Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model 3 SR+ Made In China met LFP accu

This site may earn commission on affiliate links.
YMMV. Ik heb geprobeerd een zicht te krijgen op het verbruik door hier een daar wat cijfers te bekijken en een gemiddelde te nemen zonder echt uitgebreide studie. Er zijn er die 170 Wh/km hebben met de LFP. Mogelijk is jouw 144 vooral gebruik in de zomer? Met mijn performance zit ikzelf dichter bij 200 dan 190.
met onze Model 3 SR+ met LFP sinds december 2020:
na 28500 ; 177Wh/km (dat is dus inclusief winter en 4000km met caravan)
laatste 2500km (zonder caravan) 145Wh/km
 
  • Like
Reactions: job-lek
Meer mensen waar de LFP batterij minder KM's opgeeft met 100%? Toen ik hem vorig jaar ophaalde zat ik op 416, inmiddels zit ik op 404. (Sinds 2021.24.x heb ik last dat langzaam aan het zakken is, is ook terug te zien binnen Teslamate)
Ik heb het niet exact bijgehouden. Maar begin 2020 was 100% gelijk aan 396 tot 404 km. Vervolgens is dat opgelopen tot 416km. Nu is het inderdaad vrij plotseling weer naar 404 km gedaald.

Ik heb de indruk dat het niet aan degradatie ligt, maar puur aan software. Weersomstandigheden, route specifieke factoren etc worden in dit getal niet meegenomen. Het is puur het beschikbare aantal kWh / normverbruik (volgens Tesla). Dus of de beschikbare capaciteit (door degradatie of software) is veranderd of het normverbuik. (Als ik ongelijk heb hoor ik dat graag.)
 
Bijzonder, ik had in de navigatie de SuC Assen ingevoerd (we komen uit Brabant) en onze MICM3SR+ begon al ruim 45 minuten van tevoren de batterij voor te verwarmen, terwijl wij al dik een uur op de snelweg hadden gereden bij een graad of 15. Is het zo'n heisa die LFP te conditioneren?
 

Attachments

  • IMG_7829.jpeg
    IMG_7829.jpeg
    1.3 MB · Views: 63
Bijzonder, ik had in de navigatie de SuC Assen ingevoerd (we komen uit Brabant) en onze MICM3SR+ begon al ruim 45 minuten van tevoren de batterij voor te verwarmen, terwijl wij al dik een uur op de snelweg hadden gereden bij een graad of 15. Is het zo'n heisa die LFP te conditioneren?
Gisteren teruggereden vanuit Italië en altijd 3 kwartier vóór de aankomst bij een SuC ook dat bericht. Let op, de eerste SuC was na 350 kilometer en toch nog voorbereiden. Ik vind het dus ook raar.
PS M3LR
 
De vraag is natuurlijk met hoeveel vermogen het accupack wordt voorverwarmd. Je kunt snel veel vermogen toevoegen, of langzaam maar minder vermogen. Wellicht dat Tesla kiest voor gemiddeld minder vermogen, maar wel over een langere tijd.
Misschien heeft iemand ervaring door koud te vetrekken op weg naar een SUC die relatief dichtbij ligt. De vraag is of het pack dan ook op de juiste temperatuur komt?
 
  • Like
Reactions: job-lek
De vraag is natuurlijk met hoeveel vermogen het accupack wordt voorverwarmd. Je kunt snel veel vermogen toevoegen, of langzaam maar minder vermogen. Wellicht dat Tesla kiest voor gemiddeld minder vermogen, maar wel over een langere tijd.
Misschien heeft iemand ervaring door koud te vetrekken op weg naar een SUC die relatief dichtbij ligt. De vraag is of het pack dan ook op de juiste temperatuur komt?
Ja maar ik wil die melding eigenlijk helemaal niet zien. Wat voegt het toe, leidt alleen maar af?
 
Gisteren teruggereden vanuit Italië en altijd 3 kwartier vóór de aankomst bij een SuC ook dat bericht. Let op, de eerste SuC was na 350 kilometer en toch nog voorbereiden. Ik vind het dus ook raar.
PS M3LR
Dat had ik in de zomervakantie ook met de M3P. Sterk op voorhand batterij en tijd voorverwarmen en dan tien minuutjes vooraf nog eens. Ik ging er van uit dat Tesla wel zal weten wat ze doen ;)
 
De vraag is natuurlijk met hoeveel vermogen het accupack wordt voorverwarmd. Je kunt snel veel vermogen toevoegen, of langzaam maar minder vermogen. Wellicht dat Tesla kiest voor gemiddeld minder vermogen, maar wel over een langere tijd.
Misschien heeft iemand ervaring door koud te vetrekken op weg naar een SUC die relatief dichtbij ligt. De vraag is of het pack dan ook op de juiste temperatuur komt?
Met de LFP accu hoef je dat niet te proberen. Zonder volledig voor te verwarmen is de laadsnelheid erg laag. De grote vraag is of het bij 0 graden überhaupt mogelijk is om de accu op temperatuur te krijgen. Daar gaan we de komende maanden achter komen.

Vorige winter waren de LFP's nieuw. Het laden ging bij alle LFP's langzaam. Tesla was nog bezig om verbeteringen door te voeren in de software. In het voorjaar bleek dat het laden (bijna) op hetzelfde niveau is gekomen als de SR+ met het 'oude' type accu. Maar niemand heeft nog ervaring met de LFP met de huidige software in winterse omstandigheden. LFP heeft grotere accucellen, die daardoor minder snel op op temperatuur komen. En de LFP techniek is gevoeliger voor temperatuur van de accu's met cobalt. Dus ik ben benieuwd.
 
Na de februari 2021 update heb ik prettig kunnen laden en ook de range was goed. Echter is na update 2021.36.5.5 en Tesla app update 4.2.3 er iets geks aan de hand.

Ik heb een Model 3 uit December 2020 en de range was altijd 412 km bij 100% batterij (LFP). Nu is het zo dat met de combinatie van de firmware en de app versies je de charge limit kunt instellen met de iOS-app op je telefoon. Dat heb ik dan ook 1 keer geprobeerd. Echter kon ik de schuif nooit meer naar 100% toe zetten. Nu is de volgende situatie ontstaan:
- In de auto staat de limit op 100%
- In de app staat de limit op 97%
- De auto laadt tot 100% wordt aangegeven (Goed zou je zeggen)
- De range is nu bij 100% in de auto 397
- In de app is dit dan 97%

Het lijkt alsof de slider in de app het "wint" van de instellingen in de auto. 397km is ongeveer 97% van 412km.

Zijn er anderen onder jullie, die dit probleem ook hebben gezien en eventueel een oplossing of workaround hebben gevonden?

We gaan toch niet weer de problemen krijgen hier in Nederland zoals dat was tot voor februari 2021. Toen had ik namelijk maar 175km range en wilde de auto niet sneller laden dan 30kW bij de SuC...
 
Na de februari 2021 update heb ik prettig kunnen laden en ook de range was goed. Echter is na update 2021.36.5.5 en Tesla app update 4.2.3 er iets geks aan de hand.

Ik heb een Model 3 uit December 2020 en de range was altijd 412 km bij 100% batterij (LFP). Nu is het zo dat met de combinatie van de firmware en de app versies je de charge limit kunt instellen met de iOS-app op je telefoon. Dat heb ik dan ook 1 keer geprobeerd. Echter kon ik de schuif nooit meer naar 100% toe zetten. Nu is de volgende situatie ontstaan:
- In de auto staat de limit op 100%
- In de app staat de limit op 97%
- De auto laadt tot 100% wordt aangegeven (Goed zou je zeggen)
- De range is nu bij 100% in de auto 397
- In de app is dit dan 97%

Het lijkt alsof de slider in de app het "wint" van de instellingen in de auto. 397km is ongeveer 97% van 412km.

Zijn er anderen onder jullie, die dit probleem ook hebben gezien en eventueel een oplossing of workaround hebben gevonden?

We gaan toch niet weer de problemen krijgen hier in Nederland zoals dat was tot voor februari 2021. Toen had ik namelijk maar 175km range en wilde de auto niet sneller laden dan 30kW bij de SuC...
Op basis van mijn ervaring heeft dit vooral met de temperatuur te maken. Uiteindelijk gaat de mijne wel door naar 100%, maar in de app geeft hij soms een percentage van tussen de 95% en 100% aan. Uiteindelijk als hij daar bijna is trekt hij hem naar 100% en kom ik ook op ongeveer 420-425 km range uit als ik instap. Schrik wel een beetje van je ervaringen eerder dit jaar, heb de auto in augustus in ontvangst genomen dus ik hoop dat dat probleem inderdaad opgelost is!
 
Op basis van mijn ervaring heeft dit vooral met de temperatuur te maken. Uiteindelijk gaat de mijne wel door naar 100%, maar in de app geeft hij soms een percentage van tussen de 95% en 100% aan. Uiteindelijk als hij daar bijna is trekt hij hem naar 100% en kom ik ook op ongeveer 420-425 km range uit als ik instap. Schrik wel een beetje van je ervaringen eerder dit jaar, heb de auto in augustus in ontvangst genomen dus ik hoop dat dat probleem inderdaad opgelost is!
Woow…425km op de gom? Ik herinner me mijn 2019 LR nog goed waar ik max 499km had En op het einde 473km.
Misschien het verkeerde draadje maar waarom is dat verschil zo klein, pack sizes en verbruik zijn toch niet hard gedaald? (Of vergis ik mij?)
 
  • Like
Reactions: job-lek
Woow…425km op de gom? Ik herinner me mijn 2019 LR nog goed waar ik max 499km had En op het einde 473km.
Misschien het verkeerde draadje maar waarom is dat verschil zo klein, pack sizes en verbruik zijn toch niet hard gedaald? (Of vergis ik mij?)
Ja dat viel mij ook op. Mijn collega met een 2019 LR dacht ook dat ik het verkeerd had gelezen totdat hij mee keek in de auto. Wellicht door de warmtepomp en het feit dat de SR+/Rear Wheel Drive is. De WLTP van de SR+ is zelfs 491 km geworden afgelopen week.
 
  • Informative
Reactions: JanG007