Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model 3 draadje

This site may earn commission on affiliate links.
Ik bespeur wat 'hoop' onder de mensen die wachten op MR en SR (of LR met RWD) dat er weinig belangstelling is voor de dure versies en dat Tesla dus snel zal moeten overstappen op de goedkopere. De reacties van reserveringshouders op dit forum, van wie een flink deel aankondigt nog te wachten, lijken die hoop te ondersteunen.

Ik vrees echter dat we onszelf wat voor de gek houden. Ik zag de uitslag van een poll onder Noorse reserveringshouders (ik meen 165 mensen, dus dan valt er wel wat uit te concluderen) en daaruit bleek dat zo'n tweederde voor een P of LR gaat. SR had minder dan 10%, MR zo'n 20%. Vergeleken met die Noren zijn wij maar arme sloebers. En ik denk dat de Noren komend jaar zeker vele tienduizenden Model 3's gaan afnemen, dus alleen dat land al zal de productielijnen van de dure versies nog wel even aan de gang houden.

Bij ons speelt de grens van 50.000 euro voor de 4% bijtelling waarschijnlijk een grote rol bij de investeringsbeslissingen. Daar hebben de Noren geen last van.

De Noren zijn ook al veel verder dan wij. In NL is er minder geld voor EVs. Als Tesla de particuliere markt wil aanboren moet de prijs gewoon omlaag, naar de 40k grens. Voor mijzelf maakt ‘t niet zoveel uit, ik ben nog voorzien van een andere auto die ik niet zomaar kwijt kan, en tegen de tijd dat dat over is wil ik die 6k subsidie wel. De markt zal er in 2020 vermoedelijk al heel anders uitzien, met auto’s als de Mini EV, VW ID, Honda Urban, en die Citroën.
 
Eens.. volgens mij zitten trouwens heel veel nederlanders al gauw minimaal 1 tot 2x per jaar lang in de auto ergens ver weg naar toe! Dus idd range en een SuC netwerk zijn voor ons hoofdredenen om van een Leaf-30kWh over te stappen naar de M3 LR.
Het idee om te gaan voor de grootste range om daarmee gevoelsmatig het grootste minpunt t.o.v. ICE auto's zo klein mogelijk te maken begrijp ik en trekt mij ook wel aan.
Ik vraag mij wel af of het voorbeeld van de 2 vakanties voldoende gewicht in de schaal legt om voor LR te gaan ipv MR (als die er in Nederland komt). Hoeveel extra laadstops zou MR op een vakantie vergen t.o.v. LR?

De website A Better Routeplanner geeft diverse LR varianten en ook een Mid Range. Als ik bijvoorbeeld de reis Utrecht - Milaan plan dan is de totale laadtijd van de MR 1:48 uur in 5 stops.
2 van de 5 LR varianten maken ook 5 stops met laadtijden van 1:52 uur (de P) en 1:43 uur.
De overige 3 LR versies laden allen 1:13 uur en 4 stops.
(de LR AWD P heeft zelfs 4 minuten meer tijd nodig dan de MR).
Afgaande op A Better Routeplanner gaat het inzake een keuze voor de MR per vakantie hooguit om een extra stop en 35 minuten extra laadtijd / langere reistijd.
 
In woon in de Achterhoek en moet ongeveer 3 keer in de week voor werk-, privé- en hobby-afspraken van tussen 1,5 en 6 uur in het Westen zijn; tussen 250 en 300 km heen en weer. Naar verschillende adressen waar ik zelden laadpalen ter beschikking heb. Of waarvan het onzeker is of ze vrij zijn. Vaak rij ik 's avonds laat terug.
Om ook in de winter goed heen en weer te kunnen rijden heb ik dus een maximale batterij range nodig van ong. 500 km.
Want 500 km * 80 % batterij range * 75 % winter range = 300 km. Dan zal ik dus bij slecht weer ook met een LR af en toe een beetje moeten bijladen bij een SuC. In de zomer zal ik het wel redden, maar in de winter al gauw 2 keer in de week.
Kortom: ik ga op geen enkele manier genoegen nemen met een MR!

(Dat een LR ook bij vakantieritten handiger is, is bijkomend.)

Voor iedereen zijn de argumenten anders, ga dus jouw argumenten niet opleggen aan anderen!
 
  • Like
Reactions: Keezje
Prijzen lijken ook lager in Noorwegen..

011303DB-089D-407B-AD34-013DAEF527B3.jpeg
 
Michel3 said:
Als je zo gaat rekenen... kun je beter een Ionic of een Kona kopen. Véél goedkoper en ongeveer dezelfde range.
Die boekhoudkundige restwaarde is eigenlijk complete onzin. Een Tesla gaat veel langer mee. Ik ben van plan de 3 ook veel langer te houden en dus gemiddeld per jaar minder af te schrijven. Tenzij ik overstap op een Model Y. Daarom wil ik dat eigenlijk graag weten voor ik bestel.
Verder heb ik de long range dagelijks nodig. Een MR is voor mij erg onhandig. Het gemak van niet tussentijds hoeven laden is me veel waard.
Kortom, de uitkomst van een toe-rekening en uiteindelijk keuze is voor iedereen anders. Er is geen ‘rekenwaarheid’.


Voor het komend jaar schat ik het marktpotentieel voor Model 3 als volgt in:

Performance: 200 exemplaren
LR AWD: 2.000
MR RWD: 20.000 (vanwege bijtelling)
SR RWD: 200.000 stuks (+/- €42.000)
 
  • Funny
Reactions: Michel3
Het idee om te gaan voor de grootste range om daarmee gevoelsmatig het grootste minpunt t.o.v. ICE auto's zo klein mogelijk te maken begrijp ik en trekt mij ook wel aan.
Ik vraag mij wel af of het voorbeeld van de 2 vakanties voldoende gewicht in de schaal legt om voor LR te gaan ipv MR (als die er in Nederland komt). Hoeveel extra laadstops zou MR op een vakantie vergen t.o.v. LR?

De website A Better Routeplanner geeft diverse LR varianten en ook een Mid Range. Als ik bijvoorbeeld de reis Utrecht - Milaan plan dan is de totale laadtijd van de MR 1:48 uur in 5 stops.
2 van de 5 LR varianten maken ook 5 stops met laadtijden van 1:52 uur (de P) en 1:43 uur.
De overige 3 LR versies laden allen 1:13 uur en 4 stops.
(de LR AWD P heeft zelfs 4 minuten meer tijd nodig dan de MR).
Afgaande op A Better Routeplanner gaat het inzake een keuze voor de MR per vakantie hooguit om een extra stop en 35 minuten extra laadtijd / langere reistijd.
1045 km en dan vijf keer opladen? Dat is gemiddeld 175 per leg? En dan gemiddeld 20 min per keer laden? En dat noemt zich abetterrouteplanner :confused:

Probeer eens met een vinkje bij Long Range Bladder ;)
 
Last edited:
  • Funny
Reactions: Michel3
I
Om ook in de winter goed heen en weer te kunnen rijden heb ik dus een maximale batterij range nodig van ong. 500 km.
Want 500 km * 80 % batterij range * 75 % winter range = 300 km. !

Waarom "80 % batterij range".. ? misschien begrijp ik het niet goed, maar ik zou gewoon 100% vertrekken..75% winterrange brengt je dan op 375km - dat moet lukken lijkt me.... Na 500.000km zal je batterij zo'n 10% in capaciteit terug zijn gegaan dus tegen die tijd met je gaan opletten -;)
 
Qua laden: Skip het gebabbel over haar kledinglijn, maar daarna gaat het over laden en dan lijkt het erop dat je helemaal niet je accu moet sparen op b.v. 80%:


Edit: het gaat ook vooral om de Model 3 accu's, mogelijk zijn de laadinstructies nu anders omdat er minder kobalt in zit en dat de karakteristiek van de accu is veranderd. Maar daar kan alleen een accu-techneut iets op zeggen.
 
Last edited:
View attachment 358872

Aanschafprijs€ 59.820
Inclusief btw van ca. € 10.382
Inclusief bestemmings- en documentatiekosten à € 980 en recyclingbijdrage à € 40

Tesla Model 3 Long Range Dual Motor
( is https: // ev-database.nl/auto/1138/Tesla-Model-3-Long-Range-Dual-Motor )
..en dan halverwege de 4 links
upload_2018-12-7_8-59-59.png

geeft ook een leuk vergelijk vd diverse financieringsopties op basis 20k km en 5 jr.
 
Vraagje:
Die financial lease: lijkt op basis van de volledige aankoopprijs incl BTW. Is logisch voor een particulier, maar als je hem zakelijk koopt, krijg je de BTW direct terug. Dan is het te financieren bedrag een stuk lager, en worden de maandlasten ook lager toch?
Helpt misschien om mijn vrouw over de streep te trekken...

De beste manier om dan werkelijk maandbedrag te bepalen lijkt me om als aanbetaling tenminste het BTW bedrag in te voeren.
Klopt dat?
 
Vraagje:
Die financial lease: lijkt op basis van de volledige aankoopprijs incl BTW. Is logisch voor een particulier, maar als je hem zakelijk koopt, krijg je de BTW direct terug. Dan is het te financieren bedrag een stuk lager, en worden de maandlasten ook lager toch?
Helpt misschien om mijn vrouw over de streep te trekken...

De beste manier om dan werkelijk maandbedrag te bepalen lijkt me om als aanbetaling tenminste het BTW bedrag in te voeren.
Klopt dat?
Klinkt logisch ....ennuh wat is dat toch met de vrouwelijke aanhang van de vele mannen ( 99,9% schat ik zo is man ) op dit forum. Het lijkt wel of die tegen heug en meug altijd maar weer overtuigd moeten worden, maakt eigenlijk niet uit wat het onderwerp van het draadje is... :D Of doe ik iets goed, hier in het zeeuwse staan beide neuzen wat EV enzo betreft altijd wel dezelfde kant op.
 
  • Like
Reactions: Michel3
Klinkt logisch ....ennuh wat is dat toch met de vrouwelijke aanhang van de vele mannen ( 99,9% schat ik zo is man ) op dit forum. Het lijkt wel of die tegen heug en meug altijd maar weer overtuigd moeten worden, maakt eigenlijk niet uit wat het onderwerp van het draadje is... :D Of doe ik iets goed, hier in het zeeuwse staan beide neuzen wat EV enzo betreft altijd wel dezelfde kant op.
Ik moet het met de S doen en mijn vrouw met de X. Wat doe ik fout ?:D
 
Vraagje:
Die financial lease: lijkt op basis van de volledige aankoopprijs incl BTW. Is logisch voor een particulier, maar als je hem zakelijk koopt, krijg je de BTW direct terug. Dan is het te financieren bedrag een stuk lager, en worden de maandlasten ook lager toch?
Helpt misschien om mijn vrouw over de streep te trekken...

De beste manier om dan werkelijk maandbedrag te bepalen lijkt me om als aanbetaling tenminste het BTW bedrag in te voeren.
Klopt dat?


Leasebedrag is ex BTW, zie calculator



Screenshot 2018-12-07 at 10.26.52.png