Het valt inderdaad op dat zelfs bij zomers weer na een ritje van 80km aan 125-130km/u (België) en het dan kiezen van een supercharger, er nog serieus “geprepareerd” wordt. Hiermee zeg ik niet dat de batterij koud is maar zeker ook niet dicht bij de optimale temperatuur zit. Iemand met een dongle zou hier wat meer inzicht in kunnen geven.
Ik zal deze test eens uitvoeren, maar heb zulke ritten voorlopig nog niet op de planning staan. Wel naar de wintersport vermoedelijk en voorjaar 2023 naar Portugal is de bedoeling. Dan zal ik eens plannen met en zonder navigeren naar Suc bij ongeveer gelijke buitentemperatuur, richting, hoogtemeters en rij-snelheid. (er zijn nogal wat factoren die de temperatuur kunnen beïnvloeden). (Met dank aan
@Danny040 voor de dongle.).
Misschien een goede aanleiding om überhaupt eens wat ritten wat data te gaan bijhouden en te vergelijken met de nieuwe MODEL 3, die ergens volgend jaar mijn RedE.T. gaat vervangen. Zal beginnen met het customizen van mijn ScanmyTesla dashboard en het starten van een driverlog, zodat ik daar een gewoonte in heb tegen de tijd dat er serieus gemeten moet worden. Ook aanwennen van het telkens aanzetten van de telefoon (heb een dedicated (eerder bij schoonzoon in onbruik geraakte) Samsung Galaxy 10 in de auto liggen) is nog wel een dingetje.
Voor bovenstaand verzoek ga ik de volgende meters en data monitoren:
1. Snelheid
2. Energieverbruik (1, 2 en 4 samen zeggen iets over tegenwind en stijging/daling)
3. Aantal slagen ruitenwisser (regen)
4. Buitentemperatuur
5. Temperatuur Stator voor
6. idem achter (achter zal wel het warmst worden)
7. km stand
(ik vermoed analoog): 8. Tijdstip melding "batterij voorverwarmen voor superchargen"
9. kW en kWh tijdens laden natuurlijk (en misschien ook tijdens het rijden want dat verwarmen van de stator is natuurlijk niet gratis en zal met de nieuwe model 3 door de warmtepomp veel efficiënter zijn)
Benieuwd naar de grafiekjes die dat oplevert.
Gaarne suggesties voor andere meters of ideeën om e.e.a. te optimaliseren
Tot dusverre heb ik de scanner wel aangehad en geprobeerd wat data te verzamelen, maar dat was niet zeer gedegen.
Dus andere verzoekjes (passend in wet-en regelgeving) zijn welkom