Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model 3 draadje

This site may earn commission on affiliate links.
Model 3 krijgt, als we de bronnen mogen geloven, als eerste een geheel nieuwe laadpoort (Europa-versie). Eentje die zowel de bestaande stekker van de SuC als de CCS norm aankan en daarnaast ook nog de AC Type 2.

Benieuwd hoe betrouwbaar die bron is. Ik moet eerlijk zeggen dat ik er niet zo hard meer in geloof dat ze CCS gaan implementeren. Waarom hebben ze dat dan niet op de US versie gedaan?

In de US bestaat er toch ook een DC Combo op hun J1772 connector :

220px-Type1-ccs.svg.png

Ik heb soms toch nog het gevoel dat Tesla nog altijd de betweter speelt (en soms ook terecht) als over zich conformeren naar laadstandaarden betreft. Terecht omdat het een lelijke stekker is die veel te veel plaats inneemt.
 
Ziet er niet goed uit voor levering van een Model 3 in 2018. Als ik de berichten zo zie over de productie (eind Q1 op 2.500 stuks / eind Q2 op 5.000 stuks per week) en de tax credit denk ik dat Europa pas in Q1 2019 aan de beurt is.
Gezien de bijtellingsperikelen voor 2019 is de bijtelling van een S in 2018 (€ 105.000 x 4% = € 4.200 bijtelling Model S / 2018) gelijk aan een 2019 bijtelling van Model 3 van € 60.000. ((€50.000 x 4%) + (€ 10.000 x 22%)= € 4.200 bijtelling op Model 3 / 2019). De komende maanden maar goed in de gaten houden hoe het verder gaat. In de zomer maar de knoop doorhakken en mogelijk toch een S overwegen met levering in 2018.
 
Ziet er niet goed uit voor levering van een Model 3 in 2018. Als ik de berichten zo zie over de productie (eind Q1 op 2.500 stuks / eind Q2 op 5.000 stuks per week) en de tax credit denk ik dat Europa pas in Q1 2019 aan de beurt is.
Gezien de bijtellingsperikelen voor 2019 is de bijtelling van een S in 2018 (€ 105.000 x 4% = € 4.200 bijtelling Model S / 2018) gelijk aan een 2019 bijtelling van Model 3 van € 60.000. ((€50.000 x 4%) + (€ 10.000 x 22%)= € 4.200 bijtelling op Model 3 / 2019). De komende maanden maar goed in de gaten houden hoe het verder gaat. In de zomer maar de knoop doorhakken en mogelijk toch een S overwegen met levering in 2018.
Nieuws klinkt inderdaad niet goed. Toch zou het mee kunnen vallen. Nederland en Noorwegen schijnen een streepje voor te hebben op de rest van Europa (las ik in een eerdere post) vermoedelijk vanwege het grote marktaandeel. Het zou mij niets verbazen als de productie voor ons land en Noorwegen eerder begint, wellicht tegelijkertijd met Canada. Zeker voor de owners. Ze zullen tenslotte hun sterke positie niet willen laten verwateren. De bijtellingsperikelen zullen hun haast verder vergroten.
 
  • Like
Reactions: robertvg
Nieuws klinkt inderdaad niet goed. Toch zou het mee kunnen vallen. Nederland en Noorwegen schijnen een streepje voor te hebben op de rest van Europa (las ik in een eerdere post) vermoedelijk vanwege het grote marktaandeel. Het zou mij niets verbazen als de productie voor ons land en Noorwegen eerder begint, wellicht tegelijkertijd met Canada. Zeker voor de owners. Ze zullen tenslotte hun sterke positie niet willen laten verwateren. De bijtellingsperikelen zullen hun haast verder vergroten.

Ja misschien voor de Owners in Nederland. Maar ik als niet owner, zal denk ik toch naar Q1 2019 gaan........ Ben benieuwd of er meer nieuws komt voor NL in de zomer.
 
Ja misschien voor de Owners in Nederland. Maar ik als niet owner, zal denk ik toch naar Q1 2019 gaan........ Ben benieuwd of er meer nieuws komt voor NL in de zomer.
Ik ben benieuwd hoe het verder gaat met non-owners in CA. Voor mijn gevoel zijn Nederland en Noorwegen voor Tesla een soort 'California van Europa'. Zijn de CA non-owners straks snel aan de beurt (bv tegelijkertijd met de owners in andere staten), dan zijn de Nederlandse en Noorse non-owners dat vermoedelijk ook. Met een productie van 5000 per week kan het dan snel gaan. Of het eind 2018 wordt of begin 2019 zal erom hangen.

Die 5k/wk is dan wel essentieel. Voorlopig zijn dat soort aantallen nog ver weg, maar goed in negen maanden kan veel gebeuren ;).
 
Benieuwd hoe betrouwbaar die bron is. Ik moet eerlijk zeggen dat ik er niet zo hard meer in geloof dat ze CCS gaan implementeren. Waarom hebben ze dat dan niet op de US versie gedaan?

In de US bestaat er toch ook een DC Combo op hun J1772 connector :

220px-Type1-ccs.svg.png

Ik heb soms toch nog het gevoel dat Tesla nog altijd de betweter speelt (en soms ook terecht) als over zich conformeren naar laadstandaarden betreft. Terecht omdat het een lelijke stekker is die veel te veel plaats inneemt.

Tamelijk betrouwbaar. Rond deze tijd gaan ze testen en er zullen er ook wat deze kant op komen. Ga er maar van uit dat ze het doen!. Neem maar van mij aan. ABB heeft het zelfs gepubliceerd enige tijd geleden.
Overigens in China hebben ze naast hun eigen ook de Chinese standaard (of beginnen daar binnenkort mee). In US speelt het gehannes dat wij kennen door protectie van industrie die moet gaan komen niet maar mocht daar CCS iets gaan betekenen zal dat ook. best wel kunnen.
Er is overigens nog steeds antiselling.
 
Last edited:
  • Like
Reactions: JoeNe
Nieuws klinkt inderdaad niet goed. Toch zou het mee kunnen vallen. Nederland en Noorwegen schijnen een streepje voor te hebben op de rest van Europa (las ik in een eerdere post) vermoedelijk vanwege het grote marktaandeel. Het zou mij niets verbazen als de productie voor ons land en Noorwegen eerder begint, wellicht tegelijkertijd met Canada. Zeker voor de owners. Ze zullen tenslotte hun sterke positie niet willen laten verwateren. De bijtellingsperikelen zullen hun haast verder vergroten.

Daar kunnen we gerust van uit gaan. En wat zal er in NL zijn. gereserveerd? 20k? 30K en hoeveel door owners? Als straks de productie rond de 10k ligt dan praat je over een week of twee hooguit voor de owners, drie voor alles. Heeft iemand trouwens de exacte tekst van de berichtgeving door Tesla zelf. Ik wil die wel eens lezen. Vaak zijn afgeleide berichten niet helemaal compleet :)
 
Weet iemand hoeveel er nu in US zijn verkocht, alles bij elkaar? Wanneer wordt 200k actueel? het zou ook nog kunnen zijn dat ze een kwartaal rekken door juist in US leveringen door te schuiven naar een kwartaal verder. En dan gaan ze dus ergens anders heen. Eigenlijk tasten we nog in het duister. Maar wel jammer dat de productiestijging minder blijkt te zijn dan we kort geleden nog dachten.
 
...The Tesla Model 3 is cohesive in design and composed on the road—but it’s also the closest anyone has come to making a smartphone on wheels....

https://jalopnik.com/the-tesla-model-3-makes-the-future-feel-normal-1821684820

Best wel een echte onafhankelijke review door

upload_2018-1-4_17-33-2.png


Ps.. trouwens ook heel lezenswaardig is op Jalopnik
thegarage.jalopnik.com/bmw-engines-are-gigantic-pieces-of-*sugar*-1784684330

Happy readin...
 
Weet iemand hoeveel er nu in US zijn verkocht, alles bij elkaar? Wanneer wordt 200k actueel? het zou ook nog kunnen zijn dat ze een kwartaal rekken door juist in US leveringen door te schuiven naar een kwartaal verder. En dan gaan ze dus ergens anders heen. Eigenlijk tasten we nog in het duister. Maar wel jammer dat de productiestijging minder blijkt te zijn dan we kort geleden nog dachten.

In 2017 totaal zo’n 50.000 S/3/X bij elkaar.
FINAL UPDATE: December 2017 Plug-In Electric Vehicle Sales Report Card
Cleantechnica heeft wat scenario’s geschetst.
330,000 Tesla Model 3 US Reservation Holders (Buyers) Could Take Advantage of the Federal EV Tax Credit | CleanTechnica
 
Last edited:
  • Informative
Reactions: ElecFan
Daar kunnen we gerust van uit gaan. En wat zal er in NL zijn. gereserveerd? 20k? 30K en hoeveel door owners? Als straks de productie rond de 10k ligt dan praat je over een week of twee hooguit voor de owners, drie voor alles. Heeft iemand trouwens de exacte tekst van de berichtgeving door Tesla zelf. Ik wil die wel eens lezen. Vaak zijn afgeleide berichten niet helemaal compleet :)

http://ir.tesla.com/releasedetail.cfm?releaseid=1053245
 

Uit het rapport:
to trigger the start of the phase-out process in Q1, Tesla would have to deliver from January 1 through March 31 nearly 25,000 Model 3s, an average of 8,333 per month.
Dat gaat 'm vermoedelijk niet worden met de nieuwe productievertragingen. Q2 is dus het meest waarschijnlijk.
Assuming that Tesla reaches 200,000 in US sales in Q2 of 2018, the full $7,500 would be available through Q3 2018 and end completely at the end of Q3 2019. If we look at 3 production/delivery scenarios of 5,000, 10,000, and 20,000 per month — an estimated 105,000, 180,000, or 330,000 buyers could take advantage of one of the levels of the tax credit.
Op zijn hoogst wordt het 10.000 per maand eind Q1 en 20.000 per maand eind Q2, dus 330.000 redden ze niet. 180.000 leveringen zou moeten kunnen als er geen nieuwe tegenvallers zijn. Dat is een behoorlijk groot deel (80%) van de ~223.000 US reserveringen die in het artikel geschat worden. Misschien krijgen ze wel allemaal het volle pond ALS het qua productie een keer meezit.;)
 
Last edited:
Benieuwd hoe betrouwbaar die bron is. Ik moet eerlijk zeggen dat ik er niet zo hard meer in geloof dat ze CCS gaan implementeren. Waarom hebben ze dat dan niet op de US versie gedaan?

In de US bestaat er toch ook een DC Combo op hun J1772 connector :

220px-Type1-ccs.svg.png

Ik heb soms toch nog het gevoel dat Tesla nog altijd de betweter speelt (en soms ook terecht) als over zich conformeren naar laadstandaarden betreft. Terecht omdat het een lelijke stekker is die veel te veel plaats inneemt.

Situatie in Europa is toch fundamenteel verschillend van de US.

In Europa wordt de CCS wettelijk opgelegd bij nieuwe laadpalen. En aldus de defacto standaard.

Net zoals Tesla voor ModelS in Europa voor de toentertijd geldende standaard heeft gekozen, zullen ze dat mi. ook doen voor Model3.
 
Energieconsumptie M3 lijkt zelfs met 130-145 km/h op de snelweg minder dan 150 Wh/km getuige deze post van een retour rit. Een graadje of 15, geen wind of regen. Het wordt beter en beter.
Got Home via I5 North over Pacheco then south on 101 then over 156 and Hwy 1 to the Peninsula. Not saying I exceeded speed on I 5 but kept with the flow of traffic (flow was avg between 80 - 90 mph).
Still my Wh/mile for that segment was 239 - remarkable.
 
Last edited:
  • Like
Reactions: JoeNe and robertvg