Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model Y levering

This site may earn commission on affiliate links.
Het leek me wel aardig om ervaringen te delen met levering van de model Y.

Ik ben zelf erg blij dat Tesla besloten heeft om een bootje te vullen met MIC Model Y's zodat ik al in Augustus of September kan instappen. Ik begrijp dat er ook mensen zijn die liever op de German-built MY wachten, maar dit draadje gaat dus over de mensen die em wel nu al gaan nemen.

Mijn tijdlijn is ongeveer:
23/3/2021 - bestelling geplaatst
9/7/2021 - Update ontvangen: u gaat Augustus/September uw Tesla MY ontvangen
16/7/2021 - Update ontvangen: voltooi uw profiel
~28/7/2021 - Typegoedkeuring: volgens mijn verzekeringsagent is de Model Y nu ook te verzekeren

De klantenservice is heel behulpzaam geweest met informatie, maar verder is het alweer 2 weken stil.

Zijn er leden op het forum die al verder zijn? Is al bekend wanneer de eerste exemplaren in Europa aan wal komen en hoe ze over de landen zullen worden verdeeld?
 
Ik kreeg een uitnodiging van Tesla om de Model Y in Amsterdam te komen bekijken. Dit zou per afgelopen zaterdag, 31 juli kunnen. Dit zou betekenen dat ze al gearriveerd zijn in Europa, tenzij ze er slechts enkele voor Tesla zelf op een eerder schip uit China hebben gezet.
 
Het leek me wel aardig om ervaringen te delen met levering van de model Y.

Ik ben zelf erg blij dat Tesla besloten heeft om een bootje te vullen met MIC Model Y's zodat ik al in Augustus of September kan instappen. Ik begrijp dat er ook mensen zijn die liever op de German-built MY wachten, maar dit draadje gaat dus over de mensen die em wel nu al gaan nemen.

Mijn tijdlijn is ongeveer:
23/3/2021 - bestelling geplaatst
9/7/2021 - Update ontvangen: u gaat Augustus/September uw Tesla MY ontvangen
16/7/2021 - Update ontvangen: voltooi uw profiel
~28/7/2021 - Typegoedkeuring: volgens mijn verzekeringsagent is de Model Y nu ook te verzekeren

De klantenservice is heel behulpzaam geweest met informatie, maar verder is het alweer 2 weken stil.

Zijn er leden op het forum die al verder zijn? Is al bekend wanneer de eerste exemplaren in Europa aan wal komen en hoe ze over de landen zullen worden verdeeld?


Hello,

Sorry for the English language. Mijn Nederlands is niet zo goed.

I ordered Model Y in May. For today, the status is similar to you, the last update, enter your personal data in web site Tesla.
On Saturday I was in Amsterdam, looked at the Model Y, unfortunately the exhibition sample is not a new model of 2021, and this model for the US market.
Sales man Tesla could not answer on the delivery time and quantity.
From my assumptions, in order to make delivery in early September, the ship should leave China in 25-30 days.

So let's wait further :)
 
Mijn pre-order is van begin 2020. Ik heb reeds een VIN gekregen (LRWYGCEK0MC059xxx), wat betekend dat de model Y's onderweg zijn met een schip. Er is ook een draadje met ship movements, daar zijn ze heel actief om schepen met tesla cargo te volgen. Er zijn een aantal schepen welke de model Y's kunnen hebben. Ik heb de Hoegh boten reeds gecontroleerd met mijn VIN, maar staan daar niet op.

 
Last edited:
Ik ben vandaag een kijkje gaan nemen in Amsterdam voor wat voorpret en om te zien of het hele gezin erin past. Het valt me helemaal niet tegen.

Ze wisten de daar trouwens te vertellen dat mijn order al gematched was en er een VIN is toegekend, en dat levering waarschijnlijk eind Augustus wordt. Maar dat is nog niet zichtbaar in mijn account op tesla.com. Dus ik vermoed dat ook voor andere wachtenden geldt: als je je profiel compleet hebt, is er waarschijnlijk al een match.

@Sjoske hoe heb jij je VIN gekregen? Staat die in je account, in the Tesla app, of heb je er een mail over gekregen?
 
Viel de kofferruimte en het zitcomfort mee?
Ik heb een Model X in reservatie maar hoorde net van Tesla dat die pas geleverd kan worden in Q1 2022 (bestelling gedaan in Jan 2021).
Nu ben ik aan het kijken naar een Model Y in de plaats maar wou zeker zijn dat de koffer/achterbank voldoende ruim is (twee kleine kinderen hier - 5 maand en bijna 3j) dus nog veel babyspullen mee te nemen bij een uitstap.
Vandaar mijn initiële reservatie van de X, maar gezien die nu op zich laat wachten gaat de jongste al bijna 1j zijn tegen dat die geleverd gaat worden (dus minder grote kinderwagen etc tegen dan)
Tesla Antwerpen wist te zeggen dat ze pas een showroom model hebben eind augustus dus nog even wachten om hem hier in Belgie te zien :-/
 
Viel de kofferruimte en het zitcomfort mee?
Ik heb een Model X in reservatie maar hoorde net van Tesla dat die pas geleverd kan worden in Q1 2022 (bestelling gedaan in Jan 2021).
Nu ben ik aan het kijken naar een Model Y in de plaats maar wou zeker zijn dat de koffer/achterbank voldoende ruim is (twee kleine kinderen hier - 5 maand en bijna 3j) dus nog veel babyspullen mee te nemen bij een uitstap.
Vandaar mijn initiële reservatie van de X, maar gezien die nu op zich laat wachten gaat de jongste al bijna 1j zijn tegen dat die geleverd gaat worden (dus minder grote kinderwagen etc tegen dan)
Tesla Antwerpen wist te zeggen dat ze pas een showroom model hebben eind augustus dus nog even wachten om hem hier in Belgie te zien :-/
Het is natuurlijk heel persoonlijk, maar het viel mij alles mee. Ik heb zelf 4 jaar in een Model S gereden, en ik was een beetje bang dat ik moest gaan inleveren met de Y. Maar de Y is zelfs een stuk ruimer, zowel qua zitplaatsen achterin als qua bagageruimte.

Maar toen mijn 3 kinderen 1 tot 5 waren gingen we met een Skoda Fabia 'station' op vakantie en als je een beetje behendig bent in Bagage-tetris, dan past dat ook. Dus neem mijn indruk met het nodige voorbehoud, als je graag groot uitpakt op vakantie.
 
  • Like
Reactions: Robster
Ze wisten de daar trouwens te vertellen dat mijn order al gematched was en er een VIN is toegekend, en dat levering waarschijnlijk eind Augustus wordt. Maar dat is nog niet zichtbaar in mijn account op tesla.com. Dus ik vermoed dat ook voor andere wachtenden geldt: als je je profiel compleet hebt, is er waarschijnlijk al een match.
Per mail heb ik maar eens naar mijn VIN gevraagd. Nu bleek dat een van de geüploade documenten niet recent genoeg was. Goed dat ik gemaild heb, anders had ik het niet kunnen weten.

Na versturen van het juiste document is de boel nu echt compleet en staat de eindfactuur klaar, alsook de geplande leverdatum: eind Augustus.

Ik kan ook nog wat info m.b.t. verzekering delen. Tesla raadde mij aan om bij Centraal Beheer te kijken omdat ze geen extra eisen stellen aan de alarminstallatie. Bijvoorbeeld ANWB zal je niet verzekeren als je geen na-diefstal volgsysteem installeert met een Alarmcentrale in het land van registratie. Helaas is de site van Centraal Beheer nog niet up to date met de model Y.

Ik neig nu naar Univé. Zij accepteren alle Tesla's in een volledig casco verzekering zonder aanvullende alarmsystemen.
 
  • Like
Reactions: Fransosowitz
Viel de kofferruimte en het zitcomfort mee?
Ik heb een Model X in reservatie maar hoorde net van Tesla dat die pas geleverd kan worden in Q1 2022 (bestelling gedaan in Jan 2021).
Nu ben ik aan het kijken naar een Model Y in de plaats maar wou zeker zijn dat de koffer/achterbank voldoende ruim is (twee kleine kinderen hier - 5 maand en bijna 3j) dus nog veel babyspullen mee te nemen bij een uitstap.
Vandaar mijn initiële reservatie van de X, maar gezien die nu op zich laat wachten gaat de jongste al bijna 1j zijn tegen dat die geleverd gaat worden (dus minder grote kinderwagen etc tegen dan)
Tesla Antwerpen wist te zeggen dat ze pas een showroom model hebben eind augustus dus nog even wachten om hem hier in Belgie te zien :-/

Op Youtube zijn best wat vergelijking filmpjes te vinden tussen de Y en de X. Misschien interessant om te bekijken?
Bijvoorbeeld deze:
TESLA MODEL Y VS. MODEL X... An Opinion From Someone Who Owns BOTH!
 
  • Like
Reactions: horta and Sprins
Het is natuurlijk heel persoonlijk, maar het viel mij alles mee. Ik heb zelf 4 jaar in een Model S gereden, en ik was een beetje bang dat ik moest gaan inleveren met de Y. Maar de Y is zelfs een stuk ruimer, zowel qua zitplaatsen achterin als qua bagageruimte.

Maar toen mijn 3 kinderen 1 tot 5 waren gingen we met een Skoda Fabia 'station' op vakantie en als je een beetje behendig bent in Bagage-tetris, dan past dat ook. Dus neem mijn indruk met het nodige voorbehoud, als je graag groot uitpakt op vakantie.
Bedankt! Ik heb een reservering gemaakt (vermoedelijk levering september). Ga nog even wachten met de X te cancelen tot ik de Y daadwerkelijk gezien heb. Maar ik ben op basis van wat ik op youtube zie en hier lees toch zeer geneigd om voor de Y te gaan. Scheelt m in levertijd en ik euros ook :)
 
Ik ben vandaag een kijkje gaan nemen in Amsterdam voor wat voorpret en om te zien of het hele gezin erin past. Het valt me helemaal niet tegen.

Ze wisten de daar trouwens te vertellen dat mijn order al gematched was en er een VIN is toegekend, en dat levering waarschijnlijk eind Augustus wordt. Maar dat is nog niet zichtbaar in mijn account op tesla.com. Dus ik vermoed dat ook voor andere wachtenden geldt: als je je profiel compleet hebt, is er waarschijnlijk al een match.

@Sjoske hoe heb jij je VIN gekregen? Staat die in je account, in the Tesla app, of heb je er een mail over gekregen?
Van Tesla rep doorgekregen na bellen. Je kan het ook in de source code vinden van je bestelling online
 
  • Like
Reactions: skruger
Het is natuurlijk heel persoonlijk, maar het viel mij alles mee. Ik heb zelf 4 jaar in een Model S gereden, en ik was een beetje bang dat ik moest gaan inleveren met de Y. Maar de Y is zelfs een stuk ruimer, zowel qua zitplaatsen achterin als qua bagageruimte.

Maar toen mijn 3 kinderen 1 tot 5 waren gingen we met een Skoda Fabia 'station' op vakantie en als je een beetje behendig bent in Bagage-tetris, dan past dat ook. Dus neem mijn indruk met het nodige voorbehoud, als je graag groot uitpakt op vakantie.
Oh dat is top te horen. Ik rijd nu ook een Model S. En heb 3 kinderen (4, 7 en 8). Wil idd niet dat ze krapper zitten. Het is mager volk, maar het wordt wel lang volk. Top update, dankje.
 
Net een sms gekregen van Tesla:
1628525265792.png

De link (komt nog een stukje achter dat niet in de afbeelding staat) komt gewoon op de reservatiepagina terecht zonder een mogelijkheid om iets in te plannen.

Heb dus even naar Tesla gebeld, ik was de 2e in 5 minuten die hiervoor belde. Lijkt een bug in hun systeem, de medewerker kon me nog vertellen dat op basis van mijn RN ik de wagen eind augustus kan verwachten. Ze hebben zelf nog geen exact timeframe wanneer de boot zal toekomen blijkbaar. Beetje vreemd dat je dan al een afspraak zou kunnen inplannen.

Mijn besteldatum was pas vorige maand (9/7/2021).
 
  • Like
Reactions: wooter
Net een sms gekregen van Tesla:
View attachment 694273
De link (komt nog een stukje achter dat niet in de afbeelding staat) komt gewoon op de reservatiepagina terecht zonder een mogelijkheid om iets in te plannen.

Heb dus even naar Tesla gebeld, ik was de 2e in 5 minuten die hiervoor belde. Lijkt een bug in hun systeem, de medewerker kon me nog vertellen dat op basis van mijn RN ik de wagen eind augustus kan verwachten. Ze hebben zelf nog geen exact timeframe wanneer de boot zal toekomen blijkbaar. Beetje vreemd dat je dan al een afspraak zou kunnen inplannen.

Mijn besteldatum was pas vorige maand (9/7/2021).
Kreeg ook een sms net. Ga morgen ook eens bellen naar Tesla want ik beland ook nog op het reservatie overzicht waar ik mijn verzekering gegevens nog moet ingeven. Dus weet niet of ik een datum kan kiezen eens ik dat gedaan heb..
Besteld in maart 2020.
 
Ik kreeg gisteren het SMSje voor afhalen op 2 september in Tilburg. VIN 058***. Het afstemmen van de afspraak dient per SMS te geschieden, maar eerder dan de voorgestelde datum gaat helaas niet.

Ik zie nog geen verbanden tussen VIN, besteldatum of leverdatum.
 
Ik kreeg gisteren het SMSje voor afhalen op 2 september in Tilburg. VIN 058***. Het afstemmen van de afspraak dient per SMS te geschieden, maar eerder dan de voorgestelde datum gaat helaas niet.

Ik zie nog geen verbanden tussen VIN, besteldatum of leverdatum.

Bij eerste leveringen M3 was er ook weinig verband te ontdekken.

De geselecteerde configuratie (uitvoering/kleur/etc.) lijkt het meest van invloed te zijn -> er is een serie op de boot gezet -> als je een beschikbare uitvoering geselecteerd hebt ben je waarschijnlijk als eerste aan de beurt.

Daarnaast speelt locatie/land wellicht ook mee.