Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model 3 draadje

This site may earn commission on affiliate links.
Hier wat specs van de Model 3 vergeleken met S en X:
3D85C05A-2996-4077-AB52-80365F15CA4C.jpeg
 

Zelfs nu een email van Tesla waarin staat dat er wat productie issues geweest zijn en dat de verwachtte aflevering niet gehaald gaat worden. In 24 uur kan je in MyTesla zien wanneer nieuwe verwachte levering is.
Jammer maar niet helemaal onverwacht..
 
Zelfs nu een email van Tesla waarin staat dat er wat productie issues geweest zijn en dat de verwachtte aflevering niet gehaald gaat worden. In 24 uur kan je in MyTesla zien wanneer nieuwe verwachte levering is.
Jammer maar niet helemaal onverwacht..

Tesla Shares Details of Model 3 Production Woes in Q3 Earnings Update
Tesla Shares Details of Model 3 Production Woes in Q3 Earnings Update geeft nog wat meer productie-info... Verzacht de pijn van het langere wachten wellicht wat maar ook hier voorzichtigheid troef over de productiedoelstellingen.

In Elon Musk Swears Tesla Model 3 Production is Getting Better staat een indrukwekkend lijstje waar Musk allemaal wel niet mee bezig is maar ook dat hij uiteindelijk verbijsterend veel toch maar voor elkaar heeft gekregen. Omdat ik ook zijn officieuze biografie ( schrijver: Ashlee Vance ) heb gelezen, komt het eigenliik allemaal best bekend en vertrouwd over... Spannend hoe dit avontuur afloopt! In het ergste geval ben ik 1000 euri kwijt voor een heel goed doel.
 
IMHO : much ado about nothing.

Een volledig nieuwe auto op een volledig nieuwe productielijn - uiteraard zijn daar opstartproblemen mee.
Had iemand iets anders verwacht ? Dat zal dan toch iemand zijn zonder enige productie- en/of project-ervaring

Laat Tesla die maar rustig analyseren en de oorzaken ten gronde wegwerken - het finale eindproduct zal er alleen maar beter van worden.
Liever een perfecte auto 6 maanden later, dan een probleemgeval dat de SeC's overspoelt.
 
Dus Tesla zegt nu dat de ramp naar 5000 auto's per week met 3 maanden is uitgesteld...met nog wat extra slagen om de arm. Jammer, is toch wat minder positief dan ik had verwacht/gehoopt.

De eerste indicaties op het internet dat Tesla 80.000 Model 3's in 2017 zou maken, vond ik bizar dromerig...maar had wel iets tussen de 20.000 en 35.000 stuks verwacht wanneer de wind mee zou hebben gezeten. Nu komen we aan het eind van dit jaar op een totaal van max 5.000 stuks?

Uiteindelijk is "de grote versnelling van 6 maanden" mislukt en vallen we terug naar de originele inschatting dat in 2018 de echte rampup gaat plaatsvinden. Ook opvallend dat Tesla aan de ramp naar 10.000 stuks per week (de alom bekende production rare van 500.000 per jaar) geen datum wil (kan) plakken.

Eén ding weten we wel. In 2018 gaan een hoop Model 3 auto's de weg op. Rekening houdend met de indicaties uit de conference call en gebruikmakend van een natte vinger, zouden er in 2018 ergens tussen de 150.000 en 175.000 Model 3 auto's van de band moeten kunnen rollen. Dus in totaal zou dat minimaal op 250.000 nieuwe Tesla's in 2018 moeten uitkomen. Voor mensen die "pas" na een week (of later) een reservering hebben ingeschoten, zou de wachttijd best eens een volledig jaar kunnen oplopen richting Q4 in 2019.

Dus wachten tot augustus 2018, dan gaat we zaken zeker weten (Q2 2018 earnings call). Tot die tijd...rustig doorsparen en niet gek laten maken door alarmerende berichtgeving.
 
Ik zie op Teletekst staan dat er nu in totaal 222 M3's gemaakt zouden zijn. 222? Dan zijn er dus slechts enkele auto's bijgekomen in de afgelopen maand, letterlijk?
Als er problemen zijn, al is het maar met één onderdeel, dan kan er geen auto worden afgebouwd. Omdat het niet mogelijk is om vele duizenden auto's die een onderdeel missen op te slaan, wordt de productie gestopt. Pas als alle onderdelen in grote aantallen compleet aanwezig zijn, of 'just in time' gegarandeerd beschikbaar zijn, kan er weer worden opgestart en komen er weer aantallen bij.
 
Als er problemen zijn, al is het maar met één onderdeel, dan kan er geen auto worden afgebouwd. Omdat het niet mogelijk is om vele duizenden auto's die een onderdeel missen op te slaan, wordt de productie gestopt. Pas als alle onderdelen in grote aantallen compleet aanwezig zijn, of 'just in time' gegarandeerd beschikbaar zijn, kan er weer worden opgestart en komen er weer aantallen bij.
Probleem is dat we vorige week bij de GigaFactory zagen was de batterij. De meeste machines stonden stil.
 
Bij de eerste batches van Model 3's werden de li-ion cellen met de hand verwerkt in modules en later in packs. Het was de bedoeling dat dit proces in een rap tempo geautomatiseerd zou worden. Blijkbaar heeft Tesla nu aangegeven dat een leverancier die betrokken was bij deze overgang "the ball gedropped" heeft. Tesla moet dit nu inhuis verder gaan opzetten en uitvoeren. Dat proces duurt dan blijkbaar ongeveer 3 extra maanden...waarschijnlijk.

Laten we hopen dat er niet nog meer ballen op de grond terecht komen ;).
 
  • Informative
Reactions: Yero
Ik zie op Teletekst staan dat er nu in totaal 222 M3's gemaakt zouden zijn. 222? Dan zijn er dus slechts enkele auto's bijgekomen in de afgelopen maand, letterlijk?

Plan B...
Wij hielden al en houden nu helemaal rekening met levering in 2019. Als Plan B wachten we ook op de nieuwe Leaf, maar dan wel met 60kWh accu! Als die al in 2018 gepresenteerd wordt, levering is dan sowieso op zijn vroegst in 2019. Wel een lekkere ruime auto de Leaf, hatcback maar GEEN SuperCharge Netwerk, dat is in ( ons geval ) vinden we vooral in het buitenland toch wel erg handig. Ook al zijn we met de huidige 30kWH helemaal ad Middellandse Zee geweest ( wel 1400km autotrein genomen vv Parijs-Avignon ). De Opel Ampera-E vinden we dan weer te klein / te kort en erg amerikaans van binnen, rijdt prima overigens ( maar ook pas leverbaar in 2019 ) De Model S ( zou voor ons een okkasie worden als privérijders ) vinden wij weer te groot en is van aluminium, in principe (nogal) kostbaar bij schades. Het is gewoon een heel persoonlijk verhaal denk ik of je wacht / uitstelt etc etc...
 
Plan B...
Wij hielden al en houden nu helemaal rekening met levering in 2019. Als Plan B wachten we ook op de nieuwe Leaf, maar dan wel met 60kWh accu! Als die al in 2018 gepresenteerd wordt, levering is dan sowieso op zijn vroegst in 2019. Wel een lekkere ruime auto de Leaf, hatcback maar GEEN SuperCharge Netwerk, dat is in ( ons geval ) vinden we vooral in het buitenland toch wel erg handig. Ook al zijn we met de huidige 30kWH helemaal ad Middellandse Zee geweest ( wel 1400km autotrein genomen vv Parijs-Avignon ). De Opel Ampera-E vinden we dan weer te klein / te kort en erg amerikaans van binnen, rijdt prima overigens ( maar ook pas leverbaar in 2019 ) De Model S ( zou voor ons een okkasie worden als privérijders ) vinden wij weer te groot en is van aluminium, in principe (nogal) kostbaar bij schades. Het is gewoon een heel persoonlijk verhaal denk ik of je wacht / uitstelt etc etc...
Het blijft een Plan B en dat is per definitie minder goed dan Plan A.

Ik wacht gewoon op die Model 3. Of hij nu in 2018, 2019 of 2020 komt. Dat is voor mij wat makkelijker omdat ik 4 jaar geleden ook voor plan A gekozen heb.
 
Het blijft een Plan B en dat is per definitie minder goed dan Plan A.

Ik wacht gewoon op die Model 3. Of hij nu in 2018, 2019 of 2020 komt. Dat is voor mij wat makkelijker omdat ik 4 jaar geleden ook voor plan A gekozen heb.

Goed plan, want:

Model 3 iets vertraagd. Aantal van 3.000 per week in december i.p.v. gehoopte 5.000. Inlopen verwacht in Q1 2018 en doorstoten naar 10.000 per week niet lang daarna. Jammer inderdaad voor de medewerkers die hoopten nu al in Model 3 te rijden maar daar nog een maandje of wat op moeten wachten.
Maar reden voor de paniek hier? Reserveringen opzeggen?

Welnee, stel dat men, op het moment dat men op de geplande 10.000 per week zit, in aantal geproduceerde wagens er 10.000 achter loopt. Dan betekent dat voor de normale wachtlijst een vertraging van een WEEK! Verdubbel het, dus 20.000 minder, dan is het twee weken.

In vergelijking, Hyundai Ionic door batterijproblemen pas in 2019 leverbaar, Ampera-E helemaal niet te bestellen.

Laten we vooral rustig blijven en niet teveel aandacht aan de mediaonzin besteden. (Sorry dat ik dubbel meld, bij aandelen en hier, maar we moeten ons niet gek laten maken door de media)
 
  • Like
Reactions: MusQueTear
Goed plan, want:

Model 3 iets vertraagd. Aantal van 3.000 per week in december i.p.v. gehoopte 5.000. Inlopen verwacht in Q1 2018 en doorstoten naar 10.000 per week niet lang daarna. Jammer inderdaad voor de medewerkers die hoopten nu al in Model 3 te rijden maar daar nog een maandje of wat op moeten wachten.
Maar reden voor de paniek hier? Reserveringen opzeggen?

Welnee, stel dat men, op het moment dat men op de geplande 10.000 per week zit, in aantal geproduceerde wagens er 10.000 achter loopt. Dan betekent dat voor de normale wachtlijst een vertraging van een WEEK! Verdubbel het, dus 20.000 minder, dan is het twee weken.

In vergelijking, Hyundai Ionic door batterijproblemen pas in 2019 leverbaar, Ampera-E helemaal niet te bestellen.

Laten we vooral rustig blijven en niet teveel aandacht aan de mediaonzin besteden. (Sorry dat ik dubbel meld, bij aandelen en hier, maar we moeten ons niet gek laten maken door de media)

Can Tesla Rebuild Puerto Rico Power Grid? (Si Se Puede) - Teslanomics ...en als je dit filmpje bekijkt van Ben Sullins, tja waar hebben we het dan over...
 
Het opschalen van 5000 naar 10.000 gaat volgens mij vrij snel na de eerste grote opschaling gebeuren. De Fremont fabriek kan dit aantal makkelijk aan en tegen dan zullen er wel meerdere lijnen kunnen worden opgestart en zal de gigafactory ook op volle toeren draaien. Morgen zou iedereen die een reservering heeft lopen ook een nieuwe schatting krijgen betreffende levering.