Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model 3 draadje

This site may earn commission on affiliate links.
Weet iemand wat de lengte is van de laadkabel die je bij een M3 krijgt? En is de kabel wel 3 fase? Ik las namelijk ergens dat de kabel maar 1 fase is die je erbij krijgt, maar dat kan ik me haast niet voorstellen.

Ter aanvulling.
Je krijgt, als het goed is, 2 kabels bij je M3.
De blauwe kabel die je erbij krijgt is inderdaad 3 fase, hiermee kan je laden bij bijvoorbeeld publieke laadpalen met max 11kW.
De zwarte (UMC) kabel is een meter of 5 en dat is idd maar een 1 fase kabel.
In tegenstelling tot de kabel die je vroeger bij een Model S of X kreeg, die is wel 3 fase.
 
  • Informative
Reactions: Rohodo
3 fase en 7,5m lang
Nog even een vraag over de losse laadkabel voor publieke laadpalen: is het een 16A kabel of een 32A. Ik weet wel dat driefasig laden beperkt is tot 16A, maar voor laden op een enkelfasig laadpunt is 32A wel handig. Dat is voor mijn klanten af en toe wel belangrijk, want met een 3f16A kunnen ze enkelfasig ook maar aan 16A laden.
 
Gisteren heeft er bij mij thuis een M3 geladen via een normaal (buiten) Schuco stopcontact.
De lengte van de kabel is 7,5 meter en de laadstroom was 8 Ampere.
In ongeveer 3 uur heeft hij 5 Kw geladen.

8*230=1.8kW (niet Kw). Als hij drie uur lang aan de stekker heeft gehangen dan zou hij inderdaad rond de 5.4 kWh (kiloWatt uur, niet Kw en ook geen kW) naar binnen gelurkt moeten hebben. Da's niet heel veel :)
 
Hmmm, jammer je kunt dus niet de 'male' plug in het 'female' gedeelte van de andere kabel steken? Lijkt namelijk op de foto's wel te passen....

male.JPG




female.JPG
 
Haha, ik heb mijn auto nog niet, afspraak voor donderdagavond. Maar zit te denken om zelf een Type 2 kabel te kopen, voor het geval Tesla die niet mee levert. Ik heb namelijk geen eigen laadvoorziening en ben dus van openbare laadpalen afhankelijk. Als ik de kabels kan doorlussen is die ca. 250 Euro geen weggegooid geld als Tesla wel een kabel levert. Altijd handig om ook een 15 meter optie bij de hand te hebben.;)
 
  • Like
Reactions: DeHakkelaar
Ik heb voor een ander project geprobeerd de male in een female te steken maar een 'auto stopcontact' is ondieper dan een 'paal stopcontact'. Als je twee kabels aan elkaar knoopt, dan raken de stroompennen elkaar niet en word de kring niet gesloten. Oplossing: Zaag 12mm van de male connector af, dan past het. Nadeel is dan wel dat je het lock-gat van de stekker sloopt en hij dus niet meer gelocked word aan de paal.

Weet niet of je dat gaat willen, met je kabel van 200+ euro...
 
Haha, ik heb mijn auto nog niet, afspraak voor donderdagavond. Maar zit te denken om zelf een Type 2 kabel te kopen, voor het geval Tesla die niet mee levert. Ik heb namelijk geen eigen laadvoorziening en ben dus van openbare laadpalen afhankelijk. Als ik de kabels kan doorlussen is die ca. 250 Euro geen weggegooid geld als Tesla wel een kabel levert. Altijd handig om ook een 15 meter optie bij de hand te hebben.;)

Ik heb met mijn Model S gewoon de 7,5 meter kabel die Tesla standaard levert. Deze is nog nooit "te kort" geweest. Wel eens dat hij net lang genoeg is, maar jekunt met 7,5 meter op alle manieren om de auto heen. 15 meter lijkt mij derhalve overbodig, zeker bij een M3 die toch wat kleiner is.

Ik heb voor een ander project geprobeerd de male in een female te steken maar een 'auto stopcontact' is ondieper dan een 'paal stopcontact'. Als je twee kabels aan elkaar knoopt, dan raken de stroompennen elkaar niet en word de kring niet gesloten. Oplossing: Zaag 12mm van de male connector af, dan past het. Nadeel is dan wel dat je het lock-gat van de stekker sloopt en hij dus niet meer gelocked word aan de paal.

Weet niet of je dat gaat willen, met je kabel van 200+ euro...

Denk dat het financieel interessanter is om gewoon de juiste lengte te kopen :) Nog afgezien van de veiligheidsissues bij dergelijke hobbybob oplossingen, zeker als je dit soort geknutsel gebruikt bij publieke palen waar misschien een keer een kind aan zit of iemand per abuis tegenaan stoot.
 
  • Like
Reactions: Jaimevisser
Ik heb voor een ander project geprobeerd de male in een female te steken maar een 'auto stopcontact' is ondieper dan een 'paal stopcontact'. Als je twee kabels aan elkaar knoopt, dan raken de stroompennen elkaar niet en word de kring niet gesloten. Oplossing: Zaag 12mm van de male connector af, dan past het. Nadeel is dan wel dat je het lock-gat van de stekker sloopt en hij dus niet meer gelocked word aan de paal.

Weet niet of je dat gaat willen, met je kabel van 200+ euro...

Thanks! dat is waar ik naar op zoek was... Nee, dat ga ik dus niet doen, lijkt me idd niet veilig.Jammer... Hopen dat Tesla de type 2 kabel mee levert dan maar.
 
Ik laad met 13A en krijg dan 16km/uur. Dat is wel lekker. Circa 210 Volt zie ik in mijn app.

210 volt is wel dusdanig laag dat ik even zou checken of dat wel allemaal lekker in elkaar zit. Het is een vrij forse spanningsval van +/- 20 volt en dat kan het gevolg zijn van slechte contacten cq. hitte opbouw in een contact en daarmee mogelijk risico op brandgevaar (of minder erg: een gesmolten stopcontact of een weggefikte lasdop ergens in je huis)

Klimt het voltage erg omhoog wanneer je 'm op 5A zet?