Als
niet Tesla eigenaar nog
geen mail gekregen, maar net ingelogd en ik kan de auto configureren!! Dus het is toch een soort van feestdag. Helaas is het spaarvarken nog zeker niet vet genoeg. Ook heb ik bedenkingen bij het "bij de eerste groep" horen. Ergens halverwege komend jaar zal ik de knoop doorhakken en hopelijk in augustus/september de grote OK knop indrukken.
De reacties zijn hier en daar best opvallend. Sommige mensen zijn teleurgesteld dat een zeer vroege reservering niet heeft geleid tot het "als eerste" configureren. Aan de ene kant kan ik me dat voorstellen...aan de andere kant is al tijden bekend dat de volgorde van uitlevering van zoveel factoren afhankelijk is, dat het moment van reservering lang niet de meest relevante factor is bij het bepalen van het uitlevermoment of configureermoment. Ook was de verwachting dat de productie dermate hoog zou zijn opgeschroefd, dat er tussen een vroege en een latere reservering niet veel tijd zou gaan zitten.
De ontwikkeling van de Standard Range is op diverse plaatsen uitputtend behandeld en in Tesla fashion moet hierop gewacht worden. Daarbij is het nog niet eens zeker of het een "paper launch" gaat zijn. Immers zou de Model S ook luxe sedan vanaf $ 50000 worden. Dat model is echt maar heel kort geleverd geweest (S40). Daarna kwamen er vooral "waardetoevoegingen" op het model waardoor uiteindelijk ook de prijzen stegen. Wil niet zeggen dat de SR Model 3 een zelfde lot is beschoren, maar het is wel degelijk een mogelijkheid waar je rekening mee moet houden. Vooral omdat Tesla dit soort beloftes/doelen flink bijstuurt wanneer dat "beter voor het bedrijf" is, of wanneer een optie minder populair blijkt te zijn.
De MR is echt (voorlopig) voor de VS. Dat model zal ongetwijfeld voor bijna 100% als meest goedkope optie in de VS worden verkocht tijdens Q1 en Q2 komend jaar wanneer de tax credit op $ 3750 blijft staan. Hoe gewenst dit model ook is...er is nog geen uitspraak dat dit model naar ons gaat komen. Dus hopen/verwachten is prima, maar erop rekenen kan een teleurstelling veroorzaken.
Ook het wachten op bepaalde kleuren/configuraties kan een langdurige tocht blijken. Tesla is de afgelopen jaren vooral bezig geweest met het "packagen" van opties en het absoluut minimaliseren van te configureren items. Deze pakketten en opties kunnen van tijd tot tijd rap veranderen. Het was ook te verwachten dat eerst de meest kostbare uitvoeringen eerst naar de EU zouden komen. Zeker toen de ontwikkelingen van de SR duidelijk werden. We moeten het dus (voorlopig) doen met wat er op de configurator staat. En heel eerlijk...de prijzen vallen reuze mee. Zeker als je de Model S prijs in de VS vergelijkt met die in NL. Het lijkt erop dat er een € 4k-5k "korting" op de Model 3 zit.
In de VS kon eerst alleen de LR RWD besteld worden, bij ons de LR AWD en de Performance. Het is niet anders. In ieder geval is nu bekend dat de Model 3 een CCS snellaadpoort heeft en dat er een Tesla dakdrager zonder zuignappen gebruik kan worden. In den beginne zal het SuperChargen nog niet gaan bij laadplekken die nog niet zijn voorzien van een tweede kabel. Ook is nog onduidelijk wat het potentieel is van de Model 3 aan een SuperCharger V3 of een CCS2 (dus vloeistof gekoeld; 350kW) laadstation. En ik zou er persoonlijk niet op rekenen dat de dakdragers beschikbaar zullen zijn voor de voorjaarsvakantie in 2019 begint
.
Bij Tesla is het lastig in te schatten wat het "juiste" moment is een auto te kopen zodat deze exact de opties, kleuren, interieur heeft die je wilt. Uiteindelijk moet je het doen met wat er op het bepalende moment beschikbaar is. Zo is het mogelijk dat op het moment dat ik wil bestellen, de optie SAS niet
uit te vinken is bij een LR uitvoering (RWD of AWD). Dat soort onzekerheden horen nu eenmaal bij Tesla. Daar hoeft niemand het mee eens te zijn, en het kan daardoor een valide motivatie zijn geen auto van hen te kopen....maar voor geïnformeerden hoort dit geen donderslag bij heldere hemel te zijn. My 2 cents.