Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model X Ervaringen - Benelux

This site may earn commission on affiliate links.
De zuinigste Tesla's kunnen idd onder de 200 Wh/km blijven.
Dus de Model S'n met 70D's en de andere S'n die n beetje moeite doen;)
Zelf had ik met de P85D een ATA van 198 Wh/km toen ik m na 22K km verkocht.

X gebruikt meer dan S
90 D meer dan 70D (behalve in de bergen hebben we in de laatste roadtrip geconstateerd)
P weer meer dan D.... L altijd aanstaan voor mijn gevoel ook (minder snel terugschakelen in idle.. maar dat is niet bevestigd / bewezen)
En grotere velgen / bredere banden ook...

Dus met een....
ATA met een S 70D van rond 180 Wh/km
ATA met een S (P)90D van rond de 200 Wh/km
ATA met een X (P)90D van rond de 220 Wh/km
Doe je het m.i. erg netjes...
En als je dan de 21" ipv 19" of 22" ipv 20" hebt... dan mag je er van mij nog wel 10 a 20 Wh/km bij optellen :)
En.... als je wat minder moeite doet om zuinig te rijden (door bijv. 110 op AP te gaan rijden als je toch te vroeg op je afspraak bent... verwarming af en toe uit te laten etc.) dan mag je er weer 10 a 20 Wh/km bij optellen...
En... als je helemaal nergens naar kijkt en altijd 140 rijdt... dan weer...
Dus eigenlijk zijn alle waarden tussen 180 en 280 Wh/km vrij normaal voor een ATA over het jaar heen...
Waarbij de winter weer slechter voor je verbruik is dan de zomer (luchtweerstand / batterij en interieur op temperatuur brengen etc.)..

Natuurlijk heb ik het zo berekend dat ik met mijn X P90DL met 22" met 235 Wh/km mooi binnen die lijntjes val ;)

Heb net 10.000km gereden met een X90D en gem 257 Wh/km wel behoorlijk zuinig gereden naar mijn gevoel en 20" velgen...blijkbaar toch niet echt zuinig ;)
 
Kwam onderstaand verbruikstabel van Bjorn Nyland op Facebook tegen.

Verbruikstabel.JPG
 
Nou mijn paarden met trailer zitten al snel op de 2200 kg. Ik haal dan ongeveer 160 km....dus helemaal kloppen doet het niet

Mijn bezorgdheid is niet zozeer het verbruik, dan wel de levensverwachting van je inverters ( motormanagment ). Ik vrees dat die triacs pakken méér Ampères te verwerken krijgen en dat dit zich zal vertalen in sneller falen van de invertersturing.
Benieuwd wat daarvan de gevolgen zijn.
Het mogen trekken van een aanhanger van 2,5 ton tot daar aan toe, maar soms gaat het bergop en dan moet 'ie' nog harder sleuren… .
Of denk maar aan een speedboat met trailer uit de slipway omhoog trekken, in de meeste gevallen een fikse helling. Vraagt enorm veel vermogen van je motor… .
 
Goedenavond, ik heb op het forum een antwoord gezocht op mijn vraag, maar (nog) niet kunnen vinden. Vandaar maar even in dit draadje.

Wij zullen een nieuwe woning gaan laten bouwen met een royale open carport (onder een balkon en slaapkamers op de verdieping).
Uiteraard wil ik de Falcon Wing doors helemaal kunnen openen als de MX onder de carport staat.
Mijn vraag is nu welke hoogte minimaal nodig is om de deuren volledig te openen. In de ontwerpfase van onze nieuwe woning kan ik daar dan rekening mee houden.
Ik weet inmiddels dat de hoogte van de auto inclusief geopende deuren ca. 2.35 meter is.

Alvast dank voor de reacties!
 
Je hebt in centrum Brussel bijv. wel een aantal "lage" parkings. Ik denk wel dat ik zelfs in Brussel nog nooit iets onder 1m90 heb gezien. En dat is dan niet plafondhoogte van de parking natuurlijk, maar wel bepaalde passages, of laaghangende balken.

Heb de indruk dat nieuwe mode bij journalisten is zo'n laaghangende balk op te zoeken om dan, met foto's als bewijs, te kunnen beweren dat die FWD's van de MX echt niet kunnen. Heuh, achterpassagiers een paar meter eerder afzetten bijvoorbeeld? Of nog, zelfs: hoe moeilijk kan het zijn om uit een derde bank te kruipen van een MX met 1m90 (of pakweg 1m75, als we deur meerekenen) opening boven je hoofd? Je rug moet er dan toch nog altijd beter aan toe zijn dan als je uit de derde bank van een Renault Espace of zo kruipt, nee?
 
Uiteraard zal de vrije hoogte groter moeten zijn dan de hoogte van de auto met geopende deuren!
Als je geparkeerd staat heb je aan weerszijden maar 30cm. nodig, maar in mijn optiek werkt dat bij een plafond anders. Dat detecteert de deur namelijk eerder (vermoed ik). Ik denk zelf momenteel aan een benodigde vrije hoogte van 3.00 meter, maar wellicht iemand daar een ervaring mee.
 
Uiteraard zal de vrije hoogte groter moeten zijn dan de hoogte van de auto met geopende deuren!
Als je geparkeerd staat heb je aan weerszijden maar 30cm. nodig, maar in mijn optiek werkt dat bij een plafond anders. Dat detecteert de deur namelijk eerder (vermoed ik). Ik denk zelf momenteel aan een benodigde vrije hoogte van 3.00 meter, maar wellicht iemand daar een ervaring mee.
De deuren detecteren inderdaad een laag plafond en gaan bij een marge van minder dan een centimeter of 30 niet helemaal open. Echter, je kunt op het scherm in de auto de beveiliging "overriden" en de deuren toch helemaal openen. Daarna krijg je de keuze of je dit voor deze GPS locatie wilt bewaren.

Mijn garage heb ik circa 25 cm speling als de deuren helemaal open staan. Ik heb dus de eerste keer de beveiliging genegeerd en de deuren toch helemaal geopend en locatie opgeslagen. Daarna gaan de deuren gewoon iedere keer netjes helemaal open.