De zuinigste Tesla's kunnen idd onder de 200 Wh/km blijven.
Dus de Model S'n met 70D's en de andere S'n die n beetje moeite doen
Zelf had ik met de P85D een ATA van 198 Wh/km toen ik m na 22K km verkocht.
X gebruikt meer dan S
90 D meer dan 70D (behalve in de bergen hebben we in de laatste roadtrip geconstateerd)
P weer meer dan D.... L altijd aanstaan voor mijn gevoel ook (minder snel terugschakelen in idle.. maar dat is niet bevestigd / bewezen)
En grotere velgen / bredere banden ook...
Dus met een....
ATA met een S 70D van rond 180 Wh/km
ATA met een S (P)90D van rond de 200 Wh/km
ATA met een X (P)90D van rond de 220 Wh/km
Doe je het m.i. erg netjes...
En als je dan de 21" ipv 19" of 22" ipv 20" hebt... dan mag je er van mij nog wel 10 a 20 Wh/km bij optellen
En.... als je wat minder moeite doet om zuinig te rijden (door bijv. 110 op AP te gaan rijden als je toch te vroeg op je afspraak bent... verwarming af en toe uit te laten etc.) dan mag je er weer 10 a 20 Wh/km bij optellen...
En... als je helemaal nergens naar kijkt en altijd 140 rijdt... dan weer...
Dus eigenlijk zijn alle waarden tussen 180 en 280 Wh/km vrij normaal voor een ATA over het jaar heen...
Waarbij de winter weer slechter voor je verbruik is dan de zomer (luchtweerstand / batterij en interieur op temperatuur brengen etc.)..
Natuurlijk heb ik het zo berekend dat ik met mijn X P90DL met 22" met 235 Wh/km mooi binnen die lijntjes val
Heb net 10.000km gereden met een X90D en gem 257 Wh/km wel behoorlijk zuinig gereden naar mijn gevoel en 20" velgen...blijkbaar toch niet echt zuinig