Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model 3 draadje

This site may earn commission on affiliate links.
Hang in de wacht bij Telsa, moet over een half uur weg om de auto op tijd op te kunnen halen.....Maar ja, er moet wel wat gebeuren vind ik. Moet je de auto echt eerst fysiek ophalen om hem dan terug te kunnen geven, of kun je telefonisch cancellen

Ik hang ook in de wacht, maar moet pas morgen halen. Die vraag had ik ook gesteld vanwege de voorwaarden in de bestelovereenkomst, maar nog geen antwoord helaas
 
En dom. Maar vermoed dat ze niet echt over Europa/China nadenken en de grote aantal niet geleverde bestellingen daar. Als ze echt verwachten dat je annuleert en opnieuw bestelt bovenop de huidige delivery hell gaan ze pas echt met hun handen in het haar zitten. Ik vermoed dat 90%+ dit dan toch gaat doen? Blijft toch 6% korting en op levertermijn gaat dat niet zo veel schelen. Die was toch al totaal random.

Gezien de huidige chaos, dan nog eens allemaal die bestellingen cancellen en opnieuw toewijzen? Ik zou matrassen voor de gevels leggen bij Tesla want denk dat er enkele uit het raam springen.
Eens, denk ook dat specifieke juridische kaders in verschillende landen (zoals Nederlandse begrip “redelijk en billijk”) volkomen onderschat worden door centraal geleide Amerikaanse multinational. Daar gebruikelijk dat de US afdeling “Legal” denkt dat ze de wereld runnen :confused:
 
  • Funny
Reactions: CL600
Werd net gebeld door Tesla, waarom mijn laatste betaling nog niet binnen was terwijl de aflevering morgen staat gepland.
Volgens hem had ik het fout en ging het om de kleinere batterij...
Even haarfijn uitgelegd hoe het nu precies zat en met hem de website doorgelopen, pas toen had hij door hoe het nu precies zat.
Personeel is dus totaal niet op de hoogte.

Kon mij ook nog niks vertellen over autopilot wel/niet gratis. Behalve dat die auto's had staan die uitgeleverd moesten worden.
Afgesproken dat die mij terugbelt als die meer weet maar dat moeten we natuurlijk nog maar zien...
 
  • Informative
Reactions: Tombaaaa
Hou ons op de hoogte eh mensen. Denk dat de lijnen rood gloeiend staan op dit moment en vrees dat het toch eerst nog via Europees management en dan nog via US management (9 uur achter) moet lopen dus verwacht niet echt onmiddellijk duidelijke richtlijnen. Als ze de sales/delivery mensen nog geen instructies gekregen hebben hadden ze hier geen rekening met gehouden en zouden bijna alle leveringen gewoon stil moeten vallen. Raar toch dat niemand hier aan gedacht heeft.

Edit: Lokale richtlijnen en wetgeving lijkt me ook vrij onbelangrijk. Als ze net er een punt van maken dat je vanaf nu na 7 dagen kosteloos je Tesla mag teruggeven lijkt me het effect van een prijsverlaging op elk land van toepassing.
 
Werd net gebeld door Tesla, waarom mijn laatste betaling nog niet binnen was terwijl de aflevering morgen staat gepland.
Volgens hem had ik het fout en ging het om de kleinere batterij...
Even haarfijn uitgelegd hoe het nu precies zat en met hem de website doorgelopen, pas toen had hij door hoe het nu precies zat.
Personeel is dus totaal niet op de hoogte.

Kon mij ook nog niks vertellen over autopilot wel/niet gratis. Behalve dat die auto's had staan die uitgeleverd moesten worden.
Afgesproken dat die mij terugbelt als die meer weet maar dat moeten we natuurlijk nog maar zien...
“Mein Gott”, Tesla doet zichzelf nu wel veel schade aan. In de politiek zouden we nu kunnen spreken van een oplopende “geloofwaardigheidsspanning” :rolleyes:

De enige spanning die we juist nièt op willen zien lopen:cool:
 
Bellen heeft geen zin, ze moeten gaan overleggen (met US) dus ik word teruggebeld. De dame uitgelegd dat het verschil niet alleen 3200 euro is, bijtelling en verzekering meegerekend is het veel meer en dat betekent dat ik de ap en FSd erbij moet tellen om op hetzelfde uit te komen. Ben benieuwd of ze mij vandaag nog belt, ik ga niet naar Tilburg rijden.
 
Hou ons op de hoogte eh mensen. Denk dat de lijnen rood gloeiend staan op dit moment en vrees dat het toch eerst nog via Europees management en dan nog via US management (9 uur achter) moet lopen dus verwacht niet echt onmiddellijk duidelijke richtlijnen. Als ze de sales/delivery mensen nog geen instructies gekregen hebben hadden ze hier geen rekening met gehouden en zouden bijna alle leveringen gewoon stil moeten vallen. Raar toch dat niemand hier aan gedacht heeft.

Edit: Lokale richtlijnen en wetgeving lijkt me ook vrij onbelangrijk. Als ze net er een punt van maken dat je vanaf nu na 7 dagen kosteloos je Tesla mag teruggeven lijkt me het effect van een prijsverlaging op elk land van toepassing.[/QUOTE

Het lijkt uberhaupt of Tesla hier nog niet goed doorheen heeft gedacht. Op Twitter heeft Musk geen antwoord op de vraag hoe om te gaan met de kosten van upgrade na delivery. De impact op NL/BE/Europa klanten lijkt (nog) minder belangrijk te zijn geweest.
Zou ik het prijsverschil gecompenseerd krijgen met AP (die heb ik er nu helemaal niet bij), dan zou ik een blij man zijn. Heb ik pech, dan is afbestellen & nieuwe ronde nog wel de moeite waard, afhankelijk van wat er bij de leasemaatschappij kan.
 
OK dus als ik het goed begrijp:

Ik moet morgen mijn Model 3 ophalen. Non performance, wel met EAP, zonder FSD.

Kostenverschil
Deze kostte 70,5k, n is nu 65,5k (zonder FSD).

Keuze
Ik kan nu kiezen, als ik het goed heb:
  1. Ik annuleer de auto en koop een exact zelfde configuratie terug en bespaar mij 5k.. Sterker nog: ik bestel m zonder EAP waardoor de prijs voor de bijtelling lager wordt, en gooi daarna EAP er op voor 4,3k. ben ik nog steeds een stuk goedkoper uit en heb ik lagere bijtelling!
  2. Ik houd de auto, en krijgt FSD erbij (heeft iemand dit al bevestigd gekregen?)
Overweging
Kijk dan wordt de vraag: wanneer gaat FSD écht iets betekenen.? In Nederland?
Ik heb het niet zozeer over autopark en summon. Die gebruikte ik op mijn MS nauwelijks. En NoAP werkt volgens mij in NL nog niet, toch?

Ik heb het over het herkennen van verkeerslichten en stopborden, en VOORAL over automatisch rijden (in de bebouwde kom).

Want je hebt dan met de technische ontwikkeling te maken, EN met de wetgeving die het gebruik (en dus de invoering) van de techniek toestaat. Zie NoAP als voorbeeld, dat volgens mij in NL nog niet actief is. Dat kan nog best wel eens lang duren, en tot die tijd ligt die 5k extra gewoon te niksen.

Vraag
Klopt dit, en wat zouden jullie doen?
 
Last edited:
  • Like
Reactions: Michel3
Als NL management zou ik de lijnen even dichtgooien en US management noodlijn bellen om duidelijke instructies. Wel echt typisch dat niemand op de hoogte is. Hoe kan het dat wij tot laat het nieuws volgen en het NL-management bij Tesla dan niet strategisch nadenkt hoe ze dit gaan opvangen de volgende dag?

Dat die dame aan de lijn zelf niet die incentive voelt snap ik nog wel, dat is niet haar paygrade. Maar er zitten toch ook wel een paar dure management-types bij die daar wel voor betaald worden?

Ik denk dat voor nu als een idioot gaan bellen geen antwoorden oplevert, het is hooguit wel een signaal aan het NL-team van Tesla dat ze aan de slag moeten ;)
 
Stop maar met bellen. Ze zijn intern nog aan het bespreken wat ze gaan doen met huidige bestellingen. Ik heb doorgezeurd tot ik doorverbonden werd naar een leidinggevende bij delivery. Ze bellen me terug als er informatie bekend is en die deel ik dan uiteraard hier ook weer.

Mijn levering kon die leidingevende ook garanderen op volgende week (waarschijnlijk niet dit weekend) want alle resterende boot 4 auto's worden dan uitgeleverd. Nog steeds geen datum bekend (minder dan een week van te voren, schandalig) wachten op een belletje of SMS blijft het advies. Hij bood wel aan een voorlopige aflevering in te plannen maar gaf zelf aan dat dat geen garantie is (waardeloos dus).
 
Last edited:
OK dus als ik het goed begrijp:

Ik moet morgen mijn Model 3 ophalen. Non performance, wel met EAP, zonder FSD.

Kostenverschil
Deze kostte 70,5k, n is nu 65,5k (zonder FSD).

Keuze
Ik kan nu kiezen, als ik het goed heb:
  1. Ik annuleer de auto en koop een exact zelfde configuratie terug en bespaar mij 5k
  2. Ik houd de auto, en krijgt FSD erbij (heeft iemand dit al bevestigd gekregen?)
Overweging
Kijk dan wordt de vraag: wanneer gaat FSD écht iets betekenen.? In Nederland?
Ik heb het niet zozeer over autopark en summon. Die gebruikte ik op mijn MS nauwelijks. En NoAP werkt volgens mij in NL nog niet, toch?

Ik heb het over het herkennen van verkeerslichten en stopborden, en VOORAL over automatisch rijden (in de bebouwde kom).

Want je hebt dan met de technische ontwikkeling te maken, EN met de wetgeving die het gebruik (en dus de invoering) van de techniek toestaat. Zie NoAP als voorbeeld, dat volgens mij in NL nog niet actief is. Dat kan nog best wel eens lang duren, en tot die tijd ligt die 5k extra gewoon te niksen.

Vraag
Klopt dit, en wat zouden jullie doen?
Volgens mij heeft Tesla nog geen enkele indicatie gegeven dat ze in Nederland jouw “optie 2” aanbieden. Verder klopt je redenering volgens mij.

Zit in zelfde situatie, keuze erg persoonlijk maar zou bij aanbod 2 daarvoor gaan. Redenering dat ik “full options” auto heb besteld voor een bepaalde prijs, en dat ik het prima vind die prijs te blijven betalen en er meer options voor te krijgen. Maar dat lijkt me heel persoonlijk
 
  • Like
Reactions: Stolding and Ardje
Gisteravond had ik mijn proefrit in een blauwe M3P: ik werd/word er erg blij van. Rijdend in een 18 jaar oude Vintage Zweedse directie auto is dit wel heel erg anders: goed doordacht, stil, soepel. Ik kreeg daarbij goede uitleg van de sales advisor. Hij gaf aan dat zij keer op keer ook verrast worden met nieuws uit de VS, en dat het niet altijd even goed doordacht was. Moest net wel aan hem denken: wij vragen ons af wat Tesla ons te bieden heeft (lagere prijs, AP voor nop), maar hij zal zich afvragen of hij binnenkort nog een baan heeft nu alle online moet.
Het geeft maar weer aan dat alles relatief is.

Ik heb overigens wel de vraag bij LeasePlan neergelegd of zij achter de nieuwe omstandigheden aangaan en ons kunnen informeren of het consequenties heeft. Mocht ik iets vernemen, dan zal ik het hier delen.
 
Mijn perspectief:

Geweldig nieuws dat de prijzen omlaag gaan en de 35k versie er komt. Hoe minder fossielen hoe beter! Hopelijk heeft mijn aankoop daar aan bijgedragen.

De auto krijgt gratis 5% meer vermogen. Cool.

De AP functies die ik wil gebruiken (autosteer en tacc) kan ik nu aanschaffen voor 4300, - ipv 7400,-
(Het spijt me zeer maar ik denk dat FSD echt nog lang niet gaat gebeuren in NL.)

Minder leuk is dat de restwaarde wel erg snel daalt per week zo. Ruim 2000,- met nog geen maand erin gereden te hebben.

Daarnaast is de chaos nu overcompleet in Europa natuurlijk met dit nieuws, en niemand van Tesla EU is op de hoogte en alle cancelations... Gaat interessant worden!