Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model 3 - FSD upgrade

This site may earn commission on affiliate links.
Ik heb vandaag
Dank!
Ik heb een klacht ingediend. Maar ben bang dat ik bot ga vangen. Irritante is dat dit engelstalige syatements zijn voor de us markt. De 18 mrt deadline is ook vernachelt door Tesla. Die zeiden mij: aanschaf van FSD kan zodra je AP hebt, niet eerder. Tja.... die update kwam ruim na 18 mrt
Graag gedaan. Als je de derde link aanklinkt, dan zie je in de URL dat het gaat om de Nederlandse versie van de website. Dezelfde statement stond ook op de Italiaanse en Oostenrijkse etc. versies. Het is was dus niet alleen voor de US-markt. De prijzen in de Nederlandse systemen kwamen dan ook netjes overeen met de EUR-prijzenvariant van deze dollar-prijzen resp. €2100 en €3200 = samen €5300. Voor die prijs heb ik destijds dan ook van Tesla een offerte gehad en die heb ik toen vervolgens besteld, maar dus nog steeds niet geleverd gekregen.

Irritant dat die afhankelijkheid tussen FSD AP dan weer bij jou werd ingebouwd. Het is een van de vele manieren waarmee ondanks de talloze toezeggingen het in de praktijk onmogelijk was om de software daadwerkelijk geleverd te krijgen of zelfs maar te bestellen. Ik heb er zelf vele uren ingestoken en met talloze medewerkers gesproken en gemaild en bijna evenveel verschillende verhalen/antwoorden/excuses te horen gekregen.

Ik heb een paar dagen geleden een service-medewerker gesproken en de situatie nogmaals uitgelegd en erbij vermeld dat ik weet dat het voor meer mensen speelt. Zij zei dat ze daarvan op de hoogte was en dat ze naar aanleiding hiervan deze gevallen zou gaan bundelen en intern escaleren en onder de aandacht brengen. Over een paar dagen zou ik meer te horen krijgen.
 
Last edited:
  • Informative
Reactions: ssdshirt
Beste Tesla rijders,

Er is nog steeds een aantal Tesla rijders in afwachting op AP en/of FSD. De frustraties nemen vooral toe bij de eerste leveringen (<1 maart 2019). Tesla komt de afspraken en toezeggingen niet na en het lijkt onmogelijke om AP (+FSD) te activeren. Als we de krachten bundelen maken we waarschijnlijk meer kans! Ondergetekenden willen in gesprek gaan met Tesla voor een passende oplossing. We kiezen op dit moment bewust voor een goed gesprek. Er is al interesse vanuit de media om hier aandacht aan te geven maar we hangen de “vuile Tesla-was” liever nog niet buiten... Daarom eerst een goed gesprek, als we er echt niet uitkomen kunnen we altijd nog andere middelen inzetten om Tesla te bewegen om de afspraken/toezeggingen na te komen.

Loop je ook tegen een Tesla-muur aan?
Lukt het niet om AP (+FSD) geactiveerd te krijgen?



Stuur dan een persoonlijk bericht naar ondergetekende, waar mogelijk onder vermelding van:
  • Wanneer is je auto daadwerkelijk afgeleverd?
  • Heb je al AP? (zo niet welk bedrag zou je er voor over hebben?)
  • Is FSD ook gewenst? (zo ja, welk bedrag zou je er voor over hebben?)
  • Met welke uitkomst/oplossing zou je tevreden zijn?
  • Andere bijzonderheden / relevante info mbt AP/FSD?
  • Mailadres (na de inventarisatie ontvang je de resultaten per mail)

Met een hartelijke Tesla groet :),

Benny @bennyvw
Elbert @SparkyM3LR4WD

Nb: deze “actie” is alleen gericht op AP (+FSD) en dus niet op andere tekortkomingen :rolleyes:
 
Ik ben weliswaar jurist, maar geen advocaat, en kan dus helaas niet in rechte optreden. In principe voor elke casus een aparte brief, maar er gaat meer kracht uit van collectieve actie. In het geval dat je omschrijft (rekening ontvangen met aanbod, aanvaard door betaling) begint het met een formele ingebrekestelling. Je bent immers een rechtsgeldige overeenkomst aangegaan en er wordt niet nagekomen. De latere prijsverhoging is niet iets wat later alsnog in rekening kan worden gebracht. Doorgaans geef je een termijn van 14 dagen om nog na te komen, daarna kun je de overeenkomst ontbinden, het bedrag terugeisen en schadevergoeding vorderen. Je schade is in dit geval de facto beperkt tot de wettelijke rente, en waarschijnlijk krijg je van Tesla het bedrag (rente moet je dan nog kwantificeren) teruggestort. Probleem is dat je dan nog steeds geen FSD tegen een bedrag dat je blijkbaar bereid was te betalen. Dat is de reden om zaken van diverse individuen die in een gelijksoortige situatie verkeren te bundelen en wel degelijk de publiciteit te zoeken om nakoming af te dwingen. Nogal relevant in een situatie waarin er geen alternatieve aanbieder is.
Voor scenarios waar geen rekening is verzonden, maar waar Tesla beloften heeft gedaan die nooit zijn gehonoreerd, is het zinnig om een matrix te maken van bestelling/levering voor of na de prijsverlaging / EAP besteld of niet / gratis AP al dan niet geleverd; en dan telkens vergelijken welke publieke en/of individuele belofte of toezegging is gedaan. Daartoe dient een tijdlijn gemaakt te worden van de statements van Tesla Nederland, alsook Tesla VS en de mogelijkheden/onmogelijkheden die er waren om daadwerkelijk EAP of AP+FSD aan te schaffen. In deze gevallen gaat het om aanbiedingen die zijn gedaan, waarop individuen wilden ingegaan (en dit ook hebben gecommuniceerd), maar waar vervolgens geen opvolging aan is gegeven. We zitten dan op het niveau SMS, email, of mondelinge toezegging door Tesla medewerkers. Dit is een wat moeilijker veld, omdat telkens moet worden nagegaan of er sprake is van een rechtsgeldige overeenkomst en op welk moment en onder welke voorwaarden die tot stand zou zijn gekomen. De sterkst afdwingbare gevallen zijn die waarin de bepaalbaarheid van wat er precies wordt aangeboden, de prijs en leveringstermijn aan het individu het grootst is. Mijn inschatting is dat uit deze categorie niet zozeer individueel afdwingbare overeenkomsten volgen, maar wel een beeld opdoemt van complete chaos, willekeur, conflicterende statements, en gebroken beloften. Kortom, informatie leidend tot een enorme imagoschade als dit breed op (sociale) media wordt uitgemeten. Tesla kan zich inmiddels niet meer verschuilen achter 'delivery hell' en het betreft hier bijna zonder uitzondering een groep early adopters van de Model 3 die zich volledig door Tesla in de kou gezet voelt. Ik vrees echter dat de tijdsinvestering die nodig is om een zodanig dossier op te bouwen mijn beschikbaarheid te boven gaat, en betaling van een advocaten uurtarief weegt eveneens niet op tegen de AP+FSD prijs, ook al is die nu opgehoogd ... maar dat is uiteraard waar Tesla ook vanuit gaat wanneer het individuele klanten betreft. Dus tenzij er iemand op het forum is met veel tijd en talent om informatiestromen te managen ....
Bedankt voor je uitgebreide antwoord! Lijkt erop dat Benny (@bennyvw) en Elbert (@SparkyM3LR4WD) de handschoen inmiddels willen oppakken. Top initiatief.
 
Beste Tesla rijders,

Er is nog steeds een aantal Tesla rijders in afwachting op AP en/of FSD. De frustraties nemen vooral toe bij de eerste leveringen (<1 maart 2019). Tesla komt de afspraken en toezeggingen niet na en het lijkt onmogelijke om AP (+FSD) te activeren. Als we de krachten bundelen maken we waarschijnlijk meer kans! Ondergetekenden willen in gesprek gaan met Tesla voor een passende oplossing. We kiezen op dit moment bewust voor een goed gesprek. Er is al interesse vanuit de media om hier aandacht aan te geven maar we hangen de “vuile Tesla-was” liever nog niet buiten... Daarom eerst een goed gesprek, als we er echt niet uitkomen kunnen we altijd nog andere middelen inzetten om Tesla te bewegen om de afspraken/toezeggingen na te komen.

Loop je ook tegen een Tesla-muur aan?
Lukt het niet om AP (+FSD) geactiveerd te krijgen?



Stuur dan een persoonlijk bericht naar ondergetekende, waar mogelijk onder vermelding van:
  • Wanneer is je auto daadwerkelijk afgeleverd?
  • Heb je al AP? (zo niet welk bedrag zou je er voor over hebben?)
  • Is FSD ook gewenst? (zo ja, welk bedrag zou je er voor over hebben?)
  • Met welke uitkomst/oplossing zou je tevreden zijn?
  • Andere bijzonderheden / relevante info mbt AP/FSD?
  • Mailadres (na de inventarisatie ontvang je de resultaten per mail)

Met een hartelijke Tesla groet :),

Benny @bennyvw
Elbert @SparkyM3LR4WD

Nb: deze “actie” is alleen gericht op AP (+FSD) en dus niet op andere tekortkomingen :rolleyes:
Goed initiatief! Ook bij mij loopt de frustratie op.
Ik ben vandaag weer door Tesla gebeld. De vriendelijke medewerkster gaf aan dat voor al deze gevallen (gereduceerd tarief AP/FSD ivm prijsverlaging) maandag een bulk coulanceverzoek naar de regiomanager gaat om deze probleemgevallen af te handelen. Ik word hierover eind volgende week teruggebeld. Maargoed, ik prijs de dag niet voor het avond is...
 
Goed initiatief! Ook bij mij loopt de frustratie op.
Ik ben vandaag weer door Tesla gebeld. De vriendelijke medewerkster gaf aan dat voor al deze gevallen (gereduceerd tarief AP/FSD ivm prijsverlaging) maandag een bulk coulanceverzoek naar de regiomanager gaat om deze probleemgevallen af te handelen. Ik word hierover eind volgende week teruggebeld. Maargoed, ik prijs de dag niet voor het avond is...

Hoop dat ze wel wat breder kijken dan alleen naar de gevallen van vóór de prijsverlaging. De problemen blijven niet beperkt tot die groep.

Heb mijn bestelling destijds gecanceld en opnieuw besteld voor lagere prijs. Desondanks nog wel berichten gehad dat ik gratis AP zou krijgen en voor FSD het volle pond moest betalen. Dat heb ik inmiddels gedaan, maar tot op heden is er nog niets actief.
 
Hoi Elbert (sparky...)

Ik sluit me aan bij jullie initiatief!
Waarbij ik zou kunnen leven met de optie om AP +FSD aan te schaffen voor 5300 euro (=50%) van de huidige prijs (zoals aangeboden aan BasR zie post #269)

Bart (smartbart)


@smartbart, Dank voor je reactie -> we nemen het mee in de onderhandelingen :)
@Overige forumleden welke via een persoonlijk bericht hebben gereageerd ook bedankt ;)
@Overig forumleden welke nog niet hebben gereageerd op bericht #283 -> graag uiterlijk maandag 13/5 een reactie via P.B. :rolleyes:

Uit de reacties blijkt wel dat Tesla er echt een "rommeltje van heeft gemaakt". Niet alleen bij de < 1 maart leveringen...... Een willekeur aan informatie en toezeggingen :(. Het is in het belang van Tesla én gedupeerden om hier snel & goed uit te komen. We hopen ons hier komende week sterk voor te gaan maken ;)
 
Beste Tesla rijders,

Er is nog steeds een aantal Tesla rijders in afwachting op AP en/of FSD. De frustraties nemen vooral toe bij de eerste leveringen (<1 maart 2019). Tesla komt de afspraken en toezeggingen niet na en het lijkt onmogelijke om AP (+FSD) te activeren. Als we de krachten bundelen maken we waarschijnlijk meer kans! Ondergetekenden willen in gesprek gaan met Tesla voor een passende oplossing. We kiezen op dit moment bewust voor een goed gesprek. Er is al interesse vanuit de media om hier aandacht aan te geven maar we hangen de “vuile Tesla-was” liever nog niet buiten... Daarom eerst een goed gesprek, als we er echt niet uitkomen kunnen we altijd nog andere middelen inzetten om Tesla te bewegen om de afspraken/toezeggingen na te komen.

Loop je ook tegen een Tesla-muur aan?
Lukt het niet om AP (+FSD) geactiveerd te krijgen?



Stuur dan een persoonlijk bericht naar ondergetekende, waar mogelijk onder vermelding van:
  • Wanneer is je auto daadwerkelijk afgeleverd?
  • Heb je al AP? (zo niet welk bedrag zou je er voor over hebben?)
  • Is FSD ook gewenst? (zo ja, welk bedrag zou je er voor over hebben?)
  • Met welke uitkomst/oplossing zou je tevreden zijn?
  • Andere bijzonderheden / relevante info mbt AP/FSD?
  • Mailadres (na de inventarisatie ontvang je de resultaten per mail)

Met een hartelijke Tesla groet :),

Benny @bennyvw
Elbert @SparkyM3LR4WD

Nb: deze “actie” is alleen gericht op AP (+FSD) en dus niet op andere tekortkomingen :rolleyes:

Hoi Elbert,

Graag sluit ik me aan bij jullie initiatief!

- Auto is afgeleverd in 30 maart.
- Ik heb alleen basic AP
- ik zou kunnen leven AP+FSD 5300 euro

Bedankt,
Kiki
 
Even voor de goede orde: ik ben weliswaar geen advocaat meer, maar ben advocaat geweest en gespecialiseerd in procederen.

Ik zie een aantal problemen.

1. De prijsverlaging an sich heeft niemand hier enig juridisch recht gegeven op gratis/korting op AP en/of FSD.

2. De uiting op de website is iets waar iedereen die op of voor 27 februari de Model 3 heeft besteld bij Tesla (!) zich op kan beroepen, maar er zit wel een belangrijk punt bij: de genoemde prijzen zijn in dollar en Tesla kan prima beweren dat daarmee duidelijk is dat dit bericht niet zag op Nederland. Grijs gebied dus.

3. Individuele toezeggingen die te bewijzen zijn kun je je wel op beroepen, alleen zijn die allemaal weer verschillend en is het maar de vraag of je die kan bundelen. Nog afgezien van het feit dat niet iedere individuele toezegging ook direct aan Tesla kan worden tegengeworpen (dat hangt van diverse factoren af).

4. Zodra je een factuur voor een bestelling hebt ontvangen en tijdig betaald hebt, heb je een overeenkomst. Vergissing? Sure. Maar daar mag Tesla zich meest waarschijnlijk niet op beroepen omdat het niet kenbaar is. Zo’n zaak zou ik niet op de bulk gooien (want dan heb je kans op besmetting).

5. Procederen is een kostbare aangelegenheid. En de proceskostenvergoeding laag. Leuk als je een rechtsbijstandsverzekeraar hebt die er brood in ziet, of als je het zelf kan. Zo niet ben je vrijwel zeker meer geld kwijt dan het oplevert met kans op alleen maar kosten en een verloren procedure (je kan echt alle procedures verliezen weet ik nadat ik de volgende overweging van de Rechtbank onder ogen kreeg: ‘voor de vraag of sprake is van belastingontduiking is niet van belang of er in de onderhavige situatie sprake is van een belastbaar feit’).

Als je zaken wil bundelen, zorg dan dat een (kundig) jurist Tesla benadert. Die benadering zou mijns inzien gebracht moeten worden in de zin van er samen netjes en snel uit willen komen. Zorg dan dat je een afspraak krijgt met iemand die beslissingsbevoegd is ter zake (en dus niet een pipo die weer met iemand anders moet bellen). En dan is het een kwestie van correct uitonderhandelen.

En dat vereist dat de neuzen dezelfde kant op moeten staan. Dus eerst maar eens goed kijken of er echt een eensgezinde groep bestaat die voldoende body heeft.
 
Vandaag nog even contact gehad met m'n SeC en nagevraagd waarom de boel 2 maanden na betaling nog steeds niet geactiveerd is. Wachttijd is inmiddels langer dan voor de gehele auto.
Service advisor heeft navraag gedaan en wat blijkt: ze hebben nog minstens 1.5 week nodig. Begin te bedenken dat ze dit soort antwoorden gewoon verzinnen om er weer even vanaf te zijn :rolleyes:. Al is de termijn die ze noemen wel elke keer anders. Misschien een randomizer :) Heb tot nu toe gehoord: "5 werkdagen", "2 dagen", "enkele weken", "1.5 week" ..... Ik ben iig niet gevraagd om bij te storten.
 
  • Funny
Reactions: Michel3
Beste Tesla rijders,

Er is nog steeds een aantal Tesla rijders in afwachting op AP en/of FSD. De frustraties nemen vooral toe bij de eerste leveringen (<1 maart 2019). Tesla komt de afspraken en toezeggingen niet na en het lijkt onmogelijke om AP (+FSD) te activeren. Als we de krachten bundelen maken we waarschijnlijk meer kans! Ondergetekenden willen in gesprek gaan met Tesla voor een passende oplossing. We kiezen op dit moment bewust voor een goed gesprek. Er is al interesse vanuit de media om hier aandacht aan te geven maar we hangen de “vuile Tesla-was” liever nog niet buiten... Daarom eerst een goed gesprek, als we er echt niet uitkomen kunnen we altijd nog andere middelen inzetten om Tesla te bewegen om de afspraken/toezeggingen na te komen.

Loop je ook tegen een Tesla-muur aan?
Lukt het niet om AP (+FSD) geactiveerd te krijgen?



Stuur dan een persoonlijk bericht naar ondergetekende, waar mogelijk onder vermelding van:
  • Wanneer is je auto daadwerkelijk afgeleverd?
  • Heb je al AP? (zo niet welk bedrag zou je er voor over hebben?)
  • Is FSD ook gewenst? (zo ja, welk bedrag zou je er voor over hebben?)
  • Met welke uitkomst/oplossing zou je tevreden zijn?
  • Andere bijzonderheden / relevante info mbt AP/FSD?
  • Mailadres (na de inventarisatie ontvang je de resultaten per mail)

Met een hartelijke Tesla groet :),

Benny @bennyvw
Elbert @SparkyM3LR4WD

Nb: deze “actie” is alleen gericht op AP (+FSD) en dus niet op andere tekortkomingen :rolleyes:


Beste `AP-FSD forumleden`,

Iedereen met een persoonlijke reactie op #283 hartelijk dankt!
We hebben alle reacties in een Excel sheet geplaatst (incl. de 2 reacties via dit forum).
Uit de reacties blijkt dat niet alleen de "voor-1-maart-leveringen" met de handen in het haar zitten...... :(
Er blijkt nog meer mis te zijn dan wij op basis van dit forum konden vermoeden.

Als er nog Tesla-rijders zijn met AP/FSD perikelen dan lezen we dat graag via een persoonlijk bericht. (zie #283) Idem voor het geval je al gereageerd hebt maar er ondertussen relevante ontwikkelingen zijn. Samen staan we sterk(er)! Volgende week maandag of dinsdag gaan we contact opnemen met Tesla om tot een passende oplossing te komen.

Als er ontwikkelingen zijn dan laten we dat weten via het forum (algemene info) of via de mail (meer gedetailleerde of persoonlijke info).

Met een hartelijke Tesla groet, Benny & Elbert :)
 
Hoe hebben jullie FSD upgrade gekocht? In SeC met een factuur / direct betaald? Of via het beheer gedeelte op tesla.com?
Ik las iemand die AP had gekocht in beheer gedeelte website en dat t 2 uur later al aktief was (dit is wellicht automatisch proces).

Ik heb mijn auto nog niet in beheer omgeving staan (alleen de app)... Maar wil het liefst op die manier t regelen want denk dat dat t snelst is.

Iemand al ervaring hiermee???
 
  • Helpful
Reactions: Flaker