Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

model 3 zakelijk kopen

This site may earn commission on affiliate links.
Hallo allemaal.

nieuw op het forum hier. Ik heb een vraagje.
Mijn zoon heeft een eenmanszaak, deze gaat omgezet worden naar een BV.

Nu heeft hij het idee om een tesla te willen kopen alleen hij heeft nog geen rijbewijs. Maar omdat het volgend jaar naar de 8% gaat wil hij nog het voordeel van de 4% behalen. Maar nu weet ik niet hoe dat zit met verzekeren. Kan dat op mijn naam of is dat zakelijk weer niet mogelijk? Ik hoop hier iets te mogen horen.
 
Is volgens mijn ervaringen van afgelopen weken niet waar. Zodra je BTW kan verrekenen (en dat kunnen verreweg de meeste BV's), willen de verzekeringsmaatschappijen die ik heb gesproken dat je een zakelijke verzekering afsluit op naam van de Eenmanszaak of BV.

Klopt, maar dan is die toch aangeschaft en verzekerd (verzekeringsnemer is de BV). Te naam stelling is ook de BV. Voor ophalen moet de BV allen iemand met rijbewijs machtigen.
Maar of een bestuurder met rijbewijs verplicht is voor een verzekering, geen idee.

Maar wel leuke case ...... goede agent even vragen zou ik zeggen.
 
Is volgens mijn ervaringen van afgelopen weken niet waar. Zodra je BTW kan verrekenen (en dat kunnen verreweg de meeste BV's), willen de verzekeringsmaatschappijen die ik heb gesproken dat je een zakelijke verzekering afsluit op naam van de Eenmanszaak of BV.

oke dus dan maakt het niet uit dat persoon in kwestie geen rijbewijs heeft? Mijn zoon word ook gewoon directeur van de bv. Hij heeft verder geen personeel in dienst maar omdat het allemaal zo goed loopt is een BV aanvragen de beste optie in dit geval. Maar mijn vraag is dan ook mag ik als moeder gewoon in die auto rijden? Ik rij hem naar zijn afspraken dus dan is dan weer wel zakelijk. Ik vind dit wel heel erg lastig allemaal. Heb er verder niet veel verstand van.
 
oke dus dan maakt het niet uit dat persoon in kwestie geen rijbewijs heeft? Mijn zoon word ook gewoon directeur van de bv. Hij heeft verder geen personeel in dienst maar omdat het allemaal zo goed loopt is een BV aanvragen de beste optie in dit geval. Maar mijn vraag is dan ook mag ik als moeder gewoon in die auto rijden? Ik rij hem naar zijn afspraken dus dan is dan weer wel zakelijk. Ik vind dit wel heel erg lastig allemaal. Heb er verder niet veel verstand van.
Dan ben jij toch een regelmatige bestuurder en kan het toch op jouw naam verzekerd worden?
 
Zou toch geen probleem mogen zijn?

Stel, ik werk voor een werkgever die geen rijbewijs heeft. Die moet toch in staat zijn een auto aan te schaffen en die aan mij beschikbaar te stellen als "auto van de zaak"?

Moet je zelf een rijbewijs hebben voordat je een verhuur- , taxi- of transportbedrijf kunt beginnen.

Mijn auto staat ook op mijn BV. Ik ben zelf (als regelmatige bestuurder) dus niet de eigenaar. De eigenaar heeft in, in geval van een BV, nooit een rijbewijs.

Op enig moment zul je de verzekering om moeten zetten. Wel benieuwd wie hem dan gaat accepteren, met 0 schadevrije jaren en 0 jaren ervaring, en wat de premie gaat zijn.
 
Op enig moment zul je de verzekering om moeten zetten. Wel benieuwd wie hem dan gaat accepteren, met 0 schadevrije jaren en 0 jaren ervaring, en wat de premie gaat zijn.

Bij de ANWB kun je volgens mij een verzekering afsluiten en daarbij de No-Claim van een andere verzekering gebruiken. Dit geldt dan natuurlijk alleen als je meer dan een verzekering hebt (op hetzelfde adres stel ik me zo voor). Ik heb het eens ergens op de ANWB site voorbij zien komen, maar ben totaal niet op de hoogte van de ins en outs.
 
Dan ben jij toch een regelmatige bestuurder en kan het toch op jouw naam verzekerd worden?
Dus eigenlijk hij blijft eigenaar van de auto maar omdat ik in er in rij dan kan ik hem verzekeren. Want ik zag wel bij carmeleon dat ze vragen naar de geb. datum van de bestuurder van de auto. Dat ben ik dus in dat geval.

Maar hoe zit dat dan met de bijtelling. Komt dat voor mijn rekening?
 
Hallo allemaal.

nieuw op het forum hier. Ik heb een vraagje.
Mijn zoon heeft een eenmanszaak, deze gaat omgezet worden naar een BV.

Nu heeft hij het idee om een tesla te willen kopen alleen hij heeft nog geen rijbewijs. Maar omdat het volgend jaar naar de 8% gaat wil hij nog het voordeel van de 4% behalen. Maar nu weet ik niet hoe dat zit met verzekeren. Kan dat op mijn naam of is dat zakelijk weer niet mogelijk? Ik hoop hier iets te mogen horen.
Beste Sannie,

1. Eigenaar
Bij een auto van de zaak is de zaak altijd eigenaar. Iedereen (bedrijf of prive persoon) mag een auto kopen, ook als je geen rijbewijs hebt.

2. Verzekering
De hoofdbestuurder moet verzekerd zijn. Als jij rijdt ipv jouw zoon, moet verzekering op jouw naam.
Overigens is een rijbewijs geen vereiste om auto te verzekeren. Zonder rijbewijs mag hij er alleen niet in rijden.

3. Bijtelling
Bij alleen werkverkeer betaalt niemand bijtelling.
Bij privégebruik: degene die gebruik maakt van de auto moet bijtelling betalen. Je geniet namelijk voordeel. In jullie geval zou ik neigen naar jouw zoon. Hij is directeur. Zodra hij rijbewijs heeft ga jij er niet meer in rijden. Dus hij heeft voordeel van de auto. Jij bent slechts de chauffeur :)
 
  • Like
Reactions: Tozz
Hmmm heb net een verzekeraar gebeld. Cameleon.
Zij gaven aan dat de auto op de bv moet komen en dat ik dan niet mijn schadevrije jaren mee kan nemen en dat je dan begint met 0 schade vrije jaren. Dat vind ik wel een dingetje. Ik heb zelf meer dan 18 jaar schadevrij op mijn naam staan en lever dat dan in en begin op 0. En dan gaat het denk ik wel een heel erg duur grapje worden.
 
Dat geldt voor een leaseauto.

Als je zelf een auto aanschaft en laat verzekeren is het - volgens mij- anders. Je schadevrije jaren kan je namelijk overdragen aan iemand anders, dus ook aan je zoon. De hoofdrijder zal verzekerd moeten zijn, dus als jij dat bent, kan je gewoon je schadevrije jaren gebruiken. Dat eigendom valt onder een BV maakt niet uit, een BV kan geen autorijden.
Ik zou een andere verzekeringsmaatschappij vragen (een wat grotere, Inshared bv heeft normaal gesproken de laagste prijzen) en duidelijk maken dat het geen lease betreft.
disclaimer: ik heb geen banden met Inshared, alleen mijn eigen ervaring.
 
Hmmm heb net een verzekeraar gebeld. Cameleon.
Zij gaven aan dat de auto op de bv moet komen en dat ik dan niet mijn schadevrije jaren mee kan nemen en dat je dan begint met 0 schade vrije jaren. Dat vind ik wel een dingetje. Ik heb zelf meer dan 18 jaar schadevrij op mijn naam staan en lever dat dan in en begin op 0. En dan gaat het denk ik wel een heel erg duur grapje worden.

Dit is volgens mij alleen wanneer jij je huidige verzekering (voor je eigen auto) niet stopzet. Doe je dat wel en is de Tesla je enige auto dan zou je de schadevrije jaren moeten kunnen meenemen. Misschien doet Carmeleon daar moeilijk over, maar er zijn zeker weten andere verzekeraars die dat niet doen. Wij doen toevallig binnenkort andersom, wij gaan van een leaseauto bij PON naar een zelf aangeschafte Tesla voor een collega. De schadevrije jaren kunnen we meenemen. PON stelt daarvoor een verklaring op.

Je kunt schadevrije jaren meestal niet meenemen als het je 2e autoverzekering is.

Echter, dat is hier niet relevant. Want uiteindelijk gaat je zoon er in rijden, en die heeft nog geen rijbewijs dus ook geen schadevrije jaren. Hij zal dus de eerst komende tijd een forse premie betalen omdat hij nou eenmaal die schadevrije jaren moet opbouwen. Daar ontkom je niet aan.

En ja, met 0 schadevrije jaren is een auto van +/- 60k duurder in de verzekering dan een 20 jaar oude Golf waar de meeste mensen hun eerste kilometers in maken :)
 
Ik heb vandaag ook contact gehad met promovendum en die kwam uit op rond de 60 euro per maand als de verzekering op mijn naam komt. Kijk dat vind ik dan best wel leuk klinken. Alleen als mijn zoon zelf zijn rijbewijs haalt dan moet de verzekering omgezet worden op zijn naam en dan begint hij dus wel op 0 en dan moet je denken aan 400 euro per maand. Echter ze verzekeren hem pas van 22 jaar en hij is nu 20. Ik ga ook nog even andere verzekeraars bellen maar dan weet ik nu in ieder geval wel dat er mogelijk heden zijn.
 
Ik heb vandaag ook contact gehad met promovendum en die kwam uit op rond de 60 euro per maand als de verzekering op mijn naam komt. Kijk dat vind ik dan best wel leuk klinken. Alleen als mijn zoon zelf zijn rijbewijs haalt dan moet de verzekering omgezet worden op zijn naam en dan begint hij dus wel op 0 en dan moet je denken aan 400 euro per maand. Echter ze verzekeren hem pas van 22 jaar en hij is nu 20. Ik ga ook nog even andere verzekeraars bellen maar dan weet ik nu in ieder geval wel dat er mogelijk heden zijn.
Dat bedoelde ik dus met:
Op enig moment zul je de verzekering om moeten zetten. Wel benieuwd wie hem dan gaat accepteren, met 0 schadevrije jaren en 0 jaren ervaring, en wat de premie gaat zijn.

Heb je een lopende verzekering op jouw naam die je hiervoor stop gaat zetten, zodat je je schadevrije jaren me kunt nemen? Want dat lijkt me wel een vereiste om op die lage premie uit te komen. Dit is gebruikelijk en ik kan me voorstellen dat de verzekeraar daarom vergeten is dit specifiek te vermelden.

Ik ben ook over gegaan op Carmeleon. Auto op BV, premie gebaseerd op schadevrije jaren van mij als bestuurder. Ik kreeg na een paar weken een waarschuwing dat als ik niet snel een royementsverklaring kon overleggen mijn premie alsnog omhoog zou gaan. Zover is het uiteraard niet gekomen wat die verklaring was al onderweg.
 
Dat bedoelde ik dus met:


Heb je een lopende verzekering op jouw naam die je hiervoor stop gaat zetten, zodat je je schadevrije jaren me kunt nemen? Want dat lijkt me wel een vereiste om op die lage premie uit te komen. Dit is gebruikelijk en ik kan me voorstellen dat de verzekeraar daarom vergeten is dit specifiek te vermelden.

Ik ben ook over gegaan op Carmeleon. Auto op BV, premie gebaseerd op schadevrije jaren van mij als bestuurder. Ik kreeg na een paar weken een waarschuwing dat als ik niet snel een royementsverklaring kon overleggen mijn premie alsnog omhoog zou gaan. Zover is het uiteraard niet gekomen wat die verklaring was al onderweg.

Klopt ik ben er dan wel vanuit gegaan dat ik mijn huidige auto weg doet. Dat is een oudje van 20 jaar.
IK heb zelf meer als 18 jaar op mijn naam staan vandaar die lage premie. Mijn zoon weet dat als hij zelf gaat rijden dat hij dan gigaveel gaat betalen.

echter nog een vraagje wat ik ben vergeten te vragen. Mag mijn partner wel in de auto rijden of is dat ook niet toegestaan?