Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model Y levering

This site may earn commission on affiliate links.
Vrijdag onze Model Y (LR AWD) gaan afhalen in Latem, in tussentijd 230km op de teller. Wij rijden nu 2 jaar met een Model 3 LR AWD, dus alle vergelijkingen zijn met dit model. Mijn bevindingen tot nu toe:

  • De wagen is groot. Foto's doen de Model Y kleiner uitschijnen dan in de realiteit.
  • Kofferruimte is gigantisch vergeleken met de Model 3. Ook de extra ruimte onder de koffervloer is een pak groter.
  • De afwerking is uitmuntend. Voor we Tesla reden, reden wij Mercedes en Audi. Naar mijn mening zitten we op dit niveau kwa afwerkingsgraad van het interieur. Uiteraard wel een heel ander design.
  • De wagen is merkbaar stiller, zowel op snelweg als kleinere wegen.
  • De nieuwe middenconsole (tegenover onze 2019 M3) is een wereld van verschil. De oude middenconsole lijkt goedkoop speelgoed tegenover deze.
  • Verbruik is aanzienlijk lager dan dat ik gedacht had. Wij zaten aan een gemiddelde van 170Wh/km over deze 230km (70% snelweg@120km/h)
  • TeslaMate geeft een estimated range van 496km aan, ter vergelijking staat dit bij onze Model 3 (30k km) op 462km.
  • De gordels op de achterbank vind ik wat vreemd. Deze belanden makkelijk achter de zetels doordat er een opening is tussen de zijkant van de wagen en de rugleuning (omdat de rugleuning kan bewegen). Dit had ik liever anders gezien door de gordel bovenaan de zetel door te lussen of een dergelijke oplossing.
  • (Subtiele touch) De keycards hebben een iets groter Tesla logo op de voorkant en de achterkant is ook het portier van een Model Y ipv een Model 3
  • (Deze wist ik niet, maar is niet Model Y specifiek) Je kan de keycards aan meerdere wagens koppelen. Mijn partner en ikzelf hebben elk dus 1 kaart voor onze 2 voertuigen, al hebben we die eigenlijk nog nooit nodig gehad.
Als er nog specifieke vragen zijn, laat maar weten, ik ben waarschijnlijk al weer een aantal zaken vergeten vermelden. Foto's leken me zinloos gezien er al zoveel foto's op het internet te vinden zijn. Moest iemand toch iets specifieks willen zien, let me know.
 
Vrijdag onze Model Y (LR AWD) gaan afhalen in Latem, in tussentijd 230km op de teller. Wij rijden nu 2 jaar met een Model 3 LR AWD, dus alle vergelijkingen zijn met dit model. Mijn bevindingen tot nu toe:

  • De wagen is groot. Foto's doen de Model Y kleiner uitschijnen dan in de realiteit.
  • Kofferruimte is gigantisch vergeleken met de Model 3. Ook de extra ruimte onder de koffervloer is een pak groter.
  • De afwerking is uitmuntend. Voor we Tesla reden, reden wij Mercedes en Audi. Naar mijn mening zitten we op dit niveau kwa afwerkingsgraad van het interieur. Uiteraard wel een heel ander design.
  • De wagen is merkbaar stiller, zowel op snelweg als kleinere wegen.
  • De nieuwe middenconsole (tegenover onze 2019 M3) is een wereld van verschil. De oude middenconsole lijkt goedkoop speelgoed tegenover deze.
  • Verbruik is aanzienlijk lager dan dat ik gedacht had. Wij zaten aan een gemiddelde van 170Wh/km over deze 230km (70% snelweg@120km/h)
  • TeslaMate geeft een estimated range van 496km aan, ter vergelijking staat dit bij onze Model 3 (30k km) op 462km.
  • De gordels op de achterbank vind ik wat vreemd. Deze belanden makkelijk achter de zetels doordat er een opening is tussen de zijkant van de wagen en de rugleuning (omdat de rugleuning kan bewegen). Dit had ik liever anders gezien door de gordel bovenaan de zetel door te lussen of een dergelijke oplossing.
  • (Subtiele touch) De keycards hebben een iets groter Tesla logo op de voorkant en de achterkant is ook het portier van een Model Y ipv een Model 3
  • (Deze wist ik niet, maar is niet Model Y specifiek) Je kan de keycards aan meerdere wagens koppelen. Mijn partner en ikzelf hebben elk dus 1 kaart voor onze 2 voertuigen, al hebben we die eigenlijk nog nooit nodig gehad.
Als er nog specifieke vragen zijn, laat maar weten, ik ben waarschijnlijk al weer een aantal zaken vergeten vermelden. Foto's leken me zinloos gezien er al zoveel foto's op het internet te vinden zijn. Moest iemand toch iets specifieks willen zien, let me know.
Proficiat met de nieuwe wagen!
  • Hoe bevalt FSD? Ik zie in je signature dat je dat op beide wagens hebt.
    Je M3 heeft nog ultrasone sensoren zeker? Rijden ze FSD wat hetzelfde?
  • Ben je van plan om Acceleration Boost op je Y aan te schaffen? Is er een merkbaar verschil met of zonder?
 
Proficiat met de nieuwe wagen!
  • Hoe bevalt FSD? Ik zie in je signature dat je dat op beide wagens hebt.
    Je M3 heeft nog ultrasone sensoren zeker? Rijden ze FSD wat hetzelfde?
  • Ben je van plan om Acceleration Boost op je Y aan te schaffen? Is er een merkbaar verschil met of zonder?
Over FSD ga ik hier geen discussie starten :) Ik vind het reeds een aangenamere rijervaring dan EAP, maar ge ma zeker niet uitspreken of het die 7500 euro waard is. Verder gok ik dat deze optie toch ook wel iets zal bijdragen bij de verkoopwaarde. Verder wist ik niet dat er een verschil zat in de hardware (sensoren) tussen de model Y en mijn (oude) model 3. Beiden hebben radar en ultrasonic voor zover ik weet?

Acceleration boost zou ik persoonlijk niet meer aanschaffen (ook niet voor een Model 3). Het is echt wel een verschil, maar na 20 keer is die "extra" fun er wel af, en 9 van de 10 mensen die voor het eerst meerijden in onze model 3 zouden zonder die acceleration boost al even hard onder de indruk zijn.
 
  • Like
Reactions: SpeedyEddy
Over FSD ga ik hier geen discussie starten :) Ik vind het reeds een aangenamere rijervaring dan EAP, maar ge ma zeker niet uitspreken of het die 7500 euro waard is. Verder gok ik dat deze optie toch ook wel iets zal bijdragen bij de verkoopwaarde. Verder wist ik niet dat er een verschil zat in de hardware (sensoren) tussen de model Y en mijn (oude) model 3. Beiden hebben radar en ultrasonic voor zover ik weet?

Acceleration boost zou ik persoonlijk niet meer aanschaffen (ook niet voor een Model 3). Het is echt wel een verschil, maar na 20 keer is die "extra" fun er wel af, en 9 van de 10 mensen die voor het eerst meerijden in onze model 3 zouden zonder die acceleration boost al even hard onder de indruk zijn.
Bedankt voor de reply.
Ik doe iets te weinig kilometers om FSD te nemen, maar denk wel na over EAP. Misschien nog eens testrijden voor die features te testen...
Online zag ik dat ze op full vision overgestapt zijn. Zal wel een reden hebben, maar denk dat ze op de Y geen ultrasone meer plaatsen.

Test weekend gehad met een RWD model 3, die was al dik in orde. Mocht er nog te weinig boost in zitten kan het wel nog dus.
Is het verschil vooral op hogere snelheid merkbaar, of vanuit stilstand ook vlotter weg?

Nog iets wat ik vergeten te bekijken ben in de toonzaal, maar waar plaats je makkelijkst een zonnebril in de Y?
Pas dat in de breedte in het schuifvak van de middenconsole? Is dat vak onder de armsteun even breed?
 
Online zag ik dat ze op full vision overgestapt zijn. Zal wel een reden hebben, maar denk dat ze op de Y geen ultrasone meer plaatsen.
Ik denk dat je radar bedoelt ipv ultrasone. Alleen de 3/Y voor Noord-Amerika zijn vision only, al meen ik dat deze ook gewoon gebruik maken van de 12 ultrasone sensoren. Voor de andere markten zoals Europa en Azië hebben de 3/Y voorlopig nog wel een radar aan boord.
 
  • Like
  • Helpful
Reactions: vanhoucke and Wout_
Bedankt voor de reply.
Ik doe iets te weinig kilometers om FSD te nemen, maar denk wel na over EAP. Misschien nog eens testrijden voor die features te testen...
Online zag ik dat ze op full vision overgestapt zijn. Zal wel een reden hebben, maar denk dat ze op de Y geen ultrasone meer plaatsen.

Test weekend gehad met een RWD model 3, die was al dik in orde. Mocht er nog te weinig boost in zitten kan het wel nog dus.
Is het verschil vooral op hogere snelheid merkbaar, of vanuit stilstand ook vlotter weg?

Nog iets wat ik vergeten te bekijken ben in de toonzaal, maar waar plaats je makkelijkst een zonnebril in de Y?
Pas dat in de breedte in het schuifvak van de middenconsole? Is dat vak onder de armsteun even breed?

EAP is in België hetzelfde als FSD op autostrade. Voor zover ik weet is het enkel verkeerslichten etc in stadsverkeer dat FSD meer heeft. Ik vind dit persoonlijk aangenaam en probeer graag altijd het nieuwste uit. FSD verzadigt dit voor mij :)

Acceleration boost geeft je vooral een punch vanuit lage snelheid (of stilstand). Inhalen op autosnelweg etc zal weinig tot geen verschil geven.

Onze zonnenbrillen (2) liggen momenteel los beneden in de schuifbak. Beneden (als in, op de bodem van het vak) is die net te smal om mooi horizontaal te liggen, maar we gaan deze bakjes (Link) aankopen voornamelijk voor die reden. We hebben iets gelijkaardigs in de 3 (maar aliexpress dan). Vak onder de armsteun zal even breed zijn (of het zal niet veel schelen), maar het voorste vakje vonden we in de model 3 toch altijd toegankelijker voor een zonnenbril of kaartjes etc (dan moet die hele armsteun niet omhoog om iets te nemen).
 
Last edited:
@Wout_ FSD was toch niet overdraagbaar op de volgende eigenaar? Dan voegt het ook niets toe aan de verkoopwaarde...
Ik denk dat je je hier toch vergist. Het is niet overdraagbaar naar een nieuw voertuig (wat redelijk wat mensen zouden willen wanneer ze hun volgende Tesla kopen), het is namelijk gebonden aan het voertuig en niet de eigenaar. Je kan het bekijken als eender welke andere optie op een wagen. Die blijft gewoon op de wagen zitten wanneer je die verkoopt.

Maar ik denk dat we wat off-topic aan het gaan zijn :)
 
EAP is in België hetzelfde als FSD op autostrade. Voor zover ik weet is het enkel verkeerslichten etc in stadsverkeer dat FSD meer heeft. Ik vind dit persoonlijk aangenaam en probeer graag altijd het nieuwste uit. FSD verzadigt dit voor mij :)

Acceleration boost geeft je vooral een punch vanuit lage snelheid (of stilstand). Inhalen op autosnelweg etc zal weinig tot geen verschil geven.

Onze zonnenbrillen (2) liggen momenteel los beneden in de schuifbak. Beneden (als in, op de bodem van het vak) is die net te smal om mooi horizontaal te liggen, maar we gaan deze bakjes (Link) aankopen voornamelijk voor die reden. We hebben iets gelijkaardigs in de 3 (maar aliexpress dan). Vak onder de armsteun zal even breed zijn (of het zal niet veel schelen), maar het voorste vakje vonden we in de model 3 toch altijd toegankelijker voor een zonnenbril of kaartjes etc (dan moet die hele armsteun niet omhoog om iets te nemen).
Zo, dat maakt het duidelijk voor mij op alle drie de puntjes.

Ook bedankt voor de link, dat bakje gaat ook hier in bestelling.
 
  • Like
Reactions: Paco
Vanmiddag was het zover.. mijn vrouw mocht haar M-Y gaan ophalen. ondertussen de eerste 200 km gereden en dik tevreden. natuurlijk zijn er verschillen met onze M-S. Hier enkele: Y heeft een erg kleine achterruit waardoor zicht naar achter zeer beperkt is en dus meer in de buitenspiegels gekeken moet worden en bij achteruitrijden is goed zicht op de camera een must.. De buitenspiegels zijn hoger dan in de S en 3 maar wel korter, daardoor MINDER zicht. De rechter buitenspiegel kan niet voldoende naar binnen gedraaid worden voor kleine mensen (mijn vrouw is 160cm) waardoor zij niet alleen haar hoofd moet draaien om zicht te hebben in de spiegel maar ook echt naar de rechterkant moet buigen alvorens ze iets ziet in de rechter spiegel. Bij levering een monteur laten kijken maar spiegel was goed gemonteerd en stond in de uiterste positie.. Dus echt een foutje in t ontwerp.
Maar dat is ook het enige negatieve, verder is de auto: stiller dan de S, hogere zit is heerlijk zonder gevoel van SUV, wegligging en directheid van stuur is perfect. Over de aflevering: zoals bij beide leveringen van onze M-Sén in 2015 en 2019; onpersoonlijk, zakelijk, snel en slecht gepoetste auto. Een bloemetje hoeft echt niet maar bv 1 leuke gadget als verrassing moet toch wel kunnen? bv een waterfles of koffiebeker, mijn part een petje van Tesla.
Hoe dan ook, we zij tevreden en happy met de M-Y, voor 2023 staat inruil van mijn M-S weer op de planning, ben benieuwd of het dan weer een S wordt of misschien dat ik dan wel ook een Y wil.. en wellicht dat tesla dan ter ere van hun 10 jaar vestiging in NL ons bij de levering WEL (positief) weten te verrassen met niet alleen een beauty van een auto, maar ook met een premium klant beleving.
 
  • Like
Reactions: JanG007 and TM3LR
Vanmiddag was het zover.. mijn vrouw mocht haar M-Y gaan ophalen. ondertussen de eerste 200 km gereden en dik tevreden. natuurlijk zijn er verschillen met onze M-S. Hier enkele: Y heeft een erg kleine achterruit waardoor zicht naar achter zeer beperkt is en dus meer in de buitenspiegels gekeken moet worden en bij achteruitrijden is goed zicht op de camera een must.. De buitenspiegels zijn hoger dan in de S en 3 maar wel korter, daardoor MINDER zicht. De rechter buitenspiegel kan niet voldoende naar binnen gedraaid worden voor kleine mensen (mijn vrouw is 160cm) waardoor zij niet alleen haar hoofd moet draaien om zicht te hebben in de spiegel maar ook echt naar de rechterkant moet buigen alvorens ze iets ziet in de rechter spiegel. Bij levering een monteur laten kijken maar spiegel was goed gemonteerd en stond in de uiterste positie.. Dus echt een foutje in t ontwerp.
Maar dat is ook het enige negatieve, verder is de auto: stiller dan de S, hogere zit is heerlijk zonder gevoel van SUV, wegligging en directheid van stuur is perfect. Over de aflevering: zoals bij beide leveringen van onze M-Sén in 2015 en 2019; onpersoonlijk, zakelijk, snel en slecht gepoetste auto. Een bloemetje hoeft echt niet maar bv 1 leuke gadget als verrassing moet toch wel kunnen? bv een waterfles of koffiebeker, mijn part een petje van Tesla.
Hoe dan ook, we zij tevreden en happy met de M-Y, voor 2023 staat inruil van mijn M-S weer op de planning, ben benieuwd of het dan weer een S wordt of misschien dat ik dan wel ook een Y wil.. en wellicht dat tesla dan ter ere van hun 10 jaar vestiging in NL ons bij de levering WEL (positief) weten te verrassen met niet alleen een beauty van een auto, maar ook met een premium klant beleving.

Vreemd, ik heb tot nu toe drie keer een S opgehaald, in 2013, 2016 en 2018, steeds in Tilburg, en in alle gevallen waren er een of meer extraatjes.

Maar fijn dat je tevreden bent over de Y, dat is toch het belangrijkste.
 
  • Like
Reactions: JanG007