Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model 3 na Model S - voordelen/nadelen/ervaringen

This site may earn commission on affiliate links.
Test ervaring: vandaag dus de testrit gedaan.

Ik vind de Model 3 Performance helemaal te gek en zou er nu één bestellen als ik niet al een Model S zou hebben.
Hieronder een paar punten die mij op zijn gevallen:
  • + Meer hoofdruimte dan in mijn S (ik ben 1,89m)
  • + Achterin ook meer hoofdruimte en zicht door ontbreken van achterste dwarsbalk
  • + Opbergvakken, jassenhanger, middenarmconsole achterin, usb achterin, etc.
  • + Lampje in make-up spiegel
  • + Verstelbare autogordel
  • + Middenconsole voor is heel praktisch en er komt dus ook een draadloze laad variant
  • - Waar moet ik nu het Chinese eten zetten :)
  • - Stalen veren is minder fijn en heel gevoelig ivm luchtvering
  • + Bagageruimte is dieper dan ik had verwacht!
  • - Bagageruimteopening is inderdaad klein. Doet me denken aan mijn Audi A4 sedan van 6 jaar geleden.
  • - Frunk stelt niets voor
  • - Stuurwiel is te klein
  • + Stuurwiel stuurt wel heel fijn
  • + Rijgeluid vond ik prima
  • - Die lichthouten streep is echt f.cking ugly, die zou ik meteen laten wrappen
  • + Het scherm en de navigatie is VEEEEEL sneller
    (en dan heb ik in mijn Model S het moederbord al laten vervangen ivm LTE upgrade.)
Eén scherm i.p.v. twee schermen vond ik niet storend, maar ik heb niet echt een route gepland.
Verder miste ik het scherm achter het stuur niet en vond het zelfs meer zicht geven.

De Model S blijft naar mijn smaak de mooiere auto om te zien, maar dat is natuurlijk een persoonlijk ding.

AWD vs. RWD is ook moeilijk om daarover te oordelen: de AWD is snel, maar RWD voel je echt in je rug duwen en is iets spannender.

Ook nog even een trade-in ingevuld, maar dat is een dramatisch aanbod, bijna beledigend.

Dus, eindconclusie: ik blijf nog bij mijn Model S.
Is nog steeds heerlijk, mooi en financieel onverslaanbaar.

Bedankt voor jullie hulp!!!
 
Dank voor het aanbod. Vanmiddag wordt de uitlijning gecontroleerd en zonodig rechtgezet. Mocht het geluid dan niet weg zijn neem ik graag contact met je op.
Donderdag de uitlijning laten controleren, maar die stond goed. Dat is dus niet de reden van het bandengeruis. Ik ga maar eens vergelijken met andere M3s en als het bij de auto hoort, dan zij het zo en moet ik er maar aan wennen. @Tuhhje ik stuur je een DM.
 
De Model S blijft naar mijn smaak de mooiere auto om te zien, maar dat is natuurlijk een persoonlijk ding.

Ik denk dat dat onomstreden is, nog niemand het tegendeel horen beweren

Ook nog even een trade-in ingevuld, maar dat is een dramatisch aanbod, bijna beledigend.

Maak ons eens wijzer.

Dus, eindconclusie: ik blijf nog bij mijn Model S.Is nog steeds heerlijk, mooi en financieel onverslaanbaar.

Goede keus.
 
Vergeet je nu niet het zuiniger rijden, het grotere bereik en het snellere laden? Niet van belang als je er niet mee op vakantie gaat maar in alle andere gevallen lijken me dat wel grote pluspunten.
Los daarvan, ik ben heel tevreden met mijn S
 
  • Like
Reactions: Klaas
Donderdag de uitlijning laten controleren, maar die stond goed. Dat is dus niet de reden van het bandengeruis. Ik ga maar eens vergelijken met andere M3s en als het bij de auto hoort, dan zij het zo en moet ik er maar aan wennen. @Tuhhje ik stuur je een DM.

Oh ja, dat wilde ik nog specifiek met jou delen: ik vond het bandengeruis niet opvallend of storend. Heb er nog speciaal op gelet.
Dus ik zou als ik jou was inderdaad maar eens gaan vergelijken!
 
Last edited:
Vergeet je nu niet het zuiniger rijden, het grotere bereik en het snellere laden? Niet van belang als je er niet mee op vakantie gaat maar in alle andere gevallen lijken me dat wel grote pluspunten.
Los daarvan, ik ben heel tevreden met mijn S

Ik haal met dit weer en 115 km/u iets van 170-180 watt/km.
Met de huidige dekking van superchargers is dat voldoende om een traject in stukken van 3 uur te rijden om dan weer te laden.
Dus dat is voldoende voor ons, ook op vakantie.

Maar de Model 3 was inderdaad opvallend zuiniger, dat klopt helemaal, goed punt!
Laden heb ik niet getest, maar is ook sneller natuurlijk.
Waarbij ik moet aantekenen dat ik altijd iets te doen heb bij een supercharger en thuis kan ik 32A laden (classic, hè ;-), dus dat duurt 4 uur of zo, maar daar let ik eigenlijk nooit op.

Onderweg heb ik in NL één keer met Chademo geladen bij Fastned, de rest doe ik allemaal met supercharger of bij de klant met 3 fasen (rode stekker) (ik heb veel industriële klanten die dat nog geeneens merken en er dus geen probleem mee hebben).

Maar goede punten idd! Thanks!
 
  • Like
Reactions: Exiteer
Test ervaring: vandaag dus de testrit gedaan.

Ik vind de Model 3 Performance helemaal te gek en zou er nu één bestellen als ik niet al een Model S zou hebben.
Hieronder een paar punten die mij op zijn gevallen.
  • + Opbergvakken, jassenhanger, middenarmconsole achterin, usb achterin, etc.
  • + Lampje in make-up spiegel
  • + Verstelbare autogordel
  • + Middenconsole voor is heel praktisch en er komt dus ook een draadloze laad variant
  • - Waar moet ik nu het Chinese eten zetten :)
  • - Frunk stelt niets voor
  • + Het scherm en de navigatie is VEEEEEL sneller
    (en dan heb ik in mijn Model S het moederbord al laten vervangen ivm LTE upgrade.)

Veel van deze punten zijn ook aanwezig op een nieuwe MS. Een Classic MS is dan ook niet te vergelijken met de huidige MS. Leeslampjes en make-up spiegels lampjes. Ook USB punten achterin. Scherm snelheid bij MCU 2.5 is hetzelfde. Trunk van een nieuwe MS is ook klein maar past wel Chinees eten in.

De keren dat ik een loaner Classic MS meekreeg zag ik wel een enorme vooruitgang die er gemaakt is.

Ik zou een M3 alleen overwegen qua range en sportief rijgedrag. Verder heeft een MS een veel luxere uitstraling.

Beetje een A4 en A6 vergelijken wat mij betreft.
 
  • Like
Reactions: Tozz
na 2 maanden Model 3 inmiddels wel gewend aan de auto.

Wat ik wel erg mis tov de S is de luchtvering... man man, je voelt echt alles doorkomen in de 3. Veel meer getril, ondanks dat ik 21 inch had op de S en nu 19 inch.

Wellicht dat ik de uitlijning maar eens moet laten controleren?
 
na 2 maanden Model 3 inmiddels wel gewend aan de auto.

Wat ik wel erg mis tov de S is de luchtvering... man man, je voelt echt alles doorkomen in de 3. Veel meer getril, ondanks dat ik 21 inch had op de S en nu 19 inch.

Wellicht dat ik de uitlijning maar eens moet laten controleren?
Het stoterige van de model 3 heeft met het onderstel te maken en niet(s) met de uitlijning. Uitlijnen gaat niet helpen.
De S is een limousine en de 3 een skelter (ietwat overdreven)
 
  • Informative
Reactions: eelcodb
Misschien zijn de 19 inch wielen iets minder comfortabel dan de 18 inchers.

Scheelt niet veel (heb ze beide), de 20" op de P voel je wel stuk meer (ook omdat die lager ligt). Snelweg valt wel mee, maar slecht wegdek is stuiteren.
De S (nu ruim week een S mee, pre-face lift), voel je stuk minder (21"), maar gaten doet die niet zo goed (voel je ook goed). Fijne reiswagen.
Model 3 stuurt gewoon beter, S is wat log. Niet super veel met de S gereden maar na ruim een week merk je wel de verschillen.
 
Geen idee hoe het de facelift is, maar de pre-facelift S: AP in de regen (wel donker) doet het niet (hij ziet geen strepen), bekend ?
Model 3 doet dat gewoon wel. Maar verbazend goed voor een van de eerste EV's van tesla. Mis de opbergvakken (zowat niks in de S).
 
Geen idee hoe het de facelift is, maar de pre-facelift S: AP in de regen (wel donker) doet het niet (hij ziet geen strepen), bekend ?
Model 3 doet dat gewoon wel. Maar verbazend goed voor een van de eerste EV's van tesla. Mis de opbergvakken (zowat niks in de S).

Als de auto alleen maar naar de strepen hoeft te kijken en daar middenin gaat rijden dan voelt dat verbluffend goed. Adaptieve cruise control erbij en je hebt op het eerste gezicht wellicht een beter werkend systeem dan in de recente versies. (ik heb met een aantal andere merken gereden en was ook onder de indruk)

Met 7 camera's en een handvol sensoren erbij gaan de oogkleppen af en kijkt de Tesla in de wijde wereld. Na ruim 30k ben ik er wel achter dat we:
  1. echt wel serieuze stappen voorwaarts maken (met af en toe een klein stapje terug...) :)
  2. de auto echt heel veel meer in de gaten heeft dan de eerste series -> en daardoor stappen voorwaarts kan/zal blijven maken ;)
 
Net de 85D (pre-facelift loaner) weer ingeleverd na 2 weken en nu de model 3P weer terug.
Heb tussentijds ook niet in de andere 3 gereden.

Grof:
- S is prima reiswagen
- de 3 een rijders auto

Dat was het eerste wat me gelijk opviel, 3 nodigt uit de S niet, de 3 stuurt veel beter en licht veel beter in bochten. Maar als ik veel zou rijden: koop ik een S (iets stiller, je zit iets hoger, betere stoelen, luchtvering, snel, goede range, groot schuifdak en uiteraard ruimer). Ik was aangenaam verrast.

Hoop andere details, maar zijn echt details.

Ga volgend jaar echt de S plaid test rijden, zal denk ik een indrukwekkende ev worden.
 
Net de 85D (pre-facelift loaner) weer ingeleverd na 2 weken en nu de model 3P weer terug.
Heb tussentijds ook niet in de andere 3 gereden.

Grof:
- S is prima reiswagen
- de 3 een rijders auto

Dat was het eerste wat me gelijk opviel, 3 nodigt uit de S niet, de 3 stuurt veel beter en licht veel beter in bochten. Maar als ik veel zou rijden: koop ik een S (iets stiller, je zit iets hoger, betere stoelen, luchtvering, snel, goede range, groot schuifdak en uiteraard ruimer). Ik was aangenaam verrast.

Hoop andere details, maar zijn echt details.

Ga volgend jaar echt de S plaid test rijden, zal denk ik een indrukwekkende ev worden.
Niet verkeerd. Beter licht in de bochten.
 
  • Funny
Reactions: RobPet