Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model 3 draadje

This site may earn commission on affiliate links.
Vraagje, ik lees dat de referral code tijdens het bestellen moet worden ingevoerd en niet kan worden toegevoegd nadat de bestelling is geplaatst. Waar ergens in het bestelproces wordt de gelegenheid geboden die code in te vullen?
Het is niet zozeer een code zoals bij een kortingcode e.d., maar gewoon een korte url. Die moet je aanklikken en dan kom je automatisch in het bestelproces en krijg je ook de bevestiging te zien dat je een referral gebruikt etc. Als je meer hulp of info nodig hebt, laat maar weten.
 
Hoi allemaal,

Net als velen van jullie volg ik de Model 3 sinds de introductie een aantal jaar geleden. Komende week is het zover en ga ik er zelf eentje bestellen via de werkgever. Afgelopen maanden gewacht op de RWD omdat deze fiscaal voordeliger was. Nu de AP echter niet meer geincludeerd is, is het prijsverschil met de AWD echter nog maar 2K. Voor mij persoonlijk is dat 3 a 4 tientjes in de maand. Hierdoor ben ik nu enorm aan het twijfelen. Toch maar voor de AWD gaan?

Voor 3 a 4 tientjes meer heb je wel ong 170 PK meer, en als ik velen mag geloven ook een veel betere rijervaring. De iets betere range van de RWD trekt me overigens dan wel weer aan. Het is wellicht maar 30 km verschil (bij snelweg snelheid), maar kan net weer het verschil maken tussen een tussenstop moeten maken en niet moeten maken.

Al met al enorm aan het twijfelen nu. Mensen die hetzelfde dilemma hebben meegemaakt en hun ervaring willen delen?
 
Voor 3 a 4 tientjes meer heb je wel ong 170 PK meer, en als ik velen mag geloven ook een veel betere rijervaring.

Long Range RWD 283 pk
Long Range AWD 367 pk
Long Range Performance 473 pk
Bron: Model 3 Wikipedia (Engelse versie).

Tussen de LR RWD en LR AWD scheelt het dus zeker geen 170 pk maar 84pk. Ik heb er zelf geen ervaring mee maar het bereik van de auto kan bij gebruik van de auto afnemen door degradatie van de accu.
Bij de RWD heb je voor minder geld op dit moment het meeste bereik en alsnog een snelle auto. Voor iets meer geld heb je minder bereik, AWD en 84 pk meer.

Op YouTube zijn er video’s over de LR RWD - met winterbanden presteert hij blijkbaar gewoon goed in hevig winterweer. Tevens is de 0-100 km/u ong. 5.1 sec (ergens gelezen of op YouTube gezien) bij de RWD in vergelijking tot 4.6 sec bij de AWD (Tesla website). Persoonlijk zou ik kiezen voor de RWD omdat die het meeste bereik heeft - iets wat waarschijnlijk zal afnemen in de levensduur van de auto en je dus nodig kunt hebben.

Ik ken iemand die onlangs zijn Tesla Model S 85 heeft verkocht met ruim 6 ton op de teller (taxi chauffeur) en de ervaring heeft geleerd dat elk beetje bereik toch echt heel wat kan schelen in het dagelijks gebruik.
Maar ja, de vraag is dan ook wat voor afstanden jij aflegt en waar jij de auto voor gaat gebruiken. Als je van plan bent ermee op vakantie te gaan dan kun je wellicht met de LR RWD en de Aero covers ongeveer 30-50 km verder rijden dan met de LR AWD en Aero covers - dat tikt bij een lange afstand toch behoorlijk aan lijkt me.
 
  • Helpful
Reactions: Sregor and PaulusdB
Op YouTube zijn er video’s over de LR RWD - met winterbanden presteert hij blijkbaar gewoon goed in hevig winterweer. Tevens is de 0-100 km/u ong. 5.1 sec (ergens gelezen of op YouTube gezien) bij de RWD in vergelijking tot 4.6 sec bij de AWD (Tesla website). Persoonlijk zou ik kiezen voor de RWD omdat die het meeste bereik heeft - iets wat waarschijnlijk zal afnemen in de levensduur van de auto en je dus nodig kunt hebben.

Als we gaan vergelijken is het natuurlijk eerlijk of voor beide de op papier 0-100 tijden te gebruiken of beide de werkelijke 0-100. Met de juiste banden en velgen zit de AWD ook richting de 4.1 i.p.v. 4.6 dus dat blijft een seconde verschil.

Anyway; ik had geen keuze omdat in het begin enkel de AWD te bestellen was maar hier is mijn mening;

de awd plakt op de weg. Daar kan (waarschijnlijk... geen ervaring mee nog ) de RWD niet bij in de buurt komen. In de winter wel zo prettig met een auto met zo veel vermogen. Dit kan echter ook een nadeel zijn want achterwiel aangedreven autos zijn in de regel leuker om te rijden. Als je bij de M3 traction control uit kon zitten had ik enkel om die reden gekozen voor de RWD. Aangezien dit geen optie is komt het voor mij dus neer op de betere rij-eigenschappen. Voor die paar extra centen zou ik daarom ook nu weer kiezen voor AWD. De extra range klinkt leuk maar in de praktijk ga je daar echt niet net die extra supercharger mee bereiken. 400 (praktijk) KM in de zomer op 100% accu met 19” velgen ten opzichte van 440KM. Hoe vaak rij je die 40KM extra en hoe erg is het om straks een minuut of twee (wanneer de 250kw laders er zijn) extra te wachten aan de charger ten opzichte van de RWD? Zet dat af tegen hoe vaak je AWD in de praktijk kunt gebruiken en de som zou niet zo lastig moeten zijn.

Succes met je beslissing :)!
 
Ik zou altijd voor de AWD kiezen. Bereik van de AWD is al ruim voldoende (en stukken beter dan bij de S85). De AWD kan in de praktijk ook sneller naar de 100 dan Tesla claimt (en die 5,1 is naar 96 km/h 60 mph).

Awd heeft als er minder grip voorhanden is gewoon een voordeel. Prima dat je met de RWD ook goed door de sneeuw kan rijden, de AWD zal in die omstandigheden gewoon altijd nog beter zijn.

Prijsverschil is miniem en voor dat geld koop je een significant snellere auto, met vierwielaandrijving. Die net iets mindere range ga je in de praktijk niet missen.

Ps de awd is ook dwars te krijgen. Zonder traction control kun je dus met beiden driften. Wat overigens op de openbare weg idioot is en dan ook vooral beoefend wordt door figuren die nimmer dat soort stunts uit moeten gaan halen. ;)
 
Als we gaan vergelijken is het natuurlijk eerlijk of voor beide de op papier 0-100 tijden te gebruiken of beide de werkelijke 0-100. Met de juiste banden en velgen zit de AWD ook richting de 4.1 i.p.v. 4.6 dus dat blijft een seconde verschil.

Anyway; ik had geen keuze omdat in het begin enkel de AWD te bestellen was maar hier is mijn mening;

de awd plakt op de weg. Daar kan (waarschijnlijk... geen ervaring mee nog ) de RWD niet bij in de buurt komen. In de winter wel zo prettig met een auto met zo veel vermogen. Dit kan echter ook een nadeel zijn want achterwiel aangedreven autos zijn in de regel leuker om te rijden. Als je bij de M3 traction control uit kon zitten had ik enkel om die reden gekozen voor de RWD. Aangezien dit geen optie is komt het voor mij dus neer op de betere rij-eigenschappen. Voor die paar extra centen zou ik daarom ook nu weer kiezen voor AWD. De extra range klinkt leuk maar in de praktijk ga je daar echt niet net die extra supercharger mee bereiken. 400 (praktijk) KM in de zomer op 100% accu met 19” velgen ten opzichte van 440KM. Hoe vaak rij je die 40KM extra en hoe erg is het om straks een minuut of twee (wanneer de 250kw laders er zijn) extra te wachten aan de charger ten opzichte van de RWD? Zet dat af tegen hoe vaak je AWD in de praktijk kunt gebruiken en de som zou niet zo lastig moeten zijn.

Succes met je beslissing :)!

Ook zitten dubben... Uiteindelijk toch voor LR-RWD met trekhaak gekozen, bij gebruik aanhanger is elk km range meegenomen,.
Andere voordelen RWD t.o.v. AWD: iets lager gewicht, iets stiller (in verschillende posts in dit forum gelezen), en voordeel bij fiscus...
Wachten is begonnen!!!
 
Mensen die hetzelfde dilemma hebben meegemaakt en hun ervaring willen delen?

Zit met hetzelfde dilemma. De offerte van mijn LM liet zien dat er amper verschil zit tussen de RWD en AWD. Nu lijkt het dat je bij de RWD de AP achteraf voor dezelfde prijs kan activeren, wat voor de bijtelling aantrekkelijk is. Je moet kijken hoe belangrijk je het bereik vindt.

Ik geloof zeker dat een AWD qua wegligging in bochten beter is. Maar denk dat een RWD ook een geweldige ervaring is.
Qua snelheid zijn ze beide bloedsnel vergeleken met elke ICE. Je moet je afvragen hoe vaak je plankgas sprintjes doet, een RWD rijd ook 95% van de ICE auto zoek.

Ik neig naar de RWD door de bijtelling en het bereik. Wat je ook kiest je krijgt een geweldige auto.
 
Last edited:
... Afgelopen maanden gewacht op de RWD omdat deze fiscaal voordeliger was. Nu de AP echter niet meer geincludeerd is, is het prijsverschil met de AWD echter nog maar 2K. Voor mij persoonlijk is dat 3 a 4 tientjes in de maand. Hierdoor ben ik nu enorm aan het twijfelen. Toch maar voor de AWD gaan? ...
Meer geld aan Tesla geven is altijd het beste. :D

Maar maak je geen zorgen over het rijgedrag en prestaties van RWD t.o.v. AWD uitvoeringen. Die zijn van elke Model 3, dus ook de RWD variant, een wereld beter dan die van welke auto je nu ook rijdt. En er zullen altijd nog betere varianten zijn of komen. Maar dat betere is slechts marginaal ten opzichte van de enorme stap die je sowieso al maakt.
 
Ik hoop ook dat er ooit een update komt waarbij je bij de AWD tijdelijk je front motor kunt uitschakelen als je net wat meer range nodig hebt. Dat zou met software heel makkelijk moeten kunnen. Ik denk dat mensen dan nog sneller tòch voor de AWD zouden kiezen.
Tesla doet uit zuinigheidsoverwegingen al precies het tegenovergestelde (in ieder geval in de AWD Model S en X). Daar rijdt de auto op kruissnelheid uitsluitend op de meest zuinige motor, voorin. Torque Sleep noemt men dat.
 
Tesla doet uit zuinigheidsoverwegingen al precies het tegenovergestelde (in ieder geval in de AWD Model S en X). Daar rijdt de auto op kruissnelheid uitsluitend op de meest zuinige motor, voorin. Torque Sleep noemt men dat.
Of de andere motor inderdaad als dat slimmer is. Ik wist niet dat de auto dit ook al vanzelf deed!
Maar het zou misschien ook interessant zijn als er een optie komt om dit handmatig te activeren wanneer je die extra range nodig hebt denk ik? Ik kan mij voorstellen dat dat de AWD voor sommigen nog aantrekkelijker maakt.
 
Of de andere motor inderdaad als dat slimmer is. Ik wist niet dat de auto dit ook al vanzelf deed!
Maar het zou misschien ook interessant zijn als er een optie komt om dit handmatig te activeren wanneer je die extra range nodig hebt denk ik? Ik kan mij voorstellen dat dat de AWD voor sommigen nog aantrekkelijker maakt.
De software van de auto is op dit aspect waarschijnlijk slimmer dan de menselijke bestuurder. (Op andere aspecten vertrouw ik de programmeurs wat minder. :)) De efficiency van Tesla motoren en aansturing ervan is al nagenoeg ongeëvenaard. De bestuurder heeft het meeste invloed daarop via het rechter voetpedaal.
 
  • Informative
Reactions: JeroenReumkens
Of de andere motor inderdaad als dat slimmer is. Ik wist niet dat de auto dit ook al vanzelf deed!
Maar het zou misschien ook interessant zijn als er een optie komt om dit handmatig te activeren wanneer je die extra range nodig hebt denk ik? Ik kan mij voorstellen dat dat de AWD voor sommigen nog aantrekkelijker maakt.

Hoe krijg je meer bereik door iets handmatig te doen wat al automatisch gebeurt?
 
  • Like
Reactions: Sregor and PaulusdB
Hoe krijg je meer bereik door iets handmatig te doen wat al automatisch gebeurt?
Ik denk dat de software zelf bepaalt de tweede motor wel of niet te gebruiken afhankelijk van een aantal factoren, waaronder je rechtervoet. Maw die tweede motor is niet 100% van de tijd uitgeschakeld. Wanneer je handmatig kunt instellen dat hij wel altijd uit staat, dan krijg je op die manier wel degelijk meer bereik lijkt mij?