Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model 3 zijwind gevoelig?

This site may earn commission on affiliate links.
Wat mij opvalt na een maand Model 3 rijden in de herfst, is dat de auto best wel zijwind gevoelig is. Vooral met wind schuin tegen is het echt meer dan wat ik de laatste auto’s gewend was.

Rij een LR RWD met 18” met wheelcovers en Dunlop winterbanden.

Zijn er meer mensen die dat opvalt? Zouden de wheelcovers hier negatieve invloed op hebben (net als met tijdrit fetsen)?
 
  • Informative
Reactions: jr_gn
Wat mij opvalt na een maand Model 3 rijden in de herfst, is dat de auto best wel zijwind gevoelig is. Vooral met wind schuin tegen is het echt meer dan wat ik de laatste auto’s gewend was.

Rij een LR RWD met 18” met wheelcovers en Dunlop winterbanden.

Zijn er meer mensen die dat opvalt? Zouden de wheelcovers hier negatieve invloed op hebben (net als met tijdrit fetsen)?
Wat je constateert klopt. Dit wordt veroorzaakt door de goede aërodynamische vorm van de 3. De S en de X hebben het ook.
Hoe beter een lichaam aërodynamisch is gevormd, hoe meer deze gaat 'zoeken' naar de minste weerstand.
Gewoon je stuur vasthouden en de auto zelf zijn weg laten zoeken. Je zult merken dat ie steeds zelf de rechte lijn weer vindt.
Dus krampachtig reageren op de geringste afwijking is niet zinvol.
Bij slecht aërodynamisch vormgegeven auto's wordt de langs stromende lucht letterlijk verscheurd. Die verstoring zorgt voor turbulentie die minder vat heeft op de auto.
De Autopilot vangt de benodigde koerswijzigingen prima op. Gisteren 400 km gereden, 98% op de AP1. Wat een eindeloos genoegen.
 
Kom uit een BMW 3 station en nu een paar maanden de model 3. Kan het niet bevestigen. Ondervind geen enkele zijwindgevoeligheid. Het enige dat ik merk van de windkracht en richting is het geluid in de auto. Verder zwalkt de auto zo veel in de rijstrook met de stuurautomaat aan dat ik zijwind waarschijnlijk niet eens zou merken.
 
Kom uit een BMW 3 station en nu een paar maanden de model 3. Kan het niet bevestigen. Ondervind geen enkele zijwindgevoeligheid. Het enige dat ik merk van de windkracht en richting is het geluid in de auto. Verder zwalkt de auto zo veel in de rijstrook met de stuurautomaat aan dat ik zijwind waarschijnlijk niet eens zou merken.
Je hebt een te nieuwe autopilot. AP1 houdt de S volkomen stabiel in de rijstrook. Je ziet autopilot bij harde zijwind continue sturen maar de S blijft mooi strak rechtuit rijden.
 
Kom uit een BMW 3 station en nu een paar maanden de model 3. Kan het niet bevestigen. Ondervind geen enkele zijwindgevoeligheid. Het enige dat ik merk van de windkracht en richting is het geluid in de auto. Verder zwalkt de auto zo veel in de rijstrook met de stuurautomaat aan dat ik zijwind waarschijnlijk niet eens zou merken.

Ik heb een AWd en die zijn sowieso minder (zij)wind gevoelig. Kom net uit Düsseldorf en gewoon op zomerbanden (is 11 graden) met 150 naar suc horst gereden in storm en regen. De ap doet het dan nog net bij 150 en echt niets van wind of regen gemerkt.

De AWd ligt als een strijkijzer op de weg. Veel Duitsers moesten voor me aan de kant.
 
  • Like
Reactions: JanG007
Bij slecht aërodynamisch vormgegeven auto's wordt de langs stromende lucht letterlijk verscheurd. Die verstoring zorgt voor turbulentie die minder vat heeft op de auto.
Zit hier een wetenschappelijke onderbouwing achter zitten? Het druist bij mij tegen alle gevoel in. Als het zo is als jij zegt, waarom geven ze auto's die hard moeten gaan (denk even F1 of zo) dan zo'n goeie stroomlijn mee? Op basis van wat jij zegt zou ik zeggen: beter een vierkante doos. Dan wordt de aanstormende lucht verscheurd en heeft die minder vat op de auto.

- edit - ik heb bewijs gevonden dat wat je zegt niet klopt: Manta standaard - Manta B modellen :D

upload_2019-12-11_21-27-11.png
 
Last edited:
Zit hier een wetenschappelijke onderbouwing achter zitten? Het druist bij mij tegen alle gevoel in. Als het zo is als jij zegt, waarom geven ze auto's die hard moeten gaan (denk even F1 of zo) dan zo'n goeie stroomlijn mee? Op basis van wat jij zegt zou ik zeggen: beter een vierkante doos. Dan wordt de aanstormende lucht verscheurd en heeft die minder vat op de auto.

- edit - ik heb bewijs gevonden dat wat je zegt niet klopt: Manta standaard - Manta B modellen :D

View attachment 487134
Het citaat van de Manta is marketingtaal.
Waarom ze auto's en vliegtuigen en bijv. recordfietsen een goede stroomlijn meegeven is om harder te gaan met minder vermogen. Maar dat maakt ze ook gevoelig voor veranderingen in windsterkte die onder een hoek binnenkomt.
Ik ben de initiatiefnemer van het ontwerp van de VeloTilt, een super gestroomlijnde fiets. Dit is een doorontwikkeling van de Velox, de recordracer waarmee studenten van de TU Delft in Battle Mountain in de VS elk jaar aan recordwedstrijden meedoen.
De ervaringen met de Veloxen komen erop neer dat de fiets te gebruiken is tot windkracht 1 tot 2. Daarboven is de fiets niet meer in de hand te houden. Met een niet gestroomlijnde fiets kun je tot iedere windsterkte blijven rijden.

Ook in de F1 hoor je de coureurs over wind klagen, zelfs als die maar enkele kilometers per uur toeneemt. Zij voelen dit direct aan de auto.
 
Het citaat van de Manta is marketingtaal.
Zou je denken? :p

Ik ben de initiatiefnemer van het ontwerp van de VeloTilt, een super gestroomlijnde fiets. Dit is een doorontwikkeling van de Velox, de recordracer waarmee studenten van de TU Delft in Battle Mountain in de VS elk jaar aan recordwedstrijden meedoen.
De ervaringen met de Veloxen komen erop neer dat de fiets te gebruiken is tot windkracht 1 tot 2. Daarboven is de fiets niet meer in de hand te houden. Met een niet gestroomlijnde fiets kun je tot iedere windsterkte blijven rijden.

VeloTilt%2BCV%2B-%2B2.jpg


Mooi hoor. Maar iets zegt mij dat jullie 'probleem' niet alleen met de stroomlijn te maken heeft maar ook met het relatief grote oppervlakte (van opzij gezien).

Ook in de F1 hoor je de coureurs over wind klagen, zelfs als die maar enkele kilometers per uur toeneemt. Zij voelen dit direct aan de auto.
Ja, dat heb je als je 250+ rijdt ....
 
Vandaag bij Code Oranje nog even gecheckt: rechtuit rijden kost enige moeite, AP heeft nog meer moeite. Code oranje toch wat overdreven..

Met windkracht 9 en de AP aan, geen enkel probleem. De auto 'werkt wel in de wind', maar de AP corrigeert voortdurend en goed en blijft keurig tussen de lijnen, i.t.t. de mede weggebruikers, die soms angstig je kant op komen in de wind. De Tesla rijdt gewoon heel relaxed, ook met storm overdwars. Heb onlangs ook met storm in een Ford Focus gereden. Daar moet je zelf hard werken i.p.v. dat de auto het voor je doet. Wat dat betreft is de Tesla echt heel goed en helpend.