Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model 3 RWD LR - Krijgt geen AP

This site may earn commission on affiliate links.
Op verschillende (VS, DE) gaan geruchten dat de RWD LR niet standaard met AP geleverd wordt. Op de Tesla site (VS, NL) is de RWD LR niet te configureren en daarmee de optielijst niet te valideren. Gezien eerdere statements van Tesla is mijn aanname is dat AP standaard geleverd wordt op alle Model 3’s. Zijn er hier mensen die de RWD LR configuratie besteld hebben en de standaard beschikbaarheid van AP kunnen bevestigen?

Changes to Model 3 Pricing, Bundling, Ordering (4/11/2019)

Warteraum: LR - RWD (LongRange Heckantrieb) • TFF Forum - Tesla Fahrer & Freunde
 
Hmm. Gaat wel tegen info van Tesla verkopend personeel in. Daarnaast is de LR RWD in DE wel een stuk goedkoper hè, met een prijs van €49700 vs €53000. Das meer dan €3000 verschil, en zit ‘m niet in de BPM (volgens mij zijn Tesla’s in Duitsland slechts marginaal goedkoper dan in NL).

Ik heb goede hoop :) (en zou me echt genaaid voelen als het er NIET bij zat na al die karige info en het houtje touwtje bestelproces)
 
Op verschillende (VS, DE) gaan geruchten dat de RWD LR niet standaard met AP geleverd wordt. Op de Tesla site (VS, NL) is de RWD LR niet te configureren en daarmee de optielijst niet te valideren. Gezien eerdere statements van Tesla is mijn aanname is dat AP standaard geleverd wordt op alle Model 3’s. Zijn er hier mensen die de RWD LR configuratie besteld hebben en de standaard beschikbaarheid van AP kunnen bevestigen?

Changes to Model 3 Pricing, Bundling, Ordering (4/11/2019)

Warteraum: LR - RWD (LongRange Heckantrieb) • TFF Forum - Tesla Fahrer & Freunde
Formeel koop je toch een LR AWD en je vraagt om een wijziging naar LR RWD. Dan lijkt het me stug dat daarmee ook de Autopilot verdwijnt, want het enige dat verandert is de A naar R. Tenzij die wijziging goed gedocumenteerd wordt natuurlijk, maar daar heb ik nog weinig over gelezen hier.
Dit gerucht is weer zo'n voorbeeld van de effecten van de belachelijke verkoopmethode van Tesla. Als je die LR RWD kan leveren, waarom zet je dat dan niet gewoon als optie op de website? Waarom zo moeilijk doen?
Helaas ben ik steeds meer overtuigd: Tesla: geweldige auto, waardeloos bedrijf.
 
Even anders geredeneerd: zou je boven de € 53.000 ook nog € 3.200 moeten tellen voor AP, dan ben je € 56.200 kwijt voor een RWD. Het verschil met de AWD is dan nog maar € 2.100.

Gelet op het prijsverschil wat in de VS altijd bestaan heeft ($ 4.000) ligt een prijsverschil van € 5.300 meer in de rede dan € 2.100.
 
Even anders geredeneerd: zou je boven de € 53.000 ook nog € 3.200 moeten tellen voor AP, dan ben je € 56.200 kwijt voor een RWD. Het verschil met de AWD is dan nog maar € 2.100.

Gelet op het prijsverschil wat in de VS altijd bestaan heeft ($ 4.000) ligt een prijsverschil van € 5.300 meer in de rede dan € 2.100.
En geredeneerd vanaf de SR+ voor € 47.800 zou het ook vreemd zijn als je €5.200 extra neerlegt voor de LR RWD en daarmee de AP inlevert. Of gelden de geruchten (geen AP) ook voor de SR+.
 
En geredeneerd vanaf de SR+ voor € 47.800 zou het ook vreemd zijn als je €5.200 extra neerlegt voor de LR RWD en daarmee de AP inlevert. Of gelden de geruchten (geen AP) ook voor de SR+.

SR+ heeft gewoon AP. Dat kun je ook zien als je bestelt. Het probleem bij de LR RWD is dat deze niet online te bestellen is, waardoor je niet kan zien wat er precies op zit.
 
Net door Tesla gebeld. Naar het schijnt zal voor nieuwe orders die je nú plaatst inderdaad de LR RWD standaard geen AP hebben en de SR+ wel, wat maakt dat het prijsverchil tussen beide modellen mét AP heel groot is (want dan is het prijsverschil tussen SR+ en LR nog eens meer dan €3000 extra hoger!); als je FSD wilt hebben komt de prijszetting van de LR RWD+ belachelijk dicht bij de AWD te liggen. Zo wordt de LR enkel interessant voor mensen die helemaal geen autopilot willen.

Men vertelde me dat mijn _bestaande_ order met FSD zou gehonoreerd worden met een prijsverschil van €53000-€48700=€5300 tussen SR+ met AP+FSD en (uiteindelijk) LR met AP+FSD .

Afijn, tot de prijszetting weer verandert, natuurlijk, en het zou nog enkele dagen duren voor ik een orderbevestiging krijg waar ik alles zwart of wit bevestigd krijg. Niet dat ik dat zo vreemd vind: bij een andere constructeur verandert de prijszetting ook constant, alleen moduleren ze via kortingen die een klant op dag X wel krijgt en dag Y niet, en krijgt de klant het nooit te zien...

Maar zo wordt het toch even nagelbijten, want ik heb nog steeds geen configuratie plus eindprijs op mail staan (en zoiets heb je echt enkel bij Tesla -- andere constructeurs weten wat er op wettelijk moet staan op iets dat wettelijk "een bestelbon" is, en je komt de deur niet uit met een "bestelling" die noch mossel noch vis is, zonder zelfs een geschatte levertermijn en zonder een eindprijs!)

...indien Tesla de toegezegde prijs niet honoreert, perfecte timing: naar het schijnt kun je de VW ID op 8 mei voorbestellen, dus dan kan ik de huidige Tesla-bestelling en voorbestelling (die dateert van 2016!) netjes annuleren en op termijn met open vizier kiezen tussen "on-menu" opties van verschillende leveranciers. "Off-menu" lijkt toch iets te zijn voor mensen die in de koffiedik kunnen kijken of diereningewanden kunnen lezen.
 
  • Like
Reactions: Sagitta013
Mij verteld dat het full premium is met AP.......!? (LR RWD)
En begreep dat AP nu gewoon standaard is op alle Tesla's, maar ja als ze met dit soort onzin beginnen (niks bevestigen en alles per telefoon of mondeling en dan gewoon met wat anders komen .......dan wordt ik daar niet echt vrolijk van en ga ik er ook gewoon niet mee akkoord).

Gevalletje "schroefje los", dat zal dan wel flink los gaan op twitter (indien waar).

Maar verwacht eigenlijk dat het goed gaat (zal wel weer ergens iets fout gecommuniceerd zijn intern), we wachten af.
 
Last edited:
Tijpfoutje in bericht hierboven: 47800 ipv 48700.

Wat jou werd verteld werd mij ook verteld. Alleen werd mij vandaag verteld dat het vanaf deze week anders is. Het is natuurlijk maar het woord van die éne verkoopster.

Prijzen aanpassen is natuurlijk hun goed recht is, alleen moeten ze wat beloofd was op al bestaande bestellingen honoreren, ook al waren dat enkel "bestellingen met een aanvraag om die te wijzigen naar LR". Als ze zich verschuilen achter 'ja, maar die aanvraag was nog niet geaccepteerd' dan ben ik inderdaad niet heel blij (en dat is een euphemisme). Dat zou "bait and switch" zijn, en dat is gewoon verboden.

Afijn, wat ook kan is dat de LR voortaan voor een lagere prijs zonder AP kan zodat je kunt kiezen tussen LR en SR+/AP voor een kleiner verschil dan dat tussen €47800 en 53000. Wie zal het weten? In elk geval, LR voor €53000 zonder AP zou LR+AP+FSD belachelijk duur maken ten opzichte van SR+ en AWD, waar AP al in de prijs zit.

Voor de duidelijkheid: men vertelde me dat ze de gemaakte beloftes zouden honoreren. Maar het zal prettiger zijn dit ook op papier bevestigd te zien.
 
Last edited:
Weer een lichtpuntje:
Belgium LR RWD base price 53,000 confirmed to have AP. : teslamotors

Het wordt stilaan moeilijk om op hetzelfde moment bij twee verschillende mensen van Tesla of bij dezelfde persoon op twee verschillende ogenblikken hetzelfde verhaal te krijgen.

Die AP-in-de-prijs zit denk ik momenteel rond de hals van de kat van Schödinger gebonden, in een quantumsuperpositie van twee toestanden.
 
  • Funny
Reactions: schonelucht
tja..... denk dat we maar eens met z'n allen gewoon weer "ouderwets" de gesprekken/emails moeten gaan bevestigen.......

Geachte.....zoals zojuist besproken ... blabla ....redelijk termijn erin, etc ......werkt meestal erg goed, geen reactie hebben ze wat uit te leggen en staan ze zwak. Dan zijn we gelijk van de dat speculeren af.
 
Net door Tesla gebeld. Naar het schijnt zal voor nieuwe orders die je nú plaatst inderdaad de LR RWD standaard geen AP hebben en de SR+ wel, wat maakt dat het prijsverchil tussen beide modellen mét AP heel groot is (want dan is het prijsverschil tussen SR+ en LR nog eens meer dan €3000 extra hoger!); als je FSD wilt hebben komt de prijszetting van de LR RWD+ belachelijk dicht bij de AWD te liggen. Zo wordt de LR enkel interessant voor mensen die helemaal geen autopilot willen.

Men vertelde me dat mijn _bestaande_ order met FSD zou gehonoreerd worden met een prijsverschil van €53000-€48700=€5300 tussen SR+ met AP+FSD en (uiteindelijk) LR met AP+FSD .

Afijn, tot de prijszetting weer verandert, natuurlijk, en het zou nog enkele dagen duren voor ik een orderbevestiging krijg waar ik alles zwart of wit bevestigd krijg. Niet dat ik dat zo vreemd vind: bij een andere constructeur verandert de prijszetting ook constant, alleen moduleren ze via kortingen die een klant op dag X wel krijgt en dag Y niet, en krijgt de klant het nooit te zien...

Maar zo wordt het toch even nagelbijten, want ik heb nog steeds geen configuratie plus eindprijs op mail staan (en zoiets heb je echt enkel bij Tesla -- andere constructeurs weten wat er op wettelijk moet staan op iets dat wettelijk "een bestelbon" is, en je komt de deur niet uit met een "bestelling" die noch mossel noch vis is, zonder zelfs een geschatte levertermijn en zonder een eindprijs!)

...indien Tesla de toegezegde prijs niet honoreert, perfecte timing: naar het schijnt kun je de VW ID op 8 mei voorbestellen, dus dan kan ik de huidige Tesla-bestelling en voorbestelling (die dateert van 2016!) netjes annuleren en op termijn met open vizier kiezen tussen "on-menu" opties van verschillende leveranciers. "Off-menu" lijkt toch iets te zijn voor mensen die in de koffiedik kunnen kijken of diereningewanden kunnen lezen.
Ok dus als ik het goed begrijp zijn de bestaande orders voor LR RWD 53k incl AP, en de nieuwe 53k ex AP? Als dat zo is lijkt het erop dat er iemand te hard van stapel is gelopen, maar toch goed dat ze dan gedane beloften lijken na te komen!
 
Weet niet wat nu een bestaande order (vorige week ?) of nieuwe is !? Hangt daar een datum aan of de "waan van de dag" ?

Maar AP is standaard op elke model 3 en in de mail van de SR+ staat duidelijk dat de LR RWD beperkt leverbaar is en nergens staat dat die zonder AP is. Bij opgeven van de bestellingen ook niet (niemand die dat aangeeft of bevestigd per email). Dus als dat nu zo is, moeten ze dat wel even heel duidelijk vermelden: gelijk bij bestellen.

Maar denk dat ze liever geen LR RWD meer verkopen. Dus maken we hem gewoon zo duur dat je een AWD gaat kopen.........of SR+.
Dit is ronduit belachelijk gedrag, moet je eens proberen bij je eigen klanten...... ben je ze zo kwijt (voorgoed).
Zet dan de LR RWD verkopen per onmiddelijk stop, dan ben je eerlijk.