De eerste 3446km zitten er op. Morgen naar Italië dus over 2 weken bijna verdubbeld denk ik
.
Fijne auto. Alle goede eigenschappen van de S, gecombineerd met meer ruimte (deuren staan "verder naar buiten") en hoge zit.
De auto begint nu pas gespot te worden... de eerste weken alleen door Tesla bezitters, en nu draaien hele groepen het hoofd om
.
Wat wel leuk is: de "BMWs" waarmee het zo leuk was aan de verkeerslichten in 2013 spelen weer mee! Ze hebben vaak nog niet door dat dit een Tesla is!
Dus af en toe toch een keer de L in kunnen zetten, gewoon, omdat het kan...
Wat me ook opvalt: de 22" lijken minder kwetsbaar dan verwacht vanuit de 21" ervaringen op de S. Toch meer wang over, en wat meer naar buiten (de band) denk ik. Maar.. ik parkeer nog wel 30 cm van de stoep af... dus misschien kunnen we beter wachten op de eerste ervaringen in met oude centra als den Haag, Amsterdam, Utrecht of Groningen? (waar dat echt niet kan)....
Vleugeldeuren werken nu vrij goed. In het begin was de ene "te brutaal" en de andere "te voorzichtig" toch knap dat ze dat kunnen afstellen...
Moet ik nog iets over 6 stoelen zeggen? Meer ruimtebeleving, beenruimte voor de achterste rij (en makkelijker in / uitstappen) EN zicht door de binnenspiegel naar achteren en het enige dat je inlevert is een minder nuttige middelste zitplek op de 2e rij met beperkte hoofdruimte. Dus tenzij je 7 zits nodig hebt.... kies 6!
De audio(upgrade) is voor mij beter dan ik gewend ben in een Tesla (misschien dat Ernst die nog beter kan maken...
De stoelen zitten prima, wel even wennen dat er "meer segmenten" in zitten... ga zelf maar eens zitten en dan weet je wat ik bedoel?
Geventileerde stoelen zijn geinig, je voelt ze koud worden. Leuk als je passagier van niets weet
Snelheidsbeleving is iets minder, waarschijnlijk door de hoge zit (dus niet de klap die ik van de P85D in Insane stand kreeg) maar waarschijnlijk ook door het ontbreken van de 100.....
Mijn gemiddelde verbruik net onder de 240 Wh / km (Wat zwaardere auto met brede banden op grote velgen gecombineerd met Ludicrous demo's en compensatie zuinig rijden) zorgt voor een range net boven de 350... ik haal dat gemiddelde nog wel wat omlaag, maar ga niet de 197 Wh / km vd P85D over 22000 km halen denk ik. Ook daarom was de 100 wel fijn geweest... gewoon weer een ruime 400 km...
Door bochten sturen in extra low is een feestje! Net zo strak als een model S! En met die stand kan er ook op de snelweg zuiniger gereden worden, zowel eigen ervaring als een staatje van een Amerikaan die dit getest heeft, en daarmee bijna dezelfde winst haalde als in gewoon low op standje 1 AP achter een vrachtwagen hangen!
De 5 !!! hoogtestanden maken (icm de eerder genoemde extra low vanwege de zuinigheid en handling) de luchtvering optie m.i. eigenlijk wel een must...
Mbt ideale config: door de Founder Ed. was er voor mij weinig te kiezen (in positieve zin) en op de 100 batterij na, zit alles er op en aan. Zelf had ik zonder die Founder Ed. destijds waarschijnlijk een 90D besteld met luchtvering, 6 stoelen, leder (kleur afhankelijk van buitenkleur, dus bijv. wit bij blauw), AP en twijfel over premium.. waarschijnlijk wel gedaan. Met de kennis van nu zou ik waarschijnlijk de 60 kiezen. Toch de laad en vermogen eigenschappen van de 75, en door het range chargen (waarbij 100% toch geen 100% is) m.i. bijna net zo goed als een 75. Had ik het eerder over de 400km? Dat klopt, maar bij max uitvoering hoort m.i. ook de max batterij / range. In geval van een 60D die zonder premium op zo'n 100K en met op zo'n 105K uitkomt zou ik dat minder missen....
En Kasper (vandaag zijn 3e verjaardag) is nu ook Tesla fan... meerijden met de "auto van papa" vindt hij nu extra leuk.
Dit waren de eerste puntjes die zo in me opkwamen... Als in de komende dagen nog iets in me opkomt... dan zet ik het nog wel in dit draadje erbij...