Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model 3 - FSD upgrade

This site may earn commission on affiliate links.
Factuur via SeC ook binnen !
Same here! Daar staat als omschrijving op: “Tech Package Upgrade - Autopilot convenience features requested”.

Ik heb begin deze maand betaald op basis van een werkplaatsbon, met het verzoek een betaalbewijs te sturen zodat ze meteen de “over the air update” konden versturen. Vooralsnog echter geen activatie.

Ik moet nog zien of ik nu voor de betaalde €3200 AP en FSD krijg of enkel AP. Telefonisch is mij meerdere keren bevestigd dat ik AP en FSD zou krijgen.
 
Last edited:
Ik was het na een maand wachten zat en heb via Linkedin een exec van Tesla benaderd die verantwoordelijk is voor de model 3 uitrol in Europa.

Hij reageerde vrijwel direct (!) en gaat mijn case opvolgen. Omdat ik aangaf dat meerdere model 3 bezitters hiermee worstelen gaat hij het issue nu ook door het global team laten bekijken:

' I have separately raised the issue to our global team to look into this further and understand the deeper root cause. If this is a consistent difficulty for owners who want to upgrade then we will make sure we improve the process.'
Kan je zijn profiel via PM sturen...?
 
Mooi man, die willekeur. Ik probeer hemel en aarde te bewegen, eindelijk iemand binnen Leaseplan gevonden die zich serieus bezig wilde houden met alle issues die ik heb en die met Tesla is gaan bellen (en die zelf Tesla ook nogal bizar qua houding en gedrag vond) en met screenshots en notities over zaken die mij mondeling zijn toegezegd aan de telefoon en in het Delivery Center, maar Tesla blijft volharden: ik heb geen recht op de FSD upgrade voor 3200 euro en alle verwijzingen naar mensen hier die het wél krijgen negeren ze. 7400 euro lappen en anders niet. Nou, dan dus niet. Ik neem wel genoegen met AP de komende jaren, misschien dat er ooit nog een aanbieding voor FSD komt (als alle FSD features ook in de EU beschikbaar zijn) en anders niet hoor. Ik ben zo klaar met alle Tesla beloftes en het gewank van links naar rechts en die wel en die niet, en levering voor 1 maart nee toch niet na 1 maart, ohnee bestelling moest voor 1 maart zijn ohnee toch weer niet. Oh u is iets toegezegd nou dan krijgt u het wel, maar uw buurman weer lekker niet. Echt, om te janken. Ik ben zo genezen van Tesla's beloftes en constante gezeur met prijswijzingen. Er zou een prijsstijging aan komen en die is (oh surprise) weer uitgesteld tot 10 mei blijkbaar. En eind mei hebben ze weer cash nodig en dan komt er weer een aanbieding voor half geld, maar alleen als pasen en pinksteren samen valt en je een grijze Tesla rijdt van VOOR 2019 en indien je GEEN proefrit gemaakt heb.

Of zoiets...
Begrijpelijk.

Ik ga ook geen FSD doen. Gaat toch nog wel een tijd duren voor je er echt wat aan hebt en of je het eigenlijk wel wilt gebruiken. Zelf rijden in de stad en afslagen nemen doe ik graag zelf.

Ik hoop dat de TACC binnenkort beter wordt en dat vind ik dan goed genoeg. Ik zou heeeeel graag tijdelijk terug willen naar de standaard cruise control maar dat lijkt niet te kunnen. Autosteer gaat nu al wel goed.
Rijbaan wisselen zit ik ook niet op te wachten.
 
Bij nieuw aan te schaffen M3 in de firma zit ik over FSD te denken.
Het klopt toch, dat bij de inbegrepen AP de TACC zit, en 'keep-lane'?
Dus bij een rijstrook-wissel moet je AP uitzetten, of kun je via de richtingaanwijzer zelf een lane-wissel via AP initieren (zoals in mijn AP1 MS)?
Wanneer AP actief is kan je gewoon je richtingsaanwijzer volledig naar beneden of boven duwen... AP zorgt zelf voor de lane change, al moet je wel even je handen laten voelen op je stuur (maar niet te hard, of hij canceled de auto-lane change)
 
Screenshot_20190426-164503_Gmail.jpg

En nu maar rustig afwachten...

Heb €7.400 overgemaakt voor FSD.
Had natuurlijk liever voor €3.200 oid gehad, maar eerlijk is eerlijk, op het moment dat ik de bestelling voor mijn Model 3 plaatste stond er vrij duidelijk in de configurator dat dit achteraf €7.400 zou kosten. Dus dan moet je achteraf ook niet gaan lopen mauwen vind ik.

Ben wel benieuwd, wie heeft er in de configurator zien staan dat hij achteraf gratis AP en/of FSD zou krijgen, danwel met forse korting zou kunnen aanschaffen?
Helemaal niemand gok ik zomaar. Op het moment dat je de bestelling plaatst ga je akkoord met de prijzen en voorwaarden van dat moment. En ja, die kunnen de volgende dag veranderen waardoor je spijt krijgt van je aankoop. Dat is het risico van dingen kopen.

Tesla is nog zo sympathiek dat ze een heleboel klanten compensatie aanbieden of de mogelijkheid om te annuleren, maar dat is coulance en geen verplichting.
En ja, ook bij deze compensatie zijn er weer klanten die achter het net vissen. Helaas pindakaas...

Enige waar je recht op hebt is datgene wat in je bestelling staat of datgene wat naderhand zwart op wit aan je is toegezegd.
 
Dit lijkt er op dat EAP gewoon FSD wordt?
Correct.

Dat is wat een US klant me ook heeft verteld: mensen die een Model 3 met EAP hadden besteld en geleverd kregen in februari 2019 krijgen FSD gratis. Hij had ook geen mogelijkheid om via "Manage" de "Autopilot Upgrades" te vinden, gebeld naar Sales Rep, en die bevestigde dat zijn FSD geactiveerd stond (daarom dat hij het niet meer kon bijkopen via "Beheer") en dat het ook niet apart onder zijn "Options" stond in "View Detail" scherm.

Dit is bij mij net hetzelfde: enkel "Enhanced Auto Pilot" in mijn opties, geen "FSD", en ook geen "Autopilot Upgrades" onder "Manage". Er is nog hoop.
 
  • Informative
Reactions: fabian
View attachment 400895
En nu maar rustig afwachten...

Heb €7.400 overgemaakt voor FSD.
Had natuurlijk liever voor €3.200 oid gehad, maar eerlijk is eerlijk, op het moment dat ik de bestelling voor mijn Model 3 plaatste stond er vrij duidelijk in de configurator dat dit achteraf €7.400 zou kosten. Dus dan moet je achteraf ook niet gaan lopen mauwen vind ik.

Ben wel benieuwd, wie heeft er in de configurator zien staan dat hij achteraf gratis AP en/of FSD zou krijgen, danwel met forse korting zou kunnen aanschaffen?
Helemaal niemand gok ik zomaar. Op het moment dat je de bestelling plaatst ga je akkoord met de prijzen en voorwaarden van dat moment. En ja, die kunnen de volgende dag veranderen waardoor je spijt krijgt van je aankoop. Dat is het risico van dingen kopen.

Tesla is nog zo sympathiek dat ze een heleboel klanten compensatie aanbieden of de mogelijkheid om te annuleren, maar dat is coulance en geen verplichting.
En ja, ook bij deze compensatie zijn er weer klanten die achter het net vissen. Helaas pindakaas...

Enige waar je recht op hebt is datgene wat in je bestelling staat of datgene wat naderhand zwart op wit aan je is toegezegd.
Ruim 10 weken na levering vandaag mijn M3 kunnen afleveren voor herstel van leveringsschade (lak, deuk, losse onderdelen) in Eindhoven. Meteen gevraagd naar FSD en inderdaad een factuur ontvangen voor €7.400,- Meteen maar even gebeld waarom de prijs zo hoog is. De lijn is als volgt: "AP krijgt U nog gratis, maar FSD kost nu €7.400,- en gaat nog duurder worden, ook voor auto's geleverd voor de prijsverhoging. De communicatie in de VS is hier gewoonweg niet geldig."
 
Correct.

Dat is wat een US klant me ook heeft verteld: mensen die een Model 3 met EAP hadden besteld en geleverd kregen in februari 2019 krijgen FSD gratis. Hij had ook geen mogelijkheid om via "Manage" de "Autopilot Upgrades" te vinden, gebeld naar Sales Rep, en die bevestigde dat zijn FSD geactiveerd stond (daarom dat hij het niet meer kon bijkopen via "Beheer") en dat het ook niet apart onder zijn "Options" stond in "View Detail" scherm.

Dit is bij mij net hetzelfde: enkel "Enhanced Auto Pilot" in mijn opties, geen "FSD", en ook geen "Autopilot Upgrades" onder "Manage". Er is nog hoop.
Hoe kom je er achter of je wel of geen FSD reeds hebt?
 
Wat ik raar vind is dat Elon op de investors day FSD vertelde dat de M3's die vanaf 14 april geproduceerd worden de nieuwe FDS computer (versie 3?) hebben. Dus FSD zoals het straks bedoeld is KAN helemaal niet op de model3's die in Nederland geleverd zijn? Heb mijn M3P 10 februari als een van eerste eerste geleverd gekregen met EAD en er 78K voor betaald maar de kenteken waarde was 72K? Zit dus een oudere computer in die vervangen moet worden doordat je FSD kan krijgen.
 
Wat ik raar vind is dat Elon op de investors day FSD vertelde dat de M3's die vanaf 14 april geproduceerd worden de nieuwe FDS computer (versie 3?) hebben. Dus FSD zoals het straks bedoeld is KAN helemaal niet op de model3's die in Nederland geleverd zijn? Heb mijn M3P 10 februari als een van eerste eerste geleverd gekregen met EAD en er 78K voor betaald maar de kenteken waarde was 72K? Zit dus een oudere computer in die vervangen moet worden doordat je FSD kan krijgen.
Iedereen die FSD koopt krijgt op termijn gratis de nieuwe computer. Voor de huidige functies is de nieuwe computer nog niet noodzakelijk.
 
Wat heb je nu precies gehad, FSD voor 3200 euro? Hoe dan? En aan welke condities moest je allemaal voldoen om dat voor elkaar te krijgen? Wie heb je precies gesproken bij welk SeC?
Ik heb geleverd gekregen op 18 februari, voor de prijsverlagingen. Ik heb het geregeld via SeC Eindhoven. Ik kreeg van vanmiddag echter deze e-mail:

Bedankt voor uw mail en betalingsbewijs. Wij hebben uw melding ontvangen m.b.t. het activeren/upgraden van de Autopilot. Normaal gesproken kunnen wij dit doorzetten naar de juiste afdeling voor activatie. Echter zijn er technische problemen wat betreft het activeren en aanschaffen. Helaas is het (ook voor ons als Service Center) op dit moment onduidelijk hoe en wanneer dit opgelost wordt. Dit euvel is een bekend probleem waarvan Tesla op de hoogte is en er wordt aan een oplossing gewerkt. We begrijpen dat het vervelend is, echter is het zowel voor u als ons ook afwachten.

Een paar uur later werd ik gebeld dat er vermoedelijk een fout is gemaakt bij het opmaken van de factuur. Ik kwam in aanmerking voor gratis AP maar heb nu juist betaald voor AP en geen FSD. Terwijl ik gevraagd heb om AP en FSD aan te kopen. Ze gaan nu kijken hoe ze dit gaan oplossen.... Mijn God, ik begin spijt te krijgen van mijn overstap van Mercedes naar Tesla

Ik ben dus al 2 maanden bezig AP en FSD aan te kopen, heb begin april nota betaald, echter er is nog steeds geen AP of FSD op mijn auto actief. Belachelijk slechte service.
 
Wanneer AP actief is kan je gewoon je richtingsaanwijzer volledig naar beneden of boven duwen... AP zorgt zelf voor de lane change, al moet je wel even je handen laten voelen op je stuur (maar niet te hard, of hij canceled de auto-lane change)
Auto Lane Change was enkel voor de vroegere Enhanced Autopilot, die nu deels vervat zit in de FSD-optie.

Die verdeling in de "nieuwe" opties in de Engelse versie:

Autopilot (Included)
  • Enables your car to steer, accelerate and brake automatically for other vehicles and pedestrians within its lane.
Full Self-Driving Capability
  • Navigate on Autopilot: automatic driving from highway on-ramp to off-ramp including interchanges and overtaking slower cars.
  • Auto Lane Change: automatic lane changes while driving on the highway.
  • Autopark: both parallel and perpendicular spaces.
  • Summon: your parked car will come find you anywhere in a parking lot. Really.

Met de Basic Autopilot die bij elke wagen zit in een huidige bestelling, duw je de richtingaanwijzer in en verander je zelf van rijstrook, wat Autosteer afzet, en die Laatste activeer je dan gewoon terug eens je op de nieuwe rijstrook zit. Vandaar "within its lane". Afijn, tenzij ze iets anders van plan zijn in Europese vs. Amerikaanse wagens of weer eens het roer omgegooid hebben.

Als je nu FSD hebt activeert de richtingaanwijzer Auto Lane Change.
 
  • Informative
Reactions: MarcVG
Ik heb geleverd gekregen op 18 februari, voor de prijsverlagingen. Ik heb het geregeld via SeC Eindhoven. Ik kreeg van vanmiddag echter deze e-mail:

Bedankt voor uw mail en betalingsbewijs. Wij hebben uw melding ontvangen m.b.t. het activeren/upgraden van de Autopilot. Normaal gesproken kunnen wij dit doorzetten naar de juiste afdeling voor activatie. Echter zijn er technische problemen wat betreft het activeren en aanschaffen. Helaas is het (ook voor ons als Service Center) op dit moment onduidelijk hoe en wanneer dit opgelost wordt. Dit euvel is een bekend probleem waarvan Tesla op de hoogte is en er wordt aan een oplossing gewerkt. We begrijpen dat het vervelend is, echter is het zowel voor u als ons ook afwachten.

Een paar uur later werd ik gebeld dat er vermoedelijk een fout is gemaakt bij het opmaken van de factuur. Ik kwam in aanmerking voor gratis AP maar heb nu juist betaald voor AP en geen FSD. Terwijl ik gevraagd heb om AP en FSD aan te kopen. Ze gaan nu kijken hoe ze dit gaan oplossen.... Mijn God, ik begin spijt te krijgen van mijn overstap van Mercedes naar Tesla

Ik ben dus al 2 maanden bezig AP en FSD aan te kopen, heb begin april nota betaald, echter er is nog steeds geen AP of FSD op mijn auto actief. Belachelijk slechte service.

I hear you, Bro. Echt, hoe goed de techniek op sommige fronten ook is... Tesla maakt zoveel kalverliefde kapot met dit getrut. En niet alleen qua AP/FSD gratis of met korting maar eigenlijk alles. De slechte QA van wagens, het getrut van ontbrekende laadkabels, het kennelijk niet eens in staat zijn om met de grootste leaser van Europa (LeasePlan) normaal afspraken te maken, het niet kunnen activeren van AP wegens.... ja waarom? De activatie-kabouter is ziek? Delivery afspraken die last-minute afgezegd worden, toezeggingen die niet nagekomen worden tenzij je ze zwart op wit hebt, etc.

Mooie auto hoor en als over zes maanden de grootste konkels er voor mij uit zijn (ik heb inmiddels maar m’n eigen type-2 kabel aangeschaft) en als AP geactiveerd is dan zal ik de komende jaren genieten van een fijne EV (mits hij niet kapot gaat en voor reparatie naar *shiver* Tesla moet...) maar over vier jaar ga ik nog eens goed nadenken of ik tzt niet liever een Polestar ofzo wil.
 
I hear you, Bro. Echt, hoe goed de techniek op sommige fronten ook is... Tesla maakt zoveel kalverliefde kapot met dit getrut. En niet alleen qua AP/FSD gratis of met korting maar eigenlijk alles. De slechte QA van wagens, het getrut van ontbrekende laadkabels, het kennelijk niet eens in staat zijn om met de grootste leaser van Europa (LeasePlan) normaal afspraken te maken, het niet kunnen activeren van AP wegens.... ja waarom? De activatie-kabouter is ziek? Delivery afspraken die last-minute afgezegd worden, toezeggingen die niet nagekomen worden tenzij je ze zwart op wit hebt, etc.

Mooie auto hoor en als over zes maanden de grootste konkels er voor mij uit zijn (ik heb inmiddels maar m’n eigen type-2 kabel aangeschaft) en als AP geactiveerd is dan zal ik de komende jaren genieten van een fijne EV (mits hij niet kapot gaat en voor reparatie naar *shiver* Tesla moet...) maar over vier jaar ga ik nog eens goed nadenken of ik tzt niet liever een Polestar ofzo wil.
So true... Ik ben nog steeds erg enthousiast over de auto. Bijzonder dat een M3 het rijplezier van een Merc E kan evenaren/overtreffen. De klantenservice/benadering van Tesla tempert het enthousiasme over het merk Tesla helaas enorm. Maargoed, gelukkig maakt de auto veel goed. Maar als dadelijk de premium merken, met premium klantenservice, met goede alternatieven komen, gaat Tesla het heel zwaar krijgen als ze dan hun service niet drastisch hebben verbeterd.
 
  • Like
Reactions: Odie
I hear you, Bro. Echt, hoe goed de techniek op sommige fronten ook is... Tesla maakt zoveel kalverliefde kapot met dit getrut. En niet alleen qua AP/FSD gratis of met korting maar eigenlijk alles. De slechte QA van wagens, het getrut van ontbrekende laadkabels, het kennelijk niet eens in staat zijn om met de grootste leaser van Europa (LeasePlan) normaal afspraken te maken, het niet kunnen activeren van AP wegens.... ja waarom? De activatie-kabouter is ziek? Delivery afspraken die last-minute afgezegd worden, toezeggingen die niet nagekomen worden tenzij je ze zwart op wit hebt, etc.

Mooie auto hoor en als over zes maanden de grootste konkels er voor mij uit zijn (ik heb inmiddels maar m’n eigen type-2 kabel aangeschaft) en als AP geactiveerd is dan zal ik de komende jaren genieten van een fijne EV (mits hij niet kapot gaat en voor reparatie naar *shiver* Tesla moet...) maar over vier jaar ga ik nog eens goed nadenken of ik tzt niet liever een Polestar ofzo wil.
Zo eens. Wat een slechte organisatie. Simpele zaken worden gewoon niet uitgevoerd met veel irritatie tot gevolg. Je weet uiteindelijk niet meer bij wie je terecht kan maar we hebben wel een hoop centjes neergelegd. Ook eenduidige (ook al is het geen positieve) communicatie is teveel gevraagd. Continu tegenstrijdige berichten. Voor mij op zeker geen tesla meer!