Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model 3 - FSD upgrade

This site may earn commission on affiliate links.
Niet helemaal waar. Alles verandert voortdurend bij Tesla, maar een tijd lang was sprake van EAP2.

De S en X zijn eerst geleverd met AutoPilot (AP, wat later AP1 genoemd werd). Dat bevatte Autosteer, TACC, en Lane Change.

Toen Tesla met eigen autopilot computer (HW2 en 2.5) in S en X ging werken, noemden ze die versie van AutoPilot AP2 of EAP2 ('Extended' Autopilot 2). Extended omdat Tesla vanaf het begin beloofde dat EAP2 meer zou kunnen dan het oude AP(1). Hoewel dat in de praktijk jaren geduurd heeft. Daarbovenop kon je dan FSD bestellen, wat eigenlijk niet veel toevoegde, alleen de belofte van ooit echt zelf rijden en upgraden naar HW3 computer.
EAP1 heeft inderdaad nooit bestaan.

Model 3 kon tot 1 maart besteld worden met een versie van AutoPilot die hetzelfde kon als de EAP2 van S en X. Namelijk naast Autosteer en TACC, ook Lane Change, Navigate on Autopilot, AutoPark en Summon. En eventueel kon je daar bovenop ook de karige versie van FSD bestellen.
EAP2 kostte in nabestelling voor Model 3 in NL € 7400, FSD kostte € 3200

Vanaf 1 maart wordt Model 3 (en ik denk S en X ook) geleverd met AP (wat Tesla medewerkers nu Basic Auto Pilot noemen). Dat is inderdaad een basic versie, zonder Lane Change, Navigate on Autopilot, AutoPark en Summon.
Die vier functies zijn nu verschoven naar FSD. Gevolg is dat een auto met alleen (Basic) AutoPilot nog niet zoveel kan. Voor het wisselen van rijbaan moet je AP uit en weer aan zetten. Door deze verschuiving van functies ben je bijna gedwongen om naast AP ook FSD te kopen. Commercieel slim gedaan.
'Nu' kost AP € 3200 en FSD € 7400 (wat even 8500 was en ik 6400 betaald heb). Het prijsbeleid van Tesla is onnavolgbaar...
Als je het totale pakket afneemt maakt het qua geld en functies dus weinig/geen verschil.

Ik heb spijt niet meteen EAP2 besteld te hebben, want dan had ik (nog) geen geld hoeven uitgeven aan FSD.
Voor iemand die nu (na 1 maart) bestelt, zou ik ofwel geen AP nemen en genoegen nemen met een rudimentaire CC, ofwel het volledige zelf rijdende pakket AP + FSD nemen.
Ok, begrepen, bedankt. Maar ik heb mijn model 3 in december 2018 bestel met EAP , zonder nummertje erachter. Vandaar mijn vraag. Maar EAP is dus hetzelfde als EAP2 en EAP1 bestaat niet. Dus eigenlijk is er gewoon alleen maar EAP..
 
  • Like
Reactions: Michel3
Ik heb net doorgekregen van Tesla dat ik net overgegaan ben van No AP naar AP + FSD. Ik ben benieuwd of ik Basic CC ga missen en of TACC goed werkt.



--
FWIW, In het proces ben ik overigens tussentijds gecontacteerd door Tesla Service Help Europa (Customer Support) en ik heb op hun verzoek in het Engels een chronologie gegeven van alle gebeurtenissen en de contacten die ik heb gehad met de diverse Tesla Service-organisatie in mijn pogingen vanaf begin Maart om AP + FSD aan te schaffen. Ze waren daar erg blij mee omdat ze daarmee konden begrijpen hoe dit nu kon en dat ze de processen kunnen evalueren.

Ik heb daarbij aangegeven dat er meer mensen waren in dezelfde situatie (auto afgeleverd voor 1 maart, tussen 1 maart en 18 maart geprobeerd AP + FSD te bestellen) en dat er ook mensen waren die gratis AP was beloofd.
 
Last edited:
  • Like
Reactions: Michel3
Ik ben benieuwd of ik Basic CC ga missen en of TACC goed werkt.
Nee.
TACC werkt prima. Soms een beetje voorzichtig, maar dat leer je vanzelf.
Samen met Autosteer is het prima in druk verkeer. Zeker als je niet veel van baan hoeft/kunt veranderen.
Als het rustig is op de weg kan je eventueel ook NoA aan zetten. De auto wordt wat schrikkeriger daarvan, maar dan heb je meer functies.
 
Ik heb 2100 (AP) + 3200 (FSD) = 5300 betaald, dat was het bedrag dat tussen 1 maart en 18 maart gold voor auto's van voor de prijsdaling.
Hoe kan dat nu weer? Want je kon in die periode helemaal niet bestellen. Heb ik geprobeerd, maar er werd mij verteld dat ik moest wachten.
Ik heb nu al € 3200 + 6400 = € 9600 betaald.
Dat ik een belofte heb dat ik € 3200 terug krijg zegt niets, zo lang ik dat niet gekregen heb,
 
Ik heb net doorgekregen van Tesla dat ik net overgegaan ben van No AP naar AP + FSD. Ik ben benieuwd of ik Basic CC ga missen en of TACC goed werkt.
Basic CC mis ik wel erg. Vanavond weer drama met de TACC. Inclusief onnodig remmen terwijl er niets in buurt is.
Toch maar weer TACC uitgezet omdat ik passagiers mee heb...

Ik zet TACC ook uit als er iemand achter mij blijft plakken. Niet vertrouwd.
 
Yeah finally!
IMG_20190607_180302.jpg


Was al ruim 2 maanden bezig om dit geregeld te krijgen zonder resultaat, maar vanmiddag kreeg ik opeens een belletje van Tesla.
'Uw casus was geëscaleerd naar Amerika en we hebben zojuist van onze Amerikaanse collega's het bericht ontvangen dat uw casus is afgehandeld en dat AP + FSD nu actief zijn in uw auto.'

Kon m'n oren niet geloven, maar het bleek echt waar te zijn. Alle functies werken nu :)

Blijkbaar wordt er achter de schermen wel degelijk gewerkt aan deze problemen, maar het is zo jammer dat ze daar niet over communiceren.
Daardoor heb je als klant geen idee wat de status is en of er überhaupt wel iemand mee bezig is. Je betwijfelt of jouw situatie misschien ergens tussen wal en schip hangt zonder dat je daar verandering in kunt brengen.

Dat was voor mij het meest frustrerende van het hele verhaal.
Maargoed, ik ben nu blij en ik hoop dat de rest van de wachtenden ook op korte termijn een vergelijkbaar bericht krijgen.

Moraal van het verhaal: laat je niet gek maken, het komt goed!
 
Iemand enige ervaring/idee hoelang het duurt als je AP of FSD koopt via een werkplaats-order bij Service Center, direct betaald hebt en 'amerika' moet het voor je aanzetten ? Ik ga er vanuit dat Petrov een geschilletje compensatie/gratis had lopen, maar hoe nu als je het gewoon gekocht hebt dus??
 
Iemand enige ervaring/idee hoelang het duurt als je AP of FSD koopt via een werkplaats-order bij Service Center, direct betaald hebt en 'amerika' moet het voor je aanzetten ? Ik ga er vanuit dat Petrov een geschilletje compensatie/gratis had lopen, maar hoe nu als je het gewoon gekocht hebt dus??

Ik heb €7.400 betaald voor FSD via zo'n werkbon factuur achtig ding.
Wat mij betreft is er echt geen pijl op te trekken hoelang dat duurt. Zodra je buiten het geautomatiseerde proces om gaat, wat voor jou dus ook het geval is, kan het echt alle kanten op gaan qua doorlooptijd.
 
Iemand enige ervaring/idee hoelang het duurt als je AP of FSD koopt via een werkplaats-order bij Service Center, direct betaald hebt en 'amerika' moet het voor je aanzetten ? Ik ga er vanuit dat Petrov een geschilletje compensatie/gratis had lopen, maar hoe nu als je het gewoon gekocht hebt dus??

Van zodra betaling bevestigd was (met een formuliertje uit mijn bankprogramma) was enkele uren later eap/fsd actief ! Kan dus zeer snel.
 
  • Like
Reactions: Michel3
Vraagje. Ik heb de auto op 21 december 2018 besteld met EAP. Levering was op 25 maart, dus na de prijsdaling. Mijn Sales advisor heeft toen beloofd dat ik een gratis upgrade naar FSD kreeg. Helaas heb ik dat niet zwart op wit.

De software die ik heb heeft momenteel alle features. Echter is het mij onduidelijk of ik nu in de groep EAP val of in FSD. Bestaat EAP voor Model 3 überhaupt wel of is alles omgezet naar FSD?

Gezien het een leaseauto betreft, kan ik niet in m’n account kijken.

Ik wil voorkomen dat ik straks bij de introductie van HW3 en andere FSD features te horen krijg dat ik toch geen FSD heb.