Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model S/X refresh

This site may earn commission on affiliate links.
Ik heb in deze thread wat zitten zoeken maar vind niets over winterbanden. In de nieuwe Model S is de maat van de banden achteraan nu verschillend dan vooraan. Ik zou over enkele maanden een nieuwe Model S (met 19 inch banden) willen kopen en vraag me af wat ik nog kan aanvangen met mijn oude 19 inch winterset. Ik zou er in de winter mee naar Scandinavië willen mee rijden, maar volgens Noorse vrienden zijn de standaard winterbanden (Sottozero’s) niet goed genoeg voor het hoge noorden. Ze raden Nokian R5 aan voor ijs en sneeuwsituaties. Enig idee of ik mijn oude 19inch wielen zou kunnen gebruiken met Nokian R5’s op een nieuwe Model S. Ik zou die dan enkel gebruiken in zeer winterse omstandigheden en de rest van de winter sottozero’s gebruiken.
Bij navraag bij Tesla service werd gezegd dat er nieuwe velgen nodig waren voor een winterset, maar mischien was dat een commercieel antwoord.
Uit een interne nota...MS niet compatibel
Screenshot_20230804_170619_WhatsApp.jpg
 
  • Like
  • Informative
Reactions: wooter and NicoV
Later was dit een optie en niet meer tot 32A maar tot 24A of was dit van den beginne al een optie ?
Dubbele lader (want dat was het) was altijd een optie. Later verdween de optie en had je inderdaad 24amp.

Met de gestegen actieradius en vooral het dichtmazige supercharge netwerk heb je dat tegenwoordig niet meer nodig.

In den beginne had je alleen in Noorwegen en Nederland superchargers (en volgens mij maar 3 stuks in heel Nederland).
 
vandaag contact gehad met een sales rep van Tesla om te kijken voor een nieuwe of voorraad Model X. mijn vraag was of het bekend is of hardware 4.0 er op zit. Ze zei dat zowel voor de voorraad modellen het duidelijk was bij levering maar ook bij nieuw bestelde Model X. Ze gaf aan dat zelfs voor de nieuwe bestelde modellen het niet met zekerheid gezegd kan worden of het hardware 4.0 heeft. Ik weet dat je het kan zien aan de rode stip in de camera's o.a. maar alle nieuwe leveringen zijn sowieso toch 4.0? En is het nu echt zo dat tesla niet kan zien in de systemen voor een voorraad model. Ik vind dat een beetje moeilijk om te geloven.
 
Te leuk deze discussie.

ben vooral een meelezer, maar deze dialoog gaat precies zo over waar ik op dit moment mee bezig ben dat ik me maar ga mengen ;).

In het kort: vanaf dec 2013 enthousiast Tesla rijder:
- eerst een Model S (met van die zitjes helemaal achterin)
- nu een Model X - 7 zitter

december loopt de lease af van de huidige en ga ik over tot aanschaf. De keuze is voor mij nu beperkt tot
- huidige model x uit de lease kopen
- model X plaid en dus 6 zitter
- model X - 7 zitter (en dus geen plaid)
- BMW X5 50e

Luxe problemen, I know :). Ik ben van oudsher echt petrolhead en de BMW is echt een gave auto, toch voelt het als achteruitgang om weer naar hybride over te schakelen. Komende zaterdag een proefrit met de Plaid, waarbij ik vooral nieuwsgierig ben naar:
- verschil qua kwaliteit / interieur in vergelijking tot 2018 model X
- 6 zitter ipv 7

Ik ga rijden met mijn 3 (deels bijna) tiener kids, dus zal de ervaringen delen. Vooral die van de 3e zitrij, of die volgens de kids voldoet :).

Als er andere / betere inzichten zijn rondom 6 of 7 zits met 3 tienerkinderen hoor ik dat graag!

Groet van Björn

Iets later dan verwacht dan toch een update!

eerste conclusie; het wordt geen hybride, voelt teveel old school na 8 jaar tesla (MS en MX) rijden.

Blijft over nieuwe MX (plaid) en ga toch ook nog even rijden met de Lotus.. maar neig zeker naar de MX.

Overweging om voor nieuwe MX te gaan is dat ik best wat verwacht van de betere range icm sneller laden. As we speak op de terugweg van Italië en dan is dat toch best ver met een 2018 MX (op 22”).. 125kw laden maximaal en minimaal qua hoe lang dat blijft..

iemand hier die de overstap heeft gemaakt van MX en zijn laadervaringen kan delen? Is het inderdaad een (stuk) beter?

Thx!
 
Verwacht niet zo snel refresh van refresh modellen
De huidige S/X is ondertussen al een jaar of 3 oud. Het zou me verwonderen moest een major refresh nog 2 jaar ver zijn.
Sowieso zijn er updates op het huidige model in aantocht. Op de laatste US versies zit bv. een helderder vensterdak. Dat kan al een verschil zijn met de batch die dit kwartaal in EU toekomt en de resterende inventory modellen van de Q2 batch.
 
Ik ben van een 2017 MX 100D naar 2023 MX Plaid gegaan. Vroeger moesten we 4x 40' laden op 1000km, nu 2x40'. Gaat echt wel hard, en scheelt dus aanzienlijk in reistijd.

Doe je effectief 500km tussen 2 laadsessies met een Model X? Hoeveel percent laad je dan bij? Ik ben aan het uitkijken om een nieuwe Model S te kopen tegen maart (dan loopt de garantie op mijn battery pack af), en begin nu te twijfelen of ik niet beter een Model X zou kopen. Ik zou vooral wat meer range willen dan de huidige 300km (in de praktijk) op mijn oude S om ter plaatse op vakantie minder afhankelijk te zijn van lokale laadinfrastructuur.
 
Doe je effectief 500km tussen 2 laadsessies met een Model X? Hoeveel percent laad je dan bij? Ik ben aan het uitkijken om een nieuwe Model S te kopen tegen maart (dan loopt de garantie op mijn battery pack af), en begin nu te twijfelen of ik niet beter een Model X zou kopen. Ik zou vooral wat meer range willen dan de huidige 300km (in de praktijk) op mijn oude S om ter plaatse op vakantie minder afhankelijk te zijn van lokale laadinfrastructuur.
300-350 km kennelijk. 2x laden is 3 stints.
 
  • Helpful
Reactions: NicoV