Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model 3 draadje

This site may earn commission on affiliate links.
Dit is het Model 3 draadje... Daar gebruik je het rechterscrollwieltje om de snelheid aan te passen, met een snelle scroll doe je +-5. Ook kun je op het maximum snelheid bord tikken om hem daarop in te stellen. Gevaarlijk is het niet, hij knalt natuurlijk niet op een voorligger, daarom heet het Traffic Aware Cruise Control.
Niet gevaarlijk maar wel erg vervelend. Ik reed vandaag op een stuk snelweg met versmalde rijbanen en een tijdelijke beperking tot 80 km/u. De auto leest de borden niet en denk dat je 120 km/u mag met als resultaat dat hij toch vrij hard richting de 110 km/u gaat terwijl ik als een dolle aan dat wieltje zit te draaien :confused:
 
  • Funny
Reactions: Basvdpoel
Hier hebben we het toch vanochtend over gehad, dat dat niet kon maar dat de maximum snelheid genomen wordt?
In de handleiding lees ik dat het wel zou moeten werken. Mismatch.

EDIT
Er staat:
"De cruisesnelheid instellen
Om de cruisesnelheid in te stellen, beweegt u de cruise control-hendel volledig omlaag en laat u deze los. De cruisesnelheid wordt nu ingesteld op de gedetecteerde snelheidslimiet (inclusief eventuele marges die u hebt ingesteld met Speed Assist, zoals beschreven inIntelligente snelheidsassistentie instellen op pagina 104) of op uw huidige rijsnelheid, welke van de twee het hoogst is."

En dan heb ik bij Speed Assist de instelling staan op absoluut. 30 km.
 
Last edited:
  • Informative
Reactions: SeBsZ
Wat ik constateer in mijn geval is dat de auto uitsluitend kijkt naar de dan geldende maximumsnelheid op de weg en niet naar de ingestelde instellingen met een marge of absoluut. Wat ik daar verander maakt niet uit.

Ook als je de instelling op off zet, dan hoort volgens de handleiding het maximumbordje te verdwijnen maar dat gebeurt ook niet.

Bug.
 
Wat ik constateer in mijn geval is dat de auto uitsluitend kijkt naar de dan geldende maximumsnelheid op de weg en niet naar de ingestelde instellingen met een marge of absoluut. Wat ik daar verander maakt niet uit.

Ook als je de instelling op off zet, dan hoort volgens de handleiding het maximumbordje te verdwijnen maar dat gebeurt ook niet.

Bug.

Niet mee eens dat er een bug is. Je kan TACC helemaal niet limiteren met die maximum snelheid instellingen (absoluut of relatief). Lees pagina 81-82 maar eens, vooral dit stukje:
Screenshot_20190419-084434.jpg


Ik denk dat je het over de snelheidswaarschuwing hebt, deze wordt op pagina 104 uitgelegd. Deze heeft niets te maken met TACC, op de ingestelde marges na.

Bron: https://www.tesla.com/content/dam/tesla/Ownership/Own/model_3_owners_manual_europe_nl.pdf
 
Niet mee eens dat er een bug is. Je kan TACC helemaal niet limiteren met die maximum snelheid instellingen (absoluut of relatief). Lees pagina 81-82 maar eens, vooral dit stukje:
View attachment 398447

Ik denk dat je het over de snelheidswaarschuwing hebt, deze wordt op pagina 104 uitgelegd. Deze heeft niets te maken met TACC, op de ingestelde marges na.

Bron: https://www.tesla.com/content/dam/tesla/Ownership/Own/model_3_owners_manual_europe_nl.pdf

Ik ken dit (bijna uit mijn hoofd) maar het gaat mij dan juist om die ingestelde marges waar ik niks van merk en met name Absoluut instellen.

Wat moet de snelheid dan worden volgens jou als ik op een 130km weg waar ik 110 rij en ik zet de TACC aan:
Als de marges op min 10 staat.
of
Als ik absoluut heb ingegeven op 50km?
 
Ik ken dit (bijna uit mijn hoofd) maar het gaat mij dan juist om die ingestelde marges waar ik niks van merk en met name Absoluut instellen.

Wat moet de snelheid dan worden volgens jou als ik op een 130km weg waar ik 110 rij en ik zet de TACC aan:
Als de marges op min 10 staat.
of
Als ik absoluut heb ingegeven op 50km?

Nogmaals, de absoluut instelling gaat puur over een melding of geluid krijgen als je harder dan dat rijdt. Het is puur een sneldheidswaarschuwing, deze heeft niets met TACC te maken. De relatieve marge instellingen dan weer wel.

In jouw voorbeeld zou de absolute instelling niets doen en de snelheid zal worden ingesteld op 130kmh. Bij de relatieve instelling van -10 zal TACC in jouw geval op 120 worden ingesteld. Hij kiest welke het hoogst is, de maximumsnelheid + marge of je huidige snelheid. En als er geen max snelheid bekend is pakt hij ook je huidige snelheid.

In jouw geval zou de relatieve instelling je het meest helpen, zet deze zo laag als mogelijk (ik weet niet hoe laag hij kan). Echter is dat weer heel vervelend als je op het snelheidsbordje drukt, want hij zal dan nooit mooi naar de limiet gaan.
 
Krijg net een mailtje van Tesla dat de Model 3 Standard Range Plus te bestellen is, met onderaan in de mail deze opmerking:

upload_2019-4-19_9-42-45.png


Zouden ze al op de boot staan die nu onderweg is? Ik heb zelf de range niet nodig, dus vind daarom de extra kosten van 4k eigenlijk net teveel, maar ze kunnen helaas nog niks melden over de levertijd van de Standard Range Plus. Toen ik laatst belde gaf de Tesla medewerker aan ze ergens eind van het jaar pas te verwachten. :(
 
  • Like
Reactions: Klaas and basdej
Hier hetzelfde verhaal maar dan bij andere lease maatschappij. Waarschijnlijk geen AP maar wel een lager leasebedrag op basis van 57k. Besteld op 26 feb

Nou het stopt hier voor mij, ondanks eerdere toezeggingen van Leaseplan en Tesla (staat vast ergens in gespreksopnames bij Tesla) dat ze de gratis AP upgrade gingen regelen is het statement nu "Nee, doen we niet. Uw auto is voor de lagere prijs geleverd en dus heeft u geen recht op de compensatie". Tesla schijnt daadwerkelijk 58.800 in rekening te hebben gebracht aan Leaseplan maar Leaseplan factureert mij op maandbasis (staat in de orderbevestiging) voor een auto van 62.000 euro. De prijsverlaging is dus wel aan Leaseplan doorberekend, maar Leaseplan weigert dat aan mij door te berekenen "want ik heb de order gehandhaafd". Dat Tesla geen gratis AP wil installeren bij mij is blijkbaar hun probleem niet. En zo word ik keihard genaaid door zowel Tesla en Leaseplan en is mijn enige optie nu om los AP te bestellen en te betalen tegen het dure tarief achteraf. En daarmee is mij de prijsverlaging en de keus tot annuleren door mijn neus geboord.

Dank je wel Tesla, dank je wel Leaseplan. Voor beiden: NOOIT meer Tesla en NOOIT meer Leaseplan. Zelden zoveel klantonvriendelijke tegenstrijdigheden bij elkaar gezien waarin ze de klant zo hard laten barsten.
 
Hier hetzelfde verhaal maar dan bij andere lease maatschappij. Waarschijnlijk geen AP maar wel een lager leasebedrag op basis van 57k. Besteld op 26 feb

Ik zat met zelfde verhaal, ook andere leasemaatschappij. Had zonder AP besteld. Ik heb gewoon 1 maart mijn bestelling geannuleerd
en opnieuw geplaatst maar dan MET AP (wat uitkwam op zelfde prijs). Mijn ervaring met grote bedrijven en diverse leasemaatschappijen is dat je vooral NIET iets buiten het proces moet doen, alles zo standaard mogelijk houden, anders loopt het 'systeem' of proces vast ;-)