Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model S/X refresh

This site may earn commission on affiliate links.
Is er nog iemand die het best ironisch vindt dat Tesla het stukgaan van LED-lampen normaal vindt, maar dat het blijkbaar wel één van de eerste punten is waar ze naar kijken voor de gegarandeerde restwaarde. Het lijkt wel alsof ze weten dat ze bij bijna elke auto het te betalen bedrag omlaag kunnen halen omdat hun eigen lampen het toch niet lang volhouden.
Ze beginnen het in de keuring ook te weten. Vorig jaar ben ik er nog door geraakt met 1 gedeeltelijk kapotte DLR.
 
Vandaag mijn Model S mogen gaan ophalen. Het is onze 3e Tesla nu, en deze keer hebben we (volgens ons) echt pech met de wagen.
  • 2 blutsen in de wagen (kleintjes, maar toch, het is een nieuwe wagen)
  • Over heel de wagen zit er hier en daar stofdeeltjes onder de lak. De persoon van delivery liet de auto wel meteen polieren, maar stof onder de lak krijg je er zo niet uit natuurlijk...
  • Kras op 1 van de koplampen
  • Kras op de buitenkant voorruit (op zwart gekleurde deel dus heel zichtbaar)
  • Grote kras op binnenkant van voorruit
  • Kras op 1 van de velgcovers (19" wielen)
  • Piano zwart deel dat over de breedte van de koffer loopt met letters TESLA erop hangt los langs 1 kant en de andere kant lijkt elk moment los te kunnen komen
  • Zwarte trim aan passagiersdeur is een stuk lak kwijt (is dus als een wit stipje zichtbaar)
  • Er waren witte (stift?) markeringen op de zwarte diffuser (of hoe dat ook heet), dit hebben ze er met alcohol wel meteen afgekregen zonder sporen.
  • Houten schuifje in interieur is volledig bekrast, en hoor je ook echt schuren als je het open of toe doet
  • Kras op de armsteun van passagier
  • olie? vlekken op gordel achterbank (lijkt op olie of vet-vlekken)
  • kreuk in de rugleuning van 1 van de zitplaatsen achteraan (alsof de stof niet strak getrokken is geweest voor ze vastgestitched werd
Deze punten werden allemaal mooi genoteerd door de delivery persoon, heb er dan ook vertrouwen in dat ze dit wel zullen oplossen (gewoon een bummer dat ik er waarschijnlijk heel wat tijd mee zal verliezen)

Echter wat me bij aflevering niet was opgevallen maar wat me ook niet echt lijkt te kloppen is het volgende. Alle rubberen seals (rond portieren, glazen dak, frunk, ...) lijken veel imperfecties te hebben. Ze starten bvb. mooi achter de ruit, maar iets hoger steken ze over de ruit etc. Of bij de frunk ligt de rubberen seal langs 1 kant mooi onder de panelen, maar de andere kant steekt die er bovenuit. Mijn vraag is dus naar huidige Model S (refresh) owners, of dit "normaal" is (zie foto's)


View attachment 976387View attachment 976388View attachment 976389View attachment 976390

Vervelend zo veel cosmetische missers. Een enorm contrast met de staat van mijn auto. Alleen bovenaan de achterklep zit een afsluitstrip wat scheef, maar zonder consequenties. Jouw issues lijken me niet normaal. Ik vrees dat degene die de rubberen strips heeft aangebracht een off day had, of ongeschikt is voor dit werk. Maar ook quality control zat te slapen. Het lijkt me wel dat dit te herstellen is maar het blijft ergerlijk. Soms vraag ik me af er daar medewerkers zijn die tijdens werktijd vooral bezig zijn de beurskoers te checken.
 
  • Like
Reactions: Wout_
De sporen van de roadtrip...
20230925_201725.jpg

zijn alweer weggewerkt.
20230926_140326.jpg

Net terug van onze eerste roadtrip met de Model S refresh. Naar Vélez-Málaga en terug. Goed voor 4508 km en een verbruik van 917kWh. Terug gekeerd in 2 dagen. Telkens van 8:00uur tot iets voor 20:00uur
98% op AP gereden ( zonder zou me dit maar moeilijk lukken) AP werkte super. Een paar keer dat hij ongewenst dreigde om een afrit te nemen, maar dit was opgelost toen ik op NoA reed. Wel greep hij diverse malen in tijdens het inhalen van een wagen of vrachtwagen, wanneer deze te dicht bij de lijn kwamen.
20230925_195058.jpg
 
Net terug van onze eerste roadtrip met de Model S refresh. Naar Vélez-Málaga en terug. Goed voor 4508 km en een verbruik van 917kWh. Terug gekeerd in 2 dagen. Telkens van 8:00uur tot iets voor 20:00uur
98% op AP gereden ( zonder zou me dit maar moeilijk lukken) AP werkte super. Een paar keer dat hij ongewenst dreigde om een afrit te nemen, maar dit was opgelost toen ik op NoA reed. Wel greep hij diverse malen in tijdens het inhalen van een wagen of vrachtwagen, wanneer deze te dicht bij de lijn kwamen.
Met mijn Model S 90D van 2016 had ik 186Wh/km tijdens onze 3250 km trip naar Zuid Frankrijk...
19 inch velgen weliswaar.
 
Met mijn Model S 90D van 2016 had ik 186Wh/km tijdens onze 3250 km trip naar Zuid Frankrijk...
19 inch velgen weliswaar.
De Classic S die met ons op de heenweg mee reed had ook een verbruik van rond de 190Wh/ km ik denk wel dat we met een redelijk verbruik binnen zaten. Mijn zetel en het interieur koelen terwijl mijn echtgenote de zetelverwarming op 3 had staan voor haar rug. AP rijden verbuikt ook meer dan gewoon rijden. In ieder geval ligt mijn verbruik eenstuk lager dan bij mijn vorige MS
 
  • Like
Reactions: PeterSZ and job-lek
Mijn wagen is deze week 2 dagen binnen geweest voor de vervanging van de computer. Dit om het GPS probleem op te lossen.
Nog maar 2 dagen de wagen terug en tot nu toe werkt de GPS. Maar nog wat vroeg om te zeggen of het definitief is opgelost omdat GPS vroeger ook gewerkt heeft en dan plots niet. Maar voorlopig werkt dat wel.

Nu heb ik wel iets anders .... Bij de laatste twee ritten maakt de wagen een irritant lawaai wanneer je traag rijdt of stil staat. Het lijkt de koeling van de batterij maar het is een heel irritant geluid. Voordat mijn wagen bovenstaande service interventie heeft gehad heb ik dat nooit gehoord.
En eenmaal ik boven de +- 30 km/h rijdt verdwijnt het geluid.
Eerste keer dat ik het hoorde was zelfs toen ik mijn steam aan het installeren was na aankomst van een rit. En zodra ik de deur opende verdween het geluid, als ik de deur sloot kwam het terug zolang ik in de auto bleef zitten. Als ik uitstapte was het gedaan. Zeer raar. Het lijkt op de koeling van de batterij, maar veel irritanter. En rare is dat ik het voor de service interventie nooit heb vastgesteld.

Iemand anders die hier ook last van heeft?
 
De sporen van de roadtrip...
View attachment 977274
zijn alweer weggewerkt.
View attachment 977273
Net terug van onze eerste roadtrip met de Model S refresh. Naar Vélez-Málaga en terug. Goed voor 4508 km en een verbruik van 917kWh. Terug gekeerd in 2 dagen. Telkens van 8:00uur tot iets voor 20:00uur
98% op AP gereden ( zonder zou me dit maar moeilijk lukken) AP werkte super. Een paar keer dat hij ongewenst dreigde om een afrit te nemen, maar dit was opgelost toen ik op NoA reed. Wel greep hij diverse malen in tijdens het inhalen van een wagen of vrachtwagen, wanneer deze te dicht bij de lijn kwamen.
View attachment 977275
Ziet er goed uit en mooie trip.
Wat voor een snelheid reed je ongeveer ?
We stappen morgen in de auto voor onze eerst lange rit met de S plaid naar Toscane.
Ik ben al een paar keer met gewone S en X 100D van 2019 naar Calabrië geweest maar zie vooral uit naar de wegligging van de nieuwe S :)
 
Het GPS probleem van mijn wagen is nog steeds niet opgelost. Vorige week is de computer vervangen, heeft een week gewerkt deze ochtend blijft de GPS Locatie weer hangen. Weer een service ticket aangevraagd.

Ondertussen is de wagen hiervoor al 4 keer binnen geweest.
GPS antenne vervangen, computer vervangen, ....

Denk dat ik toch maar eens een officiele ingebrekestelling ga sturen ....
 
  • Informative
Reactions: job-lek
Het GPS probleem van mijn wagen is nog steeds niet opgelost. Vorige week is de computer vervangen, heeft een week gewerkt deze ochtend blijft de GPS Locatie weer hangen. Weer een service ticket aangevraagd.

Ondertussen is de wagen hiervoor al 4 keer binnen geweest.
GPS antenne vervangen, computer vervangen, ....

Denk dat ik toch maar eens een officiele ingebrekestelling ga sturen ....

Gaat dat het GPS-probleem wel oplossen?
 
Het GPS probleem van mijn wagen is nog steeds niet opgelost. Vorige week is de computer vervangen, heeft een week gewerkt deze ochtend blijft de GPS Locatie weer hangen. Weer een service ticket aangevraagd.

Ondertussen is de wagen hiervoor al 4 keer binnen geweest.
GPS antenne vervangen, computer vervangen, ....

Denk dat ik toch maar eens een officiele ingebrekestelling ga sturen ....
Bijzonder probleem, blijkbaar zit 't 'm toch ergens anders in. Denk aan een onstabiele voeding naar de GPS antenne of een slechte aarding. Ik zou beginnen bij de antenne en daar gaan meten maar of Tesla monteurs op dat niveau kunnen diagnosticeren weet ik niet. Klinkt ale een leuk project toch @Gtech ?
 
Vandaag contact via Tesla service gehad ( special thanks to @Xfrank ) en nu zou er zijn vastgesteld dat er een interference probleem zijn vastgesteld.
Aangezien ik zelf niets in de auto heb liggen dat dit kan veroorzaken moet het probleem gewoon door de wagen zelf worden veroorzaakt.

Maar dat had ik tijdje geleden ook al eens doorgeven aan Tesla service.
Hier op het forum gevonden dat de interieur camera voor inteference kon zorgen en bij sommige de camera was vervangen en het dan was opgelost.
Nu ook nog doorgegeven dat er in de US een updated GPS antenne is omdat de huidige zelf voor een probleem kon zorgen. "it was the shielding of the hardware that is causing the issue"

Ben ervan overtuigd dat er nu wel na mijn opmerkingen zal worden geluisterd en het probleem hopelijk definitief kan worden opgelost.

en @Right_Said_Fred een ingebrekestelling zal het probleem niet oplossen, maar kan er wel voor zorgen dat het wordt opgelost.
Als het na meer dan 5 maand en 4 nutteloze service bezoeken nog niet is opgelost moet je soms eens gaan dreigen.
Het is niet enkel gewoon de navigatie die dan onbruikbaar is, maar ook autosteer (of hopelijk FSD) waarvoor er betaald is en dat niet of slecht werk.
Heb al paar keer gehad dat GPS wel werkt maar er dan ineens enkele meters naast zit en hij denkt plots op een zijstraat te rijden ipv op de autostrade. Hierdoor gaat hij dan plots op de rem staan omdat hij denkt maar 50 km/h te mogen rijden ipv 120 km/h. Dit is dan toch wel een serieus veiligheidsprobleem! Maar hopelijk is dat niet nodig en is het 5de keer goeie keer.
 
Als GPS blijft hangen, kan het ook zijn dat de signalen van de snelheidsmeter niet door komen, en de auto dus van GPS wel beweging krijgt maar volgens zijn snelheidsmeter niet beweegt.

En misschien heeft de snelheidsmeter dan voorrang want iets meer nauwkeurig?
 
@Right_Said_Fred een ingebrekestelling zal het probleem niet oplossen, maar kan er wel voor zorgen dat het wordt opgelost.
Als het na meer dan 5 maand en 4 nutteloze service bezoeken nog niet is opgelost moet je soms eens gaan dreigen.

Dat dreigen lijkt me op z’n plaats (en effectief) als ze hadden gezegd: ‘we kunnen er niets aan veranderen, u moet er maar mee leren leven’. Maar als er nog zeer recentelijk opnieuw is geprobeerd het probleem op te lossen, dan heeft het volgens mij nog niet zo veel zin. Al begrijp ik best waar het vandaan komt, het moet frustrerend zijn.
 
Nu heb ik wel iets anders .... Bij de laatste twee ritten maakt de wagen een irritant lawaai wanneer je traag rijdt of stil staat. Het lijkt de koeling van de batterij maar het is een heel irritant geluid. Voordat mijn wagen bovenstaande service interventie heeft gehad heb ik dat nooit gehoord.
En eenmaal ik boven de +- 30 km/h rijdt verdwijnt het geluid.
Eerste keer dat ik het hoorde was zelfs toen ik mijn steam aan het installeren was na aankomst van een rit. En zodra ik de deur opende verdween het geluid, als ik de deur sloot kwam het terug zolang ik in de auto bleef zitten. Als ik uitstapte was het gedaan. Zeer raar. Het lijkt op de koeling van de batterij, maar veel irritanter. En rare is dat ik het voor de service interventie nooit heb vastgesteld.

Iemand anders die hier ook last van heeft?
Is het niet gewoon het verplichte geluid dat je auto moet produceren als je onder de 30 km/u rijdt?
 
  • Like
Reactions: DamascuS75D
Lopen de refresh modellen achter met updates? Mijn oude MX heeft de afgelopen weken verschillende updates gekregen. De nieuwe niks. Beide staan op "advanced" (of hoe die setting dan ook exact heet) met het ontvangen van updates..