Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model 3 draadje

This site may earn commission on affiliate links.
OK dus als ik het goed begrijp:

Ik moet morgen mijn Model 3 ophalen. Non performance, wel met EAP, zonder FSD.

Kostenverschil
Deze kostte 70,5k, n is nu 65,5k (zonder FSD).

Keuze
Ik kan nu kiezen, als ik het goed heb:
  1. Ik annuleer de auto en koop een exact zelfde configuratie terug en bespaar mij 5k
  2. Ik houd de auto, en krijgt FSD erbij (heeft iemand dit al bevestigd gekregen?)
Overweging
Kijk dan wordt de vraag: wanneer gaat FSD écht iets betekenen.? In Nederland?
Ik heb het niet zozeer over autopark en summon. Die gebruikte ik op mijn MS nauwelijks. En NoAP werkt volgens mij in NL nog niet, toch?

Ik heb het over het herkennen van verkeerslichten en stopborden, en VOORAL over automatisch rijden (in de bebouwde kom).

Want je hebt dan met de technische ontwikkeling te maken, EN met de wetgeving die het gebruik (en dus de invoering) van de techniek toestaat. Zie NoAP als voorbeeld, dat volgens mij in NL nog niet actief is. Dat kan nog best wel eens lang duren, en tot die tijd ligt die 5k extra gewoon te niksen.

Vraag
Klopt dit, en wat zouden jullie doen?

Dat verschilt voor iedereen eh.

Persoonlijk zou ik zeggen:
- Als je niet regelmatig op snelwegen rijdt zou ik helemaal niks nemen
- Als je regelmatig snelwegen doet zou ik de eenvoudige Autopilot nemen voor de TACC.
- Enhanced Autopilot of FSD zou ik enkel achteraf bijbestellen. De features zijn nog niet "af" in mijn ogen en blijven maar gimmicks. Als geld geen issue is waarom niet natuurlijk. Wat heb je aan een zelfrijdende auto als je zelf nog actief moet meedenken. Ofwel doe je dat en is het nutteloos, ofwel doe je het niet en is het niet "veilig" of ben je op zijn minst verantwoordelijk.
 
Mijn perspectief:

Geweldig nieuws dat de prijzen omlaag gaan en de 35k versie er komt. Hoe minder fossielen hoe beter! Hopelijk heeft mijn aankoop daar aan bijgedragen.

De auto krijgt gratis 5% meer vermogen. Cool.

De AP functies die ik wil gebruiken (autosteer en tacc) kan ik nu aanschaffen voor 4300, - ipv 7400,-
(Het spijt me zeer maar ik denk dat FSD echt nog lang niet gaat gebeuren in NL.)

Minder leuk is dat de restwaarde wel erg snel daalt per week zo. Ruim 2000,- met nog geen maand erin gereden te hebben.

Daarnaast is de chaos nu overcompleet in Europa natuurlijk met dit nieuws, en niemand van Tesla EU is op de hoogte en alle cancelations... Gaat interessant worden!

Kleine notitie, geen 2000 maar 4000 euro (eap 2000 goedkoper en de basis auto 2000 goedkoper)
 
Dat verschilt voor iedereen eh.

Persoonlijk zou ik zeggen:
- Als je niet regelmatig op snelwegen rijdt zou ik helemaal niks nemen
- Als je regelmatig snelwegen doet zou ik de eenvoudige Autopilot nemen voor de TACC.
- Enhanced Autopilot of FSD zou ik enkel achteraf bijbestellen. De features zijn nog niet "af" in mijn ogen en blijven maar gimmicks. Als geld geen issue is waarom niet natuurlijk. Wat heb je aan een zelfrijdende auto als je zelf nog actief moet meedenken. Ofwel doe je dat en is het nutteloos, ofwel doe je het niet en is het niet "veilig" of ben je op zijn minst verantwoordelijk.

Ik neem het ook niet, vertrouw het nog steeds niet in de S, zelfs met lange reizen in het buitenland. Liever winterset, heb ik fysiek ook iets aan
 
OK dus als ik het goed begrijp:

Ik moet morgen mijn Model 3 ophalen. Non performance, wel met EAP, zonder FSD.

Kostenverschil
Deze kostte 70,5k, n is nu 65,5k (zonder FSD).

Keuze
Ik kan nu kiezen, als ik het goed heb:
  1. Ik annuleer de auto en koop een exact zelfde configuratie terug en bespaar mij 5k.. Sterker nog: ik bestel m zonder EAP waardoor de prijs voor de bijtelling lager wordt, en gooi daarna EAP er op voor 4,3k. ben ik nog steeds een stuk goedkoper uit en heb ik lagere bijtelling!
  2. Ik houd de auto, en krijgt FSD erbij (heeft iemand dit al bevestigd gekregen?)
Overweging
Kijk dan wordt de vraag: wanneer gaat FSD écht iets betekenen.? In Nederland?
Ik heb het niet zozeer over autopark en summon. Die gebruikte ik op mijn MS nauwelijks. En NoAP werkt volgens mij in NL nog niet, toch?

Ik heb het over het herkennen van verkeerslichten en stopborden, en VOORAL over automatisch rijden (in de bebouwde kom).

Want je hebt dan met de technische ontwikkeling te maken, EN met de wetgeving die het gebruik (en dus de invoering) van de techniek toestaat. Zie NoAP als voorbeeld, dat volgens mij in NL nog niet actief is. Dat kan nog best wel eens lang duren, en tot die tijd ligt die 5k extra gewoon te niksen.

Vraag
Klopt dit, en wat zouden jullie doen?
Zit nog even na te denken...

Bij de optie dat je FSD “erbij krijgt” als compensatie, zou dat -even doorredenerend- ook betekenen dat ze HW3 voor je gaan retrofitten als dat nodig is voor FSD:D?
 
Dat verschilt voor iedereen eh.

Persoonlijk zou ik zeggen:
- Als je niet regelmatig op snelwegen rijdt zou ik helemaal niks nemen
- Als je regelmatig snelwegen doet zou ik de eenvoudige Autopilot nemen voor de TACC.
- Enhanced Autopilot of FSD zou ik enkel achteraf bijbestellen. De features zijn nog niet "af" in mijn ogen en blijven maar gimmicks. Als geld geen issue is waarom niet natuurlijk. Wat heb je aan een zelfrijdende auto als je zelf nog actief moet meedenken. Ofwel doe je dat en is het nutteloos, ofwel doe je het niet en is het niet "veilig" of ben je op zijn minst verantwoordelijk.

Exact zo sta ik er ook in.
 
Net nog gesproken met delivery. Levering is gepland voor vanmiddag 13:00. Geen EAP besteld.
Als ik hem afhaal kan AP er eventueel nog niet inzitten maar wordt dan later geactiveerd via een afspraak in een service center.
Dus dat is "compensatie" voor de prijsdaling, maar dekt de extra prive bijtelling natuurlijk niet af (Zakelijke auto).
Denk denk, what to do.........
 
Een klein beetje humor terwijl we wachten op nieuws:

@S-19910 en @Xfrank , Zou het kunnen dat ze met opzet onze levering laten aanslepen hebben? Dit is ons "bedankje" omdat we zo vroeg gereserveerd hebben. Niet een snellere uitlevering, maar een lagere prijs. Een mens moet altijd het positieve inzien eh ;)
met mijn config zit ik aan exact dezelfde prijs. ik weet alleen dat ik FSD erbij heb
 
  • Like
Reactions: Stolding
Hmm.. weet eigenlijk niet of de gratis AP het wel waard is.
Doorgerekent kom ik uit op een bijtellingsvoordeel van €22,54 per maand.
Als de leasemaatschappij het lease contract wilt aanpassen naar de lagere fiscale waarde zou dit zomaar ook weer €25,- kunnen opleveren, als het niet meer is..
Ik hecht persoonlijk niet veel waarde aan AP