Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model 3 RWD LR - Krijgt geen AP

This site may earn commission on affiliate links.
Ik heb afgelopen vrijdag een LR AWD + FSD Besteld, en gemaild om het om te zetten naar RWD. In het SeC rotterdam werd mij verzekerd dat AP standaard was op en LR RWD.

Van dat omzetten naar RWD nog geen bevestiging gehad. Maar zou toch wel heel bizar zijn als AP er niet standaard in zou zitten.

Overigens zie ik t nog nergens officieel dat AP niet meer op de RWD zit. Elon Musk twittert altijd bij prijsstijging of dat AP standaard meegeleverd wordt. Over de RWD niks gezien.
 
Last edited:
We hebben netjes bevestigd wat we besteld hebben (hadden al bevestiging van de wijziging) en gevraagd hoe het nu zit met die onzin no-AP verhalen op social. Aangeven ik met niet kan voorstellen dat Tesla dit zonder communicatie zal doen.

En dat we als bedrijf er zonder tegenbericht vanuit gaan dat de LR RWD met AP geleverd wordt voor 53K in de opgeven uitvoering.

Is een wat uitgebreider mailtje, met nog wat meer info/data en aankondigen, vriendelijk dat wel, is per geval anders dus voor een ieder anders ....zou iedereen even moeten doen (want op 1 niet reageren.... kan nog, 10x niet reageren ..... wordt het erg lastig om dat uit te leggen).
 
We hebben netjes bevestigd wat we besteld hebben (hadden al bevestiging van de wijziging) en gevraagd hoe het nu zit met die onzin no-AP verhalen op social. Aangeven ik met niet kan voorstellen dat Tesla dit zonder communicatie zal doen.

En dat we als bedrijf er zonder tegenbericht vanuit gaan dat de LR RWD met AP geleverd wordt voor 53K in de opgeven uitvoering.

Is een wat uitgebreider mailtje, met nog wat meer info/data en aankondigen, vriendelijk dat wel, is per geval anders dus voor een ieder anders ....zou iedereen even moeten doen (want op 1 niet reageren.... kan nog, 10x niet reageren ..... wordt het erg lastig om dat uit te leggen).
Wanneer heb jij en besteld en wanneer had jij de bevestiging gekregen van wijziging?
En via welke e-mailadres heb je die wijziging doorgegeven?

Wij krijgen hier tegenstrijdige berichten..
 
Zojuist is door Alphabet bij Tesla voor mij besteld: M3 LR RWD blauw, full premium intereur B/W met FSD.
AP was inclusief, FSD als optie voor €5300,=
Met Tesla gebeld. Order is goed doorgekomen en geaccepteerd. Levering in mei/juni
Er wordt eigenlijk eerste een AWD besteld en dan met Tesla gebeld door de leasemaatschappij met de vraag of het veranderd kan worden in een RWD. Maar dat is het dan ook. verder geen aanpassing in de uitrusting. Gheel conform de eerdere berichten die ik van sales Tesla Diemen kreeg.
Ik heb een bestelling uit staan bij Alphabet voor een M3 RWD LR met FSD. Ik ben benieuwd of er nog een opmerking gaat komen als de order definitief wordt.
 
Vandaag contact gehad met Tesla NL en Mistergreen. Tesla gaf zelf aan ook niet met zekerheid te kunnen zeggen dat Autopilot standaard werd geleverd bij de LR RWD (zonder FSD). Ze hadden signalen ontvangen dat het inderdaad anders was, maar wachten nog op het hoge woord uit Amerika. Zodra zij dit ontvangen, nemen ze contact op. Bij de AWD versie zit Autopilot zeker inbegrepen.

Mistergreen gaat er vanuit dat Autopilot standaard bij de LR RDW versie zit. Ben benieuwd.
 
Wanneer heb je besteld?

Ik heb gisteren besteld; mijn oude bestelling van vorige week geannuleerd op advies van een medewerker zodat ik gebruik kon maken van een referral code.

Vandaag meerdere malen contact gehad met als resultaat:
- 26/04 was er blijkbaar een intern bericht bij Tesla waarin werd aangegeven dat AP niet inbegrepen zou zijn bij LR RWD.
- LR RWD bestellingen t/m 29-04 krijgen toch wel AP ivm de eerder gebrekkige communicatie - hier val ik dus ook onder
- verwachte levertijd van LR RWD is ong. 2-3 maanden (dit is dus weer in tegenstrijd met andere berichtend op het forum)
 
Vandaag contact gehad met Tesla NL en Mistergreen. Tesla gaf zelf aan ook niet met zekerheid te kunnen zeggen dat Autopilot standaard werd geleverd bij de LR RWD (zonder FSD). Ze hadden signalen ontvangen dat het inderdaad anders was, maar wachten nog op het hoge woord uit Amerika. Zodra zij dit ontvangen, nemen ze contact op. Bij de AWD versie zit Autopilot zeker inbegrepen.

Mistergreen gaat er vanuit dat Autopilot standaard bij de LR RDW versie zit. Ben benieuwd.
Ben net opgebeld door Tesla, en de medewerker gaf aan Amerika heeft verteld dat Autopilot definitief niet wordt meegeleverd met nieuwe RDW LR bestellingen. Bestaande orders worden nog wel voorzien van Autopilot. Meerprijs voor aparte Autopilot is 3200 euro.
 
Volgens mij heeft dit te maken met het overweldigende succes van deze off menu configuratie. Hadden niet gerekend dat het er zoveel zouden zijn en door off menu te laten bestellen hoopte men op een geleidelijke uitfasering van dit model wat ook in Amerika zo gebeurt. AP betalend maken zou dit model ineens een heel stuk minder interessant maken en kan je beter een AWD bestellen. Ben er wel van overtuigd dat ze hun eerdere beloften zullen waarmaken, want dat kunnen ze ntrlk echt niet maken
 
Een LR RWD die nu besteld wordt, werd mij verteld, duurt nog even (en is duurder geworden als je AP en/of FSD wilt omdat die €53000 dus zonder AP wordt).

Men zegt me ook dat een aantal bestaande bestellingen die tussen de 12 en de 24 mei werden geplaatst wel degelijk eind mei tot begin juni zullen geleverd worden.
 
Wat nog altijd niet duidelijk is, is of je FSD (en dus ook AP) bij de LR RWD nu moet bijbestellen voor €5300 extra of €5300+3200 extra. Een aantal officiële mails in Duitsland zijn op dat punt ook nog niet duidelijk.
 
"Uitfaseren" doet men niet met de RWD, een heel pak nieuwe VINs hebben maar één motor.

Maar het kan dat men momenteel liever meer SR+ verkoopt, als bijvoorbeeld de limiterende factor voor de productie de Panasonic batterijcellen zijn.

Met andere woorden, het kan dat men momenteel de grote batterijen wilt voorbehouden voor de AWDs (waarop meer marge is), en men verder vooral SR+ RWD wilt verkopen (om genoeg wagens te verkopen met de bestaande capaciteit aan batterijen). Maar dat kan uiteraard in de toekomst wel weer wijzigen...
 
Ik heb gisteren besteld; mijn oude bestelling van vorige week geannuleerd op advies van een medewerker zodat ik gebruik kon maken van een referral code.

Vandaag meerdere malen contact gehad met als resultaat:
- 26/04 was er blijkbaar een intern bericht bij Tesla waarin werd aangegeven dat AP niet inbegrepen zou zijn bij LR RWD.
- LR RWD bestellingen t/m 29-04 krijgen toch wel AP ivm de eerder gebrekkige communicatie - hier val ik dus ook onder
- verwachte levertijd van LR RWD is ong. 2-3 maanden (dit is dus weer in tegenstrijd met andere berichtend op het forum)

Met welke locaties heb jij contact gehad?
 
Ik heb gisteren besteld; mijn oude bestelling van vorige week geannuleerd op advies van een medewerker zodat ik gebruik kon maken van een referral code.

Vandaag meerdere malen contact gehad met als resultaat:
- 26/04 was er blijkbaar een intern bericht bij Tesla waarin werd aangegeven dat AP niet inbegrepen zou zijn bij LR RWD.
- LR RWD bestellingen t/m 29-04 krijgen toch wel AP ivm de eerder gebrekkige communicatie - hier val ik dus ook onder
- verwachte levertijd van LR RWD is ong. 2-3 maanden (dit is dus weer in tegenstrijd met andere berichtend op het forum)

Oh super, dan heb jij letterlijk best of both worlds!

Ik was nog aan het twijfelen om opnieuw te bestellen maar dat was bijna een hele dure 7500km free supercharging (lees: Autopilot)...
 
Even anders geredeneerd: zou je boven de € 53.000 ook nog € 3.200 moeten tellen voor AP, dan ben je € 56.200 kwijt voor een RWD. Het verschil met de AWD is dan nog maar € 2.100.

Gelet op het prijsverschil wat in de VS altijd bestaan heeft ($ 4.000) ligt een prijsverschil van € 5.300 meer in de rede dan € 2.100.
Als Tesla voornoemde prijsstelling hanteert, met slechts €2.100 verschil. Dan is de winstmarge op de LR RWD + AP toch nagenoeg gelijk aan de AWD incl. AP.?
(Wat zijn de extra kosten inzake de extra motor? In relatie tot die €2.100. )
Wanneer de winstmarges nagenoeg gelijk zijn, dan is er voor Tesla toch geen noodzaak meer om de LR RWD buiten de website om aan te bieden?
Alleen voor de kopers die afzien van (bijkopen) AP heeft dat dan nog zin. Zou dat een substantiële groep zijn? Dan was een prijsverhoging van € 3.200 voor de LR RWD incl. AP ook een optie geweest. En meer in lijn met de SR+ en de LR AWD.
Zijn er andere argumenten waarom Tesla schijnbaar in die prijsklasse liever geen RWD wil verkopen. Het is toch een mooi segmentatie instrument, mits goed gekozen prijsstelling?
 
Zijn er andere argumenten waarom Tesla schijnbaar in die prijsklasse liever geen RWD wil verkopen?
Meer baterijcellen voor SR+ wagens. Zolang er niet echt genoeg batterijcellen zijn om de bottleneck in productie te verplaatsen naar iets anders, is het interessant om de grotere batterijen enkel te verkopen op de twee AWD modellen met hogere marge. Zo hou je er meer over voor SR+ wagens.

Als de AP op de LR RWD erin zit voor €53000 dan is het prijsverschil tussen LR RWD en LR AWD substantieel, en veel groter dan de extra kost van twee motoren in plaats van één. De marge van die configuratie lag voor die prijs dus waarschijnlijk lager dan die van de AWD.

Dat geldt trouwens ook nog altijd voor de mensen die AP voor geen meter interesseert, want die kunnen nog steeds een LR RWD voor een pak minder dan een AWD bestellen, en de marginale kost voor Tesla van de AP die meekomt met de AWD is nul.
 
Last edited: