Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model X Ervaringen - Benelux

This site may earn commission on affiliate links.
nu 1,5 jaar de mx in bezit twijfel ik steeds vaker aan de kwaliteit. ook heeft sec geen oplossing voor problemen als:
- gele rand rond scherm
- deurmat berijderskant helemaal los
- trillende voorassen bij optrekken

heb nu sinds kort ook dat mijn berijdersdeur niet meer open gaa (lijkt mechanisch probleem en niet sensoren) en het raam blijft hangen

heb pas 60k gereden, herkennen jullie dit?

Tot slot lijkt mijn maximale soc 315 te zijn en deze was aan het begin 330, terwijl ik nooit tot 100 procent laad
Inderdaad, matten, trillende assen en yellow banding zijn 3 bekende problemen waar zowat iedereen mee geplaagd wordt, en waar Tesla toch maar erg traag mee bezig is om te verhelpen (maar er wordt wel aan gewerkt, bijv. een fix voor de gele rand wordt op het ogenblik uitgerold naar de SeCs).

Het probleem met je portier lijkt me een geïsoleerd incident, en aangezien het raam ook blijft hangen zou het best een elektrisch probleem kunnen zijn, wellicht kabelboom beschadigd o.i.d. Dit zal het SeC onder garantie voor je repareren.

Als dit verder alles is dan denk ik dat je geen slechte auto getroffen hebt ;).
 
  • Like
Reactions: Meindert_x
Het is maar wat je gewoon bent? De gele rand stoort me niet, de deurmatten zaten in al mijn auto's los, en als er een probleem is met de deuren moet je naar het service center...

Maximale soc zal altijd wat terug vallen, ook al laad je nooit tot 100%...
ik vind dit wel makkelijk gesteld. Ik heb verschillende auto's gehad en geen premium modellen maar een deurmat die helemaal los ligt echt nooit ervaring mee gehad. daarnaast vind ik 20 kilometer mindere accu met nog geen 60K gereden best veel als dit een schaal is die doorzet... ook de trillende voorassen is niet iets prettigs. gaat er mij niet om dat het eenn onrijdbare situatie is maar het is wel een auto van 100K ... en geen met alle respect een yaris.
 
ik vind dit wel makkelijk gesteld. Ik heb verschillende auto's gehad en geen premium modellen maar een deurmat die helemaal los ligt echt nooit ervaring mee gehad. daarnaast vind ik 20 kilometer mindere accu met nog geen 60K gereden best veel als dit een schaal is die doorzet... ook de trillende voorassen is niet iets prettigs. gaat er mij niet om dat het eenn onrijdbare situatie is maar het is wel een auto van 100K ... en geen met alle respect een yaris.
Bij mijn BMW's zaten de matten altijd los ondanks dezelfde velco bevestiging als bij Tesla, en bij mijn Audi zat ik door mijn mat.

Tot 80000km zat de mat in mijn Model X nog vrij vast...

En 20km is niks. Rij met een benzine 6 km/u sneller gemiddeld en je ziet ook zo een vermindering van range... Ik kan over 20km echt niet wakker liggen.
 
Ja, klopt. Blijkbaar heel wat MX'en lijden eronder.

Heeft te maken met de balljoint in de bovenste control arm van de wielen (bij mij rechts vooraan).
Komt door indringend vocht en/of te weinig smering bij de assemblage van de toeleverancier.
View attachment 414029
Heeft op korte termijn alleen een vervelend akoestisch effect, het ging bij mij weg na een week maar Tesla drong toch aan dit preventief te verwisselen onder garantie.

Hieronder de foto van zo een control arm, en bovenaan de foto zie je de balljoint met een zwarte dustcover erover. In feite is dit niks anders dan een kogelgewricht dat pivoteert in een plastic (POM) omkapseling met een klad dik vet erbij.

Tussen de twee balljoints zit het ganse wielmechanisme.

View attachment 414026

Weet je waar het gekraak vandaan komt, van de kogel of van de rubbers?
Dat laatste gebeurt bij meer auto's en is met wat siliconenspray op te lossen.
De kogel mag natuurlijk nog lang niet versleten zijn bij deze kilometerstanden. Heb bij een 15 jaar oude Porsche met 275k km net de eerste moeten vervangen.
 
Kan iemand een indicatie geven hoe lang ze met het vervangen van de draagarmen (beide kanten) bezig zullen zijn? Die van mij gaat maandag en Tesla geeft aan dat ze voor klussen onder de 4 uur geen vervangende auto meer meegeven. Ik kan me nauwelijks voorstellen dat dit een klusje van een paar uur is als de gehele accu er onderuit moet, beide kanten draagarmen vervangen, wielen er weer op en de boel moet worden uitgelijnd..
 
Let wel goed op dat ze de auto goed uitlijnen inderdaad.

Ik heb nog een vervelende ervaring gehad met Antwerpen-Aartselaar waar ik net een half jaar voor het vervangen van de draagarmen de auto bij mijn garage perfect heb laten uitlijnen, en na de vervanging bleef de auto zeer naar rechts trekken.

Ze waren er van overtuigd dat ze de auto wel degelijk goed hebben uitgelijnd en dat ze geen fouten hierin hebben gemaakt. Mijn ervaring was toch echt anders. Ze gaven me een quote van 160 EUR (iets in die strekking) om de uitlijning opnieuw te laten doen, belachelijk natuurlijk.

Uiteindelijk de auto elders opnieuw laten uitlijnen op mijn kosten, omdat het gezeur beu was. Het uitlijnrapport toonde aan dat er zeer grote afwijkingen waren.

Dit teruggekoppeld aan Tesla Antwerpen en uiteindelijk hebben ze toch gezegd dat ze iets te kort door de bocht geschoten waren, maar dat is ook het enige. Geen coulance op dat gebied, terwijl de fout zeer overtuigend bij hen lag.

Kortom: zorg dat je de auto zo snel mogelijk test op correcte koersvastheid op de snelweg :)
 
  • Like
Reactions: SofaSogo
Kan iemand een indicatie geven hoe lang ze met het vervangen van de draagarmen (beide kanten) bezig zullen zijn? Die van mij gaat maandag en Tesla geeft aan dat ze voor klussen onder de 4 uur geen vervangende auto meer meegeven. Ik kan me nauwelijks voorstellen dat dit een klusje van een paar uur is als de gehele accu er onderuit moet, beide kanten draagarmen vervangen, wielen er weer op en de boel moet worden uitgelijnd..

Bij mij het ongeveer 4 uur geduurd. Kosten EUR 550,-
 
  • Like
Reactions: SofaSogo
Volgende week vrijdag worden bij mijn (lease) X ook de draagarmen vervangen. (Duiven)

Ik zou maar checken of ze de onderdelen op voorraad hebben. Ik had vorige week maandag afspraak hiervoor en voor bij geluiden bij de trunck. Ondanks dat ze wisten waarvoor ik kwam en ik een SMSjes kreeg met 'wij bereiden uw afspraak voor' en 'afspraak bevestigd' kon ik de MX ophalen zonder dat er iets is gedaan omdat ze geen draagarmen op voorraad hadden. Een hele werkdag voor niets uitgeroosterd en lekker doorrijden met een rammelbak.
 
Iemand die weet hoe je de spiegelverwarming in de X aanzet? Dacht dat dat ging met de achterruit maar dat lijkt niet te werken.
Voorheen gaf hij ook een "rode gloed" over de spiegels in de app als je ging voorverwarmen. Ook dat zie ik niet meer.

En waren de ruitenwissers nu ook verwarmt? En verwarmt hij die mee als je de auto voorverwarmd?
 
  • Like
Reactions: DamascuS75D
Iemand die weet hoe je de spiegelverwarming in de X aanzet? Dacht dat dat ging met de achterruit maar dat lijkt niet te werken.
Voorheen gaf hij ook een "rode gloed" over de spiegels in de app als je ging voorverwarmen. Ook dat zie ik niet meer.

En waren de ruitenwissers nu ook verwarmt? En verwarmt hij die mee als je de auto voorverwarmd?
De spiegelverwarming gaat inderdaad mee met de achterruit verwarming. De verwarming van de wissers vind je bij de klimaat instellingen, naast de knop van de stuurverwarming.

De ruitenwisserverwarming gaat bij ons helaas niet aan met de app.
 
De spiegelverwarming gaat inderdaad mee met de achterruit verwarming. De verwarming van de wissers vind je bij de klimaat instellingen, naast de knop van de stuurverwarming.

De ruitenwisserverwarming gaat bij ons helaas niet aan met de app.

Spiegelverwarming gaat dus niet aan met het voorverwarmen van de auto? Ben bang dat die motoren doorbranden als ze vastgevroren zitten. Iemand een trucje omdat doorbranden te voorkomen? Ze gaan automatisch open als je auto opent...

Bij mij zitten er 2 knopjes bij klimaatinstellingen, vooruit verwarmen en stuurwiel verwarmen. Wissers zijn onderdeel van de voorruit dan neem ik aan?
 
Spiegelverwarming gaat dus niet aan met het voorverwarmen van de auto? Ben bang dat die motoren doorbranden als ze vastgevroren zitten. Iemand een trucje omdat doorbranden te voorkomen? Ze gaan automatisch open als je auto opent...

Bij mij zitten er 2 knopjes bij klimaatinstellingen, vooruit verwarmen en stuurwiel verwarmen. Wissers zijn onderdeel van de voorruit dan neem ik aan?

Automatisch inklappen uitschakelen is het meest eenvoudig….
 
  • Helpful
Reactions: FrankNL
Ik heb automatisch inklappen niet uit gezet, maar heb gisteren ( bij mijn S ) het ijs op de spiegel steun weggehaald.
Dat is het gedeelte waar de spiegelbehuizing over heen draait.
Daarna voorzichtig met de hand een tik tegen de behuizing gegeven waardoor die niet meer vastgevroren zat.
Dit heb ik gedaan omdat er een kans was dat men vandaag mijn jongste zoon op school verwachtte en ik hem dan zou brengen.
Dat ging niet door, dus geen idee of mijn maatregelen werken :rolleyes:
 
Spiegelverwarming gaat dus niet aan met het voorverwarmen van de auto? Ben bang dat die motoren doorbranden als ze vastgevroren zitten. Iemand een trucje omdat doorbranden te voorkomen? Ze gaan automatisch open als je auto opent...

Bij mij zitten er 2 knopjes bij klimaatinstellingen, vooruit verwarmen en stuurwiel verwarmen. Wissers zijn onderdeel van de voorruit dan neem ik aan?
Gisteren klapten de spiegels ook niet open toen ik kwam aanlopen. Ik heb de spiegels ijsvrij gemaakt en handmatig opengeklapt. De motoren hebben kennelijk een bescherming, want daarna kon ik ze weer elektrisch bedienen. Ik heb nu wel het automatisch dichtklappen uitgezet.

Voorruiticoon is inderdaad voor de wisserverwarming. Volgens mij wordt op de uitpositie van de wissers de voorruit verwarmd, zodat sneeuw zich daar niet ophoopt en de wissers op een gegeven moment geen plek meer hebben om de slag volledig te maken.
 
  • Informative
Reactions: FrankNL
Gisteren klapten de spiegels ook niet open toen ik kwam aanlopen. Ik heb de spiegels ijsvrij gemaakt en handmatig opengeklapt. De motoren hebben kennelijk een bescherming, want daarna kon ik ze weer elektrisch bedienen. Ik heb nu wel het automatisch dichtklappen uitgezet.

Voorruiticoon is inderdaad voor de wisserverwarming. Volgens mij wordt op de uitpositie van de wissers de voorruit verwarmd, zodat sneeuw zich daar niet ophoopt en de wissers op een gegeven moment geen plek meer hebben om de slag volledig te maken.

Hé dat is wel vreemd. Ik heb bij de klimaatinstellingen wel een dedicated knopje zitten om de ruitenwisserverwarming aan te zetten. Deze zit boven de stuurwielverwarming.

Een beetje ala het onderstaande plaatje:

d4dl7mih51f21.jpg
 
  • Informative
Reactions: FrankNL