Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model Y levering

This site may earn commission on affiliate links.
Vandaag nog eens gebeld.

Ondertussen is wel een wagen toegekend aan mij, goed nieuws dus.
Komt normaal toe rond 8 maart en zal hoogstwaarschijnlijk enkele dagen erna kunnen uitgeleverd worden.
Dat is top! Communicatie blijft hun sterkste kant niet. Mijn wagen werd al ingeschreven, mijn verzekeraar mailt alles naar hen, komt gewoon geen antwoord op. Dus heb ik ook maar gebeld. Met wat duwen en trekken hebben ze dan uiteindelijk meteen ook de levering ingepland - al zou dat nog beetje kunnen afwijken gezien ze nooit zeker zijn tot de wagen van de boot & op de truck zit. But here we are: wagen onderweg, ingeschreven, nummerplaten al bij Tesla, datum gepland - en oh ja, nog altijd geen eindfactuur :oops:. But you know what, door snel te handelen van mijn kant ga ik volledig mee in hun "wagen moet asap van de parking" statements en push ik ze nog eens extra :)
 
  • Like
Reactions: Redbull77
Sinds gisteren hier ook een levertermijn beschikbaar, en een verborgen VIN in de code.
Net gebeld met Tesla Aartselaar (Antwerp Store), ze verwachten mijn wagen op 8 maart, waardoor uitlevering mogelijk zal zijn rond 11 of 12 maart.
Hij wist me te vertellen dat hij de AMD Ryzen CPU heeft, maar de hoedeplank is nog 100% zeker.
Ze krijgen mischien vanavond of morgen de eerste lading nieuwe MY's binnen.

Mijn wagen is een witte LR, 19" velgen en zwart interieur, besteld op 22/12/2021.
 
In een mail van Tesla met de verzekeringsdocument staat onderstaande informatie.

Gelieve ermee rekening te houden dat het vermogen vermeld op de aanvraag tot inschrijving enkel het vermogen van de motor vooraan is.
Er wordt geen rekening gehouden met het vermogen van de motor achteraan, wat wel het geval is op het inschrijvingsbewijs.
Het totaal vermogen vermeld op het inschrijvingsbewijs varieert per wagen:
Model Y: Long range: 378 kw

Dat is 514PK, allemaal leuk, maar klopt dit wel? Op het internet is er altijd sprake 258kw (351pk), toch een groot verschil.
Dat is evenveel als de Model 3 Performance (377kw)

Op de duitse Tesla Model Y pagina kun je hier wél info over terugvinden
Model Y Maximale Reichweite
Leistung
(kW)378
Model Y Performance
Leistung
(kW)393
Dit is maar een verschil van 15KW, of dik 20PK... Dat kan toch bijna niet?
 
Dit is maar een verschil van 15KW, of dik 20PK... Dat kan toch bijna niet?

Waarom niet? Of het klopt weet ik niet maar vind het niet raar.

Het gaat ook om de afgifte curve.
Als het vermogen van de Y P vs de Y LR minder instort zoals bijv. hieronder te zien is bij verschillende S-versies dan krijg je al een enorm verschil in prestaties.

1644493908706.png
 
In een mail van Tesla met de verzekeringsdocument staat onderstaande informatie.




Dat is 514PK, allemaal leuk, maar klopt dit wel? Op het internet is er altijd sprake 258kw (351pk), toch een groot verschil.
Dat is evenveel als de Model 3 Performance (377kw)

Op de duitse Tesla Model Y pagina kun je hier wél info over terugvinden


Dit is maar een verschil van 15KW, of dik 20PK... Dat kan toch bijna niet?

Er is een verschil tussen "geinstalleerd vermogen" en softwarematig "vrijgegeven vermogen".
Zo kreeg ik met een M3 LR AWD in 2019 opeens een gratis powerboost van een X aantal pk.

De motoren en accu van de P en non-P zijn identiek (bij M3 dus ook MY?), software matig kan men alle paarden vrijgeven of een hele serie op stal laten ;)
 
Er is een verschil tussen "geinstalleerd vermogen" en softwarematig "vrijgegeven vermogen".
Zo kreeg ik met een M3 LR AWD in 2019 opeens een gratis powerboost van een X aantal pk.

De motoren en accu van de P en non-P zijn identiek (bij M3 dus ook MY?), software matig kan men alle paarden vrijgeven of een hele serie op stal laten ;)
Ok, maar de verzekering denkt nu wel dat ik 514pk onder mijn rechter voet zal hebben. Ik denk nu niet dat dit het geval is...
Bon, ik weet niet welke invloed het zal hebben op mijn premie.
 
Ok, maar de verzekering denkt nu wel dat ik 514pk onder mijn rechter voet zal hebben. Ik denk nu niet dat dit het geval is...
Bon, ik weet niet welke invloed het zal hebben op mijn premie.
In 2016 stuurde ik mijn verzekeringsagent mijn aankoopovereenkomst van mijn MS met de vraag voor een offerte voor verzekering te maken.
Ik kreeg een mail terug met de vraag hoeveel PK de wagen had. Ik wist al dat het geen zin meer had om te antwoorden, maar was toch nieuwsgierig. Hij had dat trouwens zelf kunnen googlen.
De offerte die ik terug kreeg was meer dan 6000€. Ik zat immers in de category van de Ferrari’s, Bugatti’s en andere Aston Martin’s.
Gelukkig waren er toen in België een paar verzekeringsagenten bij de early adopters, die verkregen hadden bij hun maatschappij dat ze de PK’s uit de formule mochten laten.
 
@People who found VIN the source code.

Can you tell me after how many days did you recieve an official confirmation email from Tesla for next steps?

I called TESLA Antwerp and they confirmed that a VIN is assigned to me 2 days ago but the Leasing company has not yet received any mail from TESLA. So am wondering when will they receive the official confirmation.

Thanks.
 
@People who found VIN the source code.

Can you tell me after how many days did you recieve an official confirmation email from Tesla for next steps?

I called TESLA Antwerp and they confirmed that a VIN is assigned to me 2 days ago but the Leasing company has not yet received any mail from TESLA. So am wondering when will they receive the official confirmation.

Thanks.
Took a few days between VIN in source & Tesla Gent calling me. Then a week later they sent me all the registration info. And when the ship is on track they start planning the delivery. Either you find out the date via the invoice or they call to schedule. But the date can still change. You can only receive an invoice once the earliest delivery date is known and a preliminary moment is scheduled. For some they just plan something preliminary to trigger the invoice, for others they first call to really schedule. But again, it can always still change.
 
  • Like
Reactions: VZTL
Vandaag nog eens gebeld.

Ondertussen is wel een wagen toegekend aan mij, goed nieuws dus.
Komt normaal toe rond 8 maart en zal hoogstwaarschijnlijk enkele dagen erna kunnen uitgeleverd worden.
Hier ook besteld via leasemaatschappij bij Tesla Gent op 10/12 Midnight Silver met 19" maar nog geen wagen gekoppeld en geen zicht op leverdatum.
In account inderdaad niets te zien aangezien ik geen eigenaar zal zijn dus volledig blind zonder de SA te stalken.
Echte first world problems :) maar ik vind het ook vreemd als ik zie dat de meeste met een december bestelling al meer duidelijkheid hebben.
 
Hoe zit het nu eigenlijk met een verwachte levermaand? Zoals ik, performance zwart, maart 22. Is dit iets waar je dan ongeveer vanuit mag gaan of kan het ook doodleuk mei worden?
Over het algemeen is de verwachtte lever maand ook wel iets waar je van uit kan gaan. 90% van de gevallen. Jij hebt echter een performance besteld. Deze wordt nog niet geproduceerd voor Europa. Jij bent dus afhankelijk van de productie in Berlijn. Zolang de certificaten en permissies niet definitief zijn goedgekeurd mogen ze daar niet produceren voor klanten…. Dus niets is zeker en je moet gewoon afwachten tot ze daar gaan produceren. Daarna is er pas meer zekerheid.

De verwachting van tesla is momenteel maart, maar dat kan dus makkelijk nog verschuiven.
 
Wij hadden deze week een gekoppelde auto met EDD 1-15 maart, maar deze bleek alsnog zonder AMD Ryzen te zijn... dus met Intel Atom. Ze hebben het weer ontkoppeld en nu is het afwachten...
Dat zou toch heel ferm zijn, iedereen die ik hoor met de levering in Februari heeft een Ryzen, hoe zou dit komen. Of zijn ze in hun fabriek nog aan een mix bezig. Hoe weet je dit dan echt zeker want in all honesty de Tesla Advisors geven ook niet altijd de correcte info.
 
Wij hadden deze week een gekoppelde auto met EDD 1-15 maart, maar deze bleek alsnog zonder AMD Ryzen te zijn... dus met Intel Atom. Ze hebben het weer ontkoppeld en nu is het afwachten...
Ik ben ook wel benieuwd hoe je aan deze informatie komt. Ik heb net een VIN gevonden in de source (EDD 6-20 maart, VIN LRWYGCEK1NCxxxxxx), en zou dat ook wel willen weten. Heb je gebeld met Tesla?