Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model 3 - FSD upgrade

This site may earn commission on affiliate links.
Bij mij staat het er nu opeens bij, onderaan de pagina. 7400€

Zie wel ook dat m'n gratis supercharging nu opeens pay-per-use is geworden, naast wat andere cosmetische veranderingen op de pagina. Ben net terug uit zuid Frankrijk, die trip is iig gratis geladen ;)
Bij mij idem. Ben benieuwd of dit betekent dat ik er nu weer achteraan moet om de resterende 8 maanden SuC die ik nog zou moeten krijgen zeker te stellen. Tjonge, het blijft gewoon chaos met hun logistiek en IT.
Misschien binnenkort even kijken of er daadwerkelijk iets gefactureerd wordt als ik even langs de SuperCharger ga.
Grote kans dat dit alsnog niet zo blijkt te zijn.
 
Na lange tijd dit forum gelezen te hebben nu toch een eerste bericht.

Model 3 is besteld in december geleverd op 16 maart. Na een hoop gezeur en bellen eindelijk Basic autopilot geactiveerd gekregen. Daarna gelijk gebeld voor FSD upgrade, factuur 17 april ontvangen en betaald (3200,- euro).

Nu +- 2 weken later gebeld wanneer het geactiveerd zou worden, krijg ik de mededeling dat een medewerker(zal de naam niet noemen) de prijs ten onrechte op 3200,- gezet had en dat de update niet doorgaat want ik dien 7400,- te betalen.

Hier ga ik natuurlijk niet mee akkoord, het gaat nu hoger op, wel erg teleurgesteld dat ik nu de dupe van een fout van die medewerker. Zijn er nog meer die dit zo hebben meegemaakt? Ik ben benieuwd of ik het voor elkaar krijg dat ze hem alsnog activeren.
Het gaat in dit geval toch om contract breuk?
 
Na lange tijd dit forum gelezen te hebben nu toch een eerste bericht.

Model 3 is besteld in december geleverd op 16 maart. Na een hoop gezeur en bellen eindelijk Basic autopilot geactiveerd gekregen. Daarna gelijk gebeld voor FSD upgrade, factuur 17 april ontvangen en betaald (3200,- euro).

Nu +- 2 weken later gebeld wanneer het geactiveerd zou worden, krijg ik de mededeling dat een medewerker(zal de naam niet noemen) de prijs ten onrechte op 3200,- gezet had en dat de update niet doorgaat want ik dien 7400,- te betalen.

Hier ga ik natuurlijk niet mee akkoord, het gaat nu hoger op, wel erg teleurgesteld dat ik nu de dupe van een fout van die medewerker. Zijn er nog meer die dit zo hebben meegemaakt? Ik ben benieuwd of ik het voor elkaar krijg dat ze hem alsnog activeren.
Het gaat in dit geval toch om contract breuk?
Indien je een factuur hebt met daarop "Tech Package Upgrade for Autopilot Features Full self driving" met het bedrag van €3.200,-- en je hebt dat voldaan, dan lijkt me dat een volledig rechtsgeldige overeenkomst. Gezien alle verwarrende berichtgeving door Tesla zelf is er namelijk geen sprake van een evident onjuist aanbod van de zijde van Tesla. Zelf heb ik een email van Tesla met een quote voor €5.200,- (AP+FSD), maar kreeg desgevraagd een rekening voor €7.400,- . Daar ben ik dus niet mee akkoord gegaan. Helaas sta ik zwakker dan jij in deze.
 
Indien je een factuur hebt met daarop "Tech Package Upgrade for Autopilot Features Full self driving" met het bedrag van €3.200,-- en je hebt dat voldaan, dan lijkt me dat een volledig rechtsgeldige overeenkomst. Gezien alle verwarrende berichtgeving door Tesla zelf is er namelijk geen sprake van een evident onjuist aanbod van de zijde van Tesla. Zelf heb ik een email van Tesla met een quote voor €5.200,- (AP+FSD), maar kreeg desgevraagd een rekening voor €7.400,- . Daar ben ik dus niet mee akkoord gegaan. Helaas sta ik zwakker dan jij in deze.

Heb inderdaad een factuur met een vergelijkbare tekst. Lijkt mij een serieuze overeenkomst, nu nog mijn gelijk halen. Ik krijg als het goed is voor vrijdag 1300 bericht van ze, ik laat het jullie weten, misschien hebben anderen er dan ook nog wat aan!

ps. bedrag op foto is excl btw!
 

Attachments

  • Schermafbeelding 2019-05-06 om 17.15.48.png
    Schermafbeelding 2019-05-06 om 17.15.48.png
    66.2 KB · Views: 59
Zelfde verhaal hier, alleen had ik 5300 overgemaakt. De factuur heet wel ‘ service estimate’ dus dat helpt niet. Wat wel helpt is de post van Tesla in de week ervoor:

Any customer who bought a Tesla prior to this week’s price adjustment will be able to upgrade to Autopilot for $2,000 or Full Self-Driving capability for an additional $3,000 (those who previously purchased Enhanced Autopilot and want to upgrade to Full-Self Driving capability only pay $2,000). In other words, for a customer who previously hadn’t purchased Autopilot plus Full Self-Driving, they will soon be able to do so for $6,000 less than before.”
 
Zelfde verhaal hier, alleen had ik 5300 overgemaakt. De factuur heet wel ‘ service estimate’ dus dat helpt niet. Wat wel helpt is de post van Tesla in de week ervoor:

Any customer who bought a Tesla prior to this week’s price adjustment will be able to upgrade to Autopilot for $2,000 or Full Self-Driving capability for an additional $3,000 (those who previously purchased Enhanced Autopilot and want to upgrade to Full-Self Driving capability only pay $2,000). In other words, for a customer who previously hadn’t purchased Autopilot plus Full Self-Driving, they will soon be able to do so for $6,000 less than before.”

Heb jij het al geëscaleerd naar een hogere pief? Staat die tekst nog ergens online?
 
Zelfde verhaal hier, alleen had ik 5300 overgemaakt. De factuur heet wel ‘ service estimate’ dus dat helpt niet. Wat wel helpt is de post van Tesla in de week ervoor:

Any customer who bought a Tesla prior to this week’s price adjustment will be able to upgrade to Autopilot for $2,000 or Full Self-Driving capability for an additional $3,000 (those who previously purchased Enhanced Autopilot and want to upgrade to Full-Self Driving capability only pay $2,000). In other words, for a customer who previously hadn’t purchased Autopilot plus Full Self-Driving, they will soon be able to do so for $6,000 less than before.”

Heb de factuur gecontroleerd, er staat nergens service estimate bij mij.
 
Hopelijk vergeet je dat gauw eens je met de wagen gaat rijden.

Met de prijs op de bestelbevestiging hoef je niet direct rekening te houden -- die wordt door Fremont aangemaakt los van wat ze in Europa daadwerkelijk gaan leveren. De meeste LR RWDs waarop door iedereen in Europa zegt dat die mee in de prijs is, hebben ook nog een bestelbevestiging waar dat nog steeds €3200 kost.

Even bellen naar delivery om een mailbevestiging te krijgen (maar ik zie dat je die al hebt?) en om je ervan te vergewissen dat er al een ticket open is om de boel recht te trekken en wachten op de factuur.

En ja, erg professioneel is het niet. Dat komt wellicht omdat Fremont de touwtjes stevig in handen heeft en zichzelf dan in de voet schiet met alle regionale verschillen in de prijsstructuur (en de onophoudelijke wijzigingen) waar hun CRM niet op voorzien is.
 
Last edited:
Hier ook een gedupeerde. Eigen quote vanuit het Heeft er al iemand Basic AutoPilot geactiveerd gehad? topic:

Hier ook iemand die in december 2018 besteld heeft met levering op 4 maart 2019. FSD upgrade telefonisch aangeschaft op 3 april 2019 (voor 3200 euro) en direct betaald. Inmiddels zowel per telefoon als per e-mail (op schrift) diverse toezeggingen / beloftes gehad dat Autopilot + FSD geactiveerd zou worden; maar nooit nagekomen. Vandaag van een Tesla medewerker te horen gekregen of ik nog even 4200 euro wou bijbetalen (omdat de prijzen nu anders zijn). Als ik dat niet wou, dan kon ik de FSD update annuleren.

Ik ontplof niet snel, maar dit was voor mij echt de druppel. Ten eerste kan het juridisch niet wat ze voorstellen. Als iemand werkzaam in de advocatuur weet ik dat er juridisch gezien een koopovereenkomst is gesloten. Mijn deel van de overeenkomst was het betalen (dat is voldaan), Tesla zijn deel was het leveren van het gekochte product (FSD upgrade). Tesla moet dus gewoon het betaalde leveren.

Los van het juridische is het te zot voor woorden. Ik ben al een dikke maand aan het wachten op de levering van de FSD, heb vele valse beloftes gekregen en wordt van het kastje naar de muur gestuurd. In dat opzicht de vraag: hoe durven ze?

Ik heb ook gezegd dat als er iets geannuleerd moet worden - dan graag de gehele auto. Tesla mag al het betaalde (de aankoopprijs auto + de FSD upgrade) aan mij terugstorten, dan zorg ik dat de auto bij hen terug komt. Ben eerlijk gezegd wel klaar met Tesla op deze manier. Echt ongezien hoe met klanten wordt omgegaan.

Ik overweeg serieus juridische stappen te gaan ondernemen. Misschien sterker als we dat gezamenlijk doen?
 
  • Like
Reactions: SparkyM3LR4WD
Mondeling in SeC Eindhoven is me gezegd dat mijn VIN op het lijstje staat voor gratis AP activatie. Dat is al weer anderhalve week geleden. Het is werkelijk een ongelofelijk ... bedrijf. Ik geloof niet dat mijn volgende auto nog een Tesla gaat zijn.
Hier idem. Ook sec Eindhoven. AP voor euro 4300 gekocht en wacht al 5 weken. Niemand weet iets en nu hoor ik dat mensen AP kopen voor euro 3200 via hun account en dezelfde dag geactiveerd. Om helemaal gek van te worden. Ik heb de optie niet in mijn account staan maar indien dat wel zo was zou ik het risico ook niet nemen om het twee keer te bestellen. Het is echt een chaos. Voor mij de volgende keer weer gewoon een betrouwbare Duitser! Wat een ellende na een aflevering van likjeversje met allignment issues van deuren en achterklep etc.
 
Ik overweeg serieus juridische stappen te gaan ondernemen. Misschien sterker als we dat gezamenlijk doen?
In jullie plaats zou ik al begonnen zijn. Dit is echt te gek voor woorden. Volgens mij heb je hier niet eens een advocaat voor nodig, zo duidelijk is het. Je hebt een factuur gevraagd en gekregen, en betaald, dus dat is gewoon bindend. Zeker met de tweets van Elon erbij, en de berichten van anderen op dit forum die de meest uiteenlopende prijzen te horen hebben gekregen. Dan kunnen ze niet gewoon zeggen "foutje".

Alternatief is eventueel consumentenbond als je daar lid van bent? Is in elk geval een pak minder gedoe. En vaak helpen ze je ook als je net lid geworden bent nadat het probleem zich stelde (die ervaring heb ik toch al gehad met Test Aankoop in België)
 
  • Helpful
Reactions: _Coen_