Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model 3 draadje

This site may earn commission on affiliate links.
Thanks voor de verduidelijking. Vraag blijft: wat best te doen om 's ochtends bij vertrek een opgewarmde batterij te hebben. (Terug 30 min laden, zodat batterij op temperatuur is, of climate control gebruiken zonder

Aangezien ik hier al meermaals gelezen heb dat 's ochtends de eerste km's het verbruik hoger liggen gezien de batterij eerst moet opwarmen, was mijn vraag hoe je dit best kan omzeilen (lees: de batterij opwarmen voor vertrek) gezien met de model 3 de "Range mode" niet mogelijk is. Hopelijk is de vraag nu duidelijker? :D
oke, duidelijk nu.

Mijn ervaring : laden, met het hoogst mogelijke vermogen. Aan de laadpaal.

Is ook de goedkoopste manier ook.
Het laadverlies wordt omgezet in warmte, waarmee de batterij "gratis" wordt verwarmd.
 
RORO schepen vangen heel veel vind en hebben door de geringe diepgang heel veel last van de wind. misschien dat dat er iets mee te maken heeft.
Ben er vrij zeker van dat, dat het is. Het gaat nu eenmaal flink tekeer op de noordzee en in tegenstelling tot de oceaan heb je niet makkelijk de ruimte om, “om het weer heen te varen”, of in ieder geval de juiste hoek te kiezen. Maar je kan wel onder de hoge wal van engeland kruipen en in rustige zeegang voortgang maken, zonder slagzij door de wind.
 
Volgens de "verkoopster" moet je echt naast/tegen de auto staan voordat hij ontgrendeld, heb jij een andere ervaring?

Om te ontgrendelen moet je erg dichtbij staan. Vergrendelen gebeurd met een kleine vertraging. Als je dus wegloopt zie je na 10-20 seconden de spiegels inklappen en de lichtjes knipperen om aan te geven dat de auto op slot zit.
Deze vertraging is er zodat het niet steeds aan-uit gaat als je bv de kofferbak open en dicht maakt en weer verder wilt rijden.
 
  • Like
Reactions: Michel3
Aan de stekker houden en als je wakker wordt (of bijvb 15-20 min voor vertrek) even je limiet iets optrekken zodat de auto gaat laden. Dan laadt hij nog wat bij en warmt hij de accu op indien deze onvoldoende warm is.

Ik zet het laden meestal aan als ik wakker wordt, circa anderhalf uur voordat ik vertrek. Dan is de batterij wel redelijk opgewarmd, maar soms dan zelfs nog een paar stippeltjes voor beperkingen regeneratief remmen.
15-20 minuten helpt natuurlijk ook al, maar is te weinig om de batterij echt op te warmen als deze goed koud is.
Bij de Model S met 22 kW ging dit opwarmen naar mijn idee wel sneller dan bij de Model 3.
 
  • Like
Reactions: Basvdpoel
Om te ontgrendelen moet je erg dichtbij staan. Vergrendelen gebeurd met een kleine vertraging. Als je dus wegloopt zie je na 10-20 seconden de spiegels inklappen en de lichtjes knipperen om aan te geven dat de auto op slot zit.
Deze vertraging is er zodat het niet steeds aan-uit gaat als je bv de kofferbak open en dicht maakt en weer verder wilt rijden.
Ik heb ook begrepen dat er een instelling is open on walk up waarmee de auto open gaat als je naar de auto loopt, klopt dat?
In dat geval is de afstand groter.
om walk up uit te zetten:
 
Last edited:
Vandaag een tripje gemaakt van 360 kilometer.
Ik was optimistisch om dit op één lading te doen, maar dat viel mooi tegen.
Ondanks rijden als een omaatje en met veel 80-wegen toch een verbruik van 217 Wh/km. :confused:

Accu een uur van te voren nog 'op laten warmen' door hem nog bij te laden, maar nog steeds volop stippellijntjes toen ik instapte.

Ik kwam uiteindelijk aan met 51 procent lading nog beschikbaar. Dat was voor mij niet genoeg om zonder bij te laden de tocht terug te wagen. Had het wellicht wel kunnen halen. Gelukkig was ie bij de Supercharger in Eindhoven zo weer op peil en kon ik lekker doorrijden de rest van het tripje naar huis. :D

Op mijn blog een uitgebreider stukje van de trip + foto's.
Tripje van 360 kilometer met de Model 3 - Teslafacts

Iemand nog goede tips hoe het verbruik voor dit soort tripjes te verbeteren?
Of komt het toch gewoon door een combinatie van temperatuur en wind?
 
Vandaag een tripje gemaakt van 360 kilometer.
Ik was optimistisch om dit op één lading te doen, maar dat viel mooi tegen.
Ondanks rijden als een omaatje en met veel 80-wegen toch een verbruik van 217 Wh/km. :confused:

Accu een uur van te voren nog 'op laten warmen' door hem nog bij te laden, maar nog steeds volop stippellijntjes toen ik instapte.

Ik kwam uiteindelijk aan met 51 procent lading nog beschikbaar. Dat was voor mij niet genoeg om zonder bij te laden de tocht terug te wagen. Had het wellicht wel kunnen halen. Gelukkig was ie bij de Supercharger in Eindhoven zo weer op peil en kon ik lekker doorrijden de rest van het tripje naar huis. :D

Op mijn blog een uitgebreider stukje van de trip + foto's.
Tripje van 360 kilometer met de Model 3 - Teslafacts

Iemand nog goede tips hoe het verbruik voor dit soort tripjes te verbeteren?
Of komt het toch gewoon door een combinatie van temperatuur en wind?
Op een dag als vandaag is het de wind.
Ik ben vanuit Veghel naar Oostkapelle gereden met 30km/h tegenwind en dan merk je dat enorm. Geen enkel probleem vanwege de SuC in Breda (en ik was er al op voorbereid, met 51% SoC weggereden hier, want immers gratis superchargen lol), maar voor mensen die simpelweg denken 'ik heb 540km bereik, dus gaan met die banaan' kan het flink tegenvallen.
Je kan dan (ruwweg, dit klopt niet 100%) 30km/h optellen bij je snelheid wat betreft verbruik. Dus als je 100 km/h rijdt met 30km/h tegenwind verbruik je energie alsof je met 130km/h gaat zonder wind. Als je dan ook nog eens 130km/h uur gaat ben je echt als een gek lucht aan het wegduwen met je auto. Fossielen hebben hier overigens net zo goed last van.

Je kan dus je snelheid aanpassen en proberen enigszins te schuilen voor de tegenwind door op de rechterrijstrook te rijden achter iemand anders met 115km/h ipv links te rijden vol in de wind met 130km/h.

Nogmaals TeslaWinds geeft hier perfect inzicht in.

Overigens geldt ook dat toen ik weer terug reed met 130km/h wind in de rug het verbruik zelfs met 130km/h (zonder voorliggers) dik onder de 200wh/km zat.

Ik heb het nog eens geanalyseerd en als ik tot 100% had geladen voordat ik vertrok had ik met gemiddeld 184wh/km de rit van 364 km met nog 10% reserve kunnen voltooien (heen en terug). Dit alles zonder de aero wieldoppen overigens, wat absoluut nog voordeel opgeleverd zou hebben.
Maar dan had ik gratis superchargen misgelopen :p
 
  • Like
Reactions: Elja Trum
Net je artikel gelezen, en het zou ook een hoop schelen als je de accu echt laat voorverwarmen door zoveel mogelijk 's ochtends te laten voordat je vertrekt. Een koude accu is een inefficiënte accu. 5% laden doet niet veel wat betreft accu verwarmen. 50% van de accu laden met 11KW maakt meer een verschil!
 
  • Like
Reactions: Elja Trum
Vandaag een tripje gemaakt van 360 kilometer.
Ik was optimistisch om dit op één lading te doen, maar dat viel mooi tegen.
Ondanks rijden als een omaatje en met veel 80-wegen toch een verbruik van 217 Wh/km. :confused:

Accu een uur van te voren nog 'op laten warmen' door hem nog bij te laden, maar nog steeds volop stippellijntjes toen ik instapte.

Ik kwam uiteindelijk aan met 51 procent lading nog beschikbaar. Dat was voor mij niet genoeg om zonder bij te laden de tocht terug te wagen. Had het wellicht wel kunnen halen. Gelukkig was ie bij de Supercharger in Eindhoven zo weer op peil en kon ik lekker doorrijden de rest van het tripje naar huis. :D

Op mijn blog een uitgebreider stukje van de trip + foto's.
Tripje van 360 kilometer met de Model 3 - Teslafacts

Iemand nog goede tips hoe het verbruik voor dit soort tripjes te verbeteren?
Of komt het toch gewoon door een combinatie van temperatuur en wind?

De 28e feb dit ritje gemaakt Zld-Adam, 18" Aero. Op snelweg reden we bewust gemm. echte 110km/h ( dus 112 op teller vw Gps correctie ) waar 130 mag en idem 102km/h waar 100 mag, kom je uit op bereik 426km totaal. Enige wat op het ABRP plaatje dan niet echt klopt is de theoretische duur van 1h40min.Tijdens het rijden zakt het Wh/km al vrij snel richting de 160. Bij aankomst was SoC exact die 57%. Op terugweg via A4 R'dam gingen we dan ook richting de 450km bereik maar toen voor de lol SuC en FNed 175kW laden bezoekjes gebracht...


Zld-Adam.jpg
 
Last edited:
Vandaag een tripje gemaakt van 360 kilometer.
Ik was optimistisch om dit op één lading te doen, maar dat viel mooi tegen.
Ondanks rijden als een omaatje en met veel 80-wegen toch een verbruik van 217 Wh/km. :confused:

Accu een uur van te voren nog 'op laten warmen' door hem nog bij te laden, maar nog steeds volop stippellijntjes toen ik instapte.

Ik kwam uiteindelijk aan met 51 procent lading nog beschikbaar. Dat was voor mij niet genoeg om zonder bij te laden de tocht terug te wagen. Had het wellicht wel kunnen halen. Gelukkig was ie bij de Supercharger in Eindhoven zo weer op peil en kon ik lekker doorrijden de rest van het tripje naar huis. :D

Op mijn blog een uitgebreider stukje van de trip + foto's.
Tripje van 360 kilometer met de Model 3 - Teslafacts

Iemand nog goede tips hoe het verbruik voor dit soort tripjes te verbeteren?
Of komt het toch gewoon door een combinatie van temperatuur en wind?

Pfff, dat gaat wat worden bij mij dan.... heb helaas niet de mogelijkheid thuis te laden doordat mijn (prive) carpoort ca. 50 meter van mijn huis gelegen is. Voor mijn werk moet ik nogal eens van Utrecht, Amsterdam naar Leeuwarden, Rosendaal, dat soort tripjes. Ben er eigenlijk vanuit gegaan dat ik dat eenvoudig heen en terug zou moeten kunnen redden met 560Km WLTP range :-(
En dan ook nog met 130 - 160Km/h en redelijk zware voet.... Wil me eigenlijk niet druk hoeven te maken met zaken als 'Teslawinds' etc. En achter een voorligger gaan hangen in zijn slipstream, nee, nee....
 
Net je artikel gelezen, en het zou ook een hoop schelen als je de accu echt laat voorverwarmen door zoveel mogelijk 's ochtends te laten voordat je vertrekt. Een koude accu is een inefficiënte accu. 5% laden doet niet veel wat betreft accu verwarmen. 50% van de accu laden met 11KW maakt meer een verschil!
Vind je de verwarming ook niet enorm verbruiken? Schrok er gisteren een beetje van met 20 graden op "auto" stand.
 
Pfff, dat gaat wat worden bij mij dan.... heb helaas niet de mogelijkheid thuis te laden doordat mijn (prive) carpoort ca. 50 meter van mijn huis gelegen is. Voor mijn werk moet ik nogal eens van Utrecht, Amsterdam naar Leeuwarden, Rosendaal, dat soort tripjes. Ben er eigenlijk vanuit gegaan dat ik dat eenvoudig heen en terug zou moeten kunnen redden met 560Km WLTP range :-(
En dan ook nog met 130 - 160Km/h en redelijk zware voet.... Wil me eigenlijk niet druk hoeven te maken met zaken als 'Teslawinds' etc. En achter een voorligger gaan hangen in zijn slipstream, nee, nee....
Die WLTP range ga je niet halen met:
  • 160 km/u rijden en een zware rechtervoet -> max 200-250km.
  • 130 km/u de hele tijd rijden haal je de WLPT range meestal niet, alleen onder ideale omstandigheden.
  • Winters weer en kou en snelheid.
 
  • Like
Reactions: Michel3