Net door Tesla gebeld. Naar het schijnt zal voor nieuwe orders die je nú plaatst inderdaad de LR RWD standaard geen AP hebben en de SR+ wel, wat maakt dat het prijsverchil tussen beide modellen mét AP heel groot is (want dan is het prijsverschil tussen SR+ en LR nog eens meer dan €3000 extra hoger!); als je FSD wilt hebben komt de prijszetting van de LR RWD+ belachelijk dicht bij de AWD te liggen. Zo wordt de LR enkel interessant voor mensen die helemaal geen autopilot willen.
Men vertelde me dat mijn _bestaande_ order met FSD zou gehonoreerd worden met een prijsverschil van €53000-€48700=€5300 tussen SR+ met AP+FSD en (uiteindelijk) LR met AP+FSD .
Afijn, tot de prijszetting weer verandert, natuurlijk, en het zou nog enkele dagen duren voor ik een orderbevestiging krijg waar ik alles zwart of wit bevestigd krijg. Niet dat ik dat zo vreemd vind: bij een andere constructeur verandert de prijszetting ook constant, alleen moduleren ze via kortingen die een klant op dag X wel krijgt en dag Y niet, en krijgt de klant het nooit te zien...
Maar zo wordt het toch even nagelbijten, want ik heb nog steeds geen configuratie plus eindprijs op mail staan (en zoiets heb je echt enkel bij Tesla -- andere constructeurs weten wat er op wettelijk moet staan op iets dat wettelijk "een bestelbon" is, en je komt de deur niet uit met een "bestelling" die noch mossel noch vis is, zonder zelfs een geschatte levertermijn en zonder een eindprijs!)
...indien Tesla de toegezegde prijs niet honoreert, perfecte timing: naar het schijnt kun je de VW ID op 8 mei voorbestellen, dus dan kan ik de huidige Tesla-bestelling en voorbestelling (die dateert van 2016!) netjes annuleren en op termijn met open vizier kiezen tussen "on-menu" opties van verschillende leveranciers. "Off-menu" lijkt toch iets te zijn voor mensen die in de koffiedik kunnen kijken of diereningewanden kunnen lezen.