Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model 3

This site may earn commission on affiliate links.
Ondertussen is er nog één element dat me doet twijfelen aan de Model 3.
Wanneer ik de technische gegevens van de Model 3 opzoek op internet, vind ik een curb weight (leeggewicht) van 1847 kg terug, en als Gross Vehicule Mass 2265 kg. Dat geeft dus een max belading van 418kg, wat ik erg weinig vind . Zelfs een BMW i3 haalt 440 kg.

Nu is in Europa de definitie van Curb Weight (Rijklaar gewicht) volgens de EU - norm = het gewicht van de wagen + een bestuurder van 75 kg + tank gevuld voor 90%, maar volgens de DIN-norm het echte leeggewicht van de wagen (dus zonder bestuurder). En ik weet niet welk gewicht Tesla aangeeft.

Ik heb vandaag contact genomen met een Tesla Store, en ik kreeg als antwoord dat de maximaal toegelaten lading 375 kg zou bedragen volgens de boorddocumenten/sticker in de wagen. Kan iemand dit eens voor me nakijken in zijn/haar Model 3, want terwijl ik 418 kg al erg weinig vind, is 375 kg voor het transporteren van 4 volwassenen onaanvaardbaar laag (bvb op reis, met enkele fietsen op de fietsendrager en wat bagage) en 5 volwassenen zo goed als onmogelijk (niet dat ik dat vaak doe, maar dat durft occasioneel wel eens gebeuren).

En ik ben niet geïnteresseerd in mensen die me zeggen dat ze al veel meer hebben geladen in hun model 3. Dat is heel fijn voor hen. Maar ik rijd graag correct verzekerd rond met de wagen.

mijn excuses voor de nogal nietszeggende titel, was ik effe vergeten te controleren
 
Beste Hippo,

Als ik naar de RDW gegevens kijk van mijn M3 LR-AWD zie in F2. Toegestande max. massa voertuig: 2305 kg. Massa ledig voertuig is 1831 kg. RDW heeft de auto dus "gekeurd" voor 2305 - 1831 = 474 kg aan personen + belading.
Kun je hier iets mee?
 
  • Like
Reactions: Hippogrief
Beste Hippo,

Als ik naar de RDW gegevens kijk van mijn M3 LR-AWD zie in F2. Toegestande max. massa voertuig: 2305 kg. Massa ledig voertuig is 1831 kg. RDW heeft de auto dus "gekeurd" voor 2305 - 1831 = 474 kg aan personen + belading.
Kun je hier iets mee?
Het ledig gewicht is lager dan massa rijklaar van RDW.
Gegeven 'massa rijklaar'
Op de kentekencard staat een andere gewichtsaanduiding dan op het papieren kentekenbewijs. Er wordt op de kentekencard gesproken over 'massa rijklaar' en niet meer over 'ledig gewicht'. Dit is de massa van het voertuig in bedrijfsklare (en onbeladen) toestand, inclusief koelvloeistof, smeermiddelen, brandstof (90% gevuld), reservewiel voor zover gemonteerd door de fabrikant, eventueel gereedschap en de bestuurder.
 
  • Helpful
Reactions: pati07
Het ledig gewicht is lager dan massa rijklaar van RDW.
Gegeven 'massa rijklaar'
Op de kentekencard staat een andere gewichtsaanduiding dan op het papieren kentekenbewijs. Er wordt op de kentekencard gesproken over 'massa rijklaar' en niet meer over 'ledig gewicht'. Dit is de massa van het voertuig in bedrijfsklare (en onbeladen) toestand, inclusief koelvloeistof, smeermiddelen, brandstof (90% gevuld), reservewiel voor zover gemonteerd door de fabrikant, eventueel gereedschap en de bestuurder.
Hoeveel weegt 78 kWh? :) of 90 % daarvan :)?
 
Op de RDW kentekencheck pagina van mijn M3 staat 1931 kg als massa rijklaar. Beschrijving Massa rijklaar op de RDW site heb ik als screenshot meegestuurd.
 

Attachments

  • Massa rijklaar.jpg
    Massa rijklaar.jpg
    114.4 KB · Views: 83
  • Informative
Reactions: Hippogrief
Dus zelfs de RDW gegevens verschillen van wagen tot wagen.
Maar afhankelijk van deze documenten is het dus 474 kg of 2305-1931+75=449 kg

En de gegevens op die sticker, dat berekent dus 2305-1931=374 kg, maar dat is dus maximale belading naast een bestuurder van 75 kg en een 90% volgeladen batterij.
Dank
 
Mijn SR+ heeft als max gewicht 2060kg vs 2305kg voor de LR AWD.
Met een motor minder, een kleinere batterij(lading) en maar een deel van het premium interieur (hoe zwaar is zo’n sub woofer eigenlijk) kan de SR+ dan toch 245kg extra lading meenemen. Of mis ik iets?
 
Neen dus. Want je Gross Vehicule Mass is dus lager, en het leeggewicht van de model 3 standard range plus zou 1611 kg zijn. Dat zou dus een max belading van 449 kg geven. Maar wederom : ik weet niet volgens welke norm dat leeggewicht in de opgezochte database is opgemeten

Kijk eens na wat er in je boorddocumenten staat: daar zou een leeggewicht of rijklaar gewicht moeten in staan.
Het eerste mag je zo aftrekken van je GVM, het tweede mag je nog eens 75 kg bij optellen.
 
  • Disagree
Reactions: Tezlaowner
M3 LR Dual motor:
1.847 kg = het leeggewicht van de auto, alle reservoirs gevuld (volgens handleiding)
1.931 kg = massa rijklaar volgens kentekenbewijs (dat is met een bestuurder erbij)
2.305 kg = technische maximale massa
Vermogen = 65 kW volgens kentekenbewijs :):):)

Een lege auto met volle reservoirs kan in ons geval dus gevuld worden met 458 kg aan personen+bagage
Gelukkig neemt dit niet toe tijdens het "tanken" :p

Indien gewenst kan ik vandaag even over 1 van de geijkte weegbruggen op het werk rijden ;)
 
  • Informative
Reactions: MrGG and MaSansky
Neen dus. Want je Gross Vehicule Mass is dus lager, en het leeggewicht van de model 3 standard range plus zou 1611 kg zijn. Dat zou dus een max belading van 449 kg geven. Maar wederom : ik weet niet volgens welke norm dat leeggewicht in de opgezochte database is opgemeten

Kijk eens na wat er in je boorddocumenten staat: daar zou een leeggewicht of rijklaar gewicht moeten in staan.
Het eerste mag je zo aftrekken van je GVM, het tweede mag je nog eens 75 kg bij optellen.
Ik lees wat je schrijft maar wat ik mis is dat de carrosserie en onderstel van de M3 SR+ niet veel anders is dan dat van de zwaardere M3 AWD en ik daarom verwacht dat een SR+ dan extra kan worden beladen met het gewicht van de onderdelen die er niet in zitten in vergelijking met de AWD. Of zitten er toch verschillen in de koets, het onderstel en de wielophanging?
 
Ik lees wat je schrijft maar wat ik mis is dat de carrosserie en onderstel van de M3 SR+ niet veel anders is dan dat van de zwaardere M3 AWD en ik daarom verwacht dat een SR+ dan extra kan worden beladen met het gewicht van de onderdelen die er niet in zitten in vergelijking met de AWD. Of zitten er toch verschillen in de koets, het onderstel en de wielophanging?
Je ziet dat ook bij andere merken, het leeggewicht van de specifieke uitvoering heeft niet direct een impact heeft op het laadvermogen. De ophanging bepaalt wat het laadvermogen van iedere uitvoering van een model, wanneer de wagen een hoger leeggewicht heeft krijg je gewoon een zwaarder toelaatbaar gewicht.
Bijvoorbeeld technische data van BMW 4 grancoupé (BMW 4 Serie Gran Coupé - Technische gegevens - BMW.nl)

BMW 418i : leeggewicht 1590 kg - Toelaatbaar gewicht 2070 kg - Laadvermogen 555 kg
BMW 430d : leeggewicht 1735 kg - Toelaatbaar gewicht 2215 kg - Laadvermogen 555 kg

Er zijn soms wel kleine verschillen
BMW 435d xDrive : leeggewicht 1825 kg - Toelaatbaar gewicht 2275 kg - Laadvermogen 525 kg,
BMW 430i : leeggewicht 1615 kg - Toelaatbaar gewicht 2115 kg - Laadvermogen 575 kg,
maar ik vermoed dat er ook wel wat wijzigingen zijn in de ophanging van die voertuigen.

Je ziet bij deze technische gegevens ook duidelijk de extra 75 kg laadvermorgen van de bestuurder terugkomen (2070-1590= 480 + 75 =555 kg).

Dus jouw Model 3 Standard Range + gaat een vergelijkbaar laadvermogen hebben, ook al is hij lager. Want je gebruikt dezelfde ophanging