Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model 3 - FSD upgrade

This site may earn commission on affiliate links.
Heeft er al iemand met een leaseauto (besteld via leasemaatschappij met AP) na levering FSD toegevoegd (zelf prive betaald ivm bijtelling). Hoe snel wordt FSD dan geactiveerd? Omdat het via lease is heb ik geen 'beheer' knop om het via website/app toe te voegen.
Volgens SeC is het geen probleem maar duurt het 2 weken ivm allerlei checks... Vind ik raar want het kan in de website/app nu redelijk realtime (paar uur) lees ik overal.
Iemand al ervaringen hiermee?
 
Product is nog in beta fase. Ik wil best wel voor een product betalen wat goed bruikbaar is. Tesla zegt zelf dat het later beschikbaar komt. Als ze beta opmerkingen weghalen en als het goed werkt betalen ik voor. Het zou voor Tesla goed zijn om meer gebruikers op de weg te hebben met FSD.
EAP was bruikbaar en betaalbaar maar niet meer beschikbaar. (beta versies van office zijn ook altijd gratis)
 
Net gebeld met Tesla inzake FSD. Heb FSD besteld na levering en betaald op maandag 15 april 2019. Tot op heden niks gehoord. Wel de belofte gehad dat ze het zouden uitzoeken de afgelopen 2 weken. Helaas niks gehoord. Zojuist maar weer eens gebeld. Er zijn op dit moment veel zieke bij SuC Amsterdam (service afdeling), excuses namens de vriendelijke dame die vervolgens niet kon aangeven wanneer FSD geactiveerd wordt. Het is uberhaupt nog niet in mijn profiel zichtbaar dat ik AP1 + FSD achteraf heb gekocht.

A.s. vrijdag moet ik naar het service center voor reparaties van afleverfouten (o.a. laadpoort die niet goed sluit, uitstekend rubber in de deur, bandenspanningsfout). Dan maar weer eens vragen of ze AP1+ FSD kunnen activeren.

Het duurde ruim 6 weken voordat ik uberhaupt een factuur kreeg en AP1+FSD kon aanschaffen. Tel daar de 3 weken op die ik inmiddels wacht na betaling en je zult merken dat ik enigzins gefrustreerd raak...
 
Na lange tijd dit forum gelezen te hebben nu toch een eerste bericht.

Model 3 is besteld in december geleverd op 16 maart. Na een hoop gezeur en bellen eindelijk Basic autopilot geactiveerd gekregen. Daarna gelijk gebeld voor FSD upgrade, factuur 17 april ontvangen en betaald (3200,- euro).

Nu +- 2 weken later gebeld wanneer het geactiveerd zou worden, krijg ik de mededeling dat een medewerker(zal de naam niet noemen) de prijs ten onrechte op 3200,- gezet had en dat de update niet doorgaat want ik dien 7400,- te betalen.

Hier ga ik natuurlijk niet mee akkoord, het gaat nu hoger op, wel erg teleurgesteld dat ik nu de dupe van een fout van die medewerker. Zijn er nog meer die dit zo hebben meegemaakt? Ik ben benieuwd of ik het voor elkaar krijg dat ze hem alsnog activeren.
Het gaat in dit geval toch om contract breuk?

Bij mij vergelijkbaar maar nog irritanter. Ik heb de auto 1 maart geleverd gekregen. Dat was de dag nadat de prijs verlaging was aangekondigd. Ik was eigenlijk van plan de ontvangst van de auto te weigeren (of binnen 2 dagen terug te geven) en dit had ik moeten doen. Dan had ik dezelfde dag de auto opnieuw kunnen bestellen en zou ik uiteindelijk 3.200 euro goedkoper zijn uitgeweest.

Toegezegd was: Je krijgt AP er gratis bij en update naar FSD kan dan straks voor 3.200 euro. Maar nu blijkt dat de update naar FSD geen 3.200 maar 7.400 euro kost. De 'gratis' update naar AP is dus een typisch gevalletje van 'sigaar uit eigen doos'.

Ik ben nog steeds hetzelfde bedrag kwijt als toen ik bestelde. Maar als ik de auto 1 maart had geweigerd / terug gebracht (waar ik het volste recht toe had), dan had ik de auto opnieuw kunnen bestellen met korting en ook de FSD kunnen kopen voor EUR 7.400 achteraf en had ik dus de EUR 3.200 in de zak kunnen steken.

In het proces had ik dan ook nog Tesla opgescheept met een auto die al op naam gezet was en dus flink in waarde gedaald.

Moet zeggen dat ik wel flink baal van de hele gang van zaken. Ook gewoon het bos in gestuurd, want meerdere mensen hebben mij op 1 maart wel dergelijk toegezegd dat ik FSD met korting zou kunnen kopen, maar helaas, dit kon niet 'zwart-op-wit' worden meegegeven, maar het stond echt, han-op-het-hart in het systeem. Nu weten ze natuurlijk nergens mer van af.

Sorry hoor, het is prima auto, maar wat een k-verhaal is dit zeg. En AP alleen vind ik trouwens heel erg matig.
 
Bij mij vergelijkbaar maar nog irritanter. Ik heb de auto 1 maart geleverd gekregen. Dat was de dag nadat de prijs verlaging was aangekondigd. Ik was eigenlijk van plan de ontvangst van de auto te weigeren (of binnen 2 dagen terug te geven) en dit had ik moeten doen. Dan had ik dezelfde dag de auto opnieuw kunnen bestellen en zou ik uiteindelijk 3.200 euro goedkoper zijn uitgeweest.

Toegezegd was: Je krijgt AP er gratis bij en update naar FSD kan dan straks voor 3.200 euro. Maar nu blijkt dat de update naar FSD geen 3.200 maar 7.400 euro kost. De 'gratis' update naar AP is dus een typisch gevalletje van 'sigaar uit eigen doos'.

Ik ben nog steeds hetzelfde bedrag kwijt als toen ik bestelde. Maar als ik de auto 1 maart had geweigerd / terug gebracht (waar ik het volste recht toe had), dan had ik de auto opnieuw kunnen bestellen met korting en ook de FSD kunnen kopen voor EUR 7.400 achteraf en had ik dus de EUR 3.200 in de zak kunnen steken.

In het proces had ik dan ook nog Tesla opgescheept met een auto die al op naam gezet was en dus flink in waarde gedaald.

Moet zeggen dat ik wel flink baal van de hele gang van zaken. Ook gewoon het bos in gestuurd, want meerdere mensen hebben mij op 1 maart wel dergelijk toegezegd dat ik FSD met korting zou kunnen kopen, maar helaas, dit kon niet 'zwart-op-wit' worden meegegeven, maar het stond echt, han-op-het-hart in het systeem. Nu weten ze natuurlijk nergens mer van af.

Sorry hoor, het is prima auto, maar wat een k-verhaal is dit zeg. En AP alleen vind ik trouwens heel erg matig.
Echt een nare situatie, die van jou! Ik ben bang dat je in dezelfde 'tussencategorie' valt als ik: namelijk de auto's die geleverd zijn 'voor de prijsverlaging', zoals Tesla het ziet.
Vandaar ook mijn voorstel om een soort gezamenlijke actie te starten, al is het maar een ludieke actie, bijvoorbeeld met z'n allen naar Tilburg rijden en daar een bepaalde opstelling kiezen met onze auto's en ons vervolgens binnen melden...
 
Ik val ook tussen wal en schip... Geleverd op 12 februari, besteld zonder EAP nu AP bestelbaar voor 3200 en FSD voor 7400..... Dit was niet volgens afspraak. Ik doe mee met de ludieke (of iets minder ludieke) actie!
Ik zit in dezelfde categorie. 19 Feb geleverd gekregen. Gisteren heb ik een factuur gekregen van 5300 voor AP en FSD. Dat is dan totaal 50% korting (tov 10.600), voor mij goed genoeg. Begin Maart heb ik hier al wel achteraan gezeten en een bestelling gedaan via de mail, die eergisteren pas opgevolgd is. Misschien dat voor jou de actie daarom niet meer geldig is.
Als ik jou was zou ik zeker proberen de korting te krijgen. Op de website van Tesla heeft destijds een toezegging gestaan voor de korting, screenshots zwerven hier wel ergens.
 
  • Like
Reactions: Astraltravel
Ik zit in dezelfde categorie. 19 Feb geleverd gekregen. Gisteren heb ik een factuur gekregen van 5300 voor AP en FSD. Dat is dan totaal 50% korting (tov 10.600), voor mij goed genoeg. Begin Maart heb ik hier al wel achteraan gezeten en een bestelling gedaan via de mail, die eergisteren pas opgevolgd is. Misschien dat voor jou de actie daarom niet meer geldig is.
Als ik jou was zou ik zeker proberen de korting te krijgen. Op de website van Tesla heeft destijds een toezegging gestaan voor de korting, screenshots zwerven hier wel ergens.

Dat klinkt een heel stuk beter! Ik ga eens op zoek naar screenshots...
 
Ik ben ook wel voor een actie. Ik heb in een persoonlijk bericht al een voorzetje gegeven aan @bennyvw :)

Categorie (lees: aantal) leveringen voor 1 maart is aanzienlijk kleiner dan levering na 1 maart (laatste groep heeft gratis AP gekregen)
In mijn geval heeft een Tesla medewerker aangegeven dat levering voor 1 maart véél beter beloond zou worden dan levering na 1 maart. Op dat moment de auto dus maar niet geannuleerd. Je kunt je voorstellen hoeveel spijt ik nu heb :confused:

Afgezien daarvan begrijp ik niet waarom Tesla er zo'n rommeltje van maakt. Kost Tesla ook veel tijd/geld/imagoschade en ze lopen ook nog eens inkomsten mis. Al 3x AP+FSD besteld maar nog geen factuur/levering. Ik krijg steeds meer de neiging om maar geen FSD te nemen (wel AP op wensenlijstje) en de auto vlak voor verhoging van bijtelling weg te doen. Dan maak je optimaal gebruik van (laatste) 5 jaar periode lage bijtelling (waarschijnlijk een vergelijkbare auto met trekhaak voor 50k fiscale waarde beschikbaar). Het komende jaar (of zelfs 2 jaar) gaat FSD niet heel veel brengen -> in ieder geval geen toegevoegde waarde welke voor mij de absurde meerprijs rechtvaardigt. Ik heb met andere merken gereden -> "AP" was daar ook ver ontwikkeld en de voorsprong van Tesla is ondertussen echt snel kleiner aan het worden...…..
 
Net gechecked. Er is voor mij ook een nieuwe "Shop" optie beschikbaar op de "Mijn Tesla -> Beheren" pagina.

Enige item is Full Self Driving, maar als ik probeer af te rekenen: Fout bij betalingsverwerking.

We zijn er bijna.... ??
 
Dank!
Ik heb een klacht ingediend. Maar ben bang dat ik bot ga vangen. Irritante is dat dit engelstalige syatements zijn voor de us markt. De 18 mrt deadline is ook vernachelt door Tesla. Die zeiden mij: aanschaf van FSD kan zodra je AP hebt, niet eerder. Tja.... die update kwam ruim na 18 mrt
 
Ik ben ook wel voor een actie. Ik heb in een persoonlijk bericht al een voorzetje gegeven aan @bennyvw :)

Categorie (lees: aantal) leveringen voor 1 maart is aanzienlijk kleiner dan levering na 1 maart (laatste groep heeft gratis AP gekregen)
In mijn geval heeft een Tesla medewerker aangegeven dat levering voor 1 maart véél beter beloond zou worden dan levering na 1 maart. Op dat moment de auto dus maar niet geannuleerd. Je kunt je voorstellen hoeveel spijt ik nu heb :confused:

Afgezien daarvan begrijp ik niet waarom Tesla er zo'n rommeltje van maakt. Kost Tesla ook veel tijd/geld/imagoschade en ze lopen ook nog eens inkomsten mis. Al 3x AP+FSD besteld maar nog geen factuur/levering. Ik krijg steeds meer de neiging om maar geen FSD te nemen (wel AP op wensenlijstje) en de auto vlak voor verhoging van bijtelling weg te doen. Dan maak je optimaal gebruik van (laatste) 5 jaar periode lage bijtelling (waarschijnlijk een vergelijkbare auto met trekhaak voor 50k fiscale waarde beschikbaar). Het komende jaar (of zelfs 2 jaar) gaat FSD niet heel veel brengen -> in ieder geval geen toegevoegde waarde welke voor mij de absurde meerprijs rechtvaardigt. Ik heb met andere merken gereden -> "AP" was daar ook ver ontwikkeld en de voorsprong van Tesla is ondertussen echt snel kleiner aan het worden...…..
Ik zit dus in de gratis AP groep, maar daar heb ik dus ook niets aan. Want ik wil FSD en daarop krijg je geen korting als je AP hebt. AP is dus een waardeloos goedmakertje als je van plan was FSD (eerder aep) te bestellen
 
AP is dus een waardeloos goedmakertje als je van plan was FSD (eerder aep) te bestellen

Dat klopt niet want je hebt AP nodig voor FSD. Ik heb 3200 moeten betalen voor AP terwijl ik ook in maart heb besteld. Mijn bestelling was echter weer voor de prijsverhoging. Uiteindelijk zijn mensen voor de prijsverlaging goedkoper uit en daarna ook doordat AP gratis werd.

Kan er over gaan klagen, maar uiteindelijk heb ik toen besloten de auto te bestellen en heb ik nu voor de vooraf prijs van 3200 AP. Toen ik bestelde wist ik dat dit best-case zou zijn op dat moment.
 
Ik zit in de catagorie FSD 7 weken geleden besteld en betaald (5300,-).
Nooit geleverd gekregen en nu het verzoek of ik nog even kan bijstorten omdat de prijs inmiddels omhoog is gegaan..

Ludieke acties zijn leuk, maar het is een Amerikaans bedrijf. Volgens mij zijn juridische stappen het enige waar ze gevoelig voor zijn.

Is er niet een jurist onder de leden van dit forum? Een goed opgesteld brief om ter attentie te brengen dat Tesla ook na herhaalde verzoeken in gebreke blijft (de geadverteerde functies waarvoor betaald is worden immers niet geleverd), en aansprakelijk gesteld zal worden indien niet binnen x tijd een oplossing wordt geboden?
 
Ik zit in de catagorie FSD 7 weken geleden besteld en betaald (5300,-).
Nooit geleverd gekregen en nu het verzoek of ik nog even kan bijstorten omdat de prijs inmiddels omhoog is gegaan..

Ludieke acties zijn leuk, maar het is een Amerikaans bedrijf. Volgens mij zijn juridische stappen het enige waar ze gevoelig voor zijn.

Is er niet een jurist onder de leden van dit forum? Een goed opgesteld brief om ter attentie te brengen dat Tesla ook na herhaalde verzoeken in gebreke blijft (de geadverteerde functies waarvoor betaald is worden immers niet geleverd), en aansprakelijk gesteld zal worden indien niet binnen x tijd een oplossing wordt geboden?
Ik ben weliswaar jurist, maar geen advocaat, en kan dus helaas niet in rechte optreden. In principe voor elke casus een aparte brief, maar er gaat meer kracht uit van collectieve actie. In het geval dat je omschrijft (rekening ontvangen met aanbod, aanvaard door betaling) begint het met een formele ingebrekestelling. Je bent immers een rechtsgeldige overeenkomst aangegaan en er wordt niet nagekomen. De latere prijsverhoging is niet iets wat later alsnog in rekening kan worden gebracht. Doorgaans geef je een termijn van 14 dagen om nog na te komen, daarna kun je de overeenkomst ontbinden, het bedrag terugeisen en schadevergoeding vorderen. Je schade is in dit geval de facto beperkt tot de wettelijke rente, en waarschijnlijk krijg je van Tesla het bedrag (rente moet je dan nog kwantificeren) teruggestort. Probleem is dat je dan nog steeds geen FSD tegen een bedrag dat je blijkbaar bereid was te betalen. Dat is de reden om zaken van diverse individuen die in een gelijksoortige situatie verkeren te bundelen en wel degelijk de publiciteit te zoeken om nakoming af te dwingen. Nogal relevant in een situatie waarin er geen alternatieve aanbieder is.
Voor scenarios waar geen rekening is verzonden, maar waar Tesla beloften heeft gedaan die nooit zijn gehonoreerd, is het zinnig om een matrix te maken van bestelling/levering voor of na de prijsverlaging / EAP besteld of niet / gratis AP al dan niet geleverd; en dan telkens vergelijken welke publieke en/of individuele belofte of toezegging is gedaan. Daartoe dient een tijdlijn gemaakt te worden van de statements van Tesla Nederland, alsook Tesla VS en de mogelijkheden/onmogelijkheden die er waren om daadwerkelijk EAP of AP+FSD aan te schaffen. In deze gevallen gaat het om aanbiedingen die zijn gedaan, waarop individuen wilden ingegaan (en dit ook hebben gecommuniceerd), maar waar vervolgens geen opvolging aan is gegeven. We zitten dan op het niveau SMS, email, of mondelinge toezegging door Tesla medewerkers. Dit is een wat moeilijker veld, omdat telkens moet worden nagegaan of er sprake is van een rechtsgeldige overeenkomst en op welk moment en onder welke voorwaarden die tot stand zou zijn gekomen. De sterkst afdwingbare gevallen zijn die waarin de bepaalbaarheid van wat er precies wordt aangeboden, de prijs en leveringstermijn aan het individu het grootst is. Mijn inschatting is dat uit deze categorie niet zozeer individueel afdwingbare overeenkomsten volgen, maar wel een beeld opdoemt van complete chaos, willekeur, conflicterende statements, en gebroken beloften. Kortom, informatie leidend tot een enorme imagoschade als dit breed op (sociale) media wordt uitgemeten. Tesla kan zich inmiddels niet meer verschuilen achter 'delivery hell' en het betreft hier bijna zonder uitzondering een groep early adopters van de Model 3 die zich volledig door Tesla in de kou gezet voelt. Ik vrees echter dat de tijdsinvestering die nodig is om een zodanig dossier op te bouwen mijn beschikbaarheid te boven gaat, en betaling van een advocaten uurtarief weegt eveneens niet op tegen de AP+FSD prijs, ook al is die nu opgehoogd ... maar dat is uiteraard waar Tesla ook vanuit gaat wanneer het individuele klanten betreft. Dus tenzij er iemand op het forum is met veel tijd en talent om informatiestromen te managen ....