Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model 3 draadje

This site may earn commission on affiliate links.
Zelfde hier. Ik verwacht hoogstens een handje vol Model 3's in Nederland in 2018.

Ik was er heel vroeg bij in Rotterdam destijds.
In Antwerpen bij de proefritten begin 2013 werd mij ook verteld dat 2013 niet meer ging lukken, 14 nov 2013 heb ik hem gekregen.
Voor de M3 was ik nr 3 op 31 maart 2016 bij SeC Rotterdam, weet nog dat we naar buiten moesten voor de foto nadat de inschrijvingen al open stonden, was ik niet zo blij mee...
 
Het begint nu wel te kraken en te piepen.

Ik was tot nu redelijk optimistisch en wil problemen graag als uitdagingen zien, maar een aantal zaken begrijp ik wat minder de laatste paar maanden.

Waarom is Tesla bv gewoon niet iets meer transparant met betrekking tot strategie wijzigingen? Iets meer toelichting is gewenst.

Nu zijn weer boel mensen met M3 reservering boos na mededeling dat er weer wordt uitgesteld.
Hoeveel reserveringen gaat ze dit kosten dit keer?
Vertrouwen krijgt wel weer een dreun zo.

Vlak na de call blijkt weer een major executive opgestapt. Jon McNeill.
Onhandig zonder toelichting, want ook dit verhaal gaat hierdoor eigen leven leiden.
In die business is job hoppen (vooral in SF) meer gebruikelijk, maar het aantal kopstukken is nu toch wel behoorlijk geslonken (AutoPilot, Battery, CFO, en dus nu global sales).
Misschien heeft Elon meer tijd over nu z'n Roadster richting Mars is geschoten, maar dit begint zorgelijk te worden.

Model S + X prognose voor komend jaar is behoorlijk down scaled. Begrijpelijk natuurlijk.
Maar dit gaat ook inkomsten schelen.

Geldzorgen + beperkte capaciteit maken dat er focus is op de meest dringende zaken dat is duidelijk.
Als de dringende zaken maar niet alles opslurpt.

We moeten maar vertrouwen blijven hebben dat de prognose van de M3 uitrol 'volgens plan' verloopt nu, maar de foutmarge wordt steeds kleiner.

Ik had graag een M3 gereden, maar heb vorig jaar toch besloten dat ik niet kon wachten en rij nu met veel plezier m'n MS.
Laten we hopen dat in het komende kwartaal mooi nieuws komt en dat de M3 productie nu snel op stoom komt.
 
  • Informative
Reactions: Maarten
Het begint nu wel te kraken en te piepen.

Ik was tot nu redelijk optimistisch en wil problemen graag als uitdagingen zien, maar een aantal zaken begrijp ik wat minder de laatste paar maanden.

Waarom is Tesla bv gewoon niet iets meer transparant met betrekking tot strategie wijzigingen? Iets meer toelichting is gewenst.

Nu zijn weer boel mensen met M3 reservering boos na mededeling dat er weer wordt uitgesteld.
Hoeveel reserveringen gaat ze dit kosten dit keer?
Vertrouwen krijgt wel weer een dreun zo.

Vlak na de call blijkt weer een major executive opgestapt. Jon McNeill.
Onhandig zonder toelichting, want ook dit verhaal gaat hierdoor eigen leven leiden.
In die business is job hoppen (vooral in SF) meer gebruikelijk, maar het aantal kopstukken is nu toch wel behoorlijk geslonken (AutoPilot, Battery, CFO, en dus nu global sales).
Misschien heeft Elon meer tijd over nu z'n Roadster richting Mars is geschoten, maar dit begint zorgelijk te worden.

Model S + X prognose voor komend jaar is behoorlijk down scaled. Begrijpelijk natuurlijk.
Maar dit gaat ook inkomsten schelen.

Geldzorgen + beperkte capaciteit maken dat er focus is op de meest dringende zaken dat is duidelijk.
Als de dringende zaken maar niet alles opslurpt.

We moeten maar vertrouwen blijven hebben dat de prognose van de M3 uitrol 'volgens plan' verloopt nu, maar de foutmarge wordt steeds kleiner.

Ik had graag een M3 gereden, maar heb vorig jaar toch besloten dat ik niet kon wachten en rij nu met veel plezier m'n MS.
Laten we hopen dat in het komende kwartaal mooi nieuws komt en dat de M3 productie nu snel op stoom komt.

Volgens mij is er niet zoveel aan de hand. Ja, het is vervelend dat de Model 3 minder snel wordt opgeschaald dan gehoopt. Strategie wijziging? Die snap ik niet. Een van de hoofdoorzaken voor de vertraging in Model 3 heeft te maken met leverancier die niet leverde (automatisering batterijmodules) en die nu in Duitsland wordt gemaakt. Deze moet nu verscheept worden naar Fremont en daar opgezet en getest worden. Dan gaat het opeens een stuk sneller.

Je hebt het over geldzorgen, terwijl ik juist heb begrepen dat analisten positief verrast zijn met de liquide middelen die Tesla nog heeft. Dat heeft Tesla ook enige tijd geleden aangegeven. Geen extra financieringsrondes voor Model 3 nodig.

Reserveringen gaan volgens mij nog steeds sneller dan leveringen. Dat is een van de oorzaken van de (beter dan verwachte) liquide positie van Tesla op dit moment.

Autopilot gaat dit jaar echte stappen maken. Daar hebben ze nu een heel capabel persoon op zitten die afgelopen jaar de fundering heeft gelegd voor het neurale netwerk.

Volgens mij is het probleem met Tesla niet zozeer dat Elon Musk enorme verwachtingen schept, maar dat hij ze soms waarmaakt. Als je namelijk sommige waanzinnige verwachtingen waarmaakt, gaat men er vanuit dat je de andere verwachtingen ook waarmaakt.
 
@Coc2Clean

De, naar mijn mening, 'verandering' in uitlevering strategie van de M3 mbt 'duur' model vs 'goedkoper' model vind ik opvallend.
Dit zal wellicht komen doordat Tesla ook niet anders kan dan inspelen op de actualiteit van de verschillende landen met betreffende subsidieregelingen bv. Punt is dat dit kan overkomen als beetje 'adhoc', en onzekerheid kan creeeren.

Geldzorgen die zijn er gewoon. Eens de resultaten van afgelopen kwartaal vallen enigszins mee, maar de down scale van Model S + Model X op voorhand en de burnrate afgelopen kwartaal (mbt M3 bouwstraat wellicht) vallen op.
De grootste kostenpost zal mbt M3 bouwstraat hopelijk geweest zijn nu....

Reserveringen zijn nu naar behoren, maar na nieuws van uitstel straks ook nog?

Eens, de verwachting is altijd x 1000. Daar wen je wel aan. Vond ik ook opvallen mbt beurskoers na de resultaten. Eea is gewoon al ingecalculeerd. Briljante strategie lijkt het.

Ik hoop echt dat Tesla op tijd de M3 uitlevert.
In ieder geval voordat de concurrentie op stoom raakt.
Dat laatste lijkt me overigens nog allerminst een probleem.

Als dat is gelukt was die lancering van afgelopen week een fraaie voorbode.
 
  • Like
Reactions: M.W.
Ik begrijp dat problemen liggen in uitstel van de kleinere batterij. Wat nu dus naar Canada versneld gaat zijn de dure versies wat ook aangevuld gaat worden met de D versies. Dat zijn nu net de versies die het meest getroffen worden door de bijtellingsaanpassing. Omdat Tesla over het algemeen inspeelt op fiscale situaties sluit ik niet uit dat de dure versies met voorrang nog in Q4 komen samen met een bulk aan X en S. De kleine batterijversies komen later maar dat is minder erg omdat die rond de 50k blijven.


Laten we het hopen dat er zo ook naar ons mooie kikkerlandje vele komen en dat er vele van ons blij gemaakt gaan worden en dan het niet middden 2019 gaat worden....
 
Smaken verschillen, maar ik vind hem wel heel gaaf: Pictures of production Model 3s
NG8Wr49.jpg
 
Klopt dit ?

"the battery module production line needed at Gigafactory 1 in Nevada is up and running at its Grohmann facility and that it just needs to be broken down, packed up, shipped, reassembled and started up once it gets to Reno."

Tesla's Model 3 production targets now in the hands of ze Germans

Het is te hopen dat die Duitsers van Grohmann niet familie hebben die afhankelijk zijn van baantjes bij BMW, VW, Audi of wat dan ook. Klein kunstje om iets ‘verkeerd’ te doen en de shipment flink te vertragen.