HWS
Well-Known Member
Op die nog te plaatsen in Langres zitten ze allemaal binnen een straal van 100km. supercharge.infovolgens mij langs de route soleil zit er wel meer tussen.
You can install our site as a web app on your iOS device by utilizing the Add to Home Screen feature in Safari. Please see this thread for more details on this.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Op die nog te plaatsen in Langres zitten ze allemaal binnen een straal van 100km. supercharge.infovolgens mij langs de route soleil zit er wel meer tussen.
Hendrik,Op die nog te plaatsen in Langres zitten ze allemaal binnen een straal van 100km. supercharge.info
View attachment 204240
Nou ik heb het toch maar niet gedaan. Plastic = plastic Soja=soja en leer = leer. Maar goed, ieder zo zijn eigen smaak.Het is zeer zeker geen "skai" of iets wat daar op lijkt. Skai voelt aan als plastic, het ultra white voelt daarentegen als zeer fijn leer. Wij vinden het stukken fijner dan het beige leer in onze model S.
Hoe gaat het met beschadigingen aan de wielen? 5-10% minder drive rang is toch zo'n 20-40km. Zeker op dit route soleil met SC planning is dit toch een punt?
Ik denk erover om de 20" Helix te nemen en dan zwart poedercoaten.
View attachment 204285
10.000 km aangetikt vandaag!
Op 1 dec, auto gekregen op 30-9 in de avond, dus eigenlijk 1 okt mee begonnen met rijden.
Nu exact 2 maanden later, exact 10.000 km. En mijn jaar gemiddelde is al een paar jaar 60.000 dus lig precies op schema
Mijn ervaringen zijn overwegend positief te noemen met de X want wat een heerlijke auto. Stoelen zitten formidabel, de autopilot is echt een genot om mee te rijden, kom opvallend relaxter aan na lange ritten. Moet wel nog even wennen aan het bereik. Ik pak de km's die ik moet rijden en doe daar dan 20-25% bovenop en dat lijkt meestal goed te kloppen. Mijn gemiddelde zit nu op 257 Wh/km en ik rijd meestal de snelheid die aangewezen wordt. Wel valt op dat 130 ook echt 130 is, in mijn vorige auto's zat daar meestal een veiligheidsmarge in ( check via Flitsmeiser / TomTom )
Heb een paar dingetjes aangepast aan de X, hij is volledig gewrapt, waarbij ik even moet wennen dat ik niet meer "incognito" kan rondrijden, dat is in de X zowiezo lastig, maar met de wrap nog wat erger.
En daschcams laten installeren, heb al 2 leuke filmpjes eraf gehaald van malloten die bizarre dingen uithaalden voor de auto. Gelukkig nog geen aanrijding gehad of iets dergelijks waarvoor ik ze uiteindelijk wel gekocht heb maar hoop nooit te hoeven gebruiken.
Winterbandjes gaan er aanstaande week op, verder is hij nog exact zoals hij was.
Met uitzondering van de kleine reparaties die ze hebben uitgevoerd in het service center, want de aflevering was niet super. Veel kleine zaken die niet goed waren. Enige wat daarvan nog steeds niet is opgelost is de "ghosting" in de voorruit wat zeker in het donker vervelend kan zijn. En de navigatie, maar daar kan het service center niks aan doen. Die is rampzalig, ik gebruik weer TomTom op mijn mobiel die het uitstekend doet. En dat icm met het fantastische google scherm kom ik mooi op tijd aan waar ik wezen moet.
Kortom echt een heerlijke auto! Op naar de 100.000.....
-
mooi dat enthousiasme
ik dacht dat gemiddeld verbruik bij Tesla op 200 Wh/km zat, hoe kom je zo hoog of heb ik het verkeerd?
X heeft wel een stukkie meer weerstand en daarmee verbruik, helaas. In de showroom wordt je verteld, dat het prijsverschil tussen een S en een X klein is, maar als je naar gelijkwaardig bereik kijkt, dan is de X dus een stuk duurder, doordat je meer kWh voor hetzelfde bereik nodig hebt.mooi dat enthousiasme
ik dacht dat gemiddeld verbruik bij Tesla op 200 Wh/km zat, hoe kom je zo hoog of heb ik het verkeerd?
Ik bekritiseer jouw keuze ook niet, maar ik kon een vergelijking met skai niet ongestoord laten passeren. En zolang soja beter aanvoelt dan leer, heb ik er geen probleem mee om mijn achterwerk daarop te laten rusten ;-)Nou ik heb het toch maar niet gedaan. Plastic = plastic Soja=soja en leer = leer. Maar goed, ieder zo zijn eigen smaak.
X heeft wel een stukkie meer weerstand en daarmee verbruik, helaas. In de showroom wordt je verteld, dat het prijsverschil tussen een S en een X klein is, maar als je naar gelijkwaardig bereik kijkt, dan is de X dus een stuk duurder, doordat je meer kWh voor hetzelfde bereik nodig hebt.
Mwah, da's de fabrieksopgave. Met de S zit ik gemiddeld over de afgelopen 40k km, dus inclusief een zomer op 230wh/km. Al een stuk beter dan met m'n P85' daar zat ik tegen de 250wh/km over 60k km.mooi dat enthousiasme
ik dacht dat gemiddeld verbruik bij Tesla op 200 Wh/km zat, hoe kom je zo hoog of heb ik het verkeerd?
Mwah, da's de fabrieksopgave. Met de S zit ik gemiddeld over de afgelopen 40k km, dus inclusief een zomer op 230wh/km. Al een stuk beter dan met m'n P85' daar zat ik tegen de 250wh/km over 60k km.
Ik hoop dat dan voor de zomer geldt want anders gaat in de winter het rijbereik nog lager worden.ik heb een 90D besteld en volgens fabrieksopgave bereik van 490km, ik heb mij laten vertellen dat ik daar +/- 20% van af moet halen voor reële bereik.
Ik hoop dat dan voor de zomer geldt want anders gaat in de winter het rijbereik nog lager worden.
ik heb een 90D besteld en volgens fabrieksopgave bereik van 490km, ik heb mij laten vertellen dat ik daar +/- 20% van af moet halen voor reële bereik.
Ik zou er eerder 30% afhalen. Ik raad iedereen aan om met het EPA bereik uit de USA te rekenen. Is realistischer dan de NEDC en maakt onderscheid tussen stad en snelweg (110km/u). EPA * 0,8 komt volgens mij akelig dicht in de buurt van het gemiddelde hier op het forum. Natuurlijk werkt voorverwarmen en 110 ipv 120 km/u rijden enorm mee, mocht het een keer krap zijn.
Ik wil thuis een Tesla wall connector hangen dan kan voorverwarmen aan de stekker gebeuren. Lijkt mij wel mogelijk.ik heb er voor gekozen om alleen een laadpaal bij kantoor te plaatsen ( slechts 3 min rijden vanaf mijn huis ), dus voorverwarmen als ik vanuit huis vertrek voor een langere rit zal niet snel gebeuren omdat ik geen parkeergelegenheid heb op eigen terrein. Met wat kunst en vliegwerk zou ik 220 kunnen gebruiken, maar dan alleen voor noodgevallen. Wat is het verschil in verbruik als je niet voorverwarmt?
mooi dat enthousiasme
ik dacht dat gemiddeld verbruik bij Tesla op 200 Wh/km zat, hoe kom je zo hoog of heb ik het verkeerd?
De zuinigste Tesla's kunnen idd onder de 200 Wh/km blijven.
Dus de Model S'n met 70D's en de andere S'n die n beetje moeite doen
Zelf had ik met de P85D een ATA van 198 Wh/km toen ik m na 22K km verkocht.
X gebruikt meer dan S
90 D meer dan 70D (behalve in de bergen hebben we in de laatste roadtrip geconstateerd)
P weer meer dan D.... L altijd aanstaan voor mijn gevoel ook (minder snel terugschakelen in idle.. maar dat is niet bevestigd / bewezen)
En grotere velgen / bredere banden ook...
Dus met een....
ATA met een S 70D van rond 180 Wh/km
ATA met een S (P)90D van rond de 200 Wh/km
ATA met een X (P)90D van rond de 220 Wh/km
Doe je het m.i. erg netjes...
En als je dan de 21" ipv 19" of 22" ipv 20" hebt... dan mag je er van mij nog wel 10 a 20 Wh/km bij optellen
En.... als je wat minder moeite doet om zuinig te rijden (door bijv. 110 op AP te gaan rijden als je toch te vroeg op je afspraak bent... verwarming af en toe uit te laten etc.) dan mag je er weer 10 a 20 Wh/km bij optellen...
En... als je helemaal nergens naar kijkt en altijd 140 rijdt... dan weer...
Dus eigenlijk zijn alle waarden tussen 180 en 280 Wh/km vrij normaal voor een ATA over het jaar heen...
Waarbij de winter weer slechter voor je verbruik is dan de zomer (luchtweerstand / batterij en interieur op temperatuur brengen etc.)..
Natuurlijk heb ik het zo berekend dat ik met mijn X P90DL met 22" met 235 Wh/km mooi binnen die lijntjes val![]()