Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model 3 draadje

This site may earn commission on affiliate links.
Wij zijn 'geen partij' in ...the continuing dutch story of bijtelling... want we kopen onze M3 privé, maar ik denk dan maar zo, als er 2 stuks Model 3 à 50-60k met 4% bijtelling straks vanaf 1 januari 2019 bijkomen op het NL wegennet is een 2x zo goede milieu- en EV-bijdrage in plaats van slechts één Model S voor het dubbele bedrag. Zo simpel kan het ook weer zijn. :rolleyes:

PS
Ennuh dat vind ik ook als die zakelijke rijders 2x zoveel kilometers zouden maken... :D
Hij komt bij ons niet in de plaats van de S, maar erbij. Vandaar ook dat een LR versie niet nodig is: daar is de S voor.
 
Je bent niet gek dit is een CCS socket inderdaad. Maar wel aan een AC lader :)
Natuurlijk!
EU Models 3 krijgen een CCS socket, maar AC thuisladen kan gewoon met een type2 stekker. Daarom is Model 3 ook compatibel met de Tesla Wall Connector.
Alleen DC laden gebeurt met CCS. Waarmee de Superchargers geretrofit worden. En waardoor je ook terecht kunt bij andere CCS laadstations.
 
Ben zojuist naar Duiven gereden. Helaas stond daar nog maar 1 Model 3, een grijs met zwarte Performance.
Rode remklauwen, speciale remschijven, carbon spoiler, etc. VIN 5YJ3E7EB3JF108746, is dus al een iets oudere auto.
Binnenin snoeren en een losliggende achterbank, ze waren er duidelijk mee aan het werk.
De witte en de blauwe waren helaas al weer weg en kwamen niet terug (zeiden ze).

540.jpg

540.jpg

540.jpg


Naast de X en de S duidelijk een kleinere auto, maar groot genoeg.
Afwerking iets minder (A-stijlen) dan de rode showroomauto. Al kan dat ook door de lichte kleur komen.
Met Nederlandse (handelaars) nummerplaat. Zien we ook hoe dat er uit komt te zien.

540.jpg


Binnen wisten de verkopers weinig.
Wel kon een langs lopende technicus (?) mij bevestigen dat Model 3 (in Europa?) in de loop van 2019 met luchtvering gaat komen!
Over een trekhaak kon hij helaas niets bevestigen. Wel de dakdragers en dat er mogelijkheid voor een fietsendrager op de achterkant komt.
Verder zouden deze proefmodellen gemaakt zijn op basis van Amerikaanse exemplaren, waar een CCS poort in gemaakt is. Ze zijn hier om een aantal zaken 'uit te engineren' (wat dat ook mag betekenen) en mogelijk ook voor de typegoedkeuring.

540.jpg


Voor mij betekent dat - als ik het enigszins kan betalen - dat ik er een met luchtvering (SAS) wil. Ik ben toch niet een van de eersten in NL die kan bestellen.
Helaas kon de technische man niet zeggen op welke uitvoeringen (AWD?) de SAS komt.
 
Last edited:
Hmm, heb mij vandaag laten vertellen dat de M3 een CCS erbij krijgt, maar ook de chademo blijft. Superchargers blijven zoals ze nu zijn en worden niet aangepast naar CCS.
i-Pace is een electronen verslinder en ja dan wordt je niet vrolijk met een EV met grote accu. Neem een effciënte EV en je haalt meer kilometers. b.v. Hyundai Kona ten op zichte daarvan verbruikt de I-Pace maar liefst 55% meer! De accu is 30% groter, dus tel uit je verlies, das echt van lader tot lader rijden met die I-Pace. Het grote voordeel van het Tesla netwerk is dat het georganiseerd is opgezet: zet een groep laders bij elkaar en bij de versnipperde aanpak zie je vooral: paaltje hier, paaltje daar en eigen betaalmethodes. FastNed heeft het goed gedaan en zo zijn er nog wel een paar (btw: waarom zie ik dan Tesla's bij Fastned als dat eigen netwerk zo goed is? ;) :p). Maar als ik nu al met een Ioniq naar de Franse Alpen kom en terug dan, wordt het met meer range alleen maar simpeler. En over een paar jaar zal het nog veel makkelijker gaan, je ziet nu al een vermindering van de versnipperde betaalmethode (eigen pasjes en apps). Ach en dadelijk gewoon CCS laden bij Tesla met je niet-Tesla :D
i-Pace is een electronen verslinder en ja dan wordt je niet vrolijk met een EV met grote accu. Neem een effciënte EV en je haalt meer kilometers. b.v. Hyundai Kona ten op zichte daarvan verbruikt de I-Pace maar liefst 55% meer! De accu is 30% groter, dus tel uit je verlies, das echt van lader tot lader rijden met die I-Pace. Het grote voordeel van het Tesla netwerk is dat het georganiseerd is opgezet: zet een groep laders bij elkaar en bij de versnipperde aanpak zie je vooral: paaltje hier, paaltje daar en eigen betaalmethodes. FastNed heeft het goed gedaan en zo zijn er nog wel een paar (btw: waarom zie ik dan Tesla's bij Fastned als dat eigen netwerk zo goed is? ;) :p). Maar als ik nu al met een Ioniq naar de Franse Alpen kom en terug dan, wordt het met meer range alleen maar simpeler. En over een paar jaar zal het nog veel makkelijker gaan, je ziet nu al een vermindering van de versnipperde betaalmethode (eigen pasjes en apps). Ach en dadelijk gewoon CCS laden bij Tesla met je niet-Tesla :D
 
Sorry, maar dat is onzin @DB020

EU Model 3 kan thuis en bij Destination Chargers AC laden met een Type 2 stekker (van TWC).
EU Model 3 kan bij Superchargers DC snelladen met een CCS stekker (die toegevoegd wordt aan de SuC).
EU Model 3 kan bij een CCS station DC snelladen met een CCS stekker.
(De type 2 stekker is identiek aan het bovenste deel van de CCS stekker.)

Models S & X (en VS Model 3) kunnen thuis en bij destination charger AC laden en bij SuC DC snelladen met een Type 2 stekker.
Models S & X kunnen alleen bij een CCS station DC snelladen met een adapter CCS -> Type2 die nog komt.
(ChadeMo is een andere stekkernorm, niet van belang voor Tesla.)