Ik bespeur wat 'hoop' onder de mensen die wachten op MR en SR (of LR met RWD) dat er weinig belangstelling is voor de dure versies en dat Tesla dus snel zal moeten overstappen op de goedkopere. De reacties van reserveringshouders op dit forum, van wie een flink deel aankondigt nog te wachten, lijken die hoop te ondersteunen.
Ik vrees echter dat we onszelf wat voor de gek houden. Ik zag de uitslag van een poll onder Noorse reserveringshouders (ik meen 165 mensen, dus dan valt er wel wat uit te concluderen) en daaruit bleek dat zo'n tweederde voor een P of LR gaat. SR had minder dan 10%, MR zo'n 20%. Vergeleken met die Noren zijn wij maar arme sloebers. En ik denk dat de Noren komend jaar zeker vele tienduizenden Model 3's gaan afnemen, dus alleen dat land al zal de productielijnen van de dure versies nog wel even aan de gang houden.
Bij ons speelt de grens van 50.000 euro voor de 4% bijtelling waarschijnlijk een grote rol bij de investeringsbeslissingen. Daar hebben de Noren geen last van.
De Noren zijn ook al veel verder dan wij. In NL is er minder geld voor EVs. Als Tesla de particuliere markt wil aanboren moet de prijs gewoon omlaag, naar de 40k grens. Voor mijzelf maakt ‘t niet zoveel uit, ik ben nog voorzien van een andere auto die ik niet zomaar kwijt kan, en tegen de tijd dat dat over is wil ik die 6k subsidie wel. De markt zal er in 2020 vermoedelijk al heel anders uitzien, met auto’s als de Mini EV, VW ID, Honda Urban, en die Citroën.