de reservatiehouders laten wereldwijd weten dat men een EV willen gaan rijden. Dat is een duidelijk signaal naar de markt, de olie industrie en de vervuilende autobouwers zoals VW die ons al jaren bedonderen.
 
Met alle respect hoor, ik heb mijn conclusies allang getrokken en ga afzien van de M3, (maar daarover meer na mijn vakantie) maar dat een deel van de reserveringhouders die €1000 hebben afgetikt dit uit protest doen tegen de huidige autobouwers is natuurlijk pure nonsense.....

Geen enkel individu is de markt.

Maar dat de Model 3 een aanbod is dat veel vraag gaat genereren lijkt logisch.

Voldoende plusjes bij de Model 3, en voldoende minnetjes bij de concurrentie om zenuwachtig te worden.

En dat ik prima voor iedereen.
 
Dat vind ik geen nonsens, de reservatiehouders laten wereldwijd weten dat men een EV willen gaan rijden. Dat is een duidelijk signaal naar de markt, de olie industrie en de vervuilende autobouwers zoals VW die ons al jaren bedonderen.
Dat betwist ik ook niet, echter dat men puur reserveert en € 1000,- aanbetaald om een protest stem uit brengen dat gaat er bij mij niet in. Men reserveert omdat men graag een EV wil hebben en de M3 in het bijzonder en niet om te protesteren tegen de gevestigde orde.....
we zijn niet terug in de 60's.........
 
  • Like
Reactions: Glitch
Dat betwist ik ook niet, echter dat men puur reserveert en € 1000,- aanbetaald om een protest stem uit brengen dat gaat er bij mij niet in. Men reserveert omdat men graag een EV wil hebben en de M3 in het bijzonder en niet om te protesteren tegen de gevestigde orde.....
we zijn niet terug in de 60's.........

Compromis: Door een reservering te doen voor een EV die men graag wil gaan rijden maakt men onbewust een gebaar naar de gevestigde industrie en "orde".
 
Waarom willen de meeste mensen EV rijden antwoord : Het is goedkoper. Bij het gros is het niet voor het millieu maar vanwege kosten. Wij kunnen hier dan tesla minded zijn maar 35k voor een auto is niet mass market dat is lease markt en de happy few. Toen ik destijds mijn A4 kocht wist de dealer mij ook te vertellen dat als die lease markt er niet zou zijn hij ook niks zou verkopen. De M3 is een mooi concept maar wel erg prijzig. Ik heb er 2 staan in reservering maar als het zover is gaan we kosten technisch wel alles tegen elkaar wegzetten.
 
Wij kunnen hier dan tesla minded zijn maar 35k voor een auto is niet mass market dat is lease markt en de happy few. Toen ik destijds mijn A4 kocht wist de dealer mij ook te vertellen dat als die lease markt er niet zou zijn hij ook niks zou verkopen. De M3 is een mooi concept maar wel erg prijzig. Ik heb er 2 staan in reservering maar als het zover is gaan we kosten technisch wel alles tegen elkaar wegzetten.

45 procent van de nieuwverkochte auto's in Nederland in 2015 was een leaseauto. Zal in 2016 wel niet veel anders zijn geweest.
En wat de kosten betreft, met 50K km per jaar bespaart een M||| rijder over 5 jaar pakweg/minimaal €20.000. Daarmee komt die 3 dus op 22K - en daarbij slechts 4% bijtelling ... Daar kan geen A3 tegenop -;). Betrap me niet op de cijfers; het is zelfs nog geen bierviltje niveau -;)
 
@schonelucht; CCS 50kW vs SuC...Ampera-e VS Model 3.

De Ampera-e laadt aan een 50kW CCS 60minuten om te laden van 20 naar 80%. Dat bleek uit een proefrit van Björn Nyland EN uit cijfers van de CTO van FastNed zelf

Ofwel...gemiddeld 36kW.

Een Tesla accupack laadt doorgaan erg snel tussen de 20 en 60% en loopt dan iets terug naar de 80%. Toch haalt bijvoorbeeld een Model S 75 ook 90kW tijdens een sessie. Wanneer een 50kWh Model 3 ergens tussen de 60 en 70kW gemiddeld uitkomt (en daar ziet het naar uit)...dan is dat bijna twee keer zo snel. Met de big battery gaat het nog een stuk sneller.

@CO2CLEAN ; het metalen dak is alleen boven het hoofd van de voor passagiers. Daar glas is weliswaar een optie, maar nu gebundeld in het $5000 premium pakket.
 
We moeten hem hierin proberen te volgen. In zijn visie, en daar is hij heel stellig in, zal het straks goedkoper zijn om op afroep een auto voor te laten rijden dan om er zelf eentje te kopen. En koop je er eentje dan kun je die inzetten om voor je te laten werken. Een auto zal steeds minder een statussymbool zijn en steeds meer een universeel middel om van A naar B te komen zoals Uber dat doet voor taxiritten en vergelijkbaar AirBNB voor crowd based lodging. Past ook in bijvoorbeeld dit plaatje:

Dat is zeker een belangrijk usp waar de concurrentie nog geen stappen in gezet heeft. Maar ook bij Tesla zit dit nog in een premature fase. Het is zeker iets dat ik meeneem in mijn finale beslissing om wel of niet een m3 te nemen. En dan niet enkel uit financieel oogpunt. Het is wel leuk dat die wagen je nog wat opbrengt, maar het idee dat iemand net een ritje gemaakt heeft in een propere elektrische wagen is mij evenveel waard. Alleen is dit concept toekomstmuziek tot na 2020 schat ik.
 
45 procent van de nieuwverkochte auto's in Nederland in 2015 was een leaseauto. Zal in 2016 wel niet veel anders zijn geweest.
En wat de kosten betreft, met 50K km per jaar bespaart een M||| rijder over 5 jaar pakweg/minimaal €20.000. Daarmee komt die 3 dus op 22K - en daarbij slechts 4% bijtelling ... Daar kan geen A3 tegenop -;). Betrap me niet op de cijfers; het is zelfs nog geen bierviltje niveau -;)

En daarbij komt de ons bekende factor die de fameuze grijns oplevert. Als ik naar mezelf kijk, hoe ben ik bij Tesla terecht gekomen? Echt niet omdat hij goedkoop is. Integendeel, alle berekeningen die aan de aanschaf voorafgingen hadden slechts ten doel om de aankoop te verdedigen, een excuus eigenlijk. De basis was dat de auto niet alleen mooi is maar de rijervaring direct definitief toeslaat. Zo zal het blijven gaan. Ook ik geef regelmatig testdrives aan mensen die direct onder de indruk zijn maar als particulier de S niet kunnen betalen of in loondienst een werkgever hebben die om een aantal, goede maar ook bedenkelijke, redenen het niet willen, ook al is het financiële plaatje zelfs behoorlijk gunstig.

Uit alles wat we lezen kunnen we afleiden dat de rij-ervaring in Model 3 ook weer sensationeel is. Het plaatje gaat zich daarom verschuiven en wel naar de medium leaseklasse. Daaraan heeft de particulier niets, dat klopt, in ieder geval totdat er een gebruikte markt zal zijn.
Is dat verkeerd? Neen, want die leaseklasse is ook de klasse die de meeste kilometers maakt dus de transitie van fossiele kilometers naar elektrische kilometers werkt daar het best. Daar moeten we blij om zijn.

Ter info een appje dat ik van iemand uit mijn netwerk kreeg. Spreekt voor zich. En dit is uiteraard nog de Model S. Straks in een veelvoud bij de Model 3.

Hallo Hans,

Ik heb woensdag mijn eerste meters gereden in een Tesla model S. Wat een fantastische auto en wat een absurd vermogen...
De uitnodiging voor een uitgebreide proefrit heb ik aangenomen en 9 augustus ga ik samen met ......... rijden. Na mijn zomervakantie maar eens een 'plan van aanpak' schrijven om de baas te overtuigen van de nieuwe manier van autorijden. Ik ben helemaal om!
En als het niet bij ............ kan....dan moet het plan wellicht iets uitgebreider omdat er dan een nieuwe werkgever of onderneming bij moet
Groet ........
 
Voor 1.000 km zijn 200 kWh nodig. Deze lopen in een M3 in 2 uur naar binnen. Dit is slechts iets langer, 30/40 minuten, dan de pauzes die nodig zijn. Met een Ampera E heb je hiervoor 4 uur nodig. Dat is 2 uur en 30/40 minuten langer. 2 uur extra wachttijd.

Dit klopt gewoon niet. De bolt laadt 100 miles in 30 minuten (160km), de base M3 laadt er 130 (208). Voor 1000km kom je dan respectivelijk op 3 uur en 8 minuten en 2 uur en 24 minuten. 44 minuten verschil inderdaad. Maar met de Ampera vertrek je 's ochtends iedere dag met 30 km meer en in een realistisch scenario ga je over die afstand er niet in slagen precies dat optimale laadschema aan te houden. Want als je eens wat meer dan 30 minuten gaat laden dan is door de tapering het verschil relatief weer minder groot.

Sowieso, als je regelmatig naar Berlijn rijdt en reistijd is een belangrijke factor, dan moet je gewoon met een benzine wagen rijden. Daar kan zelfs geen 100D tegen op.
 
  • Love
Reactions: Duke-U
Toch haalt bijvoorbeeld een Model S 75 ook 90kW tijdens een sessie. Wanneer een 50kWh Model 3 ergens tussen de 60 en 70kW gemiddeld uitkomt (en daar ziet het naar uit)...dan is dat bijna twee keer zo snel. Met de big battery gaat het nog een stuk sneller.

Je gaat nu serieus de top laadsnelheid van een model 3 vergelijken met de gemiddelde laadsnelheid 20 tot 80% op een Ampera????????
 
Dit klopt gewoon niet. De bolt laadt 100 miles in 30 minuten (160km), de base M3 laadt er 130 (208). Voor 1000km kom je dan respectivelijk op 3 uur en 8 minuten en 2 uur en 24 minuten. 44 minuten verschil inderdaad. Maar met de Ampera vertrek je 's ochtends iedere dag met 30 km meer en in een realistisch scenario ga je over die afstand er niet in slagen precies dat optimale laadschema aan te houden. Want als je eens wat meer dan 30 minuten gaat laden dan is door de tapering het verschil relatief weer minder groot.

Sowieso, als je regelmatig naar Berlijn rijdt en reistijd is een belangrijke factor, dan moet je gewoon met een benzine wagen rijden. Daar kan zelfs geen 100D tegen op.
Wat willen we nu aantonen?
Als je 140 gaat rijden, wat zo gek nog niet is, dan verbruik je met de Ampera-E veel meer door de hoge luchtweerstand. We moeten gewoon aanvaarden dat we appels en peren vergelijken.
 
@Defiant geen idee waar je t niet mee eens bent, maar de gegevens van autoweek voor waar aannemen is naïef.

IMG_1316.jpg


IMG_1317.jpg
IMG_1318.PNG
 
  • Like
Reactions: CJA Hulskamp
Ik lees hier weinig reacties van particulieren, deze groep zal weinig voordeel halen uit een EV wanneer deze pas in 2019 leverbaar wordt. In België krijg je dan nog een schamele premie van 1000 euro tegenover 5000 vorig jaar. En als onze regering beslist om de vrijstelling van jaarlijkse rijtaks te schrappen voor EV's dan stort de verkoop helemaal in. Voor zelfstandigen blijft het evenwel interessant.
Ik laat voorlopig mijn reservatie staan maar kijk toch stiekem naar de grote drie voor een alternatief want tot 2019 kan er nog veel gebeuren. De M3 blijft een mooie wagen maar de beperkte garantie schrikt mij toch een beetje af.
Ik ga mijn 2 model 3 reservaties in aankopen (privé) omzetten zonder me iets van wat je vermeldt aan te trekken. Die paar fiscale snoepjes zijn niets vergeleken met de kostenbesparing in brandstof.
 
Dat weten we helaas nog niet. Voorlopig hebben we enkel nog maar de US versie gezien en die heeft geen CCS. Misschien werkt de standaard Tesla adapter wel. Maar misschien ook niet. En sowieso is een CCS adapter geen toekomstbestendige keuze : op hogere laadvermogens zijn die juist niet meer toegelaten, hoewel dat niet zo relevant is voor de vergelijking met Bolt/Ampera 2017 model.
Het klopt dat we dat niet weten, maar het lijkt me toch wel vergezocht om te stellen dat de
Model 3 geen mogelijkheid gaat hebben om chademo of ccs te laden. Die charge port is niet voor niets groot genoeg gemaakt voor ccs.
 
  • Like
  • Informative
Reactions: widodh and Adm