Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model Y levering

This site may earn commission on affiliate links.
Net mijn Tesla dealer gebeld. De sms-en zijn inderdaad niet juist, maar er ging nog een sms volgen met de juiste link.
Ik kon however al wel een afspraak maken voor levering: 20ste kwam ie aan bij hun en kon al vanaf 23 aug hem afhalen, maar ga hem toch pas halen 26ste aug.
 
Ik heb nog geen bericht gehad voor levering. VIN 059xxx. Gebeld en zou rond 30-8 klaar staan, levering SMS zou nog een keer volgen. Vreemd dat je wel SMS hebt ontvangen voor 2-9. Begrijp inderdaad niks van het systeem
Bij mij stond eerst 26/8 in het account. De kwam de SMS op dezelfde dag dat ik betaald had, en toen was de leverdatum 2/9 geworden. Maar dat kan ook toeval zijn.
 
Net mijn Tesla dealer gebeld.
Tesla heeft geen dealers maar eigen service-centra. Dat is wel een belangrijk verschil. Er valt nergens over te onderhandelen en voor alles rond garantie is toestemming van Tesla nodig. Vaak snel en geen probleem, maar als t ingewikkeld wordt .. wel. Troost je met de gedachte dat China heel puike model Y’s maakt waar zeker na zoveel productie weinig mis mee zal zijn. Dat was met de model ☰’s ook zo. Kinderziektes eruit! Veel plezier!
 
  • Like
Reactions: Niek
Wat voor battery pack zou de Chinese Y mee komen? Mijn VIN geeft de letter "E" aan voor de battery pack. Volgens Tesla vehicle VIN number Decoder komt dat overeen met Lithium-Ion en niet met Lithium Iron Phosphate (dat zou "F" moeten zijn). Dat zou wel jammer zijn, want ik hoor tot nu toe betere verhalen over LFP battery packs.
De 2170 NCA cellen die in de Model 3 en Model Y Long Range en Performance versies hebben een NCA samenstelling met een hogere energiedichtheid dan de SR+ modelvarianten.
In andere woorden: Die LFP batterijpaketten zouden (te) zwaar en (te) groot worden om de range te kunnen leveren van de Long Range modellen.

Meer info hier:


En hier:

Kortom: beide types hebben hun eigen optimale toepassingen.
 
  • Like
Reactions: Niek and robinvd
De 2170 NCA cellen die in de Model 3 en Model Y Long Range en Performance versies hebben een NCA samenstelling met een hogere energiedichtheid dan de SR+ modelvarianten.
In andere woorden: Die LFP batterijpaketten zouden (te) zwaar en (te) groot worden om de range te kunnen leveren van de Long Range modellen.

Meer info hier:


En hier:

Kortom: beide types hebben hun eigen optimale toepassingen. De 2170 NCA cellen die in de Model 3 en Model Y Long Range en Performance versies hebben een NCA samenstelling met een hogere energiedichtheid dan de SR+ modelvarianten
Bedankt voor de uitgebreide uitleg en de linkjes. Erg interessant! Ik had helemaal niet door dat LFP alleen voor SR+ gebruikt werd. Maar na je uitleg klinkt dat helemaal logisch.
 
Bedankt voor de uitgebreide uitleg en de linkjes. Erg interessant! Ik had helemaal niet door dat LFP alleen voor SR+ gebruikt werd. Maar na je uitleg klinkt dat helemaal logisch.
You're very welcome 😀

En over de nieuwe 4680 cellen die op termijn (< 1 jaar ??) ook in Berlijn en Austin worden toegepast in "structural battery packs" hier een synopsis:

Of Google even op "4680".
 
  • Like
Reactions: robinvd
Vandaag een uitnodiging per mail ontvangen voor levering op 2 september 14:30 u. Besteld op 9 december 2020, MY, LR, Black/Black, Ea, 20''induction weels. Ik heb de levering bevestigd. Verwacht rond 24 augustus de factuur in mijn account (Bij onze twee voorgaande MS ontvingen we die ook telkens 7 werkdagen voor de leverdatum.
 
  • Like
Reactions: Fransosowitz
You're very welcome 😀

En over de nieuwe 4680 cellen die op termijn (< 1 jaar ??) ook in Berlijn en Austin worden toegepast in "structural battery packs" hier een synopsis:

Of Google even op "4680".

Dank! Hier had ik inderdaad ook al een stuk meer over gelezen dan LFP ivm de keuze of ik zou wachten op een Duitse Y. Super enthousiast over de verbeteringen, maar na meer dan 2 jaar wachten op de auto heb ik toch besloten voor de Chinese te gaan. Laat Berlijn maar eerst even op stoom komen en alle kinderziektes verhelpen (ik ga er vanuit dat de eerste modellen niet meteen perfect zullen zijn). Maar ik volg de ontwikkeling van GF4 nog op de voet en ben heel benieuwd wat de specs zullen zijn!
 
De 2170 NCA cellen die in de Model 3 en Model Y Long Range en Performance versies hebben een NCA samenstelling met een hogere energiedichtheid dan de SR+ modelvarianten.
In andere woorden: Die LFP batterijpaketten zouden (te) zwaar en (te) groot worden om de range te kunnen leveren van de Long Range modellen.

Meer info hier:


En hier:

Kortom: beide types hebben hun eigen optimale toepassingen.
Als je naar de Europese type goedkeuring kijkt (zie Link naar ander stuk van het forum) dat lijken de voor Europa goedgekeurde model Y LR & P een NCMA batterij te hebben. Dit is de nieuwe batterij van LG Chem met een hoger nikkel gehalte, minder cobalt en een hogere energiedichtheid dan de NCA batterijen. Daarmee waarschijnlijk ook een betere range.

Dit klinkt plausibel na het bericht dat Tesla vanaf juli LG Chem NCMA gaat gebruiken voor de MIC model Y LR & P. Dat zal waarschijnlijk de maand zijn dat de eerste Europese model Y’s gebouwd zijn, dus hopelijk krijgen we nog een range boost. (WLTP 542km vs 507km)

Ik ben er nog niet achter of dit ergens bevestigd kan worden.

LFP is inderdaad te zwaar en groot voor de LR & P variant.
 
Zojuist twee zwarte Model Y gespot op de A67 België richting Eindhoven. Let ook even op de stickers: "Not Model Y"😆

IMG_20210813_084659.jpg modely.jpg

Even klikken voor grote foto.
 
Zojuist twee zwarte Model Y gespot op de A67 België richting Eindhoven. Let ook even op de stickers: "Not Model Y"😆

View attachment 695975 View attachment 695976

Even klikken voor grote foto.
Ze hebben er eentje achtergelaten bij het Service Center in Eindhoven. Groter van buiten en binnen dan de Model 3 dus zeker een betere optie voor mensen die ruimte nodig hebben.

20210813_161106.jpg
 
Hi All,

I have a delivery day next week.
Do you have advice on choosing an insurance company without installing additional security equipment?
I know that Centraal Beheer, Univé and Turien no longer require additional security. There may be more insurance companies. Because the premium depends a lot on your situation, I recommend getting a quotation from each of them.
 
  • Like
Reactions: DuoDiscus