Zoals ik hier op het forum al eerder aangegeven heb zou ik Tesla ingebrekestellen als er binnen 2 weken geen reactie kwam op mijn telefoontje en daaropvolgende e-mail vwb AP acrtivatie + FSD aanbieding. Zoals verwacht is hier geen reactie op gekomen, is AP nog steeds niet geactiveerd, en heb ik geen speciale aanbieding voor FSD mogen ontvangen. Zodadelijk gaat onderstaande ingebrekestelling normaal per post plus aangetekend naar Tesla toe met een ultimatum van 2 weken. Ter bescherming van de verschillende SeC medewerkers heb ik hun namen veranderd naar <Tesla medewerker>. Je kunt naar eigen inzicht de brief of delen ervan gebruiken ... dan hoeft maar 1x het werk verricht te worden.
*** start brief ***
AANGETEKEND EN PER GEWONE POST
<Naam>
<Adres>
<Postcode + Woonplaats>
<e-mail>
<Telefoonnummer>
<Mobiel nummer>
Aan
Tesla Motors Netherlands B.V.
Burgemeester Stramanweg 122
1101 EN Amsterdam
Tilburg, 25 mei 2019
Onderwerp: ingebrekestelling
Geachte heer, mevrouw,
Op 28 februari 2019 sloot ik met u een overeenkomst voor de aankoop van een Tesla Model 3 Long Range AWD / VIN <VIN nummer>. Dit was na een proefrit op dezelfde dag en een paar uur voordat Tesla Motors Netherlands B.V. de prijzen van zijn Model 3 met 5% reduceerde. Hierop heb ik de volgende dag met Uw medewerkers gesproken om te vragen hoe dit opgelost kan worden aangezien ik me redelijk bekocht voelde. Daarbij zijn we overeengekomen om de bestelling niet af te zeggen, en dat ik ter compensatie (net zoals vele anderen) gratis Autopilot zou krijgen (waarde was en is nog steeds €3200). Ook is er gemeld dat er een speciale aanbieding voor het FSD (Full Self Driving) pakket zou komen. Helaas bent u de afspraken die we gemaakt hebben niet nagekomen. Ik heb de volgende klachten:
- Zo bleek nadien dat Autopilot bij het in ontvangst nemen van de auto op 24 Maart 2019 niet geactiveerd te zijn. De Tesla medewerker die de uitlevering begeleide was niet ervaren genoeg om dit voor mij te controleren. Daarop heb ik dit zelf proefsgewijs moeten ervaren wat niet echt veilig is als je ervanuit gaat dat je auto zelfstandig zou afremmen en sturen.
- Op dit moment, meer dan 60 dagen na het in ontvangst nemen van mijn Tesla, is Autopilot nog steeds niet geactiveerd, en is de speciale aanbieding voor FSD ook nog niet ontvangen. Er kan geen datum genoemd worden wanneer Autopilot geactiveerd gaat worden en wanneer ik de aanbieding van FSD à €2000 kan ontvangen. Bij contact met Uw service-medewerkers wordt telkens gemeld dat het nog een paar weken of x weken gaat duren, en dat Tesla Motors Netherlands B.V. hier volledig afhankelijk is van 2 Tesla engineers in de Verenigde Staten om dit uit te voeren (is simpelweg het zetten van een kruisje in een database met Tesla auto’s waarna dit via de internetverbinding in de auto geactiveerd wordt).
- E-mails aangaande dit alles worden niet beantwoord, en bij navraag heb ik uiteindelijk per e-mail alleen de bevestiging gekregen dat activatie van Autopilot nog x weken gaat duren (dit was voor mij nodig omdat ik bij de door Tesla voorgestelde verzekering 10% korting op de premie gekregen heb als Autopilot aanwezig is, echter ben ik door Tesla’s toedoen niet in staat op dit moment hieraan te voldoen). Mondeling heb ik op vrijdag 29 maart 2019 de bevestiging gekregen bij Service Center Tilburg / <Tesla medewerker 1> dat ik op een lijst sta van Tesla Model 3 kopers die ook een speciale aanbieding voor FSD zou krijgen a €2000. Dit heb ik tot nu toe niet schriftelijk bevestigd gekregen, ook niet na herhaaldelijk hierom per e-mail en telefoon te vragen, wat mijn vertrouwen in de oprechtheid van Uw firma op de proef stelt.
- Op 1 mei 2019 heb ik over voorgaande als ook over de gebroken hemel in het interieur van mijn Tesla Model 3 gesproken met Uw <Tesla medewerker 2> (dit defect is pas laat door ons opgemerkt omdat we eigenlijk vrijwel nooit de achterbank gebruiken). Daarbij was over de hemel afgesproken dat ik per e-mail foto’s hiervan zou doorsturen met duidelijk de naam <Tesla medewerker 2> erin vermeld zodat hij deze kan vinden in de algemene e-mailbox, dat hij zou kunnen zorgen dat een nieuwe hemel zou worden besteld, en dat zo gauw deze op voorraad zou zijn we een afspraak zouden maken om deze te vervangen. Ik heb hierop tot op heden niets over gehoord. Op vrijdag 17 mei 2019 heb ik hierover telefonisch navraag gedaan, echter de heer <Tesla medewerker 2> had die dag vrij en zou Maandag 20 mei jongstleden met mij contact opnemen. Aangezien gedurende die dag geen telefonisch contact met mij was gezocht, heb ik zelf geprobeerd telefonisch in contact te komen met de heer <Tesla medewerker 2>. Ik ben bij een andere service-medewerker terecht gekomen die alleen kon melden dat hij niet door kon verbinden omdat de heer <Tesla medewerker 2> op een andere locatie zit. Hij is zo vriendelijk geweest om het een en ander na te kijken in uw systemen, en zag dat er een melding naar de heer Vesters gemaakt was om met mij die dag contact op te nemen, en dat hij hierop geantwoord had dat hij dat diezelfde Maandag zou doen. Zoals zo U zo langzaam aan al kunt raden is er tot op heden nog geen contact met mij gezocht, nog telefonisch, nog schriftelijk, nog telefonisch.
Ik heb u diverse malen per telefoon en per e-mail gevraagd uw verplichtingen na te komen. Tot nu toe heeft u dat niet gedaan, en is er vrijwel geen enkele moeite gedaan om hierover iets concreets te melden. Met deze brief bied ik u voor de laatste keer de mogelijkheid om binnen 14 dagen alsnog aan uw verplichtingen en toezeggingen die ten grondslag lagen aan onze overeenkomst te voldoen, of om binnen 14 dagen €7600 over te maken naar mijn bankrekening <bankrekening nummer>. Het bedrag van €7600 is gebaseerd op het bedrag van €3200 dat ik nu voor Autopilot moet betalen in Uw online shop plus het bedrag van €6400 voor FSD pakket minus de toegezegde korting van €2000. Dit stelt me dan in staat de activering van Autopilot en Full Self-Driving zelf via de online shop te regelen, iets wat volgens andere bezitters van de Model 3 bevestigd hebben dat dat functioneert.
Wanneer u dit niet doet, bent u in verzuim en kunt u de overeenkomst als ontbonden beschouwen. Bovendien stel ik u in dat geval nu alvast aansprakelijk voor alle schade die ik heb geleden en nog zal lijden.
Ik verzoek u vriendelijk binnen twee weken na de datum van deze brief schriftelijk te reageren.
Met vriendelijke groet,
<Naam>
Referentie naar:
- Diverse telefoongesprekken met Tesla die in Uw CRM-systeem opgeslagen zijn waaronder die van 1 maart 2019, 1 april 2019, 1 mei 2019, 17 mei 2019, 20 mei 2019
- E-mails die verstuurd / ontvangen zijn op 26 april 2019, 1 mei 2019, 5 mei 2019, 17 mei 2019
*** einde brief ***
Ik hou de groep hier op de hoogte over het verdere verloop.