Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model 3 draadje

This site may earn commission on affiliate links.
de keren dat ik in mijn handschoenkastje moet zijn per jaar, kan ik op één hand tellen;)
Net vandaag was het zo ver. Nieuw verzekeringsformulier was toegekomen.
Neen, met de Tesla is het al iets meer dan vroeger. Ik heb er nu namelijk ‘vochtige doekjes’ in zitten omdat ik mijn voorruit niet meer aan een naftstation kan kuisen.
Gebeurt nu echter ook niet zo dikwijls dat er tussen twee wasbeurten nog een extra reiniging nodig is, maar valt voor.
Doen trouwens ook goed dienst voor het interieur. Deksel van het centrale bergvak is rap vuil. En als de wagen in de file zelf rijd, is daar tijd voor.
 

Hm, onze bmw heeft ook ongelijke panel gaps en als je er op let zie je wel meer nieuwe auto's die verre van perfect zijn. Loop maar eens door een showroom. Ook vraag ik me af of dit niet een early release is, geloof niet dat tesla aan elkaar gelijmde rubbers zo aan een klant mee geeft dit zou wel heel slecht zijn. Achterste deuren noodvoorziening heeft hij wel een punt, verder krijg ik het idee dat ze het zowieso niet zo op ev's hebben in het algemeen. Het is verder wel heel erg muggenziften.
 
Hm, onze bmw heeft ook ongelijke panel gaps en als je er op let zie je wel meer nieuwe auto's die verre van perfect zijn. Loop maar eens door een showroom. Ook vraag ik me af of dit niet een early release is, geloof niet dat tesla aan elkaar gelijmde rubbers zo aan een klant mee geeft dit zou wel heel slecht zijn. Achterste deuren noodvoorziening heeft hij wel een punt, verder krijg ik het idee dat ze het zowieso niet zo op ev's hebben in het algemeen. Het is verder wel heel erg muggenziften.
De gaps op de laatste M3's zijn al veel strakker, kwestie van fine tuning.
Noodvoorziening moeten ze gewoon voorzien op de achterste deuren, belachelijk dat ze dit niet voorzien hebben.
Die rubbers lijken mij ook een beetje in elkaar geflanst omdat het om een early release model gaat.
Het kofferdeksel gaan ze hopelijk nog automatiseren, tegenwoordig wordt dit bij andere merken standaard gedaan.
Het enige wat mij wel stoort is het sluiten van de deuren, bij mijn huidige wagen vallen die gewoon in het slot en maken die amper lawaai. Bij de M3 moet je ze letterlijk dicht gooien en hoor je een hels kabaal.
Maar al deze kleinigheden zijn niet onoverkomelijk.
 
De gaps op de laatste M3's zijn al veel strakker, kwestie van fine tuning.
Noodvoorziening moeten ze gewoon voorzien op de achterste deuren, belachelijk dat ze dit niet voorzien hebben.
Die rubbers lijken mij ook een beetje in elkaar geflanst omdat het om een early release model gaat.
Het kofferdeksel gaan ze hopelijk nog automatiseren, tegenwoordig wordt dit bij andere merken standaard gedaan.
Het enige wat mij wel stoort is het sluiten van de deuren, bij mijn huidige wagen vallen die gewoon in het slot en maken die amper lawaai. Bij de M3 moet je ze letterlijk dicht gooien en hoor je een hels kabaal.
Maar al deze kleinigheden zijn niet onoverkomelijk.

Ik denk dat er nog aardig wat in de sfeer van exemplarisch zit. De Model 3 experience die ik in november heb gehad betekende echt minutieus langslopen van zaken als naden en afwerking. Niets gevonden. Deuren dichtdoen werd heel positief ervaren. Niks dichtgooien en hels kabaal. Gewoon een deur die solide aanvoelt en zich goed laat sluiten. Dit artikel heeft al veel kritiek gehad trouwens.

Overigens, de dakbekleding is gewisseld. Naar wat ik vernomen had heeft dat niets met kwaliteit, van zowel de eerste als de huidige, te maken maar met het feit dat de leverancier niet kon presteren in de opschaling en men iets anders moest. Dat schijnt trouwens ook een bottleneck geweest te zijn.
 
106 kW bij 49%, niet slecht :)

0D16D017-AC53-45FA-AC23-0F33DCB6B2DA.jpeg.jpg


Er komt steeds meer bewijs dat de Model 3 LR even snel tot zelfs sneller (in kW) oplaadt als de Model S. Sneller dan 70/75D en ongeveer even snel als 100D. Als we dan bedenken dat de Model 3 veel efficienter is (men spreekt in VS over zo'n 30%) dan is het een roadtrip monster :)
 
  • Informative
Reactions: STLL
106 kW bij 49%, niet slecht :)

View attachment 278633

Er komt steeds meer bewijs dat de Model 3 LR even snel tot zelfs sneller (in kW) oplaadt als de Model S. Sneller dan 70/75D en ongeveer even snel als 100D. Als we dan bedenken dat de Model 3 veel efficienter is (men spreekt in VS over zo'n 30%) dan is het een roadtrip monster :)

En dan weten we nog niet alles over de echte specs van de batterijpacks. Het zijn dezelfde cellen die in Powerwall en Powerpack zitten en daar hebben ze tot een behoorlijk toename van capaciteit geleid ten opzichte van de eerdere versie. Het zou dus nog wel eens kunnen meevallen straks :)
 
En dan weten we nog niet alles over de echte specs van de batterijpacks. Het zijn dezelfde cellen die in Powerwall en Powerpack zitten en daar hebben ze tot een behoorlijk toename van capaciteit geleid ten opzichte van de eerdere versie. Het zou dus nog wel eens kunnen meevallen straks :)
Dat zie ik je vaker posten. Ja, het zijn 2170 cellen. Maar heb je ergens gehoord of gelezen dat men daadwerkelijk NMC cellen in de Model 3 heeft gestopt en niet NCA varianten?

Tot nu toe heb ik alleen gelezen dat de 2170s een formfactor aanpassing was. Niet dat ook de chemie gelijk zou worden getrokken tussen de beide chemische bloedgroepen (NCA voor automotive en NMC voor storage). Alleen bij de Semi is in de presskit te lezen dat er "dezelfde" cellen als voor storage gebruikt worden. Wat zich (mogelijk) vertaalt in NMC voor de Semi.
 
Dat zie ik je vaker posten. Ja, het zijn 2170 cellen. Maar heb je ergens gehoord of gelezen dat men daadwerkelijk NMC cellen in de Model 3 heeft gestopt en niet NCA varianten?

Tot nu toe heb ik alleen gelezen dat de 2170s een formfactor aanpassing was. Niet dat ook de chemie gelijk zou worden getrokken tussen de beide chemische bloedgroepen (NCA voor automotive en NMC voor storage). Alleen bij de Semi is in de presskit te lezen dat er "dezelfde" cellen als voor storage gebruikt worden. Wat zich (mogelijk) vertaalt in NMC voor de Semi.

Dit is wat ik erover heb aangetroffen. NCA heeft voor voertuigen voordelen zoals hogere density en sneller laden. Ik zie zo snel geen nadeel van NCA t.o.v. NMC, eerder voordelen.

Tesla Two Chemistries


NMC for stationary energy storage products like the PowerWall, the nickel manganese cobalt chemistry offers a good balance of cost, cycling performance, calendar life, and safety, but fails to achieve the kind of energy density that would make sense for vehicular applications.

NCA for vehicles, the addition of aluminum to nickel and cobalt gives enhanced thermal performance, better energy density, peak pulse discharge enhancement, faster charge absorption, better fade resistance, longer cycle life, and longer calendar life, the only disadvantage being slightly higher costs.
 
Mijn reservaties (zowel line waiter in Gent als mijn 2de reservatie in oktober 2016) leveringsinschatting is van ‘eind 2018’ naar ‘begin 2019’ verschoven. Ik vermoed dat dat voor iedereen hier ook zo is?