Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model S/X refresh

This site may earn commission on affiliate links.
Ik heb ook zoiets. Komt doordat je er bij instappen iets langs schuurt als je stuur iets naar links staat.
Daarmee preventie ook helder:
Na parkeren stuur iets naar rechts zetten.

#Simple
En helpt de ‘easy entry’ optie daar niet bij?
Die heb ik aanstaan. Dan gaat bij in/uitstappen de stoel naar achter en trekt het stuur in. Zodra je de versnelling kiest of pincode hebt ingevoerd gaat alles naar de ingestelde positie.
 
Ik heb ook zoiets. Komt doordat je er bij instappen iets langs schuurt als je stuur iets naar links staat.
Daarmee preventie ook helder:
Na parkeren stuur iets naar rechts zetten.

#Simple

Of een ring aan de linker hand. Dat lijkt het enige waarmee je zulke schade kunt krijgen. Ik kan me niet voorstellen dat je met langsschurende kleding dit voor elkaar krijgt.
 
Of een ring aan de linker hand. Dat lijkt het enige waarmee je zulke schade kunt krijgen. Ik kan me niet voorstellen dat je met langsschurende kleding dit voor elkaar krijgt.
IMG_5385.jpeg

Heeft niets met ringen te maken, aangezien elke hoek van het stuur hieronder te lijden heeft.
 
  • Like
Reactions: rmaz
Vraag aan de Model X / S Refresh eigenaren.

Heeft iemand anders ook al last van loslatend leer op het stuur (bij mij op de 9 uur positie)? Ga er straks een service afspraak voor inschieten, maar wellicht al wat ervaringen op het forum van hoe Tesla hier mee omgaat (en of het überhaupt op te lossen is zonder after-market stuurbekleding).
Hier nog geen enkel issue na 7.000 km. Mogelijke kunnen ringen/juwelen wel wat schade veroorzaken, maar daar zou de bekleding op moeten voorzien zijn.

EDIT: ik zie net de bijgevoegde foto’s… o jee, ik ben het volledig dat dit echt niet zou mogen!!! Benieuwd hoe het SC daarmee omgaat.
 
Helemaal mee eens dat een stuur hiertegen bestand moet zijn, ook als iemand ringen draagt.

Maar bedenk wel dat Tesla een voorloper is met de yoke. De traditionele ronde sturen hebben door hun vorm geen scherpe hoeken, de yoke wel. Tesla is druk lerende hoe om te gaan met de extra belasting voor de bekleding die dit oplevert. Ze gaan dan ook alle yokes met schade gratis vervangen maar willen uiteraard wel zeker weten dat de nieuwe variant het wel volhoudt. Deze vervanging geldt volgens mij ook voor yokes zonder schade.

Mijn stuur heeft nog geen schade (wel ringdrager), maar ik heb er dan ook pas 2.500 km mee gereden. Tot nu toe heb ik echter niet de indruk dat ik op enige wijze de hoeken zodanig belast dat dit tot schade zou kunnen leiden. Wellicht speelt de manier van bedienen een rol (waarmee ik niet wil zeggen dat er een juiste manier of een verkeerde manier van bedienen is, de vernieuwde yoke zou elke manier van bedienen moeten aankunnen).
 
  • Like
Reactions: Xfrank
Is er iemand van wie de HW4 car computer (gps) al is vervangen? Wat staat er bij jou op de invoice als vervangen onderdelen?

Hier een aparte service ervaring gehad.. maargoed. Half december deel twee van de service met nu hopelijk wel het vervangen van de car computer en eindelijk het fixen van de delivery damage.
 
Helemaal mee eens dat een stuur hiertegen bestand moet zijn, ook als iemand ringen draagt.

Maar bedenk wel dat Tesla een voorloper is met de yoke. De traditionele ronde sturen hebben door hun vorm geen scherpe hoeken, de yoke wel. Tesla is druk lerende hoe om te gaan met de extra belasting voor de bekleding die dit oplevert. Ze gaan dan ook alle yokes met schade gratis vervangen maar willen uiteraard wel zeker weten dat de nieuwe variant het wel volhoudt. Deze vervanging geldt volgens mij ook voor yokes zonder schade.

Mijn stuur heeft nog geen schade (wel ringdrager), maar ik heb er dan ook pas 2.500 km mee gereden. Tot nu toe heb ik echter niet de indruk dat ik op enige wijze de hoeken zodanig belast dat dit tot schade zou kunnen leiden. Wellicht speelt de manier van bedienen een rol (waarmee ik niet wil zeggen dat er een juiste manier of een verkeerde manier van bedienen is, de vernieuwde yoke zou elke manier van bedienen moeten aankunnen).

10.7k kilometers hier met rond stuur (dus traditioneel), ook hier schade.

Het heeft denk ik meer te maken met de dikte van het nep-leer en/of de manier waarop ze het bevestigen waardoor deze (licht) beweegt door bubbelvorming, en hierdoor meer frictie krijgt dan een normaal stuur.

Zal zien waar ze mee komen bij SC. Tot nu toe een stuk of 8x terug geweest naar een SC door klein gedoe:

- 1x Afleverschade aan meerdere panelen door slecht spuitwerk, nodig om alles te herstellen omdat ik anders de PPF niet geïnstalleerd kreeg.
- 2x Klikkende ophanging voor, wordt gefixt door wat aan te draaien en komt na 2/3k kilometer weer terug. Krijg sterk het gevoel dat de bevestiging zelf gewoon niet bestand is tegen Plaid-krachten, waardoor speling ontstaat.
- 1x Trailer-poort geeft niet voldoende stroom om accessoires in trailer (paard) te voeden. Heeft volgens Tesla te maken met software rondom "nieuwe 12v batterij technologie, hier komt vanuit de US een update voor maar we weten niet wanneer".
- 3x panel-gerelateerd. Uitlijning van falconwings was niet goed waardoor rubbers los kwamen op het dak, rap rondom voorwielen kwam steeds iets los na hard rijden (schoot uit zijn bevestiging), en achterklep sloot niet goed.
- 1x rubbers los aan de binnenzijde van de voordeuren. Was een bekend probleem door "verkeerde lijm", maar ranger moest complete deurpaneel loshalen om het te vervangen.
 
En toen zat GPS vast. Auto net terug van service en direct raak. Daardoor geen navi (duh), geen FSD (nooo!!!) en geen knipperlichten die automatisch uitgaan. Ik heb al een service afspraak staan voor 18 dec en dan zou ook de GPS module vervangen moeten worden.

Is er een manier om GPS eerder weer werkend te krijgen? Ik heb een berichtje gestuurd via mijn bestaande service request, maar ervaring leert dat daar amper/niet naar gekeken wordt.
 
Nee helaas geen oplossing voor. Is ondertussen gekend probleem.
Bij mij GPS antenne vervangen, computer vervangeng, .... niets heeft het probleem opgelost. Ondertussen al 80% sinds ik de wagen heb van mei gereden zonder GPS.

Op dit moment is de wagen hiervoor de 5de keer binnen bij Tesla. Er zou een geupdate GPS antenne worden geplaatst wat (hopelijk) het probleem definitief oplost.
 
  • Like
Reactions: Hbrink
10.7k kilometers hier met rond stuur (dus traditioneel), ook hier schade.

Het heeft denk ik meer te maken met de dikte van het nep-leer en/of de manier waarop ze het bevestigen waardoor deze (licht) beweegt door bubbelvorming, en hierdoor meer frictie krijgt dan een normaal stuur.

Zal zien waar ze mee komen bij SC. Tot nu toe een stuk of 8x terug geweest naar een SC door klein gedoe:

- 1x Afleverschade aan meerdere panelen door slecht spuitwerk, nodig om alles te herstellen omdat ik anders de PPF niet geïnstalleerd kreeg.
- 2x Klikkende ophanging voor, wordt gefixt door wat aan te draaien en komt na 2/3k kilometer weer terug. Krijg sterk het gevoel dat de bevestiging zelf gewoon niet bestand is tegen Plaid-krachten, waardoor speling ontstaat.
- 1x Trailer-poort geeft niet voldoende stroom om accessoires in trailer (paard) te voeden. Heeft volgens Tesla te maken met software rondom "nieuwe 12v batterij technologie, hier komt vanuit de US een update voor maar we weten niet wanneer".
- 3x panel-gerelateerd. Uitlijning van falconwings was niet goed waardoor rubbers los kwamen op het dak, rap rondom voorwielen kwam steeds iets los na hard rijden (schoot uit zijn bevestiging), en achterklep sloot niet goed.
- 1x rubbers los aan de binnenzijde van de voordeuren. Was een bekend probleem door "verkeerde lijm", maar ranger moest complete deurpaneel loshalen om het te vervangen.
De "klikkende" ophanging is denk ik gewoon de normale "shudder". Heeft elke X. Maar als je na 10000 km al je voorassen moet vervangen.... ophanging laag houden en bij het sturen niet al te veel versnellen, ik doe meestal 25K met een set assen. Rubbers voordeuren is een vrij algemeen probleem, heeft elke X last van. Zelf met een sterke kit vastlijmen werkt beter.
 
Wagen vanavond terug gaan ophalen. Het GPS problem zou 'nogmaals' moeten opgelost zijn, hopelijk 5de keer goede keer.
De diagnose en oplossing;
interior camera was interfering with the gps antenna. grounded
the coax cable to the interior camera and the interference got
cancelled out. gps antenna now reporting strong values.


De GPS antenne is dus niet vervangen, al kon de afspraak niet vroeger omdat net dat onderdeel pas binnen kwam.
Dat de interieur camera interferentie gaf met de gps antenne had ik nochtans de vorige afspraak al gemeld (via de app en nogmaals bij het binnen brengen van de wagen) maar met die feedback hebben ze toen dus jammer genoeg niets gedaan.

Hopelijk is het nu definitief opgelost.🤞
 
Ik zit er aan te denken om de Model S Plaid te halen, maar iets valt me op bij de configurator.
Als ik de kleur Midnight Silver Metallic kies zie ik een ander plaatje als bij de andere kleuren.
Betekend vast niets maar toch benieuwd hoe jullie dat zien.

Daarbij heb ik wel wat Youtube filmpjes gezien die klagen over de 21 inch vanwege slijtage van de banden, ga er vanuit dat bij een nieuwe niet meer van toepassing is?
 
De "klikkende" ophanging is denk ik gewoon de normale "shudder". Heeft elke X. Maar als je na 10000 km al je voorassen moet vervangen.... ophanging laag houden en bij het sturen niet al te veel versnellen, ik doe meestal 25K met een set assen. Rubbers voordeuren is een vrij algemeen probleem, heeft elke X last van. Zelf met een sterke kit vastlijmen werkt beter.

Ding kost 125k~. Of elke X dat heeft of niet maakt me niet zoveel uit, mogen ze gewoon continu vervangen wanneer ik het merk. Ga niet in een bepaalde stand rijden en/of langzaam door een bocht (rijgedrag veranderen) enkel omdat Tesla niet weet hoe ze auto's moeten bouwen. De gemiddelde VW Polo houdt het beter uit als deze dingen.

Niets mis mee overigens zolang ze het allemaal maar blijven maken tijdens garantie. Auto gaat er weer uit voor de garantie ophoudt.
 
Ik zit er aan te denken om de Model S Plaid te halen, maar iets valt me op bij de configurator.
Als ik de kleur Midnight Silver Metallic kies zie ik een ander plaatje als bij de andere kleuren.
Betekend vast niets maar toch benieuwd hoe jullie dat zien.

Daarbij heb ik wel wat Youtube filmpjes gezien die klagen over de 21 inch vanwege slijtage van de banden, ga er vanuit dat bij een nieuwe niet meer van toepassing is?

Dit zou te maken kunnen hebben met de nieuwe kleur Stealth Grey, die ze aan het uitrollen zijn als vervanger voor Midnight Silver. Er komen geen nieuw gebouwde midnight silvers meer deze kant op, dus wanneer je nu een midnight silver bestelt ontvang je er 1 die reeds gebouwd is of al onderweg is (of de kleur wordt veranderd naar Stealth grey voor je hem ontvangt, zoals met Ultra Red destijds).

Zie amerikaanse configurator (rechtsboven op desktop even van NL naar US veranderen) voor de "nieuwe" kleur.
 
  • Like
Reactions: RXShorty
Dit zou te maken kunnen hebben met de nieuwe kleur Stealth Grey, die ze aan het uitrollen zijn als vervanger voor Midnight Silver. Er komen geen nieuw gebouwde midnight silvers meer deze kant op, dus wanneer je nu een midnight silver bestelt ontvang je er 1 die reeds gebouwd is of al onderweg is (of de kleur wordt veranderd naar Stealth grey voor je hem ontvangt, zoals met Ultra Red destijds).

Zie amerikaanse configurator (rechtsboven op desktop even van NL naar US veranderen) voor de "nieuwe" kleur.
Dankje! Dat klinkt wel aannemelijk.
 
En toen zat GPS vast. Auto net terug van service en direct raak. Daardoor geen navi (duh), geen FSD (nooo!!!) en geen knipperlichten die automatisch uitgaan. Ik heb al een service afspraak staan voor 18 dec en dan zou ook de GPS module vervangen moeten worden.

Is er een manier om GPS eerder weer werkend te krijgen? Ik heb een berichtje gestuurd via mijn bestaande service request, maar ervaring leert dat daar amper/niet naar gekeken wordt.
Om mijzelf opvolging te geven.

Vanochtend de auto terug gebracht naar de SC. Ik wilde de auto naar de lokale laadpaal rijden om de batterij te laden. Toen ik op de rempedaal drukte begon deze heftig te trillen en hoorde ik een hard ratelend geluid. Tegelijkertijd verschenen er meldingen in beeld over allerlei veiligheidssystemen die niet functioneerde (traction control etc). Roadside assistance gebelt die dit ook zagen. De auto gereboot en een power off gedaan. Het rempedaal was weer normaal, maar traction control nog niet. Roadside assistance gaf aan dat een fysieke inspectie noodzaak was. Dus vrijwel direct naar de SC gegaan. Daar staat de auto dus nu. Wordt vervolgd i guess...