Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model 3 draadje

This site may earn commission on affiliate links.
De Ioniq heeft een EPA highway efficientie van 122 mijl per 33 kWh. De M3 120. Bij hogere snelheden (EPA highway gemiddelde snelheid is 80 km/u) zal M3 nog beter presteren ivm aerodynamica. Ik verwacht dat bij 120 km/u de M3 de efficientste ev is die te koop is.

EPA rating van de longe range zou rond de 540 km liggen terwijl Tesla maar 500 km claimt. De Model 3 gaat volgens mij velen verbazen als het op bereik aankomt.
 
  • Like
Reactions: CO2CLEAN
Ik zit vooral te kijken of er drie kinderen van 0, 2 en 3 op de achterbank passen, en hoe het nou zit met de 'hoedenplank' (geen idee hoe dat heet) achter de stoelen achterin: kan dat los/eraf, zodat je nog meer laadruimte hebt, of niet?

dat was mijn reden om niet langer op de M3 te wachten (ik heb de reservatie wel nog staan), maar meteen een model S te bestellen. hoewel veel mensen (blij) verrast zullen zijn over de actieradius van de M3, denk ik dat er veel (minder aangenaam) verrast gaan zijn over de (te weinig) ruimte binnenin (als je kinderen hebt). Met drie kinderen op stap gaan zal al zeer krap worden denk ik. + dat van die hoedenplank was ook een tegenvaller (ik heb de foto's van de binnenkant van de koffer en onderkant van de hoedenplank ook minutieus bekeken).
 
dat was mijn reden om niet langer op de M3 te wachten (ik heb de reservatie wel nog staan), maar meteen een model S te bestellen. hoewel veel mensen (blij) verrast zullen zijn over de actieradius van de M3, denk ik dat er veel (minder aangenaam) verrast gaan zijn over de (te weinig) ruimte binnenin (als je kinderen hebt). Met drie kinderen op stap gaan zal al zeer krap worden denk ik. + dat van die hoedenplank was ook een tegenvaller (ik heb de foto's van de binnenkant van de koffer en onderkant van de hoedenplank ook minutieus bekeken).
Ik denk dat het wel gaat, het is in elke auto met '3 zitplekken' op de achterbank gedoe om drie kinderen kwijt te kunnen zolang je nog met stoeltjes zit, dus tja. Bedenk wel wat. De kinderwagen past in ieder geval, zag ik al. Qua laadruimte is het vergelijkbaar met de Ampera-E bijvoorbeeld, en dat ging nét vond ik. De S is helaas ver buiten het leasebudget op werk. :)
 
Ik denk dat het wel gaat, het is in elke auto met '3 zitplekken' op de achterbank gedoe om drie kinderen kwijt te kunnen zolang je nog met stoeltjes zit, dus tja. Bedenk wel wat. De kinderwagen past in ieder geval, zag ik al. Qua laadruimte is het vergelijkbaar met de Ampera-E bijvoorbeeld, en dat ging nét vond ik. De S is helaas ver buiten het leasebudget op werk. :)

Dart laatste vind ik heel jammer voor je. Er komt steeds meer aanbod op de gebruikte S markt (ze gaan heel lang mee) waar men toch wat creatief mee mag gaan worden. Vaak kunnen rekensommetjes veel verhelderen. Kan John, Analysiz op dit forum, niets voor je betekenen? Mij heeft hij ervan overtuigd dat de kosten van een S vergelijkbaar zijn met die van een half zo dure brandstofauto.
Imago van de auto, ofwel negatieve effecten omdat het een "dure" auto is vallen mee. In mijn geval is het mijn, erg positief ontvangen, visitekaartje in mijn branche geworden.
 

Attachments

  • Schermafbeelding 2017-10-31 om 23.06.07.png
    Schermafbeelding 2017-10-31 om 23.06.07.png
    3.1 MB · Views: 81
  • Like
Reactions: MissAutobahn
/***//, denk ik dat er veel (minder aangenaam) verrast gaan zijn over de (te weinig) ruimte binnenin (als je kinderen hebt). Met drie kinderen op stap gaan zal al zeer krap worden denk ik.//**//

Dat durf ik toch te betwijfelen.
Een Tesla vriend heeft meegereden op de achterbank bij de voorstelling op 31.03.2016, en vond het best te doen met 3 volwassenen achteraan.
Het glazen dak en de afwezigheid van de tunnel in de vloer zijn daar niet vreemd aan. Hij is overigens ook groter dan de gemiddelde Belg, eerder een Nederlander.;)

Maar uiteraard is er meer ruimte in een S, dat is dan ook een andere categorie.
 
Met drie kinderen in stoeltjes, dat is in iedere "non"- MPV een uitdaging. De twee volwaardige achterplaatsen hebben ISO fix zo te zien. Dus het zou kunnen dat een derde stoeltje niet in het middag past (of knap kan worden aangesloten). Dan zou 1 stoeltje op de bijrijders stoel voor moeten...en de volwassen bijrijder zal dan tussen de kids op de achterbank moeten.

Die dwarsbalk is inderdaad jammer. Je hebt dan geen volledige hoogte "boven" de hele laadvloer. Vooral bulk objecten kan je dan niet "doorschuiven" zoals bij een hatchback. Wel begrijpelijk dat het zo is gemaakt, maar qua gebruiksgemak is het minder optimaal.

Ik zag weer de prijs bij de RDW langskomen voor de Model 3....met de juiste reactie dat dit geen prijs voor de 3 zal zijn. Echter ben ik het niet helemaal eens met de opmerking dat we helemaal niet weten hoe duur een 3 zal worden in NL. Precies weten we het inderdaad niet, maar op basis van de prijs van een S of X, zijn er wel zinnige zaken over te zeggen.

Als meest redelijke inschatting kan de vuistregel worden gebruikt dat de $ prijs 1op1 over te nemen is voor de € prijs en dan de BTW erbij.

Dus $ 35.000 (VS prijs) zal in NL ongeveer uitkomen op: € 35.000 x 1.21 = € 42.350

Natuurlijk is deze prijs nog onderhevig aan de koers van dollar en euro en meer van die zaken. Maar heel veel zal het niet afwijken. Verder hanteert men bij de Model 3 opties ongeveer de prijzen van de Model S. Dus die zijn ook redelijk op te zoeken/ in te schatten:

- AutoPilot: € 5.300 (voor FSD een extra € 3.200)
- Premium interieur: € 5.300 (is $ 5.000 in de VS voor zowel de S als de 3)
- Kleur: € 1.050 (zelfde prijs als bij de S en 3 in de VS, dus S prijs NL direct over te nemen)
- 19" velgen: € 1.575 (de velgprijs in NL is ongeveer 4 à 5 % hoger in € dan de VS prijs in $ bij de S)
- Long range is $ 44.000 in de VS -> in NL dus ongeveer € 53.000
- kosten rijklaarmaken is bij de S € 500 en zal bij de 3 ook wel in die orde van grootte zijn

Over de Dual motor uitvoering zal het meer speculeren worden. Elon heeft ooit gezegd dat de D minder dan $ 5.000 extra zou moeten kosten. Echter heeft hij ook later gezegd dat air-suspension iets te maken gaat hebben met de D. Misschien wordt air-suspension wel een bundel met de D. Stel dat air en D gecombineerd gaan worden....wetende dat de D "los" minder dan $5000 zou moeten kosten en destijds voor air bij de S een dikke $ 2000 werd gevraagd....dan zou de air + D combo zomaar ook $ 5.000 kunnen gaan kosten. Ofwel in NL € 5.300.

Tesla hanteert "wereldprijzen" en dus zijn ze redelijk te voorspellen. Wanneer je rekening houdt met deze prijzen, dan wel vuistregels, dan ontstaan er geen nare verrassingen wanneer alles officieel bekend wordt van de Model 3. Het zou bijvoorbeeld de "journalisten" van diverse (auto)nieuws media sieren dat men het bovenstaande communiceert ipv de irreële bedragen zoals € 33.000 basisprijs voor de Model 3.
 
De Model 3 heeft 6,1 cm meer hoofdruimte achterin, 0,5 cm minder beenruimte, 2,5 cm minder schouderruimte, 5,8 cm minder heupruimte. Hij is dus smaller (gehele M3 is smaller dan S, dus logisch), maar hoger. Beenruimte gelijk.

6.1cm meer hoofdruimte: vandaar dat Nederlandse Tesla vrienden van @S-19910 de Model 3 best te doen vinden.
De gemiddelde 3 Belgen zullen het vooral vervelender vinden dat de M3 een stuk smaller is :p
 
De Model 3 heeft 6,1 cm meer hoofdruimte achterin, 0,5 cm minder beenruimte, 2,5 cm minder schouderruimte, 5,8 cm minder heupruimte. Hij is dus smaller (gehele M3 is smaller dan S, dus logisch), maar hoger. Beenruimte gelijk.

Mag ik herleiden uit die 5,8 cm minder heupruimte dat de auto ook ongeveer 6-7 cm minder breed is?
Dan is 't (zeker voor z'n klasse) volgens mij best 'n brede auto nog.
 
Dus $ 35.000 (VS prijs) zal in NL ongeveer uitkomen op: € 35.000 x 1.21 = € 42.350 ......

Ik heb ergens bij de bekendmaking van de (vanaf)prijzen van de Model 3 een excel voorbij zien komen van ik dacht Maarten Steinbuch waarbij de basisprijs en opties waren doorgerekend naar de NL prijzen (met als basis destijds nog de Model S prijzen).
Die komen heel behoorlijk overeen met de hierboven genoemde prijzen en ik hou hier ook rekening mee.

Kan alleen die berekeningen nergens meer terugvinden, als iemand anders weet wat ik bedoel dan even linkje naar dat bericht of die blogpost? Edit, gevonden Estimation Tesla Model 3 pricing EU/NL
 
Last edited:
Mag ik herleiden uit die 5,8 cm minder heupruimte dat de auto ook ongeveer 6-7 cm minder breed is?
Dan is 't (zeker voor z'n klasse) volgens mij best 'n brede auto nog.
Op basis van de gegevens tijdens de launch afgelopen zomer, kwam ik op 1.85 in de breedte (zonder spiegels). De Model 3 is qua afmetingen zeer goed vergelijkbaar met de BMW3, Audi A4 en Mercedes C.

Enig puntje dat "minder" is in een Tesla, is de lage zitting achter. Er is veel ruimte voor de voeten en knieën, maar je zit meer met de knieën opgetrokken achterin een Tesla dan in de eerder genoemde modellen. De afstand vloer naar zitting is gewoon korter door het accupakket. Geen groot probleem meestal, maar wel iets om te ervaren tijdens een (proef)rit voor de aanschaf naar mijn mening.

Ik heb ergens bij de bekendmaking van de (vanaf)prijzen van de Model 3 een excel voorbij zien komen van ik dacht Maarten Steinbuch waarbij de basisprijs en opties waren doorgerekend naar de NL prijzen (met als basis destijds nog de Model S prijzen).
Die komen heel behoorlijk overeen met de hierboven genoemde prijzen en ik hou hier ook rekening mee.

Kan alleen die berekeningen nergens meer terugvinden, als iemand anders weet wat ik bedoel dan even linkje naar dat bericht of die blogpost? Edit, gevonden Estimation Tesla Model 3 pricing EU/NL

Toen waren er nog geen echte Model 3 prijzen beschikbaar en leek dat inderdaad een redelijk inschatting. Die bleek iig. beter dan van vele specialisten.

Bij het berekenen van de modelprijs (dus niet de direct op te zoeken optieprijzen in NL) moet ik eigenlijk nog een factor meenemen. Namelijk een factor om van de dollarprijs van een basis S te komen tot een Europrijs (excl. BTW) van een basis S.

Momenteel is dat:

$ 74500
€ 71157 (€86100/1.21)

De meest exacte inschatting van de NL prijs voor een Model 3 LongRange zou dan bijvoorbeeld worden:

$44.000 x (71157/74500) x 1.21 = € 50.850

Voor de Base kom je dan op:

$ 35.000 x (71157/74500) x 1.21 = € 40.450

De uitvoering die momenteel in de VS geleverd wordt, zou hier dan kosten:

50.850
5.300 (premium package)
485 (kosten rijklaarmaken)

-> € 56.635
 
Last edited:
Mooi. En dan n optie als autopilot na levering activeren. Zitten we keurig onder de 50k grens met de bijtelling :)
uhhh....die € 56k is nog zonder AP opties.... ;) Voor onder de 50k zou je de "basis" range versie moeten hebben.

Ik zou het "stukje" boven de 50k met plezier aan bijtelling betalen als ik een 3 zakelijk had mogen rijden.
 
Ik ga dat sowieso doen, ook als ik een S koop. Tesla zou zoiets gewoon moet doen, je besteld het wel bij de auto, maar ze achteraf activeren zodat het niet bij de catalogus waarde zit.

Scheelt weer bijtelling :)

Als je niet zelf de lease/aanschaf hoeft te betalen is dat inderdaad voordeliger. Echter, na fabriek laten activeren is duurder dan meteen aanschaffen en voorlopig (tot 2019) is 4% bijtelling dan goedkoper, als je zelf (en niet je werkgever) de aanschaf of lease betaald.
 
uhhh....die € 56k is nog zonder AP opties.... ;) Voor onder de 50k zou je de "basis" range versie moeten hebben.

Ik zou het "stukje" boven de 50k met plezier aan bijtelling betalen als ik een 3 zakelijk had mogen rijden.

Je hebt gelijk nog meer opties achteraf activeren dan idd

Betaal ook de lage bijtelling voor de S en daarvoor declareerde ik m’n zakelijke km’s naar m’n zaak. Ben geen of weinig bijtelling ‘gewend’ en zou dat graag (zoveel mogelijk) in stand houden.
 
Als je niet zelf de lease/aanschaf hoeft te betalen is dat inderdaad voordeliger. Echter, na fabriek laten activeren is duurder dan meteen aanschaffen en voorlopig (tot 2019) is 4% bijtelling dan goedkoper, als je zelf (en niet je werkgever) de aanschaf of lease betaald.

Inderdaad - dat was ook de conclusie van mijn rekenwerk. Beter nu kopen, ondanks bijtelling. Bijtelling is goedkoper dan het prijsverschil met later kopen. Heb dus eind vorig jaar een S met de volledige AP-opties besteld. Niettemin had ik daarbij toen ook verwacht dat AP nu veel verder zou zijn. Ook al heb ik enige ervaring met Elon-Sprak...
 
Dat durf ik toch te betwijfelen.
Een Tesla vriend heeft meegereden op de achterbank bij de voorstelling op 31.03.2016, en vond het best te doen met 3 volwassenen achteraan.
Het glazen dak en de afwezigheid van de tunnel in de vloer zijn daar niet vreemd aan. Hij is overigens ook groter dan de gemiddelde Belg, eerder een Nederlander.;)

Maar uiteraard is er meer ruimte in een S, dat is dan ook een andere categorie.

De gedachte laat mij niet los dat ik me aangesproken moet voelen en daarbij wel blij ben met de kwalificatie van "Tesla vriend". Inderdaad, ik heb op 31 maart 2016 meegereden midden achterin een Model 3 en dat viel mij zeker mee. De S is in zijn klasse een heel brede auto en de 3 is aan beide zijden minder dan 3 cm smaller, dus nog steeds erg breed. Wat de kinderen betreft zou ik me geen zorgen maken.
Ik blijf benieuwd naar de prijs hier. Veel speculaties maar niemand weet het nog.
We blijven hoopvol gestemd wat de levering betreft, als ze de productie alsnog op het gehoopte (maar eigenlijk krankzinnig hoge) aantal kunnen krijgen.
 
  • Like
Reactions: STLL and S-19910