Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model 3 SR+ Made In China met LFP accu

This site may earn commission on affiliate links.

Attachments

  • Screenshot 2022-09-17 at 19.28.45.png
    Screenshot 2022-09-17 at 19.28.45.png
    341.1 KB · Views: 63
ja, je moet je accu flink op zijn donder geven om hem goed warm te krijgen. Dus volgas bergen omhoog en dat soort dingen. Gewoon rijden doet vrijwel niets.
Het valt inderdaad op dat zelfs bij zomers weer na een ritje van 80km aan 125-130km/u (België) en het dan kiezen van een supercharger, er nog serieus “geprepareerd” wordt. Hiermee zeg ik niet dat de batterij koud is maar zeker ook niet dicht bij de optimale temperatuur zit. Iemand met een dongle zou hier wat meer inzicht in kunnen geven.
 
Het valt inderdaad op dat zelfs bij zomers weer na een ritje van 80km aan 125-130km/u (België) en het dan kiezen van een supercharger, er nog serieus “geprepareerd” wordt. Hiermee zeg ik niet dat de batterij koud is maar zeker ook niet dicht bij de optimale temperatuur zit. Iemand met een dongle zou hier wat meer inzicht in kunnen geven.
Ik zal deze test eens uitvoeren, maar heb zulke ritten voorlopig nog niet op de planning staan. Wel naar de wintersport vermoedelijk en voorjaar 2023 naar Portugal is de bedoeling. Dan zal ik eens plannen met en zonder navigeren naar Suc bij ongeveer gelijke buitentemperatuur, richting, hoogtemeters en rij-snelheid. (er zijn nogal wat factoren die de temperatuur kunnen beïnvloeden). (Met dank aan @Danny040 voor de dongle.).
Misschien een goede aanleiding om überhaupt eens wat ritten wat data te gaan bijhouden en te vergelijken met de nieuwe MODEL 3, die ergens volgend jaar mijn RedE.T. gaat vervangen. Zal beginnen met het customizen van mijn ScanmyTesla dashboard en het starten van een driverlog, zodat ik daar een gewoonte in heb tegen de tijd dat er serieus gemeten moet worden. Ook aanwennen van het telkens aanzetten van de telefoon (heb een dedicated (eerder bij schoonzoon in onbruik geraakte) Samsung Galaxy 10 in de auto liggen) is nog wel een dingetje.

Voor bovenstaand verzoek ga ik de volgende meters en data monitoren:
1. Snelheid
2. Energieverbruik (1, 2 en 4 samen zeggen iets over tegenwind en stijging/daling)
3. Aantal slagen ruitenwisser (regen)
4. Buitentemperatuur
5. Temperatuur Stator voor
6. idem achter (achter zal wel het warmst worden)
7. km stand
(ik vermoed analoog): 8. Tijdstip melding "batterij voorverwarmen voor superchargen"
9. kW en kWh tijdens laden natuurlijk (en misschien ook tijdens het rijden want dat verwarmen van de stator is natuurlijk niet gratis en zal met de nieuwe model 3 door de warmtepomp veel efficiënter zijn)

Benieuwd naar de grafiekjes die dat oplevert.
Gaarne suggesties voor andere meters of ideeën om e.e.a. te optimaliseren

Tot dusverre heb ik de scanner wel aangehad en geprobeerd wat data te verzamelen, maar dat was niet zeer gedegen.
Dus andere verzoekjes (passend in wet-en regelgeving) zijn welkom
 
Last edited:
Serieus, ook na 412 kilometer rijden? Is snelheid dan zo bepalend voor het opwarmen van de accu?
Ja. Ik heb ooit eens in Noorwegen staan praten met een engineer van Tesla die superchargers onderhield en in bedrijf stelde. Volgens hem wordt een accu in Noorwegen nooit goed warm ivm met de lage snelheden en hij haalde toen Nederland aan als voorbeeld waar het beter ging omdat we 130 reden (dat waren nog eens tijden). In het kort je moet goed doorrijden liefst boven de 120 wil de accu goed warm worden. En dat was bij een Model S, die 3 en Y zijn zo efficient dat ze helemaal niet goed warm worden bij normaal gebruik. Maar dat voorverwarmen zou dat moeten oplossen. Moet je natuurlijk wel de SUC in de navigatie zetten.