Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model S/X refresh

This site may earn commission on affiliate links.
Wellicht een gekke vraag, maar kwam hier sinds deze week achter na wat praten met mede X-eigenaren die hier wel last van hebben (zelf niet van toepassing op situatie).

Waarom heeft een Model X Plaid, welke ruim 2.5 ton weegt en meer dan 1000 pk met zich meebrengt, eigenlijk maar een maximum te trekken massa van 2250 kilo?

Ter vergelijking: een Audi Q7 TFSI 55 E, zelfde gewicht met 1/3e aan pk mag een maximum te trekken massa van 3500 kilo hebben.

Is dit een "keuze" van Tesla, of heeft het een bekende reden?
 
Met een RN zou je in principe wel je sales advisor moeten kunnen bereiken. Op je bestelbevestiging staat een telefoonnummer dat je kan bellen, en die verbinden je met Tesla support, en dan kan je aangeven dat je graag contact wil met je sales advisor, en of die je kan mailen. Dat moet dan wel lukken voor meer informatie.

Heb je een Long Range of Plaid besteld? Normaal zou VIN allocation wel sneller zijn, maar misschien worden Long Range minder gebouwd want er hangt meer marge aan Plaid.
Kleine update. Levering juni-juli niet gehaald. Staat nu voor augustus-september. Half uur met Zuid-Oost aan de telefoon gehangen, maar ze kunnen op geen enkele manier duidelijkheid geven waarop dat dan gebaseerd is. Nog geen vin gekoppeld en ze hebben geen idee wanneer dit wel gaat gebeuren.
 
Kleine update. Levering juni-juli niet gehaald. Staat nu voor augustus-september. Half uur met Zuid-Oost aan de telefoon gehangen, maar ze kunnen op geen enkele manier duidelijkheid geven waarop dat dan gebaseerd is. Nog geen vin gekoppeld en ze hebben geen idee wanneer dit wel gaat gebeuren.
Kijk ook of er niet een identieke al op voorraad staat.

Mijn levering stond gepland op 27/6, maar op 26/6 kreeg ik in de voormiddag een telefoontje van Tesla dat de levering niet ging lukken want de auto stond nog in Baltimore. Snel mijn verzekeringsmakelaar gebeld, die op punt stond om het VIN in te schrijven. Mijn vrouw vond in tussentijd een identieke spec op voorraad, en bij Tesla kon men enkel zeggen dat ik enkel kon wisselen als ik de bestelde VIN zou annuleren en een nieuwe bestelling op de nieuwe VIN op voorraad zou nemen. Ik zou wel mijn €250 kwijt zijn, maar er zat 7K korting op de auto op voorraad.

Nog een beetje spannend geweest om de renting over te zetten op de nieuwe bestelling, maar vrijdag 30/6 om 17u werd de auto uit voorraad geleverd, en ik kreeg dus 7K korting én 20000 referral credits ipv 2000.
 
Kijk ook of er niet een identieke al op voorraad staat.

Mijn levering stond gepland op 27/6, maar op 26/6 kreeg ik in de voormiddag een telefoontje van Tesla dat de levering niet ging lukken want de auto stond nog in Baltimore. Snel mijn verzekeringsmakelaar gebeld, die op punt stond om het VIN in te schrijven. Mijn vrouw vond in tussentijd een identieke spec op voorraad, en bij Tesla kon men enkel zeggen dat ik enkel kon wisselen als ik de bestelde VIN zou annuleren en een nieuwe bestelling op de nieuwe VIN op voorraad zou nemen. Ik zou wel mijn €250 kwijt zijn, maar er zat 7K korting op de auto op voorraad.

Nog een beetje spannend geweest om de renting over te zetten op de nieuwe bestelling, maar vrijdag 30/6 om 17u werd de auto uit voorraad geleverd, en ik kreeg dus 7K korting én 20000 referral credits ipv 2000.
Ge moet niet schoon zijn om geluk te hebben
 
Goed dat ik ook weer eens op het forum kijk. Ik heb ook een Baltimore probleem 😁😁, Model S Longe Range.
Aanvankelijk besteld in nov '21. Zou eind 22 geleverd worden, maar werd vertraagd naar Q123, toen vanwege mijn Ultra Red kleur inpassing (vermoedelijk) naar Q223. Dat gaf me wel HW4 (moest ik op de site accepteren). Auto staat vanaf ongeveer half juni in Baltimore. Ik heb wel sinds mei 2023 een VIN. Heb zelfs een nieuwe bestelling kunnen doen om de 3 jaar SuC te kunnen krijgen (wel 3K extra betaald...). De VIN staat overigens niet (meer) in de app, en een delivery prognose ook niet.
Via Sales hoor ik de laatste updates, er is nu een prognose voor een schip in augustus met aankomst begin september.

Heb via Marinetraffic een beetje zitten zoeken en de eerste Hoegh die deze kant op komt is de Hoegh Trader, die komt ergens 20 augustus aan, dus dat lijkt dan weer wat vroeg (mag hopen...)
 
Waarschijnlijk oud nieuws voor jullie, de nieuwe X laadt heel veel sneller dan de oude. We zijn nu in Frankrijk en bij elke supercharger zijn we na 15-20 minuten al klaar. Heel fijn en een mooie upgrade t.o.v. de “oude” X uit 2018.

Ook de geventileerde stoelen en het nieuwe scherm (incl achterin) worden gewaardeerd door de familie 😀

Wel even opletten dat je v3 of nieuwere superchargers kiest anders is 145kW de max.

Nieuw:

IMG_7566.jpeg


Oud:
IMG_7567.jpeg
 
Waarschijnlijk oud nieuws voor jullie, de nieuwe X laadt heel veel sneller dan de oude. We zijn nu in Frankrijk en bij elke supercharger zijn we na 15-20 minuten al klaar. Heel fijn en een mooie upgrade t.o.v. de “oude” X uit 2018.

Ook de geventileerde stoelen en het nieuwe scherm (incl achterin) worden gewaardeerd door de familie 😀

Wel even opletten dat je v3 of nieuwere superchargers kiest anders is 145kW de max.

Nieuw:



Oud:
Dit enkel wat betreft het superchargen. Bij een normale laadpaal is de maximale snelheid volgens de specs en volgens mijn collega welke nu eigenaar is van een nieuwe X Plaid slechts 16A, waar dit 24A was bij zijn oude X en mijn 2018 S.

Vervolgens Tesla gebeld, immers dacht hij dat dit om een fout gaat. Maar Tesla bevestigde dat 16A de max is. Vrij apart, gezien de oude X uit 2018 wel 24A aan kan.
 
Dit enkel wat betreft het superchargen. Bij een normale laadpaal is de maximale snelheid volgens de specs en volgens mijn collega welke nu eigenaar is van een nieuwe X Plaid slechts 16A, waar dit 24A was bij zijn oude X en mijn 2018 S.

Vervolgens Tesla gebeld, immers dacht hij dat dit om een fout gaat. Maar Tesla bevestigde dat 16A de max is. Vrij apart, gezien de oude X uit 2018 wel 24A aan kan.
De eerste serie Model S zelfs 3x32A ofwel 22kW. Maar goed, wanneer heb je dat nu echt nodig?
 
  • Like
Reactions: FransDH
De eerste serie Model S zelfs 3x32A ofwel 22kW. Maar goed, wanneer heb je dat nu echt nodig?
Hmmm, als je de hele dag op de zaak blijft is 16A voldoende. Echter, als je nog wel eens afspraken tussendoor hebt is 24A wel prettig t.o.v. de 16A. Dat scheelt wel wat uren. Toch opvallend dat een ouder model dit wel kan, maar een gloednieuwe Plaid niet. Goed, daar is het snelladen weer vele malen sneller.
 
Hmmm, als je de hele dag op de zaak blijft is 16A voldoende. Echter, als je nog wel eens afspraken tussendoor hebt is 24A wel prettig t.o.v. de 16A. Dat scheelt wel wat uren. Toch opvallend dat een ouder model dit wel kan, maar een gloednieuwe Plaid niet. Goed, daar is het snelladen weer vele malen sneller.
Later was dit een optie en niet meer tot 32A maar tot 24A of was dit van den beginne al een optie ?
 
Hmmm, als je de hele dag op de zaak blijft is 16A voldoende. Echter, als je nog wel eens afspraken tussendoor hebt is 24A wel prettig t.o.v. de 16A. Dat scheelt wel wat uren. Toch opvallend dat een ouder model dit wel kan, maar een gloednieuwe Plaid niet. Goed, daar is het snelladen weer vele malen sneller.
Als je voor jouw afspraken moet bijladen (meer dan 400km dus), dan is een koffiepauze aan de SuC meer dan aan te raden.
 
met mijn vorige S uit 2015 laadde ik thuis op 3x16A tegen 49km per uur.
met de nieuwe S refresh is dat op dezelfde laadpaal 65 a 66km per uur
Omdat ie zuiniger is.

Het is inderdaad een beetje omdenken, maar 3x16A op de nieuwe S en X is inderdaad geen straf. Batterij vult misschien niet zo snel, maar hij gaat er wel verder mee.
 
Vandaag wordt eindelijk de Model X Refresh keyfob bezorgd vanuit de US - was echt helemaal klaar met de non-functionaliteit van het pasje of het moeten pakken van mijn telefoon om een deur op afstand te openen/sluiten.

Fingers crossed dat het werkt :)
 
Vandaag wordt eindelijk de Model X Refresh keyfob bezorgd vanuit de US - was echt helemaal klaar met de non-functionaliteit van het pasje of het moeten pakken van mijn telefoon om een deur op afstand te openen/sluiten.

Fingers crossed dat het werkt :)
ehhh, waarom moet je je telefoon pakken? Met je tel in je zak gaat de auto vanzelf open en ook weer dicht als je wegloopt? Ik heb de keyfob geen seconde gemist
 
ehhh, waarom moet je je telefoon pakken? Met je tel in je zak gaat de auto vanzelf open en ook weer dicht als je wegloopt? Ik heb de keyfob geen seconde gemist
Ehhhh:

- Kofferbak open doen op afstand met handen vol (tassen). Makkelijk met sleutel in je zak, onmogelijk met telefoon.
- Achterdeuren open doen op afstand als het regent
- Alle deuren tegelijk open of dicht doen
- Frunk open doen

Moet ik door gaan?
 
Ehhhh:

- Kofferbak open doen op afstand met handen vol (tassen). Makkelijk met sleutel in je zak, onmogelijk met telefoon.
- Achterdeuren open doen op afstand als het regent
- Alle deuren tegelijk open of dicht doen
- Frunk open doen

Moet ik door gaan?
dag mag :)

Geldige punten voor de MX denk ik waar MS rijders waarschijnlijk niet meteen aan denken. Ik heb het nog niet gemist op de MS. Het wennen aan het opendoen van de chargeport met de app of drukken op het klepje ipv de sleutel te gebruiken was bij mij de grootste aanpassing. Naast het unlocken van de chargeport smorgens.
 
dag mag :)

Geldige punten voor de MX denk ik waar MS rijders waarschijnlijk niet meteen aan denken. Ik heb het nog niet gemist op de MS. Het wennen aan het opendoen van de chargeport met de app of drukken op het klepje ipv de sleutel te gebruiken was bij mij de grootste aanpassing. Naast het unlocken van de chargeport smorgens.

Zijn uiteraard allemaal "kleine" puntjes, de auto zelf wanneer je achter het stuur zit functioneert meer dan prima zonder keyfob. Enkele andere punten die ik mis door ontbreken af-fabriek sleutel:

- Even snel auto ontgrendelen voor ander persoon die reeds naast de auto staat, zonder telefoon te ontgrendelen/app te zoeken/2 acties in app te moeten doen.
- Chargeport idd (voor non-Tesla oplaadpunten, anders volstaat knopje op charger zelf uiteraard).
- "Noodknop" voor wanneer de kofferbak te ver open neigt te gaan (app heeft een delay tov sleutel).
- Veel makkelijker om zelf deur open te doen wanneer (om welke reden dan ook) bluetooth auto-open weigert. Zeker wanneer het hard regent is het redelijk vervelend om Tesla pasje uit mijn portemonnee te vissen :).
- In de tijd dat Summon nog werkte (hurray v4 hardware), summon naar voren/achter met sleutel ipv app.
 
Ik heb in deze thread wat zitten zoeken maar vind niets over winterbanden. In de nieuwe Model S is de maat van de banden achteraan nu verschillend dan vooraan. Ik zou over enkele maanden een nieuwe Model S (met 19 inch banden) willen kopen en vraag me af wat ik nog kan aanvangen met mijn oude 19 inch winterset. Ik zou er in de winter mee naar Scandinavië willen mee rijden, maar volgens Noorse vrienden zijn de standaard winterbanden (Sottozero’s) niet goed genoeg voor het hoge noorden. Ze raden Nokian R5 aan voor ijs en sneeuwsituaties. Enig idee of ik mijn oude 19inch wielen zou kunnen gebruiken met Nokian R5’s op een nieuwe Model S. Ik zou die dan enkel gebruiken in zeer winterse omstandigheden en de rest van de winter sottozero’s gebruiken.
Bij navraag bij Tesla service werd gezegd dat er nieuwe velgen nodig waren voor een winterset, maar mischien was dat een commercieel antwoord.